vilken ras passar..
Hej, hej
Jag har en hund shih-tzu som heter Suzi. Och en katt Mini. Vi tänkte köpa en hund till, vi ville hälst ha en Collie, men det är en ganska stor hund och vi är oroliga för att Suzi, Mini och Collien kommer inte gilla varandra eller vara rädda för varandra för att Suzi och Mini är ganska så små oxå…..
Så vilken hundras är bäst att ha till en Shih-tzu och en Katt? Är colle bra ?
så ser min katt ut (den har jag tagit från goggel)
http://www.c4c.olsztyn.pl/files/imagecache/700/hodowle/P8290157.jpg
Stor som liten det kan funka jätte bra även med katt. Se bilder på denna blogg :) (inte min blogg) http://vintersaga.wordpress.com/tag/collie/
Jag tycker att ni ska se efter vad ni vill ha hunden till och vad för egenskaper ni söker hos en hund, inte att den passar resterande husdjur. Små och stora hundar gå oftast lika bra ihop som stor+stor och liten+liten, och så länge man vänjer hunden vid katten från start så brukar det inte vara några problem där heller
.
Så för att kunna säga om Collien passar (eller ge tips på andra raser) frågar jag nu: Hur vill ni att hunden ska vara? (ex. arbetsvillig, lugn, inte kräva så mycket, inte fälla etc.) Vad kan ni erbjuda hunden i aktivering? (ex. 2 timmars motion per dag, spår och lydnad regelbundet, trix-träning etc.)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#1 tack
#2 hmm. vi vill nog ha en lugn hund men sammtidigt en hund som redo för nya äventyr och sånt 
vi kommer vara ute lääääänge, kanske mer än 2 timmar. Och jag ska föresöka ta den till nya platser..
Vi har oxå tänkt oss att ha en : http://www.megapedia.pl/1/i/charakter.jpg men det är ju väl mycket rbete med den (asså pälsen)
#4 Vad är det för ras?
Collien skulle väl kunna passa, men rasen har en väääldigt ojämn mentalitet. Själv skulle jag inte våga mig in på att köpa en collie, men är man riktigt nogrann med valet av uppfödare så kan man säkert hitta en trevlig familjehund!
Andra raser som kan passa är golden eller labbe ur utställnings-linjer, kanske en Eurasier?
8/5-13 & 1/6-13
Collie är ju en relativ lugn hund om man ser till att det är en vallhund.
Kompisens gamla collie har alltid fungerar bra med katter (både deras egna och mina) och fungerar kanon ihop med mina småhundar - trots att han egentligne inte gillar hoppiga och kläninga hundar
han ser nog däremot mina hundar som en del av sin familj och låter dom därför hållas.
Däremot har han en del typiska collie-problem. Ljudrädd (raketer, smällare och även åska). Hans halvbror gick inte på blanka och hala golv, vilket även det är ett problem hos många collie.
Ska man köpa en collie idag ska man nog vara oerhört noga och kräsen med val av föräldradjur - för det finns mycket mentalitetsproblem och rädslor.
#5 jag vet inte vad den heter på svenska men på polska heter den * owczarek kaukaski*…
#6 tack jag ska vara noga men det..
#7 Ni har tänkt er en Kaukasisk Ovtjarka med andra ord? Är det hela familjen som är inblandad i den funderingen eller bara du?
Jag vill i alla fall avråda er att skaffa en Ovtjarka.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
KOn är en krävande hund, inte bara pälsen. Den kräver speciella förutsättningar för att trivas.
För att ha en KO krävs det att man har en jäääääääte stor gård med höööööga stängsel, inte pratar med hög röst, inte är så petnoga med att oanmälda besökare överlever m.m Lång hundvana av liknande raser är ett måste om man ens ska tänka tanken att skaffa en KO
Men rent storleksmässigt behöver ni inte tänka så mycket att en hund blir för stor för de övriga djuren. Jag har två xolos, ungefär lika stora som en collie, och en prazsky som är i Chihuahua storlek. Det fungerar bra och det är lillen som bestämmer över det större hundarna
minavitas.wix.com/kennel
Jag är ingen expert på just collie men vallhundar i allmänhet brukar ju ha väldigt mycket energi. en promenad är kanske alltid inte tillräckligt då de vill få arbeta med hjärnar, klua på saker, ni vet
jag har oxå hört att de kan vara lite reserverade mot främlingar (brar hört ryktersvägen).
#10 Jo så ska ju vallhundar vara, tyvärr så har collien (ffa den långhåriga) avlats mer och mer för utställningens skull, nu är det enligt min erfarenhet ganska svårt att hitta collie-kennlar som avlar för arbete.. KH collie är nog lättare att hitta mer krävande hundar av dock!
8/5-13 & 1/6-13