Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 3441 ggr
[Doglovers]
3

Vargdödad boxer

På Långfredagen-Påskaftonen dödades en boxer av varg intill Skultuna reviret. Den hade blivit skrämd av ett par älgar och flytt till skogs. Mer står på www.vargfakta.se klicka på nyheter och sedan på händelsen.

Varning för stark bildGråter

Jenna_Nord
0

Tänkte först skriva att hur vet man att de inte är en annan hund bara.. Men sen såg jag bilden. De där är ju garanterat ett större rovdjur.. Fy så hemskt , stackars liten Gråter

Mvh Jenna

Fridaaaa
4

Usch då! Stackars hundägaren.
Nu kommer dem säkert jaga den stackars vargen pga detta :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Doglovers]
4

Läste ni hela artikeln?

Dom hörde vargyl och ett skrik från hunden. Måtte inte hundägarn hört detta för det kommer följa henne livet utGråter

Dom har redan tagit bort ett par vargar men det tar inte bort problemet. Allt står i artikeln. Alla individer i flocken har lärt sej att ta hundar. Det har jag även sett i andra sammanhang där vargen varit uppe i disskusion.

[Driva]
13

det är jättetragiskt, men hur många hundar blir inte dödade elelr skadade av andra hundar.
Tycker DET är ett mycket större problem. Jag hade hellre sett att all den energin som las på varghetsen skunde läggas på de människor som har hundar som är en fara för andra hundar istället…

[Doglovers]
3

#4 Nja, så kan man också tolka det. Men det var inte det tråden gällde, eller hur…? Har du någon gång din hund lös på dina skogs promenader?

Beckibus
2

MEn usch stackars ägare! Hemskt ju! Hoppas att det här är sista gången, men det är ju liksom naturligt för vargarna att jaga, sen va de tar är en annan femma..!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

russin
6

Mina hundar är lösa på i stort sett alla skogspromenader, men vi har bara varg som traskar förbi här ibland. Händer alltså inte så speciellt ofta och vi har inga revir här v ad jag vet och när det händer att en varg traskar förbi blir vi varnade via tidning mm. Även lodjur har börjat dyka upp fler av (åh vad jag önskar få se dom vackra djuren).

Jag har mina hundar nära och är vi många som går, är det en stor flock hundar och det skulle nog inte ens en varg ge sig på (10-12 hundar).

Skulle vi få veta att det är varg på väg eller har kommit, så är jag självklart mer noga - för jag vill ha mina hundar kvar. Men anser även att vargen har existensberättigande.

Håller dock med om att icke skygga vargar ska skjutas, då dom riskerar dra med sig fler vargar och "lära upp dom" att inte vara rädda - precis som med björnar som tar med sina ungar till sopstationer mm. Vilda djur ska vara rejält skygga, annars kan det bli riktigt otäckt.

Mysisa
26

Att vargarna dödade boxern har ingenting att göra med de tidigare hundattackerna som skett i det här reviret.

Vargar är ett revirhävdande djur, hittar dom ett annat rovdjur inne på sitt revis som kan konkurera så dödar dom det, svårare än så är det inte. Det är inte för att dom lärt sig att ta tamdjur, det hade man däremot kunnat anta om dom gett sig på boskap upprepade gånger trots att man skjutit av den skyldiga.

Jag har ALDRIG mina hundar lösa i skogen här, dels pga vargarna och dels pga vildsvinen som gör mer skada här omkring, men det skrivs det inte om av nån konstig anledning.

Synd om hunden som fick sota för att ägarna inte kopplat honom fast dom borde veta att dom bor mitt i ett vargrevir. Man kan inte  tänka "det händer inte mig"

minavitas.wix.com/kennel

Loveradio
2

Nää fyfan vad hemskt Gråter stackars stackars liten Gråter önskar att jag aldrig sett den där bilden…

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ixectrona
6

# Som du säger så är det här inte att "ta tamdjur", utan rovdjur som dödar ett annat (i deras ögon) konkurrerande rovdjur (kanske en annan varg t.o.m, för varg och hund är ju samma art och vargarna torde känna det på lukten) som "inkräktade" på deras revir. Så det där var bra orättvist sagt av "Vargfakta" (vilket namn förresten, finns det någon vargexpert som skulle kalla det där fakta?).

[Doglovers]
2

Vet faktiskt inte om hunden var lös eller slet sej. Det står inget om det.

Många gånger när varg försvinner så får jägarna skulden. Men många gånger är det så att en varg kommit in i ett annat etablerat revir och det blir slagsmål. och då blir det på liv och död. Och den ene parten dödas och ibland äts upp.

#7 I ryssland har det kommit fram att en aktivisgrupp fött upp 57 vargar som släppts ut i det fria. En del har gått över till Finland. Och från Finland är det inte långt hit sedan. Dessa vargar som fötts upp av människor kan bli riktigt farliga för oss människor eftersom dom lärt sej att få mat av oss. Aktivisterna har fått bidrag från bland annat Tyskland och Frankrike.

#10  Dessa fakta kommer även dom, från "vargfakta" En sida som hela tiden uppdateras med fakta om vargen. Därav namnet. Alla detaljer dom får in kontrolleras. Sen är det upp till var och en att tro på det dom vill tro på. Så länge sidan skriver rena fakta utgår jag ifrån att det är sant. Hit intills har det varit det, då samma fakta kunnat läsas på annat håll. Sen om man inte vågar tro på allt detta är ju en helt annan sak.

db-2
4

#11 Fakta? Det kanske skulle vara på sin plats att ta reda på vilka som ligger bakom "vargfakta" och vad som är syftet med sajten. Fakta  finns överhuvudtaget inte på den sidan.

Mysisa
3

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14648346.ab

Här framgår att hunden var lös… Korkat korkat korkat oavsett hur mycket lydnad man har på hunden så kan den uppenbarligen bli skrämd och sticka iaf.

Jag fick intrycket av att detta var en stadshund, självklart blir den rädd för två älgar

minavitas.wix.com/kennel

Rafflan
4

Verkligen hemskt, hoppas inte ägaren hörde skriket eller hittade hunden Gråter

Men vargarna agerade inte fel det var ett annat djur, t.o.m ett annat rovdjur, dem vet inte att det är en tamhund, därför är det inte konstigt att dem attackerade hunden, lika normalt som att dem skulle attackera ett rådjur eller ett lo.

Det onormal beteende dem vissat innan är ju att attackera djur som var nära ägaren, där ska rädslan för människan vara starkare än viljan att attackera.

Men att attackera en ensam hund utan ägare ute i skogen är ett helt normalt beteende.

[Doglovers]
1

#14 Ja visst är det grymt.

Det är helt normalt för en varg att fösvara sitt revir. Och hunden var lös. Från och med den 1/3-21/8 ska hunden hållas kopplad eller så nära sin ägare att den kan jämställas med att den är kopplad.

Sånt här kan alltså hända precis vem som helst som är ute och rastar sin hund nära skogen då vi inte vet var alla vargarna finns. Runt 100-150 ungvargar går nu omkring i skogarna och letar revir.

Så vi får hoppas att det stannar med den stackars boxern och att det inte blir fler.

#12 Om du läser innantill så ser du var dom får sina fakta ifrån och även källor.

För oss jägare/fotografer/lantbrukare med flera, med djur är den här sidan väldigt informativ då vi vill hålla oss uppdaterade om vad som händer och sker i vårt avlånga land. Det är en jätte intressant sida som tar upp allt möjligt smått och gott om vårt vackra rovdjur vargen.

db-2
6

#15 jag har läst innantill, Du uppenbarligen inte, eftersom Du hänvisar till uppgifterna som fakta. Jagar förövrigt själv, men tillhör för den skull INTE varghatarlobbyn.

nottheonly
5

Stackars hund Rynkar på näsan jag tycker att om man vet att det finns varg i närheten så bör man ha sin hund kopplad oavsett om man anser att den är hur lydig som helst..

[[pimey]]
5

Känner att ägaren till boxern faktiskt kunde ha haft hunden kopplad då det är lag på de nu. Hade ägaren följt lagen hade den nog levt idag. nu kommer de stackars vargarna få sota för detta :(

Björnidet
3

Det finns så mycket tyckande hit och dit med vargen, ingen vet säkert vad som kommer att hända om rgeringens utredare får igenom sitt förslag om 450 vargar i sverige. Jag har skrivit i en annan tråd om vargen och aldrig har jag fått så mycket mothugg som där.

Min åsikt är att vi har nog med vargar i sverige och helst skulle antalet desarmeras till max 150 individer.

Varför? jo vi som lever i sverige idag har inte vana med att behöva ta hänsyn till detta djur för att skydda våra tama djur, de tama djuren har vuxit så mycket i antal att om det kommer en varg i närheten av hunden,hästen,kon,fåret,katten  eller vad det nu är så dödar vargen det djuret oavsett om matte eller husse är i närheten. Vargens instinkt är att döda, den äter inte upp det han dödat utan det blir liggande illa sargat och för det mesta vid liv. Detta tycker jag inte är humant mot djuren därför måste vargstammens antal sänkas till max 150 djur helst mindre. Vi har läst om att det hittats vargar som skjutits och dåligt grävts ner, jag förstår dem för att de vill skydda sin tamboskap.

[[pimey]]
2

jo men vad har vargen för val då vårat samhälle bygger ut mer och mer? tillslut får vargen inte plats och det är är självklart att den kommer in på våra marker den väljer inte själv att vara bland oss utan den tvingas. och finns det lätta byten då tar vargen dom såklart, den slipper ju jaga! Vi borde skydda tamboskapen bättre än att skjuta en massa vargar

[Doglovers]
2

Det jag vill säga med den här tråden är att man ska vara försiktig med att släppa sin hund i skogen eller intill, på sina promenader.

Alla följer inte lagen. Hur mycket man än tjatar så har flertalet hundägare sina hundar lösa även om lagen säger annat. Vargen klipper hunden på ett par sekunder. Mitt framför näsan på er. Därför vill jag att ni ska vara försiktiga.

2 tjejer+ son var ute och hade 2 hundar med sej varav den ena blir biten av en varg. Den andra hunden går imellan och då släpper vargen den bitna hunden. Den tar den andra hunden i stället. Till slut kommer den loss. Vargen står bara 5 meter ifrån ägaren och hon skriker och vrålar men den flyttar sej inte utan bara står och stirrar på dom.

En man rastar sina 2 hundar. Den ena blir biten men har tur och kommer loss. Mannen får då backa hem då vargen förföljer honom. Hunden fick tillbringa några dygn på djursjukhuset.

2 tjejer var ute och red och hade några hundar med sej. Det kom upp en varg på vägen och vägrade flytta på sej. Stog bara några meter ifrån hästarna. Den hade inriktat sej på hundarna. Den ena tjejens man kom och tog in hundarna i bilen. Till slut försvann vargen.

Det här är bara förkortade incidenter, men det händer sånt här dagligen. Tyvärr skriver inte de större tidningarna om det. Flera hundar tas inne på gårdar och trädgårdar.

Björnidet
3

Om du går med hunden i koppel eller ej har ingen betydelse om en varg spanat in hunden som byte. Man måste förstå ett rovdjurs beteende för att kunna skydda sig, då är det enklast att inte gå ut i skogen (stanna hemma)med hunden, gör du inte det då riskerar du att vargen dödar hunden, är du själv i anslutning till anfallet kan du själv bli illa biten uttalanden om annat är bara önskemål som inte är verklighet.

Vi behöver inte utöka problemet med varg det är nog som det är.

Man blir så less på att somliga vill ha varg i markerna men de är sådana som sällan vistas i skog och mark med sina hundar eller tamdjur som tycker så. Det rätta vore att de som vill ha vargen får väl betala de skador den ställer till då först skulle det bli annat ljud i skällan.VI HAR NOG MED VARG så de så.

oskartoller
2

Jag har med mig en käpp när jag går med hunden i skogen (kopplad) för här finns så många vargar.

Och jag går inte in så långt längre heller.

[Doglovers]
3

Tyvärr så ser verkligheten ut sådan för många.

Jag läste en undersökning där dom hade tagit redan på var alla bodde som tog dessa beslut om vargen. Jag blev så jätte besviken. Alla utom en bodde utanför reviren.

[Surina]
4

Jag bodde nära varg under tills jag blev 16 år gammal. Åker fortfarande hem till mamma och alla vargarna.

Vi hade inga problem med dem alls, vi gick inte heller på deras spårområden, det finns en jätte fin runda där det inte är kopplat till någon större skog heller så där gick man.

Sen så var vi alltid ganska så högljuda när vi väl gick någon annanstans för att liksom förvanna att här kommer vi.

Jag vill gärna ha vargen kvar för att den är en så himla din hyllning till våra dagens tamhundar också!  Skulle vara en dröm att få ta kort på en i det vilda <3!

Vargarna har inte gjort oss något ont direkt… snare vi som har gjort något ont emot dem.

[Forest]
1

Jag går inte in o kollar bilden eller läser om det pga varningen på starkbild :C Men tragist är detta det måste man säga.  Hoppas vargen får liva vidare och att folk ser till att hålla sina hundar i sin närhet.

Mysisa
4

Jag vill ha kvar vargen.

Jag bor i det vargrevir som detta hänt i. Jag vistas mycket i skog och mark med mina hundar. Och jag tycker att det är fruktansvärt att dom redan skjutit av alfahonan och en valp från en gammal kull i den flocken.

minavitas.wix.com/kennel

Rafflan
2

#21 dom vargar du beskriver ska skjutas omgående!!!!

Dem vissar ett direkt oroväckande fel beteende, dem är inte rädda för människor = kan ta barn som föda utan att blinka.

Det är dessa individer som vi ska få skjuta av så bara dem vargar som är rädda för människan får leva, på så viss kan jag gå med min hund i koppel över allt för vargen håller sig borta.

Inte skjutton springer ett lo eller en räv och tar min Chihuahua om jag har den i koppel, dem är för rädda för mig. Samma borde vara med vargen, dock är grejen att vi inte får göra dem nåt så dem har ingen anledning att frukta oss, fick vi skjuta dem individer som inte är rädda för människan skulle endast dem skygga djuren finnas kvar och på så viss behöver man inte vara rädd när man är ute med hunden eller om man har barn.

#27 dessa vuxna individer ska ju ha vissat ett direkt oroväckande fel beteeende, därför man fick tillstånd att skjuta dem, sen att dem sköt fel varg är ju bara dumt då ena vargen med fel beteende fortfarande finns kvar och är en fara.

Man ska skjuta alla vargar som vissar ett onormalt beteende = inte är rädda för människor. Och på så viss får vi bara rädda inidivder kvar och slipper problemet med att dem går nära människor, tar kopplade hundar eller att folk är rädda om sina barn.

Ett lo eller en räv tar ju inte en Chihuahua om jag har den i koppel, oavsett om det annars skulle vara ett lovligt byte, varför är det okej att en varg tar min hund som jag har i koppel? alla 3 är rovdjur, som behöver mat för att överleva, skillnanden är att räv och lo är rädda för människan, det är inte vargen.

Om en älg uppträder onormalt, eller annat vilt djur får man ju skjuta det, varför får man inte skjuta vargar som uppträder onormalt?

ryttarensofia
4

Usch, jag gillar inte vargar alls. Mitt liv skulle vara förstört om det hände något sånt med min hund. Om jag skulle få reda på att det var en varg i närheten här (som det nu inte är) så skulle jag aldrig släppa min hund igen. Inte någonstans där man inte har koll på henne iallafall.. USCH, börjar nästan gråta så fort jag tänker att om det skulle hända någotsånt! Om jag skulle hört min hund gnälla till i skogen och höra vargyl så skulle jag inte kunna röra mig. Jag tror jag skulle lägga mig ner på marken och storgråta.. PANIK hade jag fått på en gång!

Kraam från Ryttarensofia!

Mysisa
0

Ja att det finns varg här som inte ska finnas vet jag också. Det är just det att dom sköt fel varg jag stör mig på.

Att dom skjuter av vargar som stosar inne i samhället säger jag ingenting om.

minavitas.wix.com/kennel

Ixectrona
5

"Vargens instinkt är att döda, den äter inte upp det han dödat utan det blir liggande illa sargat och för det mesta vid liv." Jag har hört lika konstiga historier om järvar, som tydligen "kan döda en hel renflock utan att äta något av dem". Inget sunt rovdjur gör så som du säger i en naturlig situation. Deras instinkt är att döda så fort som möjligt och äta bytet, för att inte slösa på energi - väldigt ineffektivt för ens egen överlevnad att ödsla energi på att döda andra djur och inte äta dem. Vargar - som exempel - jagar inte hundar eller andra vargar, men om de dödar en annan varg/hund så äter de ofta kroppen, för något annat vore slöseri med deras energi. Följande är skrivet av en fårägare i Sverige, som bor i vargområde. "Låt vargen vara ifred. Haga in djuren efter bästa förmåga. Skaffa boskapsvaktande hundar om det behövs. Håll ordning på vargbeståndet (inavel mm) men under ordnade förhållanden. Ingen hetsjakt på vilken gråben som helst. Är det en varg som ställt till mycket bekymmer, ta den men dra inte alla över en kam. Sen när det kommer till viltet så dödar den inte det som den gör inne i en fårhage. I fårhagen blir det ERROR i hjärnan på vargen. Bytet flyr inte och vargen tar allt den kommer åt. Vissa dödas vissa såras. Kaos? Ja. I skogen fäller vargen bytet den är ute efter för att äta och inget mer. Bytena som tas först är svaga eller skadade djur. De djuren får jägarna sällan syn på ändå. Rovdjuren 'städar' upp dem eller hur man nu ska uttrycka det. Vargstammen är ännu inte så stor att dem gör tabberas i skogarna. Det finns byten både för dem och för oss jägare." Just det som sades i det andra stycket - en varg som hamnar i en fårhage, det blir en totalt onaturlig situation, vargen blir förvirrad av kaoset och attackerar hejvilt. Inga rovdjur gör så i naturen, i en normal situation i det vilda. En flock vargar, lejon eller dylika rovdjur som är ute och jagar en flock bytesdjur siktar in sig på ett byte och samarbetar för att ta ned just det djuret. Ett rovdjur som bara attackerade hejvilt, och sargade djur men lämnade dem kvar för att förblöda och inte åt av dem, skulle utrotas av energislöseri. (Det är ju en enormt korkad metod, vilket är varför inget djur gör så - i en normal situation.)

vallhund
4

Tja du # 28, det är knappast de vargarna som skrevs om som borde skjutas, utan ägare som är ute med lösa hundar, eller ja de skall naturligtvis inte skjutas, men de borde lära sig hålla sina hundar i koppel.

# 15 du är knappast ensam om att vara lantbrukare/jägare/fotograf whatever, det gör inte alla oss andra till varghatare o wannabe vargutrotare, du får allt komma med bättre argument än så o lämna oss övriga utanför dina vanföreställningar.

Knatar man omkring med en lös hund i ett vargrevir så får man skylla sig själv, synd om hunden som har så pantade ägare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

indra-bus
3

Man får inte ha  hundar lösa i naturen nu. För vilt har ungar kunte varit en varg tik som fösvarat ett sitt revir o sina små valpar inet konstigt hur skutton skall vargen veta att de är ett tam djur som kommer inspringande på deras revir.

Visar vi hänsyn i naruren visar de hänsyn till oss.

Stackars hund. O vargar. Hund ägaren får skylla sig själv.

Skogen är de vildas hem.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[littleoldme]
3

Jag bor i ett vargtätt område. Visst skrivs det ibland om vargar som vandrat igenom byarna i sitt sökande av eget revir, men de har aldrig attackerat varken tamdjur eller boskap…

Jag vill gärna ha fler vargar i Sverige, men då måste de spridas ut över större områden, inte koncentreras på samma ställen, då blir riskerna större att de attackerar tamboskap.

Denna historia om boxern är självklart tragisk, men ägaren skulle, tröts att hunden vunnit i lydnad, ha den kopplad. Ägaren gjorde fel och tyvärr fick hunden sätta livet till på grund av det. Tråkigt, men så är det. Alla hundägare får ta sitt ansvar. Man kan inte skylla på vargen i det läget, utan det är helt och hållet ens eget fel, hur jobbigt det än kan vara att erkänna det.

Sen håller jag med andra, vargar som återkommande söker sig in i byar i jakt på tamboskap och husdjur och inte är skygga har inte ett normalt vargbeteende och ska antingen flyttas eller skjutas av.

*Inlägget ändrat av mig*

indra-bus
2

Jag skulle vilja tillägga att artikeln är från en jägar tidning. O många jägare är varg hatare. Så de är nog lite vinklat.

Kanske hunden stack tillskogs för att jaga en hare o inte blev skrämd av ägar.

Bara en tanke..

Fridaaaa
2

#19 Såna inlägg gör mig rasande.
HUNDAR GÖR MER SKADA I VÅRAT SAMHÄLLE ÄN VAD VARGAR GÖR!
Tänker dock inte disokutera det mer, blir bara så arg!

indra-bus
3

# 19 LÄS PÅ innan du skriver något så KORKAT..

[Doglovers]
2

#31 Jag har varit på Grimsö viltforsknings station på ett studiebesök. Där berättade vargforskaren hur det gick till när man sövde, märkte och sändarförsedde vargen. Det hela var väldigt intressant. Jag är ingen motståndare till vargen. Det är ett vackert och intelligent rovdjur. Där ställde jag även frågan som många tar upp jämnt och ständigt.

Frågan var: Jagar bara vargen svaga och sjuka djur?

NEJ TYVÄRR, fick jag till svar. Dom hittar älgkadaver efter stora friska älgtjurar som varit i sin bästa ålder. Slut på den myten alltså.

#35 Lilla vän, det du påpekar är ju helt fel. Det är såna som du som får artiklar att bli helt fel. Bara för att det stog i en jaktidning… Vad har det med saken att göra. Alla jägare är väl inte varghatare. Och tråden började ju med att jag tyckte synd om hunden.

Det pratas om att det är okunskapen som skapar rädsla och hat. Men det kanske är KUNSKAPEN  som skapar det….. Är det någon som vet och har kunskap om vår svenska natur och om våra vilda djur så är det jägarna. Dom vistas för det mesta i naturen, lär sej viltet, dess beteende, har viltvård med mera med mera.

Nu ska inte den här här tråden braka iväg helt fel med en massa svammel och osämja. Jag vill ha rena fakta och inte en massa antagande.

Här hade vi en varg som satt och ylade i skogen och drog med våra hundar. Det kändes riktigt ruggigt ärligt talat. Det var kolsvart ute och jag skulle rasta hundarna. Dom fick kvällspinka i trädgårdenObestämd

Vargen som höll sej häromkring klippte en specialutbildad eftersöks hund när den sökte efter en trafikskadad älg. Tyvärr så illa biten att den är förstörd för det ändamålet och den skadade älgen hittades heller aldrig. Vargen strök omkring utanför en stor ridskola som ligger granne med ett bostadsområde. När fotgrafen kom brydde den sej inte utan fotografen kunde ta massor av bilder. Vi både hörde den och hittade skit efter den. Jag såg den 1 gång. Men många såg den dagligen. Ena grannen mötte den på bron över motorvägen (klok varg) Här har vi hittat ett älgkalvs kadaver och troligen är det vargens fd mat. Skiten jag hittade var full av älghår. Grannarna fick skjuta en kalv där baklåren var påätna och öronen var bortslitna. Kon hade troligen lyckats mota undan vargen . Har även sett en bild på en älgkalv som släpat sej efter kon. Utan öron, bara 3 ben kvar och bakdelen var tuggad på. Har även sett en bild där en bilist fick stanna för en älg som stog på vägen och blödde. Mulen var bortsliten och hängde på sidan av nosryggen. Vidrigt, men så går det till i våra skogar. Men vi ser det sällan. Vi slipper det. Slut på den myten med.

Vargen går in i en hage. Klipper flera får. Lämnar vissa illa skadade för att kunna komma tillbaka och hämta mer färskt lättfångat kött. Och även med rovdjurs stängsel så har vargen ibland lyckats ta sej in.

Rafflan
1

#32 Nej vargarna borde skjutas då dem i alla tillfällen attackerade hundarna som var nära ägarna! Boxern som tråden handla om är ju ett naturligt beteende då den var långt bort ifrån ägaren. Men alla hundarna som blev attackerade i #21 var nästa ägarna, ägarna skrek ju t.o.m utan att vargen blev rädd. Vet även en händelse där dem kastade en tidning på en varg och vargen stod kvar.

Om jag är ute i skogen med min Chihuahua 3 meter ifrån mig är det ingen räv eller lo som tar den, varför är det okej att varg tar min hund som är 3 meter ifrån mig? Vargen ska vara lika rädd för oss som räven och loet är!

vallhund
7

# 38

Skall vi avliva alla rovdjur som inte äter med kniv o gaffel?

[Doglovers]
0

#40 Hahaha vad rolig du var nu. Jag anser absolut att dom ska kunna göra det och en bonus är om dom fixar att hantera skeden ocksåSkrattande

indra-bus
3

Men jösses krart vargen tar de som är lättast.  Bytes djuren går ofta i flock, men de starkare djuren går ibland själva för att leta mat. o blir då ett lätt byte.

Vem är du att bestämma vem som har rätt o leva. Vargen är inte ond de enda arten bå joden som är de är människan.

O dessutom så är de fler hundar som dödar tam boskap o andra hundar de är sanning o inget antagande……

Rafflan
1

#40 nej, men alla dem som inte är rädda för människor, vargar ska vara lika rädda för oss som lo och räv är. Dem som inte är rädda för oss ska bort.

Märks att du aldrig sett något djur efter en varg attack, speciellt när någon av dem överlevt…

vallhund
2

# 43

Jasså märks det? För din o andras kännedom så har jag varit mjölk o fårbonde mitt i ett vargrevir o har fått får rivna, alla dog inte direkt, det fick jag sköta själv, var det något mer?

Btw så bor jag återigen mitt i ett vargrevir, visserligen utan att ha tamdjur, men väl hund.

indra-bus
1

Ska bort???? Vi kanske borde ha dös traff oxå. För alla mäniskor som misshandlar djur för nöjes skull..

Rafflan
0

#44 och du kan fortfarande rycka på axlarna när djurägarna står där och är extremt ledsna över sina djur och tvingats se dem ligga och förblöda?

Jag skulle må jätte dåligt om det hände nåt av mina djur…

db-2
2

#21/22

Att de här anekdoterna stämmer vet Ni pga att Ni var där/har blivit attackerade när Ni skyddat hunden? Att min kompis brorsa systers fästman hört något gör det inte mer sant än att läsa om det på vargfakta…

vallhund
3

# 46

Vem har sagt att jag rycker på axlarna? Föbehöver man inte stå o se dem förblöda, har man som tamdjursägare inte tillgång till bössa så borde man ha en bultpistol.

Smullis
4

Människan är så jäkla egoistiska så det är inte sant. SÅ idiotiskt! Skogen är dom vildas hem, så egentligen är det vi som är dom riktiga bovarna som kommer och förstör. FY vad trött jag är på dessa människor! Jag blir faktiskt otroligt besviken på folk som bara vill styra och ställa på sådana sätt. Personligen skulle jag nog hellre bo enbart med djur än med egoistiska människor.. :O

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Björnidet
1

# 49 då är det bara att flytta. Att bo i ett omrode med mycket varg har vi sett resultatet av, många där vill helt utrota vargen för att viltet i övrigt blir ihjälplågade.

Någon skrev att vargen äter upp det han dödar; då har den personen inte följt med i hur varg jagar,vargen dödar ,tuggar lite av halsen och lämna resten. är det i en fårhängn då dödar han eller sargar så många han kan tills vargen blir störd, först då sticker den iväg.

Att se vargar som söker efter revir då den går genom en by är inte rätt uppfattat den vargen är ute efter föda och något att döda. Revirsökande vargar uppträder knappast öppet i byar, den söker kontakt med en flock för att se om alfahannen kan besegras och ta över flocken.

Ni får nu tycka vad ni vill men vi som är ofta ute i skog och mark vi har sett hur vargar beahandlar andra djur och eftersom den varg vi idag har kommit invandrande till landet så har den inget här att göra, den är ett ogräs för de viltstammar vi har, den för med sig sjukdommar som ex: rabies och vad jag hört vill inte vi hundägare få hundar smittade av det.

Vilka fler sjukdommar som kommer med vargen lär vi nog snart upptäcka också men då kan det vara för sent. Behåll vargen ni på er tomt ni som vill ha varg i sverige, vi vill inte ha den i skogen och de 200 vargar vi har i landet är 50 st för mycket. VI HAR NOG MED VARG I LANDET.

Fridaaaa
6

#50 Flytta själv till ett land utan vargar då eller till ett ställe i Sverige där vargar inte t.ex här nere i Söder. 
Då ska man utrota alla människor och massa andra djur med.
Sådan skitsnack om just vargen :S SÅnt gör mig riktigt pissoff

Smullis
1

#50 fler vargar behöver vi inte, men absolut inte färre! Man kan ju inte utrota dem för det! Människan överbefolkar jorden och gör ingen nytta, men vi dödar inte varandra för det? Det finns så MÅNGA människor som inte är värda att bo här (pedofiler, mördare osv.) men dem har ändå rätt att bo här. Samma gäller ju egentligen vargarna också, om man ska tänka på det viset.

Vargar har rätt att existera i Sverige, punkt slut!

indra-bus
3

# 50 ska vi utrota räven oxå då. Den kommer med dvärgbandmask o den är dödlig för människan.

O glöm inte att eran hund är en tam varg.  Med samma instinkter.

Vi kanske inte ska ha några hund djur kvar.

Smullis
4

#53 nej men precis, den är ju lika "dålig" den med!

Nej, förstår knappt hur man ens kommer på tanken att vilja döda alla Sveriges vackra vargar! Fy Fasen Rynkar på näsan människa kan vara hemska alltså!

Fridaaaa
1

#54 Har samma åsikt som du, förstår inte det heller!

Karmatarerskanise
0

#53 Det var väldigt längesedan hunden var varg, och de har inte heller samma instinkter.

För övrigt så anser jag att man har sin hund kopplad ute i naturen.
Problemet är ju då vargarna inte längre är rädda och kommer närmare våra boenden. Att det är vi som inkräktar spelar mindre roll, eftersom problemet återstår. Hur man ska ta tag i detta vet jag inte riktigt. Känns fel att avliva djuren, men jag har svårt att se andra utvägar.

db-2
3

Fortfarande inte tillstymmelse till fakta utan bara Dina tyckanden. understryk gärna det Du tycker med lite faktabaserade uppgifter också, så blir Du "lite" mer trovärdig (Du får gärna svara på min fråga i #47 också).

indra-bus
0

Sen skulle jag vilja tillägga att  hund djuren är inte kött ätare som kattdjuret som många tror.  De är allätare därför äter de inte upp hela djuret.

indra-bus
3

Men lilla hera du kan föröka förmänskliga hunden hur mycke som hällst.

De var länge sen första människan föddes men vi är människor än.

O hunden är ett HUND DJUR…

Karmatarerskanise
2

#59 Ursäkta mig men var förmänskligar jag hunden? Jag har nämligen missat att jag gjorde det. För övrigt är jag inte vidare liten, men tack för komplimangen ;)

Ja, vi är människor fortfarande, men sen har vi ju inte försökt avla fram något annat heller såvitt jag vet.

Finns bra program man kan kolla på där de jämför vargar med hundar. Deras beteende är inte alls likadant.

indra-bus
2

O vad skiljer då de skulle jag vilja höra. Jag har studerat många hund flockar.

Enda skilnaden är att de är tama o lever under människans beskydd.

De behöver inte jaga o söka efter mat o skydd.

Karmatarerskanise
0

Tänker inte kapa tråden med varg VS hund. Ska se om jag kan leta fram en länk till ett bra program.

indra-bus
2

De finns filmer böcker som visar på motsatsen oxå jag har sett o läst så det räcker så du behöver inte. Jag köper de jag ser med egna ögon. Sen är de så att vi avlat på olika egenskaper men de går aldrig att göra om en art.

Björnidet
2

Här på iFokus har någon lagt ut länkar på just vad vargen ställt till med, nu kommer jag inte ihåg vilken tråd detta fanns i så leta får ni göra själva.

Om man skall snacka om trovärdighet så är det bara att leta igen länkarna för att själv skapa sej en uppfattning.

Eftre att ha läst dessa länkar så är man nog väldigt trångsynt om man inte förstår problemet med varg.

Jag har sett vilda vargar 2 ggr och för mej som jägare var det inget man hoppade högtj för, vargarna var ensama och på vandring till södra delen av landet. Båda vargarna såg jag vintertid och de var ungeför lika stora, den ena kunde jag tydligt se att det var en hane och detta skedde vid finska gränsen.

Att sjukdommar följer med vargen det vet alla som är insatta och att jämföra de sjukdommarna med bandmask som räven har är lite magstarkt. Rabies är betydligt värre att få tillbaka i sverige. Hittar jag länkarna skall jag återkomma med var de finns så får ni själva läsa om vargens framfart i Ryssland där den bitit många människor och djur.

Björnidet
1

Måste tillägga att i denna tråd är det så mycket tyckande och egna uppfattningar som inget har att göra med verkligheten så man blir förskräckt. Ta reda på vad vargen ställer till med innan ni säger att vi skall ha mer varg i sverige. Att tro är en sak och att veta är något helt annat.

db-2
3

De länkar som finns (och om jag inte missminner mig även Ryssland) är/finns på vargfakta.

Trovärdighet får den som kontinuerligt påstår saker (dvs Du) när man redovisar trovärdiga fakta. senaste nummret av Brukshunden hade en rätt bra redovisning över risken för angrepp på hund (rekommenderas).

Jag har också haft turen att se vilda vargar (3ggr) en fantastisk upplevelse för mig som jägare. En av vargarna var förhållandevis nära (drygt 50 m) och på väg över sjöis även det en hane på vandring.

Jag håller med Dig om att man ej skall jämföra bandmask och rabies. Den förstnämnda är obotlig för oss människor, den andra finns det vaccin för som tas efter angrepp.

Risken att rabies får fäste i landet är betydligt större via tamdjur, söderifrån.

indra-bus
0

finns de inte vaccin mot rabies?

Smullis
5

Vart är denna värld på väg? Döda det som inte passar **OSS! *VANSINNE!***

Fridaaaa
1

#68 säger samma som du!0

indra-bus
1

De spelar ingen roll vad vargen ställt till med. Så kommer de aldrig i närheten av vad människan ställer till med.

Kan ni svara på varför vi har mera rätt att plåga varann o andra arter??

Den som lärt känna mäniskans onska blir djur vänn.

[Doglovers]
1

#70 Men…. det här handlar ju om vargen-hunden…. Inte människans beteende. Det kan vi ta i en annan tråd.

db-2
3

#65 Tveklöst är det mycket tyckande och tro i tråden och det är Du som står för majoriteten av det.

indra-bus
0

Varför tror du att människan började sammarbeta med vargen.

För att vi är så olioka??

Karmatarerskanise
1

#73 För att vi kunde använda dom till saker.

Smullis
0

Jaså? Så bara för att vargen inte gör oss någon nytta längre så ska vi utrota den? Ja det låter ju sunt.

Karmatarerskanise
0

#75 Va?

Smullis
2

#76 ja det verkar ju nästan så. Korkat, ellerhur ;)

indra-bus
0

Ja, vi är lata o egoistiska tar de enklaste med minsta möjliga ansträngning. Vill gärna råffa åt oss mer än vi behöver.

De egenskaper man föraktar hos andra………..

bambiiii
0

Har inte läst kommentarerna

Stackars boxern :'(

men det är mycket naturligt att vargar äter/jagar hundar likadant som att ormar äter smådjur och möss

Tycker abslut inte att att man ska döda vargen för att den har dödat hunden! det är ett vilt djur ju!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
1

#79 Nej det är inte naturligt att vargar jagar/äter hundar. Men är den riktigt hungrig eller annat som spelar in kan den göra så. Men som sagt, inte deras första eller andra val direkt

bambiiii
0

80# Men när vargar är hungriga så äter de såklart djur!

Men tycker ändp inte att de ska döda vargen!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#81 Nej man ska inte döda vargen, jag älskar vargar och vi människor får anpassa oss efter dem, inte börja skjuta ner dem pga att vi är lata och egoistiska :/

Smullis
0

#82 just precis! Dom har precis lika mycket rätt att finnas till som vi har. Dessutom kom dom till jorden innan människorna.

[Doglovers]
2

Visst är det naturligt för vargen att sätta i sej en och annan hund. Tror det gick åt 43 förra året. (stort mörkertal) Och då inkluderar det golden retriver och andra sällskaps hundar som har tagits på stallbacken, gårds planen och även under jakt.

Flrea kan vittna om att vargen kommit när hunden börjat driva med skall i skogen. En signal som visar att frukosten är serverad, dumt uttryckt.

Hunden är en konkurent till vargen och det är den som får dra det kortaste strået då vargen är så mycket starkare. Den biter ihjäl hunden och äter upp den. Har man tur så hittar man huvudet, fram och bakbenen och resten är uppätet. Som bilden på boxern visar.

Och det behövs inte ett revir till dessa händelser. Vargen kan ha vägarna förbi och klippa hunden då den är ett lätt byte.

Vargen och hunden har kommit så enormt långt ifrån varandra att dom knappast kan jämföras längre. Man kan till exempel inte läsa av en varg och säga att hunden har samma kroppsspråk. Såg en film där dom tog in en hund valp och en vargvalp och behandlade dom precis likadant. Hunden gick att uppfostra medans vargen forserade hemmet totalt.

Hunden kommer från ett litet antal vargtikar. Men det är så många tusen år sedan att dom utvecklats åt olika håll.

vallhund
2

Tja om man kallar vargar för ogräs som skall utrotas så kan man knappast tas på allvar, o du Björnidet, dra inte in alla som bor på landsbygden/jägare/tamdjursägare i dina vanföreställningar om vilka som inte vill ha varg.

Fö har jag svårt att ta någon på allvar som säger sig vara jägledare o som ser/jagar älgoxar. Hur tusan kastrerar man en massa älgtjurar o sen släpper ut dem i naturen igen?

[Doglovers]
0

#85 I norra sverige säger man oxe i stället för tjurFlört

Ibland är du lite för snabb i dina kommentare. Dom är inte alltid roligaObestämd

Jenna_Nord
1

Bara läst de senaste kommentarerna nu.. men är de så konstigt egentligen att vargen börjat ta hunden som ett byte då?
De är vi människor som jagar med hunden, och lär hunden att leta upp vargen och som bli ett hot för den. Tycker inte att de är ett dugg konstigt om vargen börjar ta alla hundar som fiender.. Samma gäller björn och älg också.

Mvh Jenna

[Doglovers]
1

#87 Men lilla vän, vem sjutton lär en hund att leta rätt på vargen…!!! Man försöker väl raka motsatsen eftersom man vet att vargen dödar hunden. Hur tänker du? Läs igenom allt så vet du mer vad allt handlar omFlört

Jenna_Nord
0

Inte direkt "letar" efter vargen. Eller de finns ju säkert en del som gör de via tjuvjakt.
Men de jag menar är att man man använder sig mycket av jakthundar som ska söka rådjur osv. Där de finns gott om herbivoer finns håller väl vargen också till. Hunden tar sig ju genom jakt in i vargens territorium.

Mvh Jenna

[Doglovers]
2

Men varför skriver du leta för då…? jakthundar…? Men det här var ju en boxer. En helt vanlig sällskapshund som blev skrämd av älg, flydde till skogs och blev dödad av vargen.

Vargen finns lite varstans här i sverige. Men de flesta revir är i mellansverige.

Smullis
0

#88 det finns det säkert folk som gör. Antagligen finns nog de som skiter i sina hundar, sorgligt nog.

Smullis
0

#90 spelar ingen roll. Boxer är ju fortfarande en hundras=hund. Om vargen fått dåligt intryck av en jakthund är det ju inte så konstigt att den ger sig på en hund som dessutoom är inne på vargens mark.

[Doglovers]
2

Neej, vad sitter jag och disskuterar med för några…! Trodde det var några med verklighets förankring men ack vad jag bedrog mej.

Här sitter ni och bara antar och tror. Man ska VETA vad man skriver om.

Jenna_Nord
0

Jag skrev otydligt första gången, men hoppas du förstod mitt andra inlägg.

Vadå, vargen har väl ingen aning om de är en jakthund eller inte? Tydligen förstod du inte vad jag skrev alls..

Mvh Jenna

Jenna_Nord
0

Det är ett diskussionsforum, inget fakta forum? Självklart skriver man de man själv har en uppfattning av?

Mvh Jenna

Denna kommentar har tagits bort.
Smullis
0

#93 samma här. Fattar inte varför jag fortfarande disskuterar. Antar att jag är en såndär som vill ha rättvisa. Medan vissa tänker egoistiskt. Tungan ute

Björnidet
2

För att få tyst på vargkramarna så kan dom titta på det första inlägget i denna tråd där det finns en länk till vargfakta.se Klicka in där och i den gröna trexten till höger hittar du ordet RYSSLAND, klicka på det ordet läs sedan igenom vad som skrivs där om vargens vara eller icke vara.Karelen är ett område där det snart inte går att leva bara för vargens framfart.

Min fråga är självklart sedan jag läst igenom denna länk, tycker ni att vi skall ha det så som de har det i ex:Karelen. Innan ni svarar på min fråga så läs igenom vad den länken informerar om.

Sunt förnuft säger ju precis som jag sagt i mina inlägg och det är inga fabler eller påhitt från min sida, det är ren och pur fakta om vad vargar ställer till med då de får föryngra sej okontrollerat. LÄS,LÄS,LÄS.

Precis som jag sagt i tidigare inlägg så är ni inte informerade om vad varg är för rovdjur så därför vill jag att ni tar en funderare på vad ni själva kan om vargens beteende och vilka djur den dräper i första hand.

VI HAR MER ÄN NOG MED VARG I SVERIGE DE NUVARANDE 200 BÖR BLI 150 INDIVIDER OCH MER HANTERLIGA.

vallhund
6

# 88

Personer som tar till lilla vän i debatter tas kanappast på allvar, utan upplevs snarare som översittare som gärna förlöjligar dem som inte håller med.

Björnidet
1

Eftersom de flesta som skriver här inte tycks ha informerat sig om vad en varg kan ställa till med kan jag rekommendera den enda riktiga sanningsenliga  faktalänk som finns att tillgå där man får reda på vad som händer om vargen blir för många. Karelen i Ryssland är ett sådant ställe.

I den länk som trådskrivaren hänvisat till kan man klicka på den gröna texten till höger där det står RYSSLAND. Gör det så får ni veta hur det är i verkliga livet för dem med mycket varg runt om sig.

Trådskrivaren har i flera inlägg redovisat problem med varg men inte blivit tagen på allvar vilket är synd därför att de som neglischerat dennes inlägg och gjort det ena dumma uttalandet efter det andra har speglat ett okunningt sätt för vad en varg är för rovdjur.

Därför rekomenderar jag att ni skaffar er information på den länk som jag pekat på www.vargfakta .se/ RYSSLAND

Magrat
4

Men fakta är ju inget som ska inhämtas från en subjektiv källa, utan en objektiv. Källkritik är en ganska bra grej, och just den sida du hänvisar till är inte en subjektiv sida utan i alllra högsta grad subjektiv. Att sedan välja ett vilseledande namn och försöka övertyga människor att den information man publicerar skulle vara en objektiv faktagranskning är ju alldeles uppåt väggarna. Sålänge debatten förs på en nivå där man väljer att hänvisa till en subjektiv källa så kan man inte anklaga andra för att bara gå efter eget tyckande och egna åsikter. Eller kan, kan man väl, men det blir ju en jäkla sten i glashus och dubbelmoral är aldrig någon vidare väg att gå för att vinna poäng och förståelse i en debatt.

Om man däremot använder sig av saklig information, hämtad från en objektiv källa, hamnar självklart debatten på en helt annan nivå, nämligen den nivå du efterfrågar av dina motdebattörer, en faktabaserad. Och även om hela argumentaionen skulle stå krasst känslobefriad och med enbart fakta skulle människor ändå inte enas, för vad en person ser som logiskt, ser en annan som helt ologiskt just för att med all fakta på bordet kommer vissa människor anse att vargen bör utrotas, medans andra tror på dess bevarande.

En av anledningarna tll att människor blir så fruktansvärt provocerade i debatten om varg handlar just om att jägarnas riksförbund (eller vargfakta, som ni väljer att kalla det) inte använder en saklig, objektiv grund i sin debatt. Istället flammar det då och då upp debatter efter en händelse som den här. För den här händelsen kan ju spela på känslor hos alla hundägare och då kan man ju lyckas vinna några extrapoäng, extra bra efter utredningen där man vill öka vargbeståndet (som man olovligt redan lyckats minska).

Och är man så otroligt dum att man släpper sin hund när det inte bara finns varg i närheten utan dessutom råder koppeltvång så får man gott skylla sig själv. Synd om den stackars hunden som fick betala med sitt liv för att ägarna är ouppmärksamma.

Och nej, jag är inte intresserad av en debatt i ämnet, det har en tendens att bara stå och stampa på ett ställe då människor redan har sin uppfattning. Men att i den tonen kräva av andra människor att läsa subjektiv "fakta" och kräva att andra ska tro att jägarnas riksförbund plötsligt vänt på en femöring och bara vill  visa riktig fakta, det är rena dumheter och inget annat.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

vallhund
1

Självklart är vargen ett rovdjur, har någon i tråden påstått något annat?

Vad gäller fakta så så är inte vargfakta.se en faktasida, det är en sida för vargutrotare, inget annat.

[Doglovers]
1

#96 Ditt inlägg kommer jag gå vidare med. #99 finns inget förlöjligande i mitt uttryck. Lilla vän använder jag ofta som ett vänligt uttryck. Som när man talar förtroligt med någon man tycker om. Nu kanske inte alla vet hur man uttrycker sej vänligt mot en medmänniska men det får vara upp till var och en.

indra-bus
0

Nu spekulerar ja lite men förökaer se de från djurens värld.

Denna Boxern kommer rädd o den energin upplevs av djuren som hotande o kommer i närheten av en varg som är ute på jakt efter mat de finns ungar i flocken en diande tik.

Är de då onatuligt att den går tillförsvar? Vargar är trogna sin flock o de är ju mer än man kan säga om våran art vi står o tittar på när ungdomar slår ner gamilingar. För där skiljer vi oss vi är fega.

[Ai-chan]
0

@103 Varför det då? Har ju inte gjort något?

indra-bus
0

#103 Jag har inte fått något vetigt svar på någon av mina frågor

# 105 jag står bakom dig till 100%

Mantissa
1

I artikeln står det att de hörde vargyl följt av hundskrik ca en timme senare. Ylande är ett kontaktljud som de flesta hundar svarar på med att söka upp (prova gärna om hunden sticker). En varg tolkar in mer info i ylandet: är det en ensam individ? Stark flock? Kontaktsökande eller revirhävdande?
Troligtvis det sista i det här fallet efter som man visste att det fanns ett befintligt revir i området. Att ta en hund eller annat rovdjur som kommer in mot flocken är naturligt. En ensam varg som söker partner dödar normalt inte hundar utan kan istället söka kontakt med dem i brist på tillgängliga vargpartners.

Tråkig utkomst, men inte anledning till att dömma ut vargen som art. Vi kanske är ovana att leva med vargen, men vi är det högre stående djuret med goda möjligheter att påverka vårt agerande och levnadssätt. Finns det vilja och acceptans så finns det ett sätt at leva tillsammans.

vallhund
3

Lilla dy, o lilla vän används knappast vänligt, annat än möjligtvis av dig Doglovers.

[Doglovers]
1

#108 vad du hänger upp dej på mitt ordval… Har du själv aldrig fått ett vänligt bemötande någon gång, med ett vänligt ord. Då tycker jag innerligt synd om dej, lilla vän ;o)) Men nog om detta. Här handlar det om en hund-varg ;0(( #105 förstår du inte vad du skrivit…? Okey, det var inte riktigt sunt om jag säger så, men å andra sidan var det väntat. Men nog om detta också.

Smullis
1

#190 det där som Ai-chan skrev. Det är ju för tusan sant. Så gör vi människor. Det är så vi behandlar naturens djur när dem blir för många. Vi dödar dem. Är inte det minst lika hemskt som att djur dödar människor? För det verkar ju många tycka är hemskt.  Fy tusan att vissa inte verkar förstå det!

Rafflan
0

#96 sättet du uttrycker dig på är oroväckande, och du tycker du bör prata med någon om dina tankar om människan…

Smullis
0

Skulle man inte kunna införa ett år var tionde år då man inte får ha barn..? :) Det skule kanske bli färre människor då..

Mysisa
0

Eller göra som kina och enbart tillåta ett barn per familj om man inte råkar vara rik och har råd att betala böter för extra barnen

minavitas.wix.com/kennel

Smullis
0

#113 nää, det blir lite väl hårt ^^

Denna kommentar har tagits bort.
Smullis
0

#115 kan nästan bara hålla med- om att människor är ohyra som bara förstör. Men det vore lite hemskt om männskligheten slutade som i en gore-film Flört

[Ai-chan]
0

#116 haha japp, kanske det. Men det räddar jorden.=) Men men,inte för att det kommer att ske. Man får väll bara fantisera. =)Men tänk om livet blev ex som animen High School Of The Dead! =))))) Även om man säkert skulle bli en fegis när man väl är där, men iallafall. =)

[Doglovers]
1

#112 Med dina tankar så kanske du själv inte funnits då… Vart har den här tråden hamnat någonstans igentligen…? Det finns sajter som är mer passande för både dej och #96. Säger inte att ni inte får disskutera här, men då ska det vara om det tråden handlar om.

Smullis
0

#117 haha, jag skulle vara en riktig fegis. Gör inte en fluga förnär Tungan ute

Karmatarerskanise
4

Ai-chan; ditt inlägg om hur du skulle vilja döda människor är väldigt oroande och får mig att tänka på folk som skjuter hejvilt i skolorna. Du borde verkligen tänka dig för före du skriver på ett öppet forum. Känner sig någon hotad av ditt inlägg kanske de anmäler dig. Det är faktiskt inte friskt att skriva som i #96. Att du skulle skjuta hejvilt.

Jag väljer nu att låsa denna tråden och ber er starta en ny om ni vill fortsätta diskussionen. Tråden har blivit så pass lång att det tar lång tid för de med dålig uppkoppling och dåliga datorer att öppna den.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer