ultimata hundmaten?
Okej, vi säger rent teoretiskt utan att tänka på kostnader och annat.
Vad skulle den ULTIMATA hundmaten vara?
Har hört att Frolic är typ dödsdömt, men vad är bra då?
Om jag skulle ge hunden färsk oxfile varje dag typ, hade det varit ultimat?
Vom og hundemat!

Kött, det som en hund är gjord för att äta.
Skynda långsamt så går det fortare.
Färsk mat enligt mig. Vem vill äta torrt och trist foder varje dag
Ger färskfoder och oftast olika sorter för variantionens skull.
Så om jag åt typ nån kötträtt varje dag, vi säger tacos med ren nötkött utan kryddor såklart eller biff, köttbullar etc. Skulle man kunna ge hunden den maten varje dag då och det hade varit ultimat? alltså inte potatisen etc utan BARA köttet?
Förutom köttet måste hunden även få i sig vitaminer och mineraler som inte finns där. Jag antar att det ultimata, för de hundmagar som klarar det, är att BARF:a sin hund. Men det krävs kunskap för det, även om jag hade tid att barfa skulle jag inte göra det då jag inte är tillräckligt kunnig inom näringslära. Det närmaste man kommer utan att barfa antar jag är ett bra färskfoder.
Jag anser att det mest ultimata är BARF. Kolla BARF iFokus, där hittar du mycket intressant information. Jag själv ger min hund färskfoder, Vom og Hundemat bara för att det är mer lättsamt än att ge rått kött. I färskfoder är dessutom viktiga mineraler och vitaminer tillsatta så hunden får en komplett kost. Jag ger min hund även färska ben dels för att ge honom ett kalktillskott då han fortfarande växer och dels för att han ska få tandmotion.

Säger som de två föregående talarna, att BARF:a sin hund är det absolut mest ultimata.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
aldrig hört talas som BARF, men ska kolla länken

#5 Väldigt få människor har läst näringslära för människor men vi verkar fdoras ändå!
Tror inte du heller sätter i dig "färdigfoder" för att vara säker på att få i dig det du behöver.
#9 Nej det är sant, men jag vill inte råka missa något viktigt som min hund sedan mår dåligt av. Eller få för mycket av något annat för den delen :)

Som tur är så är det inte så svårt som det verkar.
BARF absolut :)
vad står barf för?
jag kollade på länken men va ingen direkt förklaring på vad exakt det är
Bara rå föda.. Köttben, hjärta, lever, kycklingvingar/klubbor osv
jaha okej, varför finns det en sida om det då?
är det speciella bestämmelser och recept eller vadå?

Den handlar om hur man utfodrar med barf bla.
#13 BARF står för Biologiskt Anpassad Rå Föda/Bones And Raw Food, vilket innebär att man ger djuret den föda det skulle äta i det vilda :)
Ja barf förstås :) så långt tänkte inte jag
Håller med de andra, BARF är nog det bästa man kan ge sig hund! Sedan är det ju rätt opraktiskt, så det är inte så många som har möjlighet att ge sin hund BARF. Själv ger jag "mellantinget", alltså färskfoder. Bättre än torrfoder men inte lika bra som BARF (smidigare dock) 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13