Elband
Är det tillåtet att rama in sin gård med elband för att lära hunden var gränserna går ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
du menar att du ska ha ström i det då oxå antar jag? ja det är olagligt
Det är lagligt, mig veteligen, att stängsla med ett synligt elstängsel.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
irriterande - det går ionte kopiera in saker här….
Man får, MEN det är förknippat med regler och hur pass stort det ska vara relaterat till hunden. Oerhört mycket större än t ex rastgård.
Länk till jordbruksverket och reglerna: öppnas i filformat
Reglerna om elstängsel står på sidan 7
får man allså andvända elstaket med ström i till hundar?
Jo, fast det gäller ganska stora ytor
Egentligen ingen större skillnad mot där folk bor och har hagar runt trädgården med elstängsel. Det viktiga är att hunden ser elbanden så den kan förknippa detta med obehag om den går in i dom.

Jag har elband runt gården. Visst är det inte i första hand för hundarnas skull, utan för att jag ska slippa klippa gräset, men de går ju runt där inne också. Men jag tror inte det hjälper för att lära hunden var gränserna går, utan när tråden plockas ner får du nog börja om på noll.
Släpper även mina hndar ibland i hagarna så att de verkligen ska kunna kuta av sig. I skogen vill man ju inte att de springer vind för våg. Tror inte att det är fel att avända synliga elband. Det känns ärligt då hunden ser och förstår vart gränserna går precis som ett vanligt staket. "osynliga" elband däremot, såna som ligger nergrävda i marken och används tillsammans med elhalsband är både olagligt och stressande för hunden då det är svårt för den att veta varför den får stötar.
#6 - det där lät väldigt roligt
Du har elband för att slippa klippa gräset - är det för att du själv får en stöt om du skulle gå igenom och att det avskräckt dig

Jaha, näe, jag släpper åsnorna på gräsmattan då och då ;)
# aha - hahahaha. Då förstår jag