Nyfiken
Jag viste inte vart jag skulle lägga det, ligger det i fel kategori så får någon gärna flytta det rätt.
Vad är det för skillnad på MH för hundar och BPH som för hundar?
MH – Mentalbeskrivning Hund. En mentalbeskrivning ursprungligen framtagen för Svenska Brukshundklubbens raser, men även andra raser får delta.
BPH – Beteende- och personlighetsbeskrivning Hund är Svenska Kennelklubbens mentalitetsbeskrivning utformad för att passa alla hundar oavsett ras.
Förutom att det ena är mest för bruksraserna och den andra för alla raser och blandraser, är det någon skillnad på utförandet, hur det går till, regler o.s.v? Någon som gjort BHP med sin/sina hund/hundar?
MVH
Sofie
Hoppas få göra en PBH med mina ena hund snart (1 maj) - väntar bara på besked om jag kommer med eller inte. Fanns platser kvar häromdagen när jag fick mail från dom och anmälde mig bums - så jag håller tummen.
PBH är mer anpassat för "vanliga" hundar och inte brukshundar där man vill se mer av dådkraft och kamplust. Jag vill egentligen göra ett MH med min heelertös, men i dagsläget finns ingen plats där jag vill göra ett.
Kanske får jag till ett senare, men även PBH känns kul och vettigt ändå eftersom det finns planer på avel för min tik och jag vill ha lite dokumenterad mentalitet på henne. Skulle däremot vilja ha mer av lek-och kampmoment i PBH-beskrivningen, men vi får se. Eftersom jag ännu inte gått något kan jag inte uttala mig om hur pass vettigt det är mer än det jag läst mig till, men hoppas kunna återkomma framöver och berätta
Jag funderar på att göra ett med den lille hunden, tänkte göra MH som vi gjorde med schäfern. Tror hon hade reagerat väldigt annorlunda gentemot schäfern. Men PHB kanske kan vara värt att göra? Hon ska inte avlas på pga fysiska orsaker, men det kan ju vara bra att veta och även för uppfödaren att veta.
MVH
Sofie