Chihuahua
Hej!
Någon gång om väldigt lång tid (kanske 10 år) skulle jag ev. vilja skaffa en Chihuahua. Det jag undrar är om 1-2,5 timmars promenad varje dag är bra eller passar en annan ras bättre då? Kommer lära in en massa trix och ev. lite lydnad. Varför jag vill ha en Chihuahua är för att den klarar av så mycket promenad men kräver inte det vad jag har fått uppfattning om. Även tips om uppfödare som låter sin hundar vara mer än "väskhundar".
//Hillevi
Jag brukar gå runt 2 timmar med mina, det fungerar kanon! Dom klarar mer än vad man kan tro. Lättlärda och roliga hundar! 
1# Min hund går ca 1 timmer per dag och han mår bra? han är en chinese crested dog. så Jo hundar kan visst gå en timme per dag :) beror helt på ras och hur pass mycket "soffpotatis" de är ;)
#3 1 timme tycker jag är förlite för att dem ska få tillräckligt med motion, bygga muskler osv.
Även "sofftpotatisar" behöver röra på sig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, jag trot en timme räcker! :)
4# Som sagt inga problem för min hund han är "välmusklad" fast han är en tanig ras. Det är inte alltid vi bara går en timme utan det kan bli längre men i snitt så blir det en timme och han nöjer sig med det. beror helt på hunden.
#1 Tänkte inte 1 timme varje dag alla dagar i veckan utan kanske en "slappardag" en gång i veckan och sedan aktivare dagar. Vad heter den? (om du inte vill skriva det här kan du PMa mig)
#2 Ja, min morbror har en Chihuahua som gick en mil utan problem :)
#3 Okej 1 timme varje dag hela veckan tycker jag också är lite lite men beror självklart på individen och om din hund mår bra så gör det ju inget.
#4 Ja som sagt är det absolut minsta och vissa dagar kanske det blir ca 4 timmar eller mer men det är ju bättre att utgå ifrån att man kommer ge den mindre motion så man inte skaffar en ras som är för krävande än vad man egentligen klarar!
Ärligt talat, varför kollar du på kennlar nu om du ska köpa hunden om tio år? 
jag tittade också på kennlar för drygt 7 år sedan och jag gjorde det mest för att jag visste att en dag så skulle jag ha en sån här hund och den skulle se ut på ett visst sätt :) helt enkelt drömde sig bort ;) tror jag nog hon gör med :)
#7 Rottmores kennel, söker du på google hittar du den :)
#8 Det är bra att vara ute i god tid, lära sig mer, och just kollar på olika kennlar osv, inget fel med det.
#6 Ja men jag tycker inte att 1 timme/dag räcker inte varje dag i alla fall. Men det är jag det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1 timmes promenad + annan träning för att bygga upp muskler är ju fortfarande bara 1 timmes promenad.. Om någon promenerar 1 timme och cyklar 1-2 timmar med sin hund, är det fortfarande bara 1 timmes promenad - men den får träning på annat håll.
MVH
Sofie
Tiden har ingen betydelse, det är sträckan man går. Vissa går fort, andra går långsamt. På en timme hinner man en bra bit om man håller ett snabbt tempo, och två timmar svischar lätt förbi om man sölar, kanske träffar nån man stannar och pratar med eller dyl.
Så sluta vara så besatt av tiden, folk! 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Nu skämtade jag ju i min kommentar, men eftersom du verkar ha tagit illa upp får jag väl förklara det då.
Förövrigt har jag aldrig påstått att du ska köpa från Blocket heller?!
Även om du hittar en bra kennel nu, så är det ingenting som säger att den är lika bra om tio år. Uppfödaren kan ha slutat föda upp hundar, inte håller samma mått osv. Det jag reagerar på är att du kollar någonting som är aktuellt SÅ många år framåt, men det är ju självklart ditt val.
Och för att slippa missförstånd, nej, det finns ingenting som säger att kenneln är dåligare om tio år heller.