Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1739 ggr
[Tess86]
0

Missar kanske kursen

Jag och Skade har ju som jag skrivit tidigare fått en plats på en lydnadskurs som börjar i april på Svenska hundklubben. Jag har läst kurslitteraturen och varit på ett par "introduktionsdagar" hos dem och allt känns jättebra. Men nu kommer jag kanske att vara tvungen att ställa in kursen.

Jag har fått ett nytt jobb som ska börja i april där jag kommer att jobba skift, så var tredje vecka kommer jag att arbeta eftermiddag/kväll. Jag kommer alltså missa en av tre kurstillfällen.

Nu finns det tre alternativ. Antingen går jag kursen ändå och missar de tillfällena. Eller så får min sambo gå med Skade när jag missar, om det inte faller sig så olyckligt att han också jobbar eftermiddag då, men då kanske det i alla fall blir färre tillfällen vi missar. Eller så får jag ställa in kursen och hoppas på att det kommer någon helgkurs som vi kan gå istället.

Tror ni att det blir knasigt i huvudet för Skade om vi är olika förare på kursen? I vanliga fall tränar vi ju henne båda två. Eller tror ni att det blir knasigt för oss, att det är svårt att hänga med i kursen när man missar tillfällen?

[Doglovers]
0

Det kommer nog gå jätte bra även om ni är olika förare. Jag tror faktiskt det blir en fördel, då ni båda lär er samma saker ni ska träna Skade på.

Förklara läget för instruktören så kanske han kan visa vad som gjordes den gången ni missade.

Lycka tillSkrattande

thilda-
0

Jag och min sambo kommer att gå varannan gång :)
så det ska nog gå bra för er med! :)
Våran kurs startar också i april :)
Lycka till!

[Forest]
0

Tror på att även din sambo kan ha nytta av gå kursen :) Så jag skulle boka in kursen och hoppas på att var 3e gång går sambon på hundkursen :) Lycka till!

[Tess86]
1

#1, 2 & 3 Ja, det känns tråkigt att ställa in den bara för att jag ska börja jobba. Jag har ju räknat med att gå kursen ända sedan början av året.

Jag ska berätta om läget för kursledaren så fort jag har diskuterat detta mer med min sambo. Jag föreslog denna lösning för honom men har inte riktigt fått svar på om han är med på det eller inte. Han tyckte ju att det var kul med lydnadskursen när Skade var valp men frågan är om han är intresserad av att gå på en kurs själv.

Undra om vi skulle kunna komma båda två när vi båda är lediga och sedan gå själva när det behövs, just för att man ska hålla sig så uppdaterad som möjligt om vad som händer på kursen. Jag ska fråga kursledaren. Har ni varit med om att två personer har kommit med en hund till en kurs någon gång? Självklart får ju en vara förare då, man kan ju inte vara två som håller i kopplet, men att båda är med och tittar och lyssnar.

Pilon
1

Tror att det skulle vara till din sambos fördel om han gick på kursen med skade själv, för om bara du går, ensam med honom på kurserna kan det ibland att han favoriserar dig för att att du gör dom roliga sakerna med honom :) men om ni båda går och ni har båda kul med hunden på kursen så lär det bli ganska jämn balans där.. =)

din sambo får väl ta o masa sig bort till kursen med hunden om han fortfarande bryr sig om sitt förhållande med hunden :)

[Tess86]
0

#5 Min sambo jagar ju med henne så de samarbetar mycket på det sättet. Och till vardags är vi ute båda två med Skade och gör ungefär lika mycket med henne. Så det var tänkt att kursen skulle vara någonting som jag ville göra med Skade, eftersom husse och Skade redan har sina aktiviteter - jakt och blodspår. Men det skulle säkert inte skada om de tränade lite mer lydnad tillsammans de också.

Pilon
0

Ahaaa omg, bra kille :) ursäkta om jag hade lite dålig ton hehe

aha jag förstår, men om han har jakt o blodspår så kanske det är mer till din fördel om han skippar kursen och låter bara du göra dom ;P hehe

[Tess86]
0

#7 Hehe, ingen fara. Jag har istället fördelen att jag pluggade hemifrån hela Skades uppväxt medan min sambo arbetade heltid, så Skade är väldigt van vid att jag alltid är där.

Vi har olika fördelar. Det är oftast mig Skade kommer och gosar med även om hon ofta gosar med husse också och är glad när han kommer. Men det är också oftast mig hon "jävlas" med. Hon lyssnar snabbare på husse om han är bestämd på rösten.

Pilon
0

Låter lite sådär som andra par med hundar kan ha det, har hört detta förut nämligen :-)

[Forest]
0

4 så har vi gjort att båda är med ena får stå utanför "banan" o hör allt o med lika väl på så vis.

[Tess86]
1

#9 Jag tror att killar har lite fördel med den mörkare rösten och större kroppshyddan, när det kommer till bestämmande. Men den ljusare rösten och kanske lite mjukare och rörligare kroppen hos tjejer inbjuder mer till lek och gos.

#10 Ja, kanske det skulle vara bästa lösningen för oss också, att båda är med när det går och att vi går själva när vi måste.

[Doglovers]
0

Där sa du ett sant ord om våra rösters betydelse. Så sant, så sant…!

sofiek90
1

när jag gick valpkursen med den stora druffsen så tyckte kursledaren att vi skulle vara med allihop som senare skulle hålla på med henne, allt från promenader till mer seriös träning på plan typ. Han har det så på alla sina kurser, och jag tror det är en stor fördel eftersom alla som då är med hunden får höra samma saker direkt och inte behöver återberätta för varandra hela tiden.

Att du missar ett tillfälle är inte heller en så stor sak, det har jag också gjort nångång. Då har jag bett om ett mail med vad dom gått igenom och vad jag ska träna på. Och om jag haft frågor har jag frågat när jag vart på kursen gången efter.

MVH

Sofie

[Tess86]
0

#13 Ja, jag tror att det är en fördel att höra all information direkt från kursledaren och inte i andra hand. Det är nog också bra att se sin hund i alla träningsmoment även om man själv inte alltid är förare, istället för att någon annan ska berätta i efterhand hur det gick.

sofiek90
0

#14 Precis :) Jag som är jätte dålig på att förklara (hur det ska gå med barnen senare när jag jobbar återstår att se..) missar ju typ hälften. Så då är det jätte bra om det kan komma från kursledaren direkt. Eller för att folk ska lyssna och förstå vad som gäller. Fast det gör väl din sambo ändå, så det är säkert inget du behöver bry dig om :)

jag hoppas att du inte skippar kursen för att du missar ett tillfälle, jag hade gått på kursen ändå ;)

MVH

Sofie

[Tess86]
0

#15 Nej, jag ska nog inte skippa den för risken att missa några tillfällen (jag kommer att missa två eller tre av åtta beroende på hur det faller in med mitt schema), i alla fall inte så länge som Micke vill gå på lektionerna istället, och så länge som det går bra för kursledaren. Troligtvis kommer det ju dröja annars innan jag hittar och kommer med på en kurs som går på helger. På helgerna brukar vi dessutom åka ut på landet så då kan vi inte göra det på ett par månader.

sofiek90
0

Det brukar fungera för kursledaren :) Det är ju inte många tillfällen ändå som det blir lite annorlunda.

MVH

Sofie

thilda-
0

du kan ju be kursledaren skicka ett mail till dig om allt de har tränat på osv och vad ni ska kunna till nästa gång o så :)

[Tess86]
0

#18 Ja, det ska jag göra :)

[Tess86]
0

Snacka om besvikelse. Vi var på kursen idag, både jag och sambon (och Skade såklart). För det första höll vi på en halvtimme mindre än det var sagt. Vi var bara ute och tränade i 40 minuter trots att tillfället var på 2 timmar och 15 minuter och de sa att vi skulle vara inne 45 minuter. Vi gick inte igenom de övningar som de sa att vi skulle göra idag. Teorisnacket efteråt handlade mest om vad man kan ge hunden för godis och hur man bäst tärnar upp en hotdog…

När vi var ute kom instruktören fram till oss en enda gång. Det första han ifrågasatte var varför vi hade sele på hunden. När vi sa att vi har det för att vi inte vill att det ska vara obehagligt på halsen för Skade sa han att hundar drar mer i sele för att det är bekvämare. Han frågade dessutom ifall Skade är en draghund (slädhund?) fast hon är en jakthund. Vi förklarade att vi vill att Skade ska sluta dra för att hon vill gå med oss och samarbeta med oss och inte för att det är obehagligt/gör ont annars.

Vi förklarade att vårt största problem är att få Skade att fokusera på oss när det är andra hundar i närheten och att det framför allt är därför vi var där. Han sa att just hundkurs är väldigt speciellt för hundar och att vissa är väldigt skälliga i början. Vi förklarade att Skade alltid är skällig på andra hundar, oavsett om det är en eller tjugo. Han frågade igen om det alltid är så och när vi sa ja sa han bara jaha och tittade på Skade som om hon var ett hopplöst fall. Han stod kvar och tittade lite men sa ingenting mer.

Idag var verkligen en besvikelse. Vi ska ge det en gång till men annars kommer jag att prata med de kursansvariga om att vi inte alls är nöjda.

Pilon
0

#20 Knasiga kursledare det finns alltså :S Så går dom o kallar sig "hundinstruktör". Irriterande.

jag gillar int eheller att man använder sele på hundar för att dom drar. Men det låter ju som att er instruktör dumförklarade er… Sa ni inget till honom när han avslutade kursen tidigare än bestämt ?

[Tess86]
0

#21 Förhoppningsvis blir det bättre till nästa gång, annars kommer vi att kräva att få hoppa av. Vi sa ingenting om att vi slutade tidigare den här gången för de sa att vi skulle ta igen en annan dag för att det regnade inte vi inte kunde vara ute så mycket den här gången. Men om vi inte tar igen det nästa gång det är fint väder kommer jag att fråga.

Vi har ju inte sele på vår hund för att hon drar, hon drar ännu mer i halsband. Vi har sele för att hon inte ska skada halsen/nacken medan vi tränar henne att sluta dra. Hon är ju inte särskilt dragig i vanliga fall, bara när vi möter andra hundar, och det vill vi arbeta bort utan att göra illa Skade. På kursen ska vi ju arbeta med belöningsbaserade metoder och då ser jag ingen anledning till varför halsband skulle vara att föredra framför sele.

Pilon
0

Hundar har en rätt stark nacke, så om inte hunden har nått speciellt besvär med halsen så är risken väldigt liten att han skadar sig när han drar eller rycker eller hänger i halsbandet. Det skulle vara om magnussamuelsson (eller en annan rejält stark människa) kom och ryckt i kopplet på din hund :-P hehe

Men jag förstår kanske nog ändå hur du tänker :)
Och oavsett tycker jag fortfarande att dendär ledaren hade ett dåligt tillvägagångsätt. Lät nästan som att han hade en kritisk attityd. Anänder man bra metoder spelar det ju egentligen större roll om man har sele eller halsband.

[Tess86]
2

#23 Jag är alldeles för rädd för att skada min hunds nacke för att må bra själv när hon har halsband. För mig är det inte förenligt att älska sin hund och samtidigt sätta på den någonting som trycker på dens luftrör eller kan rycka till i nacken. (Jag vet att det är en stark åsikt men jag tycker inte att man älskar sin hund om man vill utsätta den för fysiskt obehag). Jag menar inte alls att man alltid ska mjäka med sin hund, jag kan säga till Skade med mörk röst och göra mig bestämmande eller ta i henne om det behövs, men jag använder aldrig fysiskt obehag. De få gånger som Skade har halsband på sig går jag efter henne för att halsbandet inte ska ta emot för hon hostar och flämtar så illa om halsbandet trycker till.

Ja, själv anser jag att om man är en bra hundtränare så behövs inga andra redskap än en själv och kanske belöningsredskap, som godis eller leksaker. Korrigerande redskap tycker jag används att folk som inte kan förmedla sig med röst och kroppsspråk.

Pilon
0

#24 ja men om det funkar bra med sele för er och din hund mår bra av det och det känns bra för dig också, så varför sluta använda den egentligen :)

pius314
0

Vad trist, jag har också råkat ut för kursledare som varit en besvikelse… Man blir så himla besviken! Men ge det en chans till, han kanske hade en dålig dag…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[Tess86]
0

#25 Jo, precis. Och jag ser ingen anledning till varför folk (kursfolk) alltid ska ifrågasätta oss för att vi har sele på hunden. Sist vi var på klubben (innan kursen) sa en hundägare där, med väldigt besserwisserlik röst, "det är klart att inte hunden kan någonting, hon har ju inte halsband på sig". Jag tycker att det är dumt att döma oss för selen. Skade är riktigt lydig och duktig när det inte finns andra hundar i närheten. Det är andra hundar hon har svårt med, inte selar. Skade har dessutom hittills alltid klarat alla övningar som vi har gjort på klubben, det är bara det att hon skäller mellan övningarna.

#26 Vi har tre kursledare så någon av de andra kanske kan hjälpa oss mer. Men det är lite tråkigt när de tar in 25 hundar på en kurs och sätter in tre kursledare. Jag trodde att vi skulle vara uppdelade i tre grupper hela tiden så att man lär känna sin kursledare och de lär känna ens hund, men det verkar som att alla tre ska leda alla och att de delar upp olika varje gång. Det blir inte alls personligt. Jag trodde också att de skulel börja kursen med att man fick berätta lite om sin hund och varför man var där men vi hade ingen introduktion alls.

Pilon
0

#27 ååååh, ville du inte bara strypa den människan då :-P
vilken människa o säga sådär alltså :P

Stå på dig o klaga då. Men stod det inte någonstans från början hur kursen kommer vara o sånt? Om det stod något annat där än hur kursen där så har du ju rätt att klaga på kursledarna, du kanske till och med kan rinag konsumentverket om du inte får pengar tillbaka om du vill ha det. Såna kurser är ju inte billiga…

pius314
0

#27 jag har skickat feedback till kursledaren mellan två tillfällen (typ mellan gång 3 och 4). Det hjälpte för stunden, men jag kommer inte gå några mer kurser med henne…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
sofiek90
0

Det låter som om det hade vart bättre om du lämnat återbud. Tycker absolut du ska klaga, det är väl bra att dom får höra deltagarnas åsikter.

MVH

Sofie

KKajsa
0

#27 I mina ögon låter det som att ni inte klarat det viktigaste på kursen,  nämnligen det mellan momenten. Givetvis ska ni säga till tränarna att ni behöver hjälp med det, fort. Sedan har alla tränare olika upplägg. Dumt att döma ut en  kurs på 1 gång. Hurvida ni har sele eller ej är inte min sak att tycka något om. Men jobba mer med passiviteten mellan momenten så blir kursen trevligare för alla.

Har själv hoppat av en hundkurs hos SBK just för kommunikationsbrist mellan mig & instruktören så jag vet hur det kan vara… Dok gick jag 6 gånger innan jag tackade för mig.

[Tess86]
0

#28 Ja, en sån kommentar måste man skaka av sig på än gång för att inte bli rasande. Vi får intala oss själva att vi vet bäst vad som fungerar för vår hund (självklart behöver vi hjälp på vägen, annars skulle vi ju inte gå kurser, men det är konstruktiv kritik som vi behöver, inte dumma kommentarer). Vi har provat en massa olika saker med vår hund, passivitet, lugnande övningar. Jag tycker att vi har kommit jättelångt med henne med tanke på hur hon var när hon var yngre. Det var inte bara en gång jag grät över hennes beteende för att jag var rädd för att vi skulle få en aggressiv och farlig vuxen hund. Nu är hon helt underbar, hon behöver bara hjälp med att stilla sig i situationer där andra hundar har roligt eller gör saker utan henne.

Vi har ju fått ett schema med vad vi ska gå igenom per gång och om vi inte kommer ikapp i schemat efter nästa kurstillfälle så tänker jag stanna kvar efteråt och klaga.

#29 Jag kommer att stanna kvar efteråt och prata med dem nästa gång om det inte känns bra. Så får vi se då vad det leder till.. Kanske nästa tillfälle är mycket bättre, vi får hoppas på det.

#30 Jag ville inte stanna och klaga efter första tillfället, framför allt för att jag ville få lite tid att smälta det och diskutera med min sambo, som också var med. Men om nästa tillfälle är lika händelselöst som det första kommer jag helt klart att tala om vad jag tycker.

#31 Nej, det är ju framför allt därför som vi behöver gå kursen. Det är ju en grundlydnadskurs så det blir mycket basic-träning som sitt, ligg, inkallning osv och Skade kan ju allt det där redan. Vi anmälde oss till kursen för att hon ska kunna gör allt det där i närheten av andra hundar (vilket hon också kan) men vara avslappnad och fokuserad under tiden (vilket hon absolut inte är). Men som jag har sagt ville jag inte döma ut kursen helt efter en gång, utan jag ger den nästa gång också, för att se hur det är.

Jag tyckte det var lite konstigt på kursen också att kursledaren reagerade så starkt på att vår hund skällde när det var flera andra hundar där som skällde oftare. Skade var tyst under genomgången och under själva övningen och började skälla mot slutet och när kursledaren kom fram till oss och började prata och avbröt träningen. Antagligen hörde de henne mer för att hon har högre röst, men det är ju beteendet och inte volymen man ska gå på. Hon var ju inte den enda som skällde om man säger så. Vi hade en liten spets brevid oss som skällde i princip hela tiden.