Hjälp med skällande hund
Hej!
Jo det är så att när min hund ska "lösa problem" har han en tendens att skälla på problemet. Nyss gav jag han en liten kartong med godis i för att han ska få jobba lite med hjärnan. Han puttar lite på den men framför allt skäller han på den. Hans skall stör ju både mig och grannarna =/.
Varför gör han så? Och hur kan jag få han att sluta?
Tacksam för hjälp!
Mvh Johanna
Han skäller för att han är frustrerad skulle jag tro. Vad är det för ras? Hur gammal är han?
Jag är ingen expert på just den rasen, men hur är han i övrigt? Vad aktiverar du honom med?
Han är väldigt pigg och energisk. Vi tränar en del tricks vilket han tycker är jättekul, så kan vi leka med boll eller kampa lite. Han får ju toarullar och liknande fyllda med godis ibland men han skäller så så det blir inte lika ofta som jag hade velat. Och så är vi ute på promenader också förstås, han är för det mesta lös. En normal dag tar vi en runda på 1h och ett par på ungefär 30min, sen har vi lite slöare dagar med endast 30min promenader och åtminstone en gång i veckan tar vi en runda på minst 2h. Och så gömmer jag godis som han får leta efter några gånger i veckan.
#5 Prova att aktivera honom mer. Lägg spår, låt honom söka, både leksaker och mat. Ta ut hela morgongivan och kasta ut så långt du kan, så får han söka varenda kula. Det tar ett tag, och är bra aktivering.
Ta ett tennisracket och slå iväg favoritleksaken, så långt du orkar … låt hunden söka tills han hittar.
Lär honom nya grejjer, gå kurs i rallylydnad, agility, gå skogsagility osv.
#6 Tack, får testa det. Tanken är ju att vi ska börja med agility i sommar men det finns ingen bana här… Har köpt ett hinder hitills så får börja med det. Rallylydnad skulle nog passa honom super också!
Men ska jag sluta ge honom kartonger med godis i? Jag menar om han bara blir frustrerad, eller är det bra aktivering ändå?
#7 En aktivering där han mest blir frustrerad och skäller, skulle åtminstone JAG inte hålla på med. Det finns ju så mycket annat att göra. Godis i aktiveringsboll, där han måste rulla bollen för att få ut det?
#9 Gå en kurs, så får du både lära dig, samt träna med andra hundar.
.
.