Schäfer? Vit Herdehund?
Jag funderar på olika hundraser (som några kanske märkt ^^) Iaf nu funderar jag lite på Schäfer eller vit herdehund…. Isf bruks schäfer för den utställningsvarianten är helt fel bokstavligt talat.
Jag vill ha en hund som vill samarbeta och utföra uppgifter…
Det blir 1+h promenad varge dag + småpromenader samt lydnads träning samt agility någon gång i vekckan, spår någon gång, passar en schäfer för mig?
Min faster har 2 schäfrar och kan hjälpa mig om jag behöver någon hjälp, och vi har hund i familjen… Jag kommer skaffa en hund då jag är 15 och *ta med mig* hunden på gymnasiet (hund gymnasiet)
Varför ska jag ha en schäfer/Varför inte? (Någon annan ras att rekomendera?)
Tackar för alla svar :)
Tycker 1 timme låter lite för en schäfer, kanske har fel. Men det är otroligt fina hundar!
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Okej, har du något annat förslag? :)
Rasgrupp 9 kanske? :) gå in på skk och läs om lite raser i de olika grupperna :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
En schäfer behöver arbeta för att må bra. Så kanske borde ni titta på hundarna i rasgrupp 9 som #3 föreslår :)
Jag vill inte ha en terrier (gillar inte deras… sätt som :/) och inte en sällskapsras heller. Kan ingen föreslå någon ras?
Jag funderar också på Shettis och Jaktlabbe… Har ett forum där jag vill veta mer om Hokkaido också :o
Det är ju grupp 3 som är terrier :D Grupp 9 är sällskapshundar
Velar du mellan schäfer och vit herdehund men "måste" välja ur grupp skulle jag rekomendera en Pudel, den rasen som känns mest "lik".. Annars finns det ju massor av andra roliga raser där också, kromfohrländer, papillon, cavalier king charles och bichon frise för att bara nämna några
minavitas.wix.com/kennel
Precis som de andra skriver så skulle jag rekommendera dig att välja någon mindre krävande ras. De flesta hundar med lite samarbetsvilja kan utan tvekan hänga med på det du vill göra och blir riktigt glada av det, även om de kanske inte kräver det för att vara nöjda.
När man väljer hund, framförallt som ung, är det alltid smart att välja en hund som har lite lägre behov än det man tänkt göra, en hund som kan nöja sig med mindre, men kan att göra allt det man vill göra. Då har man en hund som inte bara får nöja sig med livet, utan kan bli en riktigt lycklig hund - och framförallt, en hund som fungerar att ha även om man får mycket att göra med plugg och annat som vissa perioder dyker upp i enorma mängder.
Framförallt om du ska plugga vidare efter gymnasiet kan det bli tufft att samtidigt hinna med en jättekrävande hund, och skulle du inte plugga vidare eller av annan anledning känna att du vill ha mer att jobba med, så är det ju inget som hindrar att du köper en sådan hund då. Då har du dessutom mer kunskap osv efter ditt hundgymnasie och får lättare att välja rätt hund. Ju mer krävande hund man ska välja, desto mer noga med att det faktiskt blir rätt. En schäfer med dålig mentalitet är ju ofta värre än en icke-brukshund med dålig mentalitet.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#5 Okej jag kan väl inte komentra det så mycket antar jag…
#7 Ja det vet jag… ingen som tycker jaktlabbe kunde passa för mig? :/
#8 Nej jaktlabbe behöver träna spår osv mer än någon gång/vecka plus kräver en del motion osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Finns det uppfödare som satsar på "sällskapshunds" schäfrar? Rena brukslinjer låter ju inte som nått för gemene man, men utst schäfrarna vill man ju inte ha att göra med heller..
Såg en annons för flera år sedan i en hästtidning om någon som enl annonsen födde upp "stora rakryggade lugna schäfrar för gård/familj". Det lät ju för bra för att vara sant:)

Finns det uppfödare som satsar på "sällskapshunds" schäfrar? Rena brukslinjer låter ju inte som nått för gemene man, men utst schäfrarna vill man ju inte ha att göra med heller..
Såg en annons för flera år sedan i en hästtidning om någon som enl annonsen födde upp "stora rakryggade lugna schäfrar för gård/familj". Det lät ju för bra för att vara sant:)
#10 Alla schäfrar behöver ganska mycket mentalt & motion, oavsett om det är utställningschäfer eller bruksschäfer:)
håller med dom andra, kolla rasgrupp 9. en schäfer/vit herdehund kräver mycket mer och måste jobba
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nej, jag tycker absolut inte att du ska ha en Schäfer av bruksvarianten, då dom kräver så otroligt mycket mer än det du beskrivit att du kan/vill/kommer göra med din hund.
En Schäfer kräver minst 2 timmars fysiskt aktivitet/dag. Då är inte rastningsrundorna inräknade. Utöver det behöver dom någon form av mental stimulans varje dag, säg kanske en halvtimmes lydnadsträning och ett spår.
En Vit Herdehund, ja.. Det skulle kunna fungera, om du väljer en hund där dom inte valt att avla på hårt arbetande/högpresterande hundar.
En Vit herdehund går inte att jämnföra med en Schäfer.
Vill du ha en brukshund, men ändå inte en lika aktiv hund som en bruks Schäfer - så tycker jag absolut en Vit Herdehund!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#14 Fast vid herdehund behöver mer än 1-2 timmars promenad/dag :)
#15, Visst kan det vara så, men jag tror mycker hänger på individen..
Som jag skrev, ska hon ha en Vit Herdehund tycker jag inte att hon ska välja en där dom valt att avla på arbetande hundar.
Utan mer på utställningsvarianten, då dom väldigt ofta fungerar som just aktiva sällskapshundar! 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
TS, kan schnauzer vara något? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 Jag ska köra spår med hunden och motionera. Det blir minnst 1h/dag promenad + småpromenader och varge dag någon form av *specialträning* agility någon dag, spår, lydnad osv
#14 Vita herdehundar har väl inte *räkrygg* på utställningsvarianten?
#17 Nej, jag gillar inte terriers som jag skrev högre upp :/
#18 schnauzer är ingen terrier ;)
#18 Men dom är lika ;) (Tkr då jag)