Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1858 ggr
Merc
0

Diffus till kraftig hälta - Vad tror ni?

Hallå hundmänniskor! Nu har jag en liten fråga. Eller liten och liten. Vore skönt att höra lite runt vad ni tror osv, få råd osv ..

Neo är min samojed på ca 16 mån. Pigg och glad som en samojed ska. För ca två veckor sedan fick han en diffus hälta på höger framben. Diffus på så vis att den kom och gick och jag tyckte att när han verkligen sträckte på sig så märktes det inte. Lät honom vila och det försvann men kom så fort han rörde på sig minsta lilla men fortfarande var den inte konstant. Kollade trampdynor, klämde, kände, böjde, allt - Ingen reaktion. Bara samojed-smilet som han har på sig konstant Glad ..

Idag var han med en kompis och hennes hund undeer eftermiddagen. Sprang lösa och busade som vanligt. När jag kom hem så gick vi en sväng till med dom i ca två timmar. I slutet på promenaden så började han "hacka" fram igen. Väl när vi tog bilen hem och skulle hoppa ur så märkte jag att något var fel. Dels var han inte hyper över att få hoppa ut, han bara satt där och kollade på mig. Fick nästintill släpa hem honom .. :/

Han åt lite och gick och la sig. 20 minuter senare hör jag ett tjut från sovrummet varav jag går in och ser Neo liggandes, han såg så förvånad ut. Lockade på honom och det var med stor möda han klev upp och stapplade fram, nu med klar smärtpåverkan. Han ville inte stötta med benet och när han ändå gjorde det så peps det i varje steg.

En kompis (som Neo älskar) kom hit en sväng, Neo går upp och lunkar fram för att sedan stupa på köksmattan och skrika. Sen låg han där och pep :( hjärtskärande!!!

Ringde vet som ville kolla honom imorgonbitti, en halv rimadyl till natten skulle han få.

Vad tror ni? Vad ska jag be vet kolla? (om man nu behöver påpeka liksom ..)

Usch, vad det är hemskt att se sin lille må så dåligt :( han hänger med huvudet, har stängd mun (tro mig, då är det illa ..) och svansen släpar .. :(

AnneN
0

Tror nog veterinären vet vad som ska kollas, men om inte så alla leder från längst ut i tåspetsarna ända upp i ryggen om inte veterinären hittar felet direkt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!