Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2960 ggr
[MiniPim]
0

Lös hund!!!!

Här i Eskilsby på morgonen runt 12 sprang det en vit hund lös här hemma, den kom från bil verkstaden, kan inte rasen på den men den var rätt stor. Den sprang bort till våra grannar och sen kom den inte tillbaka. Vi kollade runt lite men det var ingen som letade efter någon hund. Den hade inget halsband eller koppel. Vi kände absolut inte igen den!

Tänkte kolla här ifall någon känner igen den…

Kram

[Forest]
0

jag hoppas att ägaren saknar hunden och att den kommer hem oskadd. Bra att du gör en efterlysning lite här inne :)

[MiniPim]
0

#1 Hoppas verkligen jag också! Hundarna som bor i vårat område är små och dem kan man ju bara gå fram och lyfta upp och lämna till ägaren..Dock var ju detta en rätt stor hund och vi är inga hundmänniskor..:s

[MiniPim]
0

Oj, jag kopierade från min facebookoch den skrev jag igår.. Ursäkta mig, det va igår den sprang lös ;)

Fridaaaa
0

#2 Det är inte bara att gå fram till en lösspringande hund oavsett storlek.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
0

#4 Nej, men jag menar att jag känner vissa hundar och dem brukar jag kunna gå fram till.

indra-bus
0

De kan man göra om man är hund kunnig. Risken finns ju att den blir påkörd eller ställer till med en trafik olycka eller skrämmer något barn eller hundrädd.

Jag o min indra har släpat hen 5 sösa hundar. Har du ringt polisen??

Om inte kan du göra de, de är deras jobb att fånga in den.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[MiniPim]
0

#6 Jag har ingen hund och dessutom är jag lite rädd för hundar.

Och jag har inte ringt polisen..Ska jag göra det nu?

Fridaaaa
0

#6 Du vet ju inte hur hunden i fråga är eller hur?
Nej det är inte polisens jobb att fånga in lösspringande hundar. (har själv pratat med polis om det), men jag tycker att det är dumt att försöka fånga en hund som man inte vet hur den är anser jag i alla fall. Inte själv bör man inte fånga in.

[MiniPim]
0

Egentligen kan jag väll inte göra nåt mer än att lägga ut en efterlysning.

vallhund
0

Du kan ju kolla om den är anmäld saknad på http://www.hittadjur.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Michaela-N
2

Polisen tar hand om lösspringande hundar, men jag vet att flera poliser klagar på att de har just den uppgiften plus så många andra uppgifter så de vill att någon annan tar hand om dom. Men just nu är det polisens uppgift.

Fridaaaa
0

#11 Ja tar hand om redan infångade hundar ja, men inte deras uppgift att fånga in dem om inte springer lös på olämplight ställe, t.ex motorvägen.
Tror på den polisen, varför ljuga?

Michaela-N
3

#12 De ska ta hand om hundar som springer lösa. Tro på den polisen du, troligast är att han/hon inte visste om det.

Fridaaaa
0

#13 Tror inte jag. Du kan ju likaväl fått fel info?

[MiniPim]
0

Jag tycker ju väldigt synd om hunden ifall den råkar ut för något!

Har lagt ut en efterlysning på hittadjur.se ifall någon äger hunden. Tack för tipset vallhund!

Jenna_Nord
3

#13-14
Jag tror ni har rätt båda två. Är de en lösspringande hund så ska polisen ta den med sig. Men om någon sett hunden springa förbi, så tar dom  ju inte upp jakten på hunden och letar efter den. Men är hunden där när polisen kommer så är de deras uppgift att ta hand om den :)

Tror jag iaf :)

Mvh Jenna

indra-bus
0

De är inte polisens jobb att leta uppden.

Men en hund springer väl inte lös lämpligt någon stans.

Jag har tagit hand om fler lösspringande hundar men jag är bra på att läsa dem. Men när jag ringt till polisen har de frågat om jag kan ta hand om den tills ägaren dyker upp. "För de har inte tid att hämta den"

Hade en golden hemma i 3 dar innan ägaren dök upp. De hade uppstått ett missförstond i familjen.

Men de är polisens jobb. Så jag gjorde de frivilligt för hundens skull..

rosahalsband
0

När jag hör "vit stor hund" tänker jag bara på vit herdehund och samojed haha. Men jag undrar om det inte kan ha varit någon nyinflyttads hund eller n¨ågon grannes väns? Och den kanske kan rasta sig själv haha eller nja.. Men jag tänkte förut när jag var sjuk och bodde hos mitt ex så kunde jag bara släppa ut min hund så gick hon till en viss gräns för att göra sina behov för att sedan komma tillbaks igen.. Undrar om det kunde vart så.. Eller hur du/ni vet att hunden inte hade en ägare, eftersom du är hundrädd antar jag att du bara kollade ut igenom fönster hem ifrån?

[MiniPim]
0

#19 Jag är ju lite smårädd för hundar men nej, jag var faktiskt ute och letade.. Kändes ju lite läskigt men alt för hundens bästa :S

[Forest]
0

20 är du rädd så skulle inte jag försöka ta hunden utan kolla med polisen om någon anmält sin hund saknad. Säg vart du såg den. Det är mitt tips. Fint iaf att du ser faran med vara lös hund. Jag har själv fått 3 löspringda hundar hem till oss o jag som är van med hundar går inte fram till dom hur som helst. Finns hundar som inte är direkt trevliga o är dom sen förvirrade o rädda då är det mer fara att "ta dom".

indra-bus
0

Ts. Du är jätte duktig som "jobbar för hunden" Hoppas bara att du inte har missförstått så du tror att jag menar att du skall fånga in den fast du är rädd. De är bara om man är jätte hundvan o kan läsa deras kroppsspråk o stämningsläge som jag tycker att man kan göra de.

O hunden kan misuppfatta dig o bli rädd o då bli farlig för den är säkert väldigt sressad nu.

Du har gjort allt du kan för hunden. Flört

[MiniPim]
0

#22 Tack :)

Nejdå, men jag menar liksom att om man är van vid hundar kanske man vågar gå fram ^^

vallhund
1

Tja jag tar iaf hand om lösspringande hundar jag stöter på, speciellt om de befinner sig på eller nära trafikerade vägar. Annars försöker jag hitta ägarna, via polisen t ex o beskriver mina iaktagelser.

Har alltid extra halsband  o koppel i bilen, man vet aldrig när de behövs.

Ett strängt GÅ HEM! funkar ofta bra.

Pilon
0

MiniPim, Tips är om du tar med dig något riktigt gott, tillexempel en stor bit ost eller påläggsskinka eller stekta köttbullar, och om du ser hunden sätter du dig på huk lite med sidan till mot hunden och sträcker ut handen med maten lite lockande du vet.. Då finns det en chans att hunden blir lite intresserad. och kommer fram. vissa hundar blir lite avvaktande från människor som dom inte känner när dom råkar sprinagr bort sån sin ägare och är borta ett tag. och har den desutom varit borta ett tag lär den samtidigt vara rätt hungrig och då kanske ha svårt för att motstå doften av en stor bit ost eller köttbullar eller vad du nu har att erbjuda. och då när hunden är i rätt avstånd kan du ta tag i nackskinnet, upp på nacken bakom öronen samtidigt som han äter osten…. sen får du gå in med honom någonstans där han inte kan smita, om det är in på en inhängad gård eller in hos er eller nått. Bästa vore också om du hade med dig ett rep också, när du går ut för att leta, som du snabbt kan trä på hunden efter att ta lockat fram den, bäst är i den situationen att ta tag i nackskinnet först och sedan trä på repet, för hunder vet oftast vad en snara som närmar sig innebär och kan då välja atts pringa snabbt därifrån igen. och då lär du inte få tag i hunden igen:) för då har den förstått vad DU är ute efter heheehhe

Pilon
0

Om hunden kommer för att den vill ha din köttbulle/ost/Skinkbit så behöver du nog inte vara rädd för den:) för den ser dig sanorlikt som en vän om du delar med dig av nått så gott =)

Men det hela hänger ju på att hunden har något intresse för mat =) Inte alla hundar som har det! Så för säkerhet skull, hitta nått rejält väldoftande o got hemma :-) PIZZA, nä haha men ost gör nog susen!

Fridaaaa
1

#25 Tycker inte man ska ge främmande hund mat, tänk om den är överkänslig/allergisk?

[MiniPim]
0

Än så länge är ju hunden inte i närheten längre eller jag har inte sett den.. Men jag håller utkik!

Mysisa
0

Även om hunden kommer och äter köttbullarna, som den kanske är alergisk mot, så kan man inte bara trä ett rep runt en okönd hund. Hunden kan bli rädd och försvara sig. Är man desutom ovan vid hundar och tom lite rädd är det inte världens smartaste sak att göra.

Ska man locka med mat, som hunden kanske inte tål, kan det vara smartare att lägga ut ett mat spår in i en bod eller likande så man fångar in hunden utan att behöva ta i den

minavitas.wix.com/kennel

[MiniPim]
0

Men tänk liksom om hunden böbrjar skälla, hundar kan ju vara väldigt farliga speciellt en okänd.

Mysisa
0

Jag rekomenderar dig att ite försöka fånga in hunden, du är ovan och lite rädd, du har förmodligen svårt att tolka hunden signaler.

Att hunden skäller behöver inte betyda att den är farlig, att den viftar på svansen behöver inte betyda att den är snäll. Det är bättre om någon som kan tolka hunden kroppsspråk försöker fånga in den.

minavitas.wix.com/kennel

[MiniPim]
0

#31 Precis ^^

[Ametisth]
0

såg en efterlysning på blocket om en stor vit boxer…

[MiniPim]
0

Kan jag få länk?

[MiniPim]
0

#35 Ingen sån var det inte.;)

[Ametisth]
0

#36 okej :) bäst o kolla

[MiniPim]
0

#37 Och den var i stockholm, :)

Hittelönen var ju endå lite bra ^^

[Ametisth]
0

#38 den kan ju försvunnit hur långt som helst så :p men ja tror ärligt talat inte den lever med tanke på hur länge den varit borta..

vallhund
0

# 39

Två dygn eller några till betyder inte att hunden är död, var har du fått det ifrån?

Mysisa
0

#40 tror 39 syftar på boxern som varit borta sen förra sommaren

minavitas.wix.com/kennel

vallhund
0

# 41 Aha!

Fridaaaa
0

Man får väl inte länka blocketannonser alls?

[MiniPim]
0

#43 Det visste jag inte..

Man får alltid lära sig nåt nytt:)