När vet du att hunden "kan"..?
Jag har en lite fundering. När anser ni att er hund kan något ni lärt den? Då menar jag allt ifrån sitt, till inkallning och ”förbud”.
Kan den kommandot när ni sagt det en gång, eller räcker det med att den kan kommandot hemma, eller ska den kunna även i de svåraste störningar?
Ibland får jag frågan varför jag inte har min hund lös (har det endast sällan med lina) så säger jag att det är eftersom han inte garanterat kommer på inkallning. För mig räcker inte 9 gånger av 10. Skulle en hare kuta förbi honom så är det inte säkert att han skulle välja mig framför haren. Därför tänker jag att han nog inte ”kan” inkallning. Vissa tricks ”kan” han exempelvis hemma, men inte bland svårare störningar.
Hur avgör ni när er hund kan något? :)
Det är ju som du själv säger, hundarna kan olika saker i olika situationer.
Tar man en sån basic grej som att springa, så tänker ju alla att mina hundar, vinthundar, de kan absolut springa. Men ska sanningen fram så är det inte alltid de kan det. Vissa rastgårdar är tex för små för att de ska kunna springa ordentligt utan att krocka med staketet på en gång ;)
Jag räknar med att hunden kan något, när jag känner mig säker på att det kommer gå bra med det jag ber den om i en given situation. Vissa saker kan de alltid, oavsett störning, andra saker kan de bara i vissa situationer utan störning osv.
Jag är alltså aldrig ute efter att säga att hunden alltid, alltid kan något. Det känns inte som om det finns någon mening med det för mig. Det jag är intresserad av är just vad som fungerar när.
Som exempel kan även nämnas att innan jag tävlade lydnad första gången med min unga saluki, så kände jag att det enda jag var helt säker på att absolut skulle fungera, det var apporteringen. Vi hade aldrig någonsin haft problem med det och hon hade i över två års tid alltid tagit apporten direkt på kommando, hållit den utan tugg och släppt den när jag sa åt henne att göra det.
Vad hände på tävlingen? Jo, jag säger apport. Hunden blänger på apporten. Jag säger apport några gånger till med samma resultat. På mitt sista försök nyper hon tag i apporten, lägger sig ner, släpper den och solar istället… Uppenbarligen fungerade inte apporteringen i tävlingssituation, men innan det var jag verkligen helt säker på att hon just apporteringen.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har tagit till mig det min instruktör säger: En hund KAN något, när den gjort det klockrent 20 gånger på 20 olika ställen, med 20 olika störningar.
#1 Det låter väldigt vettigt det du säger. Att hunden inte alltid, alltid ska kunna allt. Min hund behöver ju inte kunna "snurra" vid busshållsplatsen, eller spela död framför en löpande tik, haha.
Sen finns det ju andra saker man vill att den ska kunna nästan alltid i alla fall.
#2 Klockrent 20 gånger, på 20 olika ställen, med 20 olika störningar… Oj vad lite min kära hund kan… Haha! Men ska hunden kunna detta utan att den "vet" att den får en belöning? Vissa saker ber man ju hunden göra utan att den får mer än ett "bra".
Sen kan man ju lägga till ett kriterie till kanske…frågan är om hunden "kan" något beroende på vad man erbjuder. Håller man en biffstek i handen och ber hunden utföra något så blir det kanske rätt så klockrent beroende på belöningens värde såklart.
Eller vad tror ni? Ska hunden kunna utan att man "mutar"/visar belöningen?
#3 Självklart ska hunden göra det utan att man mutar eller visar belöning. Belöning kommer EFTERÅT, endera i form av godis, lek eller med verbal eller fysisk belöning, beroende på vilken relation man har med sin hund :) Ett "Bra" Räcker gott för mina hundar i många situationer, alternativt en klapp, en stunds lek eller annat som DE ser som belöning.
Om det där skulle vara någon "allmän regel", då är jag rätt övertygad om att nästan alla hundar skulle vara hundar som inte kan någonting alls :p
---------
#5 Så ÄR det i regel åxå :)
Alltså, många säger: Min hund KAN det EGENTLIGEN… men inte just nu. Min hund KAN det här…. men VILL inte just nu.
Min Hund KAN … men inte när någon ser på/när det kommer en annan hund osv.
Allt som jag har lärt min hund, kan hon med alla störningar, alla gånger, sen att hon skiter vad andra säger, det är en annan femma ;) för mig räknar jag det som att hon kan, när jag är med och ber henne.
#7 Ja självklart handlar det om när ägaren ber hunden, inget annat :)
Fast vissa gånger ÄR det ju så att hunden inte vill just då. Det vet i alla fall jag som har vinthund ;) Jag ser det då inte som att hunden inte kan, utan då är det jag som ägare som inte är tillräckligt duktig på att motivera min hund.
---------
#9 Du ser det så, jag ser det på ett annat sätt, det är inte svårare än så :)
Precis. Jag har aldrig åsikten att hundarna ska lyda "bara för sakens skull". I min flock samarbetar vi. Det blir trevligast så, både för mig och hundarna om vi alla gör saker tillsammans för att vi gillar det.
---------
#10 Så tycker jag med, samarbete och relation, kommunikation är det viktiga.
# 8 Så hunden "måste" egentligen bara kunna när ägaren ber hunden?
Eller finns det vissa saker hunden ska kunna även fast någon annan ber hunden att göra? Eller handlar det kanske inte om kunnandet då, utan snarare "lyssnandet".
# 9 Precis… min hund har också ganska mycket egen vilja och ibland får jag i alla fall känslan av att vi har tränat för länge/han har tröttnat, eller ja, han vill helt enkelt inte just då. Det bottnar ju såklart i hur jag motiverar honom och vårt sammarbete just då.
Sen är det ju så att många hundar "kan", som Maja2 säger, 20x20x20, sen helt plötsligt blir de "slynglar" med sorkar i öronen. Slutar dom kunna då, eller är det bara att störningarna förändrats och man måste börja om igen?
#13 Tänkte mer att i alla fall JAG har som preferens att när de gör 20/20/20 när Jag ber dem. Då säger jag att de kan. Inte när främmande människor ger dem kommandon.
#13 Varför ska min hund göra saker när någon annan ber henne? Hon gör det för mig, för att jag blir glad, hon lyssnar på mig eftersom att vi är ett. Finns det ens någon anledning till varför min hund ska kunna kommandom när någon annan ber henne? Det anser iallafall inte jag.
Det händer väl ändå ganska ofta att andra människor vill att hunden gör vissa saker..? Har vi gäster hemma och min hund tittar lite för länge när dom äter något och de ber honom "gå härifrån" elr "gå och lägg dig" då skulle jag önska att han lyssnade. Självklart kan jag hålla ett öga på honom och be honom göra allt det där, men så är ju inte alltid fallet.
Jag menar snarare att jag önskar att min hund vid vissa tillfällen även lyssnar på andra och inte bara mig, för att jag blir glad.
Nu bor ju vissa själva med sina hundar, men andra bor i familjer, kanske också i en familj/släkt där fler har hundar. Ber jag min systers hund att gå och lägga sig på sin plats, och min hund att gå och lägga sig då skulle det absolut vara trevligt om också min systers hund lyssnade. Jag ska väl inte behöva hämta henne för att be henne säga åt hunden att gå och lägga sig..?
Förstår ni nu hur jag menar? Sen ska jag väl inte kräva att min hund ska kunna köra ett freestyle-nummer med en person som aldrig tränat hunden…den sortens "kunnande" syftar jag inte på.