Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3122 ggr
[Ai-chan]
0

Hund som har blivit attackerad

En hund som har blivit attackerad av andra hundar, inte bara en gång - utan flera gånger. Denna hund som har blivit attackerad är en whippet som är nu i slyngel/spök åldern. Han har numera svårt att möta hundar, vissa går bra. Vissa går det sämre med. Han är rädd för dom. Han skäller, och han har till o med börjat gjort utfall ibland mot andra hundar (speciellt mot andra hundar som skäller och håller på också). Brukar funka ibland när han har träffat hundar och lärt känna. Oftast går mindre hundar bätte än hundar i hans storlek eller hundar som är större än han. Nu senast gjorde han en utfall mot labbe valp på 10 månader (tror jag han var) som var på bushumör och ville leka. Och det förstog inte whippeten. Alla hundar skällde och ja, det var rena cirkusen. Men gick bättre då whippeten fick träffa labben - men han var ändå rädd för honom och ville bara springa därifrån - trotts att han nosade på labben mellan varven. Men han ville verkligen därifrån med.

Whippeten har även en Chihuahua kompis i hemmet, en lite valp på 7månader tror jag han är, han är rätt så enmans hund. Han är förstås med och promenerar. Chihuahuan flyttade nyligen till hemmet (för några veckor sedan). Och han är då verkligen en enmanshund. Och kan verkligen morra och hålla på mot andra hundar (dock är han okey med whippeten). Tror han kan ticka till whippeten ännu mera också när chihuahuan håller på o fjantar sig mot andra hundar.

Men hur kan man lära de att bli "kompis" med andra hundar? Och göra så att whippeten blir mindre rädd för andra hundar? Inte skoj när han har börjat göra utfall med, så han har blivit rätt så skaddad i psyket pga alla anfall han har fått utav andra hundar.

Det är dock inte mina hundar, men vill gärna ha lite tips.

Banankaka320
2

Låt inte whippeten hälsa på andra hundar, låt den hälsa på dem han/hon kommer överens med. Hundar måste inte hälsa på alla hundar, de gör dem bara stressade

sarae
1

Skvallerträna eller motbetinga (egentligen samma sak) - dvs. när ni närmar er en annan hund på avstånd, precis när hunden får syn på den andra hunden, muta med världens godaste godis (gärna i tub form; te.x leverpastej eller mjukost), håll dig lugn, och gå förbi den andra hunden om det går, samtidigt som hunden får äta godis. Slutar hunden ta godis när ni närmar er hunden, är kraven för höga, ta ett par kliv av vägen, sätt er ner och låt hunden äta godis samtidigt som du pratar lugnt med hunden och distraherar den från den andra hunden med godiset. Man måste finna "närmsta möjliga avstånd" där hunden klaar av att låte en annan hund passera utan att reagera negativt (I början kanske man får gå 50 meter bort från en annan hund te.x). På sikt kan man höja kriterierna och passera närmare och närmare den andra hunden. Tanken är att vända den rädda hundens sinnesstämning och istället få den att associera andra hundar med något positivt.

Glöm inte att det däremot kan ta tid att bli av med sådan rädsla/osäkerhet - en incident där en hund blir attackerad kan räcka för att ge en flera månaders jobb med en osäker hund.

Tvinga inte hunden att ha närkontakt med andra hundar, uppenbarligen är han inte riktigt redo för det och istället riskerar man att bara öka rädslan. Möten med andra hundar ska vara positivt. Det är även därför oerhört viktigt att man aldrig någonsin straffar, skäller eller gör något som helst annat som kan ses som aversivt mot en rädd hund - det enda man uppnår är istället ökad rädsla vilket kan leda till ökad aggressivitet - vilket på sikt även kan vändas till aggression mot människor.

russin
2

Man börjar låta den träffa lugna och snälla hundar - inte busiga som gör snabba rörelser som lekinviter ofta är.

Lugna hundar som inte bryr sig så mycket mer än att kanske bara hälsa snabbt och sen gå vidare - ut på promenad med sådana.

Pilon
0

man kan också när man är på promenad stanna när man ser en annan hund som kommer i motsatt riktning, man går undan eller går avvägen pch ställer sig på behörigt avstånd och ser till att hunden sitter ner bredvid dig, inte bakom eller framför, utan bredvid, och helt enkelt hindrar honom från att skälla och förösker han resa sig så sätter du honom ner på rumpan igen där han skulle sitta och slappna av i kopplet och dig själv medan den andra hunden går förbi, du gör nog bäst i att inte säga nått i dethär läget utan ni står där lugnt o fint o väntar på att den andra hunden går förbi. känner du att han verkar benägen i att vilja hoppa fram får du så kan du kanske markera med att säga "stanna!" en gång tydligt när du har satt honom ner. Sen får du göra såhär i några andra hundmöten till tills du känner att du har fått kläm på det, sedan kan du börja använda mjukost som du ger honom när han sitter och väntar på att den andra hunden ska pasera. Tänk på att du måste fortsätta så fort som.den andra hunden har paserat och sluta med mjukosten och hindra honom från att titta bak mot den andra hunden. och skulle han nosa i backen efter den andra hunden kan du nog också ge honom ett slick med mjukost för då blir även doften av andra hundars doft till nått positivt och inte bara åsynen:)

Pilon
0

och när ni någo. gång ska gå fram till en annan hund och dom får närkontakt kan du dra fram mjukosten då också, så kan du ge lite till den andra hunden också om ägaren tillåter, för det är ocks bra för wippeten att få göra nått gemensamt med en främmande hund:) tänk på att du ska hålla din wippet i slakt koppel helst enda ut i ögglan om det går och flytta på dig om han går och ställer sig bakom dig och om den andra hunden närmar sig för att nosa på din wippet kan du tillexempel ropa "braaa!!!!" och dra fram mjukosten och ge först en stor dos till wippeten:) INTRODUCERA MJUKOSTEN PÅ TUB HEMMA FÖRST DÄR HAN ÄR AVSLAPPNAD OCH GLAD :)

[Ai-chan]
0

Ska testa det. Men olyckligt nog så blev han attackerad ännu en gång till här om dagen, och han blir bara allt konstigare. :(  Han har blivit attackerad minst 5 gånger utav olika hundar och han hart nyss blivit 2 år.  Tyvärr blev attacken på hans födelsedag.

Hatar den här stan där de inte gör något alls åt dessa hundar. Trotts att vissa har flera anmälningar på sig pga hundattacker så händer INGET alls.

Maja2
2

#5 Tipset att hala fram godis, mjukost eller vad det nu kan vara när de är nära andra hundar, kan ge precis motsatt effekt - hunden vill försvara det. Att det skulle vara lugnande att äta något bredvid andra, tror jag inte på. Snarare tvärtom.

[Forest]
0

Mitt tips är träna på mycket kontakt och gå separata promenader med hundarna. Ligg i att verkligen träna få bra kontakt med var o än allså båda hundarna, träna lite trix/lydnad och ju bättre kontakt men har ju bättre kommer den släppa möta kontakten med de andra hundarna. Sen är det jätte viktigt hur man reagerar själv, som ägare ska man vara avslappnad i axlarna inte känna "nu komemr en hund där borta" för det märker sin hund av snabbt. Skulle inte belöna med en massa godis möjligen belöna just att den håller ögonkontakt men inget annat. :) Sen detta med möta hundar o bli vänner är det ett måste? ne jag tycker inte det, men om man verkligen vill ha fler hundkompisar så är mitt tips att träffa trygga snälla hundar gärna lite äldre trygg hund.

Anett Lindbom
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan allihopa!!

Det är min whippetkille Milou som har oturen med hundar som ska flyga på honom och bråka. Första gången var när jag precis hade fått hem honom då när han var knappt 3 månader gammal, Det var en ung tjej med en stor tokig schäferblandning som hon inte orkade hålla så hon tappade ju sin hund & den sätter av efter min lilla whippetvalp, Eftersom att vi bor i stan så var ju min kopplad men inte den andra hunden, och det tog ju en bra stund innan tjejen fick tag på sin hund för den var ju helt blockerad och skulle ha tag på min hund.

Nu senast var det en annan tjej som tappade sin amstaff/pitbull, hon sa själv att han är så stark så hon orkade inte hålla i honom!!!

Jag & min hund jobbar med det här hela tiden, chihuahuan som jag har nu är lite tuffare så jag tror att han i kan vara bra för Milou i långa loppet, Milou är en lite vek & ängslig hund i sig självt liksom.

Ser vi "läskiga" hundar ute så brukar jag stanna & sätta mig ner med hundarna & mata dom med godis, ibland massor med godis tills den läskiga har gått förbi, Och andra gånger när jag ser att någon är ute med en "läskig" hund & jag ser att det är vettigt folk som går med den då brukar jag följa efter dom ett tag så min hund ser att alla hundar inte är knäppa.  Men ser jag någon som ser ut att ha stora problem med sin hund då går jag en annan väg, Jag vill inte utsätta Milou för mer elände när jag kan undvika det.

Det jobbiga här är att folk skaffar sig hundar som dom inte klarar av, hundar som dom har noll koll på, Och sedan att en del folk ska envisas med att ha sina oftast olydiga hundar lösa överallt, och då bor vi ju i stan och det är mycket folk och hundar överallt..Så man kan ju tycka att dom borde kunna ta lite hänsyn till sin omgivning men det gör dom inte..

Pilon
0

Hedbrant du verkar vara en såndär förnuftig människa, Har du inte anmält dessa hundägare vars hundar  hoppat på din hund?

För även om dom inte har skadat din hund fysiskt så har dom ändå ett ansvar att åtminstone kunna hålla hunden.

[Doglovers]
1

ALLTID när jag får hem en annan hund eller någon av våra hundar varit borta hos någon annan några dagar så börjar jag alltid med att vi går en promenad. Dom får ALDRIG stå nos mot nos och hälsa. Den ena går framför den andra och vise versa. Låt dom pinka och den andra pinka på den pölen. Lukta och nosa varandra i baken. Och till slut när man ser att dom slappnar av så kan man gå jämsides och när det inte är några problem så kan man låta dom nosa på varandra under kontrollerade former.

Mina har aldrig slagits, men varje gång dom är borta från sitt "revir" så kommer dom testas av dom andra hundarna.

Det här är vad jag gör med mina hundar. Här får du massor av fina tips och råd. Angående godis, så kan man ta till det vid såna tillfällen då man har en hund som gärna är lite studdig. Då kan man plocka fram godis i rätt tid för att få hunden att titta åt ett annat håll när den mötande passerar.. Med den rörelsen säger hunden att den ger sej. Det snappar förhoppningsvis den andra mötande hunden upp. Men det är bara en snabb lösning.

Hoppas att går bra med era hundarSkrattande

Pilon
0

#11 låter faktiskt som att domdär "elaka" hundarna som hoppat på TS hund har mer bekymmer än så, tror inte några lätta signaler skulle hejda dom

TS, KÖP DOGDEFENSE Spray! :D Och om det inte hjälper, bygg en elpistol, finns massa klipp om hur man gör det på youtube! :D

Karmatarerskanise
1

#12 Eftersom elpistol är olagligt att äga och använda så är det inte något man ska tipsa om, även om det är på skämt.

Pilon
0

#13 Tänkte inte på det, sorry :)

bra påpekande!

Men pepparspray är tillåtet! Eller så tar man med sig ett bäjsbollträ! =)

De skulle iaf jag göra om min hund blev påhoppad så många gånger.
Både en påle och pepparsray! =)

Karmatarerskanise
0

Pepparspray är inte heller lagligt såvida man inte har vapenlicens.

Pilon
0

men dendär Dogdefence spray, är det inte pepparspray?? Det var den jag menade i allafall! =)

Karmatarerskanise
0

#16 Det är inte samma sak :)

Dog defenense innehåller; Vatten, Etanol, Butan/Propan, Mentol.

Pepparspray innehåller pepparextrakt som utvinns från chili-peppar och används oftast i koncentrerad form upplöst i vätska som spray.

kkarinn
0

Rynkar på näsan

usch min lilla vovve har blivigt biten 1gång och påoppad av samma hund 2gånger, (det är en polishund dessutom!!!!!!!!!)

hon är numera rädd för alla stora hundar :(

Pilon
0

#18 typiskt :(

[[pimey]]
0

Min hund blev offer för en bekants staffe på påskafton. jag bad henne ha hunden kopplad då hon spände ögonen i honm väldigt intensivt och pep och skrek mot honom.  min hund sprang iväg på gården och bajsade då kopplade hon lös henne och satte fart direkt mot min lill skit och kastade sig över honom och slängde runt honom och hoppade runt honom i cirklar och tokskällde. Jag sprang dit och slängde iväg hunden bokstavligen och skällde ut min bekante vän! fick som svar att: "jag trodde hon skulle sitta kvar, men hon ville nog bara leka visst.."

Vi har tränat länge på tillit till andra hundar och kommit så långt att han vill hälsa på alla och leka med dom. nu är vi tillbaka från början

Pilon
1

#20 åååhh… där känner man nästan att man vill avlida av irritation alltså

[[pimey]]
1

21# Jo det kändes som om jag bara ville ge upp och omplacera hunden så illa blev det. Men idag så kändes det bättre då han visade lektendes med grannens dobermann..han var såklart lite småfeg då han närmade sig men hoppade glatt runt dobermannen och ville nosa så ett stort + kan inte bli mer nöjd.

Pilon
0

#22 du är nog en grym matte:) Tummen upp hörre du!

[[pimey]]
1

haha ja man gör ju sitt bästa för att han ska må bra :P..!

Anett Lindbom
1

Det är inte min hund som slåss eller är studdig, tvärtom så är han en lite ängslig kille och det är nog det dom andra hundar känner av så att dom går till angrepp mot min hund. Om folk bara höll reda på sina egna hundar så skulle det aldrig behöva inträffa, Det är ju inte meningen att jag ska behöva ha koll på vart andra människors hundar är & ha koll på om dom är lösa eller inte, Eller om dom ens klarar av att hålla i sina hundar för det är ofta dom "tappar" sina hundar och sedan skyller på att hunden är så stark så dom inte orkar hålla, varför skaffar dom sig då hundar som dom inte klarar av eller vet hur dom skall fostra dom!!

Jag gör så som jag har gjort hittills, försöker vända det läskiga mot något positivt & skojigt, som godis till exempel. Men ibland är det svårt för plötsligt dyker det upp en hund från tomma intet från något bostadsområde eller bakifrån något hus vrålandes & tokrusar efter min hund och ska slänga sig över min Milou, dom gånger som jag hinner se så ställer jag mig alltid mellan min hund & det framrusande hunden & vrålar åt den andra att stanna samtidigt som jag vrålar åt den hundens ägare att dom får se till att hålla reda på sin jävla hund, Ja jag blir så jäkla arg & förbannad sådana gånger så dom får oftast höra ett & annat från mig!!

Polisanmälan har jag gjort men polisen bryr sig inte, deras råd är att man ska prata med den andra hundens ägare själv för dom på polisen kan inte göra något!! Och jag är inte den enda som har fått det rådet ifrån polisen.. Så polisen är inte tll mycket hjälp sådana gånger..

Pilon
0

#25 tag med Slagträ och dogdefense-spray! Det hade jag gjort i din situation! och jag hade sagt det till polisen också att om inte domg ör nått så tar jag med slagträ på promenaderna…Så skulle jag se till o banda polisens uttalande så att man kan använda deras ord i rätten.

Maja2
2

#26 Hur mår du egentligen?

Pilon
0

#27 ja du kanske hellre ser på när en stor rottis flyger på och lemlestar din hund. Men tyvärr, jag tycker tyvärr om mig själv min hund för mycket för att låta det hända.

Och bor man nån stans, i nått område där det är risk att det kommer en hund springandes så har jag rätt att försvara mig och min hund på bästa sätt.

Pilon
0

Men tack för omtanken, jag mår bra annars :) Hur mår du själv? Allt bra? Inget vidare väder ute idag!

Maja2
0

#28 Jag menade mest att säga till polisen att om de inte gör nåt, så tar du med slagträ. Det skulle de ta som ett hot och inte verka direkt smart.

Du verkar väldigt aggressiv, men att tro att man kan  lösa problem med lösa hundar, genom att slå dem med slagträ, är nog galet.

Pilon
0

Nejdå, jag tänker mer rent överlevnad :) Jag är inte aggressiv egentligen ;) hehe

Ja men jag ska prova, jag ska minsann gå in på en polissation och fråga om dethär imorgon, ska fråga om man får ta emd ett slagträ om man känner sig hotad under en promenad av att det kan komma hundar o hoppa på ens egen hund. och om doms äger nej ska jag fråga vad dom föreslår istället att man kan göra… Återkommer om det imorgon ;)

Jag menade inte att man ska slå alla lösa hundar med slag trä haha, hur kunde du tolka det så! jag menade att man kan använda det för att försvara sig om en hund skulle hoppa på ens egen hund eller sig själv.

Maja2
0

#31 Nödvärnslagen är ganska tight, så det räcker inte med att en hund kommer springande, så mycket vet jag. Om två hundar börjar slåss och du går emellan, så gäller inte heller nödvärnslagen om du blir biten. Men gå in på polisstationen och kolla vettja :)

Självklart tycker inte jag heller att det är vettigt att folk har hundar lösa som de inte har koll på, och fler hundar skulle behöva ha munkorg. Jag tror att vi hundägare skulle tjäna på att hjälpas åt istället för att sätta taggarna utåt. Agerar du aggressivt mot någon, så går de i försvar.

Pilon
0

#32 mmm det är en svår fråga detta, nu alltså är jag rätt bra på att försvara mig utan något som helst medel mot dom flesta hundar, jag har ju faktiskt själv varit i såna situationer och det gäller att ha tillräckligt med självförtroende och veta va dman gör för att klara av en sån situation på rätt sätt.

Men jag tänkte mig in i en sån kanske inte är som jag. I en sån situation kanske jag heller tar med ett slagträ. Oavsett vad lagen säger, och jag tror inte att jag skulle hamna i knipa om jag slår till en hund som hoppar på min. folk sparkar ju och slår på hundar som flyger på deras hund. Och ingen säger ju nått om det.

Maja2
0

#33 Nä, men vapen får du inte bära på dig även om du känner dig hotad …. och frågar du polisen så lär de säga att du inte får bära slagträ i syfte att försvara dig.

Ja, det gäller väl både att ha självförtroende, kunskap, sunt förnuft,  och handlingsförmåga om man hamnar i den situationen. Det tror jag man kommer längre med, än våld.

Pilon
0

#34 ska bli intressant o se vad dom säger på polisstationen imorgon ;D

Kan iofs frågan en kompis som är polis…Om jag får tag på henne……

jippiiii
1

Måste rekomendera BAT, behaviour adjustment training. Det går ut på att hunden ska lära sig att hantera läskiga situationer, man belönar hunden med avstånd när det gör något annat än att skälla/morra/utfall. Men hunden ska aldrig komma till att reagera utan man jobbar på ett avstånd som hunden klarar av, hunden ser den andra hunden, blir stel mm. Man väntar tills hunden känner sig redo och kollar bort, nosar eller liknande och då ökar man avståndet till det läskiga (i det här fallet en annan hund).

Alltså är belöningen det hunden vill uppnå med utffallen - att öka avståndet, men man lär hunden att den inte behöver skälla/morra/göra utfall för att öka avståndet.

skulle bli lång om jag skulle beskriva allt i detalj så jag skickar med några länkar om BAT, så kan du läsa själv! Men allt är på engelska så fråga om det är något du undrar!!

http://functionalrewards.com/more-on-bat/bat-steps-for-reactivity/

här ser man tydligt hur det funkar:

http://www.youtube.com/watch?v=eMc-zyNfRO0&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=5WrseJPY09k

Pilon
0

Najs!