Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 867 ggr
Royalz
0

Utställning

Min valp på 6.5 månad verkar inte tycka utställning är särskilt roligt. Hon springer mest för att hon måste. Svansen är aldrig helt uppe och hon visar inte upp sig. Hon ogillar att bli hanterad och blir rädd när hundar skäller och springer för nära bakom henne.

Ibland kastar hon sig av bordet när den som ska hantera henne kommer fram. Hanteringen gick "okej" förut.

Hon är från början en väldigt osäker hund och ogillar hundar som skäller och är för på. Kan bero på att hon blev påflugen av två hundar som tryckte upp henne i ett hörn när hon var 9-10v gammal.

Vi har varit på 5 ringträningar och 3 utställningar.

Löpet är på G väldigt snart, kan det ha med hennes beteende att göra?

Ska jag träna mer och förhoppningsvis så kanske det går över? Eller ska jag bara inse att hon aldrig kommer gå att ställa ut?

AnneN
0

Jag skulle börja med att träna upp hundens självförtroende, miljö- & socialträning och då det fungerar som önskat så kan man börja fundera på utställningsträning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Royalz
0

#1 Hon är socialtränad och hon fungerar fint tills det att det kommer för mycket hundar runt omkring. Och därför är ju ringträningar med massa hundar perfekt.

Vi går även valpkurs.

Royalz
0

putt

sofiek90
0

Kan du inte åka till inoff. utställningar och bara gå runt en stund på plats? Mycket uppmuntran och att leka fram det kan funka. Så hon tycker det är roligt.

Löpet kan ha med det att göra också - min tibbe blir väldigt mycket envisare under löp och tycker inte det är mycket som är roligt.

MVH

Sofie

Changrila
0

Låter bra att ni redan tränar på att vara runt andra hundar osv. Löpet kan absolut påverka hunden. Vissa hundar blir väldigt påverkade av sådant, framförallt om de ska löpa första gången.

Pressa inte din hund till att göra något. Vill hon inte att du ställer ut, tvinga henne inte. Träna lugnt och fint så visar det sig förr eller senare om ni kommer kunna hålla på med utställning. Annars kan ni ju roa er med någon annan, roligare hundsport! Kanske rallylydnad eller agility kunde vara kul?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Michaela-N
0

Det behöver inte vara ditt fel, hundar av din ras är ju ofta lite reserverade. Så det är helt förståeligt att hon inte vill bli hanterad, kollad på av för henne främmande människor.