Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3342 ggr
Luckysoul
0

Halti

Jag funderar på att köpa en halti till min vovve men jag vill gärna veta ett par saker först som jag hoppas ni kan svara på =)

Vad tycker ni om halti?

Bra eller Dåligt, Varför?

Vilka storlekar finns det och hur vet man hur stor den ska vara? (jag kan inte ta med hunden och testa)

Hur mycket kostar dem och vilken anser ni är bäst, om där finns olika märken?

DeniceP
1

Haha, men dom frågorna kunde jag svarat på Tungan ute

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Luckysoul
0

#1 Ja men jag vill ju ha fler åsikter =) och då kan du väl berätta för mig vad du tycker? =) eller hur Denice :p

DeniceP
0

Har svarat på fejjan nu!Kyss

Jenniebreen
1

Varför ska du använda det? vilket syfte?

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

DeniceP
0

Hennes unghund (som inte blivit uppfostrad alls i förra hemmet) drar som tusan i kopplet, så att han stryper sig själv näst intill.

Han lyssnar inte heller, därför kan haltin vara en bra idé när han är under träning.

För att minska riskerna för nack och halsskada, samt minska skadorna på HENNE om han drar omkull henne, eller som han redan gjort, hoppat upp och knockat henne när han dragit.

Anibaz
5

Finns bättre alternativ är halti som riskerar enorma skador på hundens nacke, hals och nosrygg.

[[pimey]]
1

och skador gör inte ett halsband då? spelar inte roll vad folk sätter på sina hundar så finns det alltid folk som säger att man inte ska använda de och de. folk har sagt åt mig att skippa halsband på min lillskit och ha sele istället för att minska på skador hit och dit, men för mig är sele en sak för dragning sen får jag ingen bra kontakt med sele heller utan halsband funkar han klockrent. Gör som du själv vill "Luckysoul" jag är en av dom som tycker att det är värt att prova och funkar det bra kör på de!

Kan själv säga att två bekanta provade allt på sin labbe samt sin schäfer men inget funkade. sen provade de halti och de går nu klockrent i koppel i halsband OCH i sele. man behöver inte använda den jämt men kan vara en hjälp på vägen

Changrila
4

Jag skulle rekommendera sele istället. Helt klart skonsammast mot hundens kropp. En sele och slyngelkurs på närmaste brukhundklubb.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

DeniceP
1

#7 men precis! Allt är oliak för olika hundar.

Min morfars drevertik t ex. Hon kväver nästan sig själv i halsband, i sele drar hon sönder ens armar eftersom man får 05 kontroll över henne.

Halti fungerar hon som en klocka på. Hon FÖRSÖKER itne ens dra, inte ens om det studsar upp en kanin framför henne.

Nu när jag passar henne eftersom morfar har brutit benet, tränar jag henne som tusan, men framstegen går sakta.

Att använda halti som träninghjälpmedel är jättebra, men inget man ska använda konstant.

#6 kom gärna med förslag, då han inte fungerar i halsband ALLS, och sele är knappast att tala om eftersom han redan är för stark.

[[pimey]]
2

9# Precis! haltin ska användas varsamt och gör man det så ser jag inga problem med att använda den som träningshjälp. Början man att dra och slita då haltin är på DÅ kan det vara väldigt skadligt!

Att hålla på att fumla med sele och halsband och gå på kurser efter kurser när det faktiskt finns enklare lösningar på problemet det är bara dumt. Skulle det inte funka ja då kanske man behöver hjälp från någon kunnig.

Anibaz
8

Träna, framförallt. Fattar inte varför man ska vara tvungen att skapa obehag för att få hunden dit man vill.

Jag har en sele till min hane som jag använder när vi tex går på stan, åker buss/tåg och liknande då han kan stressa upp sig lite. Han var ett helvete att gå med i koppel när jag fick honom men är idag en klocka.

Selen är iallafall konstruerad så att koppelhaken sitter fram på bröstet, vilket gör att skulle hunden dra så får den inte alls samma kraft + att den vänds mot föraren. Inget obehag och ingen risk för skador.

Luckysoul
0

#7 Jag håller helt med dig och Denice så jag kommer nog köra på halti men jag tar samtidigt till mig de negativa sakerna som blir uttalde om haltin.

Sele är defenitivt inget alternativ då jag vill kunna kontrollera min hund så pass mycket att han inte blir påkörd, då sele är till för att få hunden att dra är det som sagt inget alternativ för mig.

Anibaz
8

#12 Sele är inte till för att hunden ska dra, sele är en skonsam utrutsning vid promenad/jogging/cykling. Nomeselar/WPselar är till för att dra med, och det är skillnad. Jag drar med min på vintern och inte drar han i sin vanliga sele på promenader för det.

#10 Det som är dumt är väl att man är villig att ge sin hund obehag istället för att lösa problemen på ett sätt som varar och är långsiktigt. Såna där hjälpmedel är bara quickfix för dom som är för lata för att faktiskt ta tag i problemen.

TS. Prova tryck över din egen näsrygg. Tryck tills det börjar kännas och tänk dig styrkan och kraften från din hund som drar i en halti. Nosryggen på en hund är väldigt känslig och ska inte utsättas för tryck.

Maja2
3

Hur du än väljer att göra, med eller utan halti, skulle jag rekommendera att du har en plan för hur du ska träna. Dvs, Vad ska träningen bygga på? HUR ska du träna, på vilket sätt, Hur ska du lägga upp träningen?

För att hunden ska lära sig något, måste vi lära den. Dvs Vi måste visa/tala om för hunden vad vi vill att den ska göra, istället för att bara visa vad den INTE ska göra. Många gånger drar hunden på grund av att relationen med människan i andra änden av kopplet, är otydlig eller obefintlig. Den drar för att komma framåt till saker den hellre vill uppleva, istället för att hitta glädjen i att vara nära sin ägare.

Jag tror att man ska ställa sig frågan: Är jag imponerande nog att vara nära?  VARFÖR ska min hund välja att följa mig? Är jag tålmodig, trygg, säker, tydlig …. eller är jag otydlig, nervös, osäker och negativ …. är jag det sistnämnda så kan man ju förstå att hunden inte vill vara nära och följa.

Vissa blir hjälpta av haltin, då de lagt upp en plan för hur de ska träna, och för att kunna börja överhuvudtaget, använder de halti. Vissa använder haltin som vilket koppel som helst, och har aldrig ställt sig själv frågan om huruvida hunden ens vill vara med dem, och i så fall av vilken anledning….. DE fortsätter använda halti, men kommer ingen vart i sin träning.

Lycka till!

Ketang
0

Det man ska tänka på när man använder halti är att inte bli lat! Slutar hunden att dra så börja hårdträna! För många hundar slutar att dra dom första dagarna och sen lär dom sig dra i haltin och då blir det svårare att träna bort det. Sen är det lätt att bli bekväm med att hunden drar så "lite" med haltin att man tycker att det fungerar så bra heeeelt utan träning att man inte tränar helt enkelt. Här omkring har vi en blandras och en schäfer ägare som båda har halti på sina hundar och har haft i flera år. Men dom kan inte ta av den för hundarna börjar dra rejält igen direkt. Så haltin löser inga problem, men det kan underlätta om man verkligen tränar!

Det finns en annan variant som man knäpper fast kopplet i nacken på (det är en rem som går som en 8 runt hunden huvud.) Det skadar inte nacken så mycket som en vanlig halti gör. Kommer dock inte ihåg vad den hette. Men jag vet att Rusta har sålt den.

[[pimey]]
3

13# ja kanske till en början blir det obehag för hunden efetrsom den kommer dra i samma tempo men när den märker att det inte funkar så kommer den sluta och då skapas inte detta obehag. man beöver varken vara lat eller okunnig för att använda halti, har man provat allt vad gör man då? börjar om en gång till eller? Alla kanske inte vill eller kan lägga ner månader/år av träning bara för hunden ska kunna gå i koppel, sen är det inte endast ett quickfix utan ett hjälpmedel på vägen.

Som sagt jag har två bekanta som provat allt och inget funkade tills de tog hjälp av haltin och vet ni vad de försöte i månader! så är de lata människor då? Näe!! Jag tycker ni ska sluta dömma människor så förbaskat som använder halti!

Sele funkar INTE för mig och säkert många andra och jag använder halsband/ halvstryp då han FUNKAR I DE. Låt då andra prova sina varianter än att sitta där bakom en skärm och kasta skit på folk och framstå dom som elaka mot sina hundar och då tänker jag främst på dig 13#!

Rafflan
0

Provat halti, provade det på min hyper hund som vi inte ens kunde gå på brukshundsklubben med då han var som han var.
Det funkade inte på honom, han stressade och for runt så riskerade bara att skada sig.

Så bara att fortsätta träna hemma och skita i brukshundsklubben ;)

Halti är bra om den funkar men ska bara användas tillfälligt då det egentligen ska handla om lydnad och träning :)
Hunden får INTE kasta sig någonsin när den har halti på sig för då riskerar den att skada sig.

Anibaz
1

#16 Så du påstår att man inte är elak mot sin hund när man får den att gå fint pga att det gör ont att inte göra det? Herregud.

PetraKarin
1

Jag har inte läst alla svaren men har du funderat på VGW-bältet? 
http://www.vgwbalte.com/

Det gör nämligen jag just nu…

Dosi
2

Det finns ju en anledning till att han drar, vilken vet jag inte, men är det inte bättre att träna och finna anledningen till att han drar än att använda ett obehagligt (för hunden) hjälpmedel. Och om du inte lyckas få honom att sluta dra själv, ta hjälp av en duktig tränare.
Att inte få kontakt med sin hund bara för att han har sele eller annat har inte med selen att göra, utan vad du har gör grundkontakt med hunden. Så om du sätter på honom en halti finns ju fortfarande beteendet kvar att dra, alltså grundorsaken till varför han drar. Varför inte bara jobba på kontakten istället?

[Tess86]
4

Om det nu är så att hunden kan skada sig ordentligt av att den skulle kasta sig i haltin en gång, hur vågar man då ens sätta på sin hund en halti? Om man älskar sin hund så lite att man är villig att riskera att den ska få permanenta nackskador och värk som den får dras med hela livet, bara för att man inte vill syssla med träning där man bygger upp en god relation till hunden så ska man nog överväga att omplacera sin hund istället.

Jag menar, varför vill du att hunden ska välja att gå fint - för att den älskar att gå nära dig och umås med dig eller för att den känner smärta om den går för långt ifrån dig?

Hundar drar inte i kopplet för att de vill jävlas med en så det är ingen idé att bli arg på eller straffa en hund som drar. En hund drar för att de tycker att sin husse eller matte är mindre intressant än omgivningen.

Om man inte orkar hålla sin hund när den drar i sele så ska man nog inte ha en så stor hund. Jag menar, min hund väger 30 kilo, och är vältränad. Själv väger jag inte ens det dubbla, men jag orkar hålla henne. Man måste ju ha skaffat sig en rejält stor hund om man inte orkar hålla i den.

Maja2
5

##21 Jag tycker att det är lite fult att säga: Älskar man sin hund så lite….

Halti är inget tortyr-redskap. Det kan bli skador av ett vanligt koppel, om hunden drar åxå. Man får dämpa sig lite och tänka till lite.

[Tess86]
2

#22 Okej, det kanske är lite hårt att ta för givet vad någon känner för sin hund. Men jag har faktiskt svårt att förstå hur man kan välja att utsätta sin hund för smärta eller obehag när det finns alternativ..

Maja2
6

#22 Ts frågar ju ursprungligen även vad vi andra tycker, bra eller dåligt osv. Då kan man hålla sig till att berätta rent faktamässigt hur en halti fungerar. Vissa har ju faktiskt hjälp av en halti under den tid de tränar hunden, precis som jag skrev i #14 , men det krävs att man har en plan för träningen, och inte använder haltin som ett vanligt koppel.

Jag förutsätter att alla älskar sina hundar, annars skulle de inte ens bry sig om att fråga andra om tips och råd.

[Tess86]
0

#23 Jag skrev inte efter bara vad ts frågade om utan jag läste hela diskussionen nu på en gång och svarade lite om vad jag reflekterade över när jag hade läst hela tråden. Jag svarade alltså mer generellt på vad "alla" sagt än vad just ts sagt.

Men jag tycker ändå, som jag försökte förklara, att OM det är så att halti kan vara så farligt för hunden (jag har själv inte läst på om halti utan reagerade på det någon sa i tråden om att det kan vara riktigt farligt om hunden rycker till) är det då värt att använda den metoden? Säg att hunden blir jättebra på att gå i koppel av att ha halti på sig en period - jättebra! Men om hunden en enda gång under den perioden rycker till och får en whiplash-skada som den får leva med hela livet - var det då värt det, istället för att lägga några veckor/månader på att bygga upp en så god relation med sin hund att den vill samarbeta med en, istället för att tvingas till det?

Maja2
1

#25 Det är lika troligt att hunden får en skada av ett vanligt koppel. Ofta överdrivs skaderisken av de som är anti, men det hör till naturen.

Jag vet inte om du orkat läsa mitt inlägg #14 men jag förespråkar kontakt och kommunikation. Däremot vet jag att en del använder halti som ett komplement till träningen.  JAG skulle inte göra det, men vet de som gör det. Det jag tycker är viktigast, är att man har en plan för hur man ska gå vidare, så att man inte har haltin som ett vanligt koppel, ett substitut för att träna sin hund, som ett substitut för att skaffa en bra relation.

Det kan vara  farligt om hunden rycker till i ett vanligt koppel åxå. Kommer du då att säga till  de som använder vanligt koppel till hundar som drar- Ni älskar inte era hundar?

De som tar till halti, är de som INTE vill ha dessa enorma ryck i halsbandet, den månad det tar att träna….   alternativt de som inte ids träna. Jag tycker att det ser ut som att Ts ändå vill höra även det negativa, för att kunna ta ståndpunkt.

[Tess86]
0

#26 Hur menar du att hunden skadar sig av ett koppel? Om den trasslar in sig i det eller? Jag kan tänka mig att en hund som rusar omkring och fastnar med kopplet runt benen kan skada sig.

Jag vet som sagt inte hur stor skaderisken är av ett halti, jag skrev bara vad jag tycker ifall det är så att risken är stor, och jag riktade mig inte mot en särskild person. Jag ber om ursäkt om någon tolkade det som det.

Jodå, jag har läst ditt inlägg. Jag brukar vanligtvis inte kommentera i trådar innan jag läst allt. Jag tyckte det var bra det du skrev om att man ska ha en träningsplan innan man börjar arbeta. Vissa (absolut inte alla) tror jag köper ett nytt redskap och hoppas att alla problem ska lösas då.

Jo, det känns som att ts verkligen tänker efter och funderar innan hon provar en ny metod, vilket är bra. Det är bra att ta hänsyn till både för- och nackdelar innan man gör ett val.

DeniceP
1

Att det ska vara så svårt att hålla disskussionen som ts ber om..

Alla har olika åsikter, jag tex ser ingen större skillnad på halti till hund eller grimma till häst, om någon här inne har häst, vad använder ni när ni leder den eftersom grimma är så hemskt? För använder ni grimma(som trycker på nosryggen vid drag) så älskar ni ju inte era hästar, om man ska gå efter vissa kommentarer i tråden.

Jag känner Carina och Lucas, och vet att Carina kämpar som ett djur med honom. Men pga dålig uppfostran (snarare ingen uppfostran alls) så är han väldigt envis och okontaktbar vid träning. Hon kommer ju definitivt inte använda haltin permanent, utan som hjälpmedel vid träning, som jag skrev högre upp om jag inte minns helt fel.

VARFÖR DÅ SPÅRA UT?

Maja2
0

#27 fniss… jag menar vanligt halsband, inte koppel :)

[Teddies matte]
0

Träna hunden istället, alternativt om hunden är väldigt stor och stark och du inte klarar av att hålla hunden annars kan du använda halti i samband med träningen, men inte som någon långvarig lösning.

Stanna/vänd metoden är en bra och enkel metod som löser problemet relativt snabbt ifall man är konsekvent.

DeniceP
0

# 30 har du öht läst tråden?

Det är ju just det hon ska göra: använda haltin som tillfälligt träningsredskap eftersom han är stor och stark.

Maja2
0

#28 Var har det spårat ur? Ts ville ju höra både positivt och negativt, och vad vi andra tycker om halti? Är det inte precis DET hon får höra?

[Tess86]
0

#28 Jag kan inte se var diskussionen har spårat ur. Vi skriver fortfarande om ämnet halti. Det här är ett forum, man måste få diskutera ett ämne fram och tillbaka.

#29 Jaha, du menade så! Tänkte om vi började komma in på en diskussion om lösa hundar :P

Men jag menade inte att man ska ersätta en skadlig metod (om den nu är det, notera att jag diskuterar hypotetiskt eftersom jag som sagt inte kan någonting om halti) med en annan skadlig metod (t.ex. halsband då som du tog upp). Det jag menade när jag pratade om alternativ till skadliga metoder så menade jag att bygga upp trygghet, samarbete och bestämmande mellan människa och hund så att hunden frivilligt väljer att gå med sin människa, oavsett redskap som den har på sig.

Nu tycker du säkert att jag är helt extrem och en dryg idiot men jag mår inte bra av att se min hund i ett vanligt halsband heller. Jag är helt enkelt för rädd att hon ska göra ett ryck som gör att hon skadar sin nacke för resten av livet. För mig är ett koppel en säkerhet jag har på min hund för att hon inte ska rusa ut i trafiken, fram till andra människor osv. Därför fäster jag kopplet på bästa ställe på henne (precis som att man har sele och inte halsband på småbarn som inte ska ramla ur barnvagnen). Det är en säkerhet, precis som någon sa tidigare i tråden, inte ett styrredskap. Styr min hund gör jag med rösten och kroppsspråket.

Förlåt, jag menar inte att vara fröken duktig, jag vet att det kan låta lite som att jag vill verka bäst. Min hund är absolut inte den mest vältränade hunden i världen. Jag vet bara inte riktigt hur jag ska skriva för att förklara min känsla för när min hund utsätts för någonting obehagligt. En gång var jag på en lydnadskurs där instruktören sa att det är bäst att ha stryplänk på sin hund. Jag ville egentligen inte ha stryplänk på Skade men gick med på att hon fick sätta på Skade den och visa sina metoder. Jag kramade Skade och grät halva natten och har aldrig skämts så mycket i mitt liv över ett beslut som jag har tagit).

DeniceP
1

Kommentarer som tex "Om man älskar sin hund så lite att man är villig att riskera…" tycker jag är att spåra ut, eftersom jag ser det som ett direkt påhopp faktiskt. Som om folk som använder halti, inte ksulle älska sina hundar lika mycket som människor som INTE använder det.

Maja2
0

#33 Jag förstår precis vad du menar. Jag jobbar på samma sätt som du, men SER att andra kanske måste jobba på lite andra sätt. Drömmen vore om ALLA kunde jobba enligt : kommunikation, kontakt, kunskap. Jag kan SE och Förstå, att en del behöver vissa hjälpmedel i vissa situationer eller under begränsade perioder, därför att alla inte jobbar eller tänker som vi.

Dessutom (NU hamnar vi OT) Så förstår jag PRECIS vad du menar med det där med stryplänk. Jag var i feb. på en tävlingslydnadskurs med en av mina hundar. HON, instruktören, sa åt mig att rycka i kopplet, när hon tillfälligt nosade i marken. Jag, min jävla idiot, ursäkta uttrycket GJORDE DET. Jag ryckte i kopplet. SOM jag förbannat mig själv för det. Jag mådde så dåligt att jag bestämt mig för att INTE jobba med tävlingslydnad, utan rallylydnad istället. :)  Men, jag förstår åxå att Alla ÄR inte som jag . Alla TÄNKER inte som jag. Det får man lixom förstå.

[Tess86]
0

#34 Men som jag har sagt flera gånger så vet jag inte om halti är farligt. Det är alltså inget påhopp mot personer som använder halti (eftersom jag inte vet om det är farligt). Jag pratar om metoder som är farliga. Om det är så att halti är farligt så inkluderar det även halti…

#35 Jo, precis. Det är det jag försöker förklara även om det kanske inte kommer ut så tydligt. Jag tycker att du beskriver det bra i ditt inlägg. Jag sitter och säger jag gör si och jag gör så som en annan besserwisser men jag försöker bara få exempel på varför jag tänker som jag gör om metoder som är skadliga för hunden.

Under Skades uppväxt, som har varit väldigt svår för oss alla, har jag bestämt mig för att ingen ska få utsätta Skade för fysiskt obehag (psykiskt obehag utsätts nog alla hundar för eftersom det är obehagligt för dem när matte eller husse säger nej med bestämd röst). Oavsett vad olika hundtränare säger till mig så kommer jag att stå fast vid detta. Jag tror inte att någon blir klokare av smärta, varken människor eller djur. Det kanske är min autistiska sida (jag är inte autistisk, men ibland har jag nog lite svårt att inse när andra människor resonerar annorlunda än mig :P) som har svårt att inse att man vill utsätta någon man älskar för obehag (om det inte är för individens bästa).

[Ronon-m]
3

Jag har använt mig utav halti på min lilla hund under vintrarna och den har varit en gåva från himlen! På vintrarna när det låg is på marken och Ozzi gjorde sina utfall så flög jag rätt i backen. Jag hade den för säkerhets skull tillsammansmed träning. Nu behöver jag den inte längre eftersom han inte gör utfall. Men haltin hade jag inte karat mig utan på vintrarna och den har varit grym! Jag tycker att haltin har varit ett bra hjälpmedel och tycker det är synd att så många hatar den!

thilda-
2

Testa dig fram!

Moa1994
0

Jag hade skaffat ett vgw bälte som man kan sätta kopplet framme på bringan.

Luckysoul
1

Jag har nu läst alla era kommentarer och jag tar till mig allt som skrivs.

Ni ska dock veta att jag tränar stenhårt med Lucas och jag kan hålla honom om jag står still eller går utan att göra utfall i rörelse. Men när han gör sina utfall är det väldigt svårt att förflytta sig då han håller på att fälla mig. Han är också okontaktbar när han ser en annan hund och vi övar på det.

Lucas har blivit mycket bättre på de 3 månaderna jag har haft honom men jag känner att vi inte kommer hela vägen fram. Jag anser också att OM man använder ett redskap RÄTT så skadar man inte hunden. Jag antar inte att haltin kommer att funka på honom men jag tycker det är värt att testa iallafall. Jaq skulle aldrig någonsin skada Lucas och just därför vill jag få honom att sluta dra.

Om han skulle dra omkull mig och jag skulle tappa kopplet, så skulle han givetvis springa fram och hälsa på den andra hunden och är den då på andra sidan vägen så kommer han ju springa över vägen. Blir han då påkörd skulle jag ALDRIG någonsin förlåta mig själv.

Jag tänker testa haltin och se om det kan hjälpa och funkar inte det får man ju testa något annat, men jag kommer aldrig att ge upp på honom för jag vill hans bästa. Jag kommer därför alltid jobba vidare med honom så att han kan få ett bra liv med många härliga promenader.

Jag tycker att när han blir så frustrerad över att inte kunna komma fram och hälsa på en annan hund så mår han inte bra. Jag vill bara att han ska kunna slappna av och vara en glad, avslappnad hund.

Maja2
0

#40 Frågan är HUR han ska bli en glad och avslappnad hund?  Vad behöver en hund för att bli glad och avslappnad?  Att han blir frustrerad över att inte kunna komma fram till andra hundar, vad innebär det?

Luckysoul
0

#41 Jag anser att en glad och avslappnad hund är en hund som har fått regler, gränser, motion och kärlek. För att få honom att bli detta måste JAG som ägare ta mitt ansvar och se till att dessa behov uppfylls och att jag jobbar med honom så att vi kan bli ett lag och jobba tillsammans.

Lucas blir frusterad när han inte kan komma fram till andra hundar då han vill leka. Får han komma fram så börjar han leka och hoppa och skutta runt med den andra hunden. Men eftersom han inte kan hälsa på alla hundar han ser både för att jag inte anser att alla hundar vi möter har bra mentalitet och att vissa ägare är helt enkelt inte villiga till att låta hundarna hälsa så får jag acceptera det och det måste ju Lucas också kunna göra.

Maja2
3

¤42  Huvudsaken är att Du har ett mål, att DU har en bild av hur du vill att det ska se ut. Sen LÄR du din hund. Talar om för hunden hur det ska se ut.

Ungefär såhär: Jag går med min hund. Vi möter en annan hund. Direkt min hund förstår att en annan hund finns därframme, talar jag om för min hund att det är inget att bry sig om, alt. säger åt min hund: Gå bredvid mig utan att bry dig. FÖRE min hund bryr sig om den andra alltså. Då lyckas min hund, och jag kan belöna den, vilket ger utdelning.Väntar man för länge, blir det bestraffning, och DET lär inte hunden ett smack.

[[pimey]]
3

Men herregud vad ni hoppar på henne? låt henne testa haltin och se hur det går. på er låter det som om hon ska plåga den stackars hunden och att hon inte ser till hans välmående? TS skit i vad dom säger DU vet vad som är bäst för DIN hund..

Maja2
0

#44 Va??

sofiek90
1

Testa, fungerar det inte så kan du ju testa något annat. Fungerar det så kan du ha den ihop med träning. Du känner in hund bäst och du ser om det fungerar eller inte.

MVH

Sofie

[[pimey]]
1

45# Ja jag har skummat igenom och folk skriver ju att TS vill skapa obehag för hunden, att hon inte ser till hundens bästa, det finns bättre sätt bla bla låt henne testa vad f*asiken hon vill utan en massa påhopp

Luckysoul
0

#43 Ja sa ju nyss att det var mitt ansvar som ägare, då är det ju klart att jag tränar så hårt jag kan med honom, Det du beskriver där funkar inte för Lucas för han tappar fokus helt men jag står ju inte heller och bestraffar honom om han gör ett misstag. Jag talar om för honom när han gör något bra och talar om för honom när jag anser att han har gjort något fel. Han förstår det men han kan bara inte behärska sig. Han skäms lite efter för han vet att han inte ska göra så men han kan bara inte behärska sig.

#44 Tack Pimey, Det känns bra att få lite stöd, Det känns som att varje gång man frågar något så gör man något som totalt misshandlar hunden. Jag tänker testa haltin och se hur det går.

Maja2
0

#48 Jag tror att du missförstått mig totalt.

En hund skäms inte. Om en hund gör "fel" är det för att den inte förstått vad vi vill att den ska göra. Då du förstår det, blir det lättare för dig att lära din hund vad han ska göra.

Maja2
0

#47 Jag har aldrig påstått det! Jag har aldrig hoppat på ts, var har du sett det?

Luckysoul
1

#49 Jag tror på att hundar kan skämmas, om vi kan varför skulle de då inte kunna. När han kissad på golvet gick han och la sig i ett hörn med tassen över huvudet för att han inte kunde sluta att kissa. Jag blev inte arg då heller för olyckor händer. Han förtsår mycket väl vad jag vill när han möter en hund, Men Han blir så glad att han inte kan kontrollera det. Det är samma när jag kommer hem. Han hoppar, studsar, springer omkring och skäller för att han blir så glad.

Maja2
4

#51 En hund har inte mänskliga känslor, därför. Det du beskriver är underkastelse, undergivenhet. INTE skam.

Det du beskriver när han möter hundar, handlar mer om stress än glädje.

Luckysoul
0

#52 Det sa jag inte heller. Men hundar har ju också olika känslor, eller hur? Han är inte undergiven. Han är j*vligt dominant också mot vår andra hund. Och när han vill leka med vår andra så skäller han också.

Han blir ju glad, men ja klart han blir stressad också. Det är ju därför jag vill att han ska tagga ner, för det är ju inte bra för honom.

Maja2
0

#53 Du skrev i inlägg ¤51: Om vi kan, varför skulle de då inte kunna.

Luckysoul
1

#54 Ja för att klargöra att de också kan känna olika saker och jag tror fortfarande att de kan känna skam. De kan vara glada, de kan vara irriterade precis som vi kan. DE är inte mänskliga för det men de kan ju fortfarande känna olika saker.

Maja2
0

¤55 En hund lever i nuet. En hund skäms inte för det den gjort, eftersom den gör saker som, i deras värld, är naturligt. När de hamnar i känslor av underlägsenhet, är när de tydligt ser hos sin ägare att de gjort fel, utan att de förstår varför, eftersom de gör vad som är naturligt.  De kan även hamna i känslor av osäkerhet, när ägaren inte är tydlig, utan hunden är osäker på vad som förväntas av den.

Luckysoul
1

Jag kommer nu be någon att låsa tråden då jag har fått åsikter om haltin.

Jag har också blivit hackad på en del och jag känner att det nu inte är nödvändigt att skapa konflikter då jag anser att jag borde få lov att ha mina åsikter

Tack för alla svar om haltin

Maja2
0

¤57 Det är tråkigt att du blivit hackad på, och självklart har du rätt till dina åsikter, men tråden blir inte låst bara för att du ber om det.  Det finns i och för sig många trådar i ämnet, men det är ständigt aktuellt

DeniceP
0

#58 varför skulle inte tråden få låsas när TS ber om det?

När jag har haft trådar här som har lett till ett helt annat ämne, har jag bett om att få dem låsta för att slippa vidare disskussion som jag inte ville vara delaktig i längre. Och eftersom det var jag som startat tråden, och sen ville få den låst, fick jag den låst. Varför skulle detta fallet vara annorlunda?

Maja2
0

¤59 , självklart, om tråden spårat ur och hamnat ot så ska den låsas, men den här tråden har väl inte du startat? Om det är någon Medarbetare som låser tråden så , visst….. inte mig emot

DeniceP
0

#60 Nej, det är inte jag som startat tråden. Det sa jag inte heller. Jag sa bara att om TS vill få tråden låst så ska hon få det också, eftersom den nu inte handlar om något av det hon ville få ut av den.

KvirrZ
1

Själv skulle jag hellre testa en sån där sele med fäste på bringan då den endast får hunden att vända på sig vid drag. Glad

- Mvh Emma