Lämna hund på pensionat
Våran hund är känslig, och har aldrig varit hos hundvakt/på pensionat eller borta från oss mer än några timmar.
För första gången på 7 år ska vi lämna honom på pensionat i en vecka.
Har ni gjort det någon gång, lämnat er hund efter flera år på pensionat?
Hur har det funkat? Har hunden trivts? Tänker på lite mer känsliga hundar. Våran är en bc/samojed.
Ska man förbereda hunden på något sätt? Vi funderar på om vi ska lämna honom bara en natt på pensionatet innan resan för att se hur det funkar. Kan det vara något?
Oj, så hade jag aldrig gjort med nån av våra hundar… De förstår ju inte alls vad som händer. I så fall skulle jag låta dom bo hos någon dom känner, men knappt det heller…
Vad är det som gör att ni måste åka bort från hunden i en vecka? 

Mvh Stephanie 

#1 Jo, vi ville ju helst lämna honom till någon vi känner, tyvärr går det inte. Vi känner ingen som kan ta sig an honom.
Vi ska resa hela familjen.
Pensionatet i närheten är den enda lösningen vi hittat hitills..
Har aldrig gjort det och skulle inte klara det heller.
Familj och vänner har passat hundarna när vi inte kunnat.
Du borde absolut testa först innan du lämnar in hunden. Om du har en orolig hund är det stor risk för att han inte trivs där.
Om jag vore du skulle jag leta efter en bra hundvakt istället. Speciellt när du skriver att du har en känslig hund, tror jag hundvakt är ett bättre alternativ.
#3 Okej.. vi har ingen som kan hjälpa till.
#4 Ok, då får vi boka in en dag först bara och se hur han trivs.
Jag har försökt hitta en hundvakt i vårat område, men det verkar inte finnas någon (bara massa dogwalkers). Allra bäst vore ju om en hundvakt kunde bo hos oss, men de är väl ännu krångligare att hitta.
Hur är han orolig då förresten?
#5 Hur kommer det sig att ni ska iväg en vecka dit hunden inte kan följa med?
Tänker på att du skriver att han är känslig. Att lämna bort en hund på pensionat kan vara en riktigt hemsk upplevelse för en hund. Stressigt.
Hoppas verkligen ni hittar någon som kan ha honom hemma hos sig eller hos er.
Ts, jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt, men gå dit några gånger så att din hund får vänja sig vid omgivningen innan det är dags. Du kan nog få lämna hunden för att skola in sig, det brukar aldrig vara nåt problem. Jag har personligen aldrig lämnat hunden på pensionat, har aldrig haft behov av det, så jag kan inte ge dig respons på just DET , men när det nu är ett faktum att ni måste använda det, så…. skola in hunden så kommer det säkert att gå bra :)
#6 Inte orolig, bara väldigt känslig på det sätt att han ogillar t.ex att gå på helt okända ställen, regerar vid konstiga/plötsliga ljud, ogillar när det är för mycket "stök" runt omkring honom, han vill ha lugn och ro i hemmamiljö och behöver mycket positivitet omkring sig, mycket uppmärksamhet, bekräftelse och ödmjukhet. Han är väldigt, väldigt fäst vid oss. Han sover varje natt och har gjort sen valp, i mammas och pappas säng.
Och så vidare…
Hera: Vi ska på utlandssemester, och oavsett vart vi skulle resa går det inte att ta med vår hund.
Haga hundcenter rekomenderar jag som Pensionat om man ska resa bort, jag känner ägaren. mycket bra människa.
Hon har fått ta emot hundar som varit på andra dagisar som inte har varit bra :)
när ska ni resa?
Jag kommer ha min schäfer på pensionat när vi reser medan jag har min andra hund hos min syster eftersom han är osäker, han hade inte klarat av det. Jag har turen att min schäfers uppfödare har ett pensionat så hon har bott där i 4 månader innan jag tog henne och hon känner dom som har det väl :)
#9 Tack! Det kändes bra att få höra :) är så orolig för hur det ska gå, även om det känns som att det säkert kommer gå bra när jag väl lämnat honom där och när han har kommit in i deras rutiner.
Visst kan vi besöka stället ett par gånger när vi är med, och som sagt lämna honom på prov 1 dygn. Då borde det funka lite bättre när vi lämnar honom "på riktigt"? Om det inte visar sig att det absolut inte funkar, det dygnet vi provar i förväg. Då måste vi ju hitta en annan lösning… frågan är vilken.
Vill verkligen inte att han ska vantrivas någonstans. :(
Men vi måste ju kunna åka utomlands.
#10 Tack för tipset. Tyvärr vet jag inte om det skulle gå då det ligger i Solna, en bra bit från oss, han har aldrig varit där och skulle förmodligen bli nervös av att bara åka dit. :/
#11 Vilken tur :) önskar vi hade någon som kunde passa vår vovve, hos någon han känner och i en omgivning han trivs i.
Det här är anledningen till att vår familj inte åkt utomlands sedan jag och min syster var små. Vi har valt att ha djur helt enkelt
Jag och min syster åkte till London en helg för två år sedan. Det är allt jag varit utomlands sedan jag var 7-8. Det är inte omöjligt att vi kommer resa någonstans i framtiden, men vi skulle aldrig åka iväg hela familjen, i så fall blir det någon som stannar hemma med djuren.

Mvh Stephanie 

#14 Okej. Jag gjorde så också, stannade jämt hemma när föräldrarna åkte på semester eller så. Har inte varit utomlands sen jag var 13 år. Men nu hade vi planerat att åka hela familjen i sommar, och visst, jag kan stanna hemma, gör allt för min bebis. Fast det vore ju trist. Jag skulle behöva komma iväg, byta miljö, få umgås med familjen och så. Och mina föräldrar är så glada att vi ska resa allihopa som förmodligen blir den sista gången på väldigt många år för mig.
Har faktiskt hittat en annons om en som kan passa ens hund hemma hos ägaren.
Frågan är bara hur säkert det skulle vara? … Vet inte ens om mina föräldrar skulle godkänna det.
Bra fråga, jag har bott hemma hos en vän några dagar och passat hennes marsvin förut, men då var det ju någon jag kände.
På ett sätt är ju det verkligen mycket bättre, om hunden kan få vara kvar hemmamiljön också 

Mvh Stephanie 

#17 Jo precis, det är ju lite tryggare :P men vi får se hur det blir. Förmodligen blir det pensionatet trots allt, bara vi hälsar på där först och allt verkar bra.
Andra som haft hund på pensionat får gärna berätta lite hur det gick och om ni förberedde hunden :)
En sak jag funderar på är hur jag ska göra vid lämning. Ska jag gömma mig och smyga iväg, eller gosa och säga hejdå och han ser när jag lämnar? Det där blir svårt. Oavsett kommer han ju få lite panik av att jag "försvinner" :S
Har din samojed dåligt psyke eftersom han verkar vara rädd av sig, samojeden brukar väl inte vara nervös av sig. Den samojed jag har haft var tryggheten själv, jag hade hunden på hundpensionat de veckor som jag reste i tjänsten och det gick alldeles utmärkt.
Visst kan du besöka pensionatet du har där du bor och prova med hur hunden reagerar, jag tror att det går bra för oftast är det hundägaren som är mer nervös än hunden, hundar är tåliga djur.
Däremot skulle jag aldrig låta en helt obekant bo i mitt hus för att sköta en hund, never. Vad är det som säger att du får bättre självkänsla hos hunden med det.
Du kan kugnt lämna hunde till ett pensionat, de är måna om sitt ryckte och vill nog ingen hund illa. Desutom får de motion varje dag under vistelsen vilket den inte kanske har annars.
Var i landet bor du? Har du något pensionat i din omgivning?
#19 Han är otroligt trygg och självsäker, hemma. Det är i okända miljöer eller utan familjen han blir lite nervös.
Okej, det låter bra!
Förmodligen är han mer tålig än vad vi tror, för oss är han våran bebis.
I stockholm, ja vi har hittat ett pensionat omkring där vi bor och jag har även promenerat där borta förut så han lär känna igen sig lite.
Hej! Var bara noga med hur de behandlar hundarna och hur boxarna ser ut, det är inte bra om din hund hela tiden tex ser andra hundar, be dem skärma av i så fall. Adaptil halsband avger lugnande feromoner, zylkene är också ett alternativ. har jobbat på många olika ställen så ställ frågor. Inte ovanligt tex att de sätter stryp på alla när de ska gå ut, eller att anti skäll halsband används. Skriv ner tydligt vad som är ok och inte för din hund, tvekar de som har hand om pensionatet på någon punkt skulle jag inte lämna min hund där.
Annars se till att många mjuka fällar finns med hemmadoft, kanske en extra radio kan skärma av ljuden från de andra hundarna. Det finns hyllor ibland i boxarna att ställa en sådan på och sedan ta med extra batterier man vill ju inte ha en el sladd hängandes i boxen. Betala gärna lite extra för att de gör någon aktivietet med din hund tex kommer in med några aktiveringsleksaker, gör lite godissök etx.
Fråga också hur hundarna rastas? Tycker du att det är ok tex att hundar från olika hem blandas? Att han bara släpps i en rastgård istället för promenader. Det är ju aktiva raser som är i din blandning så det är värt att kolla upp.Det var några tips på vägen!
#21 Tack för tipsen! Absolut värt att kolla upp dessa saker, ska skriva ner det inför besöket.
Är det så att hundarna brukar låta mycket? För vår hund tycker inte om när andra hundar skäller eller ylar hela tiden, han kan inte riktigt koppla av då. Han går alltid undan från hundar utomhus som skäller mothonom.
Givetvis är det bra med rastgård men nej, inte istället för promenader!
Dock kräver han inte speciellt mycket faktiskt, vi brukar ta tre promenader per dag med vår hund och det lär definitivt pensionatet göra också, i alla fall enligt deras hemsida!
Att betala lite extra för godissök och lite extra aktivering ska jag fråga om, det skulle nog vara bra och kul för honom.
Hur stor rummet är och hur det är inrett osv är väldigt viktigt för mig så det kommer jag kolla upp. :) förhoppningsvis är det inte bara en liten box.. på bilderna så ser det ju ut som rum.
#22 Det ställen jag har besökt har varit väldigt högljudda.
#23 Hmm okej, låter inte något vidare. Undrar om han ens skulle kunna sova om det låter så mycket.
Får helt enkelt göra ett besök i helgen eller nästa vecka och se med egna ögon. Förhoppningsvis är det hyfsat lugnt där.
Jag har besökt två hunddagis och där har det varit superlugnt och tyst… hundarna sov mest. Så det kanske är olika?
Ja, det finns säkert ställen som är lugnare än dom jag varit på. Får hoppas ni hittar ett sådant.
Hera, ja, det hoppas jag också. :)
Jag har haft mina på pensionat o var mycket nöjd. Rymliga o luftiga, fräsha boxar, hundlucka ut till en liten rastgård. Två längre promenader per dag.
Jag tog naturligtvis referenser på dem o kollade upp vad de hade för utbildning.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag skulle inte lämna hunden på pensionat om den var osäker eller känslig, då hade jag hellre övervägt att vara hemma med den om jag inte kunde hitta hundvakt. Har famljen inte några kompisar som kan ta hunden? Eller någon släkting? Kan ni inte höra med uppfödaren om hon kan vara hundvakt?
Det låter ju bra att ni ska åka dit en gång i förväg och testa att lämna in honom, men ni får samtidigt tänka på att det är olika hundar där, så då kanske det är jättetysta hundar men när ni sen ska åka kanske det är en hund som skäller hela tiden och stressar upp eran hund.
Lycka till, jag hoppas att det löser sig.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag lämnade min äldsta hund på pensionat när han var 3-4 år. Kommer inte göra om det för han klarade inte av det. Redan första natten bet han sönder hela sin väska som var tänkt som sovplats för honom. Men resten av dagarna hade gått bra sa de på pensionatet. Men efter att han hade varit på pensionaten blev han orolig så fort resväskor i hemmet kom fram, vi kunde inte åka tåg eller in till stan med honom utan att han gnällde hysteriskt. Nu har det blivit mycket bättre men om hela familjen ska resa tillsammans (vilket vi sällan gör) så kommer jag i så fall lämna bort hundarna till en kompis.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#28 Okej. Ja, jag får se hur det går efter att ha lämnat honom där innan resan. Funkar det inte, stannar jag hemma!
#29 Oj då det där lät ju inte så bra. Det är ju det vi mest oroar oss för att det blir något men efter pensionatet och vi vill ju absolut inte att han ska förändras på något sätt. Men tur att ni har kompisar att lämna bort hundarna till nästa gång ni reser. :) tack för att du delade med dig. Det är bra att höra hur det har gått för andra som lämnat in äldre hundar för första gången. Vår hund är ju 7 år.
När vi ska testa att lämna bort honom, räcker det med ett dygn tror ni? Eller kanske över en helg? För att se så allt verkligen går bra tänkte jag.

Det går säkert bra. Hundar brukar vara duktiga på att anpassa sig till nya miljöer, speciellt om ägarna inte är med. Men var kräsen på pensionatet, och gå på magkänslan när du väljer. Det finns måånga pensionat så du behöver inte ta första bästa.
Jag känner en som har ett mindre pensionat och hundarna där brukar vara lugna, naturligtvis blir det lite livat om någon ägare kommer förbi. Annars ser de snabbt fram emot sina promenader och den speciella "nattmackan". Första dygnat kan vara jobbigt för vissa. På mina hundar märker jag en stor skillnad på om någon främmande tar med sig hunden hemmifrån och åker iväg med den, mot för att jag skulle lämna någon av dem på ett främmande ställe. Jag har själv aldrig behövt lämna bort dem, men känner mig trygg med att de skulle bli bra omhändertagna om jag skulle bli tvungen.
Naturligtvis är det en bra idé att testa först.
Jag har andra hundvakter som ställer upp men i år har vi med oss vovvarna på semestern :) Så jag hoppas att det går fint fint :)
Mina hundar hade någ inte fixat pasionat vet itne varför jag tror det Enja hade fixat det men inte Donna hon hade gråtit ´mycket tor jag.
Jag har lämnat min kille på hundpensionat två gånger hittills och det har gått jättebra. Bara över helgen dock. Finns ett bra pensionat i närheten som har stora boxar med hundlucka, kunnig personal och en jättestor rastgård där hundarna får springa av sig och busa. Sen går dom två långpromenader med hundarna varje dag.
TS tycker ni kan testa att lämna hunden över helgen först.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#32 vars ska ni då?