Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8415 ggr
[Ronon-m]
2

Sträckning hos Indra

Det börjar dra ihop sig mer och mer inför tävlingen den 5 Maj och vi tränar på för fullt! Idag tränade jag med min uppfödares fru och en annan kvinna som är med i min kurs på söndagen. Vi körde hela klass 1 programet "på riktigt" efter en fusklapp där det står ordning på när de olika momenten kommer samt hur långt man ska gå osv. Så vi hade en som komendera, en som tittade på och en som gjorde momenten.. Som i en riktig tävling fast i miniformat.

Tyvärr slutade det hela med att Indra sträckte sig kraftigt i vänster bakben. Konstigt nog så hände det på ett sånt konstigt sätt. Under tiden hon satt ner!?! Hon bara skrek till helt plötsligt precis efter att ett av momenten var slut och jag berömde henne medan hon satt ner.. Nu haltar hon på benet och när hon står stilla så håller hon upp det och vill helst inte stödja på det.

Nu blir det strikt vila och bara ut och kissa på tomten och sen in igen.Det är så otroligt irriterande att detta skulle hända nu, vi behöver ju träna inför tävlingen och hålla igång. Jag hoppas verkligen att detta försvinner snabbt på henne! Hon ska få massa massage varje dag samt ingen aktivitet alls, bara ligga ner och vila. Nu håller jag tummarna på att hon snart blir bra igen :)

SamanthaJones
0

Usch vilken otur! Precis vad jag går och nojar för ska hända nu innan tävling! Men ge henne lite vila och massage (dock inte massage om det är inflammation i muskel, det ger motsatt effekt!)

Håller tummarna att hon ska bli pigg riktigt snabbt!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[Ronon-m]
0

Ja verkligen en riktig otur! Jag mest gör försiktiga cirkelrörelser med hanflatan och gör det varmt och mjukar upp lite.. Dom visade mig hur jag skulle göra :)

Hon är ju ofta väldigt snabbläkt så nu hoppas jag att det är samma med detta :)

Pilon
0

Vi håller sporrarna!

Maja2
2

Det är nog nära nog omöjligt att det är en sträckning ifall det hände när hon satt ner. Är det samma ben som hon varit halt på tidigare?

Noa-Nisse
0

usch, nej vilken otur Skrikandes

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Ronon-m]
0

#4 Jag tror hon drog benet åt sidan och hon sträckte sig på nåt sett! Annars kanske nån muskelbristning? Nej det var vänstar fram hon haltade på

#5 Ja jag blir galen… Så himla "fel" tid detta hände på Tyst

Alexandra-S
0

Vilken himla otur! Vi håller tummarna för att det går över snart så att ni kan träna! :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Nikkis
3

Tycker det låter väldigt konstigt att hon sträckt sig under dom förhållandena… ? Kan vara korsbandet som spökar, att hon är allvarligt HD belastad eller ngt annat skit… Tycker faktiskt att du ska ta och göra en grundlig genomgång hos en veterinär på Indra.

Röntga igenom hela hunden, att en såpass ung hund konstant "råkar" ut för ngt är bara mysko. =/

[Ronon-m]
0

Ja det är väldigt konstigt, jag förstår ingenting! Jag försöker verkligen komma på vad som kan ha hänt, men jag vet verkligen inte… Jag är så rädd att höften är kass på henne, eller knäskålen.. Det är en utav hennes ben som lixom knäcker varje gång hon drar igång och trampar med foten när man kliar henne på magen, det knakar varje tramp hon gör. Jag vet inte men tror att det är det benet som hon har ont i nu. Men jag märkte det för nån vecka sedan att det knakade så..

Hon ska snart in för röntgen! Nästan månad är det spikat eftersom hon fyller 1 då… Jag håller alla mina tummar och hoppas på det bästa, men just nu känns det inte dirket säkert alls Rynkar på näsan

Nikkis tror du att det kan vara höftfel eller nått sånt? Känns så jäkla trist just nu och jag är så orolig för henne och rädd att det ska vara nått fel… Hoppas bara på att röntgen visar motsattsen!

Sophie&Segra
0

Så som du beskriver det låter det INTE bra!!

Tycker du ska åka in och föra en grundlig undersökning - snarast!

Jag tror precis som Nikkis.. Som sagt, det låter INTE bra! Ta henne till veterinären! Obestämd

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Ronon-m]
0

Ne jag tycker inte heller det är bra detta… Så orolig över henne att de inte är sant! Jag är så rädd för vad det kan vara med henne. Speciellt eftersom rasen är känslig för saker vad gäller skelett :/

sofiek90
0

Den första hunden min familj hade blev förlamad när han sprang rakt fram, helt normalt som hunden brukade göra. Jag hörde bara ett skrik från hunden och såg att stackars var förlamad bak. Så dom kan skada sig på alla möjliga konstiga sätt!

#11 jag hoppas att hon blir bättre till tävlingen, annars får du satsa på nästa tävling :)

MVH

Sofie

SamanthaJones
1

Om du är orolig så är det bara att boka in en tid för en grundlig undersökning, visst att det blir dyrt men då har du chansen att börja träna förebyggande och kan på så sätt slippa en massa problem längre fram. 

Hon har ju trots allt haft mycket bråk med benen och då är det alltid skönt o verkligen veta vad tusan det är som håller på och spökar.

Än en gång, lycka till!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[Ronon-m]
0

#12 Oj då vilken otur :( Ja jag hoppas det jag med, men hon verkar inte ha ont på nått sett… Eller jo självklart eftersom hon håller det uppe från marken men när hon går på det så haltar hon inte! Hon går nästan normalt, bara lite stelare.. Men det ärnjust när hon står som hon håller det uppe samt att när hon går på det så byter hon snabbare över till det andra bakbenet istället… Ska filma henne så ni får se!

#13 ja jag ska in med henne på röntgen nästa månad.. Har det inte gått över om några dagar så ringer jag och frågar :)

Michaela-N
0

Jag tycker du kan vänta tills röntgen och se, eftersom det är ganska snart. Man lär ändå behöva röntga för att kunna se ordentligt vad som kan vara fel. Det skulle kunna vara något med korsbandet.

Sophie&Segra
0

#12, Klart hon har ont.. Eller vad är din definition av ont?

Om en hund inte vill stödja fullt ut på benet, så ömmar det/smärtar det/skapar obehag hos hunden.
Och något som verkligen tyder på att hon har ont och verkligen inte mår toppen är ju att hon lyfter upp det när hon står.. DET oroar mig.. Rynkar på näsan

Jag håller alla tummarna för lilla Indra!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Ronon-m]
0

#15 Ja jag ska vänta tills rönten! Det är ju inte så längt kvar :)

#16 Du missförstod mig nog, jag skrev lite konstigt såg jag! Självklart har hon ont!! Det skrev jag också.. men hon visar det inte så jätte tydligt menar jag eftersom hon går nästan helt normalt.. Man ser inte när hon går att hon har ont. Inte heller när man känner på hennes ben.

Det är bara när hon står stilla som hon lyfter upp det och inte vill stödja på det vilket är konstigt tycker jag.. hon borde ju få ont när hon går med. Men jag ska försöka filma henne när hon håller uppe benet och när hon går också! Film kommer senare idag, så blir det enklare för er att förstå hur jag menar också!

[Ronon-m]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är ett litet klipp på när hon går och när hon står stilla.. När jag ser på klippet så ser jag att hon går lite stelare med benet.. (Vänstar bak) och sen syns även när hon lyfter upp benet när hon står still Obestämd

Maja2
2

#18 … Jag skulle nog inte vänta en månad … vet inte datum ni har tid för röntgen, men jag skulle kontakta vet. på måndag.

Loveradio
0

#18 Stackarn :/ Hon ser ju helt klart ut att ha ont. Hoppas hon blir bättre i benet!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Ronon-m]
0

#19 Har det inte försvunint innan måndag så är tanken att jag ska ringa veterinären.. Så här ska hon inte få gå längre än tills dess utan att jag pratat med vet iaf! :)

#20 Ja det är synd om henne :/

Maja2
0

#21 Supertråkigt att det blir såhär, men huvudsaken att det blir utrett vad det beror på

[Ronon-m]
0

Ja det är riktigt trist… Min vanliga otur känner jag Obestämd

Maja2
0

#23 Det är nog inte dig eller din otur det beror på … isåfall skulle mina hundar varit gravt handikappade allihop :) Däremot kan det ju handla om Indra, rasen, generna ….

[Ronon-m]
0

Jo det är ju sant! Men jag har haft otur med båda vovvarna inom hälsan.. Ozzis allergi och Indras haltande.. Men jag får hoppas på det bästa med henne!

Maja2
0

#25 Vilket datum har du tid för röntgen på henne?

[Ronon-m]
0

Det är inte bokat än.. Det är uppfödaren som ska göra det. Men jag ska be honom på söndag när jag ska dit att ta en tid så tidigt som möjligt!

Maja2
1

"27 Jag skulle, om jag vore du, ringa vet. på måndag och boka en tid omg. för Indra. Uppfödaren får röntga de andra när han har tid och lust.

sofiek90
0

#14 Ja, det var det som gjorde att vi avlivade hunden, det blev diskbråck och det blev inte bättre under en tid med medicin och rehab.

Kan det inte vara så att när hon går så belastar hon inte benet lika mycket, för hon lyfter det ju ändå när hon ska gå frammåt. När hon står still så måste det belastas om det är nere på backen. Kolla bara så inte något annat ben överbelastas, för då har hon ju ont i 2 ben istället.

Kollade du på backen där hon satt när du skulle kalla in henne? Så hon inte har stuckit sig på något eller så? Hon satt inte på något bi eller en geting eller så?

MVH

Sofie

Nikkis
2

Inte läst alla svaren men sett filmen.

En tanke som slog mig var efter att ha sett filmen är om inte hennes ben hoppat ur led…? Har hon kass höft/knäskål så krävs det inte så mkt faktiskt. Speciellt eftersom du säger att  hennes ben "klickar" vid användning vilket påminner om Patella Luxation - samma symptom, ovanligt på stora raser men kan förekomma.

Jag tycker såhär, måndag morgon ringer du till de veterinärer i Din närhet och försöker boka tid helst samma dag (!!!) för att röntga och kolla igenom henne grundligt. Detta OAVSETT om hon blir bättre eller ej, Nu har det gått såpass långt att man bör ifrågasätta hundens hållbarhet tyvärr.

Du behöver inte skicka in HD plåtarna till SKK nu om du inte vill, du kan ta nya plåtar när hon är äldre och skicka in.
Men det som är av yttersta vikt nu är att röntga för att se hur det står till med henne invändigt just Nu.

Jag hade röntgat ryggen också, spondylos är inte alls ovanligt hos schäfer, kan vara nervkläm, korsbandet, knä/höft, ja alltså det kan vara Vad som helst.

Edit: Läste ang smärta, hundar är mästare på att dölja smärta i största mån, de knasiga asen. <3

Michaela-N
0

Jag tycker det ser ut som nåt lossnat på nåt sätt! :/ (förlåt, min humor kanske inte är på topp just idag)

sofiek90
0

#31 IKEA-möbel? Jag hade tagit det som en väldigt grov förelämpning om du kallat min hund för en sådan korsning.

MVH

Sofie

Loveradio
0

#31 Lite onödigt skrivet kan jag tycka.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Michaela-N
0

Oj, förlåt om det lät illa :( jag hade mer tagit det som en förolämpning av själva företaget, var inte menat mot hunden :( ledsen

Pilon
1

jag vill också se vad MIchaela skrev för dumt :( Mickaeal-N vad skrev du för dumt???

[Ronon-m]
1

#28 Jo det ska jag nog göra men jag tycker det hade varit bra att göra tillsammans med resten av kullen och uppfödaren..

#29 Jag stod bredvid henne när det hände.. Hon hade precis gjort ett stående under gång och jag gick tillbaks med henne till utgångspunkten, hon satte sig ner bredvid mig och jag stod å klappade på henn och efter ca 20 sekunders sittande skrek hon til ganska högt och slängde sig ner och började slicka på benet.. Sen kunde hon knappt gå på det.. Men efter ett tag kunde hon stödja på det men med smärta. Så det var ingenting som var ivägen för att kunna sticka henne eller liknande vad jag såg :/

#30 Jag ska snacka med mina föräldrar eftersom dom har pengarna och sen ringa min veterinär direkt på måndag! Ja dom är ju mästare på att dölja det tyvärr.. Jag känner att jag vill fått kolla upp hennes höfter så snabbt som möjligt nu! Tack för svaret :)