Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4246 ggr
joheck
0

Foder till min papillon?

Hej,

Jag vet att det finns många trådar om foder men jag vill ha lite mer "skrädarsydda" rådGlad.

Jag har en papillon av den större varianten (han väger ca 4 kg) och skulle vilja få mer kunskap om vad just han behöver i ett foder. Han är nu drygt 10 månader och jag hade tänkt byta till ett vuxenfoder vid ungefär 1 års ålder, så nu behöver jag lite hjälp. Min kunskap om foder är typ bara kött = braFlört. Men vad mer ska min hund ha, i termer av protein, fett mm? Kan tillägga att han är en ren sällskapshund.

Ni får gärna tipsa om specifika foder, men det jag är mest intresserad av är att få mer kunskap så att jag själv kan identifiera lämpliga foder till min hund.

Tack på förhand!

Mvh Johanna

Emaljoh4
0

Vom og Hundemat. Ett färskfoder.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

joheck
0

#1 Oj vad snabb du va! Är inte så insatt på just färskfoder, skulle du kunna berätta lite mer om det?

Emaljoh4
1

#2 Haha. Tungan ute Var inte medvetet så snabb, såg tråden och svarade. Visste inte ens att tråden var typ 1 min gammal. Oskyldig

Men åter till ämnet, Färkfoder är fryst, rått kött. Det är alltså inte detsamma som burkmat som du hittar på t.ex Ica.

Färskfodret förvaras i frysen, och kan vara några dagar i kylskåpet. Glad

Något speciuellt du vill veta `?

Michaela-N
1

Min papillon äter Vom og hundemat, det är suveränt. Fin i magen (och i bajset), bra innehåll, och han äter det med stor aptit.

joheck
0

#3 Skrattande Hur utfodrar man med det. Jag menar tar man ut det ur frysen och låter det tina i rumstemp, hur lång tid tar det i såna fall? Behöver man en våg för att mäta upp mängd? Hur länge kan det va i frysen? Några frågor som jag kom att tänka påGlad.

#4 Låter bra. Är pälsen fin också?

Emaljoh4
0

Hur utfodrar man med det. Jag menar tar man ut det ur frysen och låter det tina i rumstemp, hur lång tid tar det i såna fall?

Jag brukar tina det i kylskåpet, då lägger jag det den ska dagen efter på kvällen innan jag lägger mig. Brukar vara klart då. Sen brukar jag ha maten framme en stund innan servering så att det ska bli mer rumstemprerat.
Man kan tina det i rumsrempratur också. Glad Det tar några timmar.

Behöver man en våg för att mäta upp mängd?

I början kan det vara bra, sen lär man sig hur mycket det är på ett ungefär. Glad

Hur länge kan det vara i frysen?

Brukar stå på maten, men brukar väl vara runt 1 år.

joheck
0

#6 Ok, tack för dit svar. Jag var så inställd på torrfoder så jag blev lite ställd nuTungan ute. Ska definitivt undersöka det fodret mer och se om jag kan få tag på det överhuvudtaget (hade bara en återförsäljare i Norrbotten =/).

Emaljoh4
0

#7 Hihi! Glad Jag visste inte att det fanns färskffoder förut, utan jag trodde det var:

- Torrfoder
Eller

- BARF

som gällde.

Men man lär sig nya saekr!

joheck
0

#8 Jo, man gör ju detFlört.

joheck
0

Någon mer som kan svara? Verkar svårt att få tag på Vom og Hundemat här uppe i norr (jag har ingen bil =/).

[Forest]
0

10 Jag kan rek annars ett torrfoder teast of the wild, ger det o voh till mina flickor o de mår fint fint :)

joheck
0

#11 Det finns på animail.se så det blir ju lite lättare att få tag påFlört. Tack för tipset!

Michaela-N
0

#8 och sån där burkmat, bitar i gelé xD

Emaljoh4
0

#13 Typ det jag syftade på. Tungan ute

Michaela-N
0

#14 va? xD

Emaljoh4
0

#15 Oj, läste fel inlägg. Skrattande Trodde du menade inlägget som jag skrev om Ica-grejen.

Ja, men precis. Torrfoder, BARF, och såna där med gelé från Ica! Skrattande