Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3636 ggr
Noa-Nisse
0

importera hund

Alltså jag är nyfiken.

Om man vill importera en hund ifrån ett annat land. Gäller samma regler för hela europa eller är det olika från olika länder? jag tänker på karanträn eller inte karantän, enbart rabiesspruta o.s.v.

Och vad kostar det egentligen att importera en hund?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Michaela-N
0

Det står massa information på jordbruksverkets hemsida. Det finns regler som gäller för hela europa, med några undantag.

Mantissa
0

Eu länder är lättare än icke eu länder. Yngre än 3 månader (och har ej lämnat kenneln) räknas som rabiesfri, är de äldre så måste de vara minst 6 månader och ha godkännt rabiesvaccinering.

Men som sagt, all info finns på sjv.se

Eskimonica
0

Från EU-länder gäller att de ska vara rabiesvaccinerade 3 veckor innan resa, vara chippade med ISO-chip, ha pass samt vara vet.besiktade senast 24 h avresa. Ingen antikroppsbestämning behövs längre för rabies som behövdes tidigare. Man ska även ha en blankett från jbv som ska fyllas i av veterinär från avreseorten (detta formulär ska vara på ett a5 papper med stämplar av vetten på alla sidor…) Från andra länder i europa som inte är EU gäller lite andra regler, men från sk listade länder, alltså länder där rabies finns men det anses att de har kontroll över läget (tex ryssland) gäller också chip, rabiesvacc 3 veckor innan samt en blankett från jbv (dock inte samma som från eu-länder!), samt vet.intyg på att hunden är så frisk att den kan resaSkrattande

Ska du regga hunden i SKK så behöver den också en exportstamtavla från hemlandets fci-anslutna kennelklubb.

När vi importerade Honey från Cypern kostade resan, exportstamtavla, vet.intyg samt rabiesvacc ca 500 Euro. Hon flög med lufthansa. Det kostar också ca 2000 att hämta ut hunden på arlanda.

www.myrvangs.se

Mantissa
0

#3 Jag betalade inget för att hämta ut hundarna. Däremot hade jag någon kallsvettig timme innan de hittat dem :S
Fast detta var nästan 7 år sedan

Eskimonica
0

Kanske jag är lurad?Glad personalen på arlanda fick 2000 pix till personalfesten! Jag hittade dit men de va ett jäla mesk att komma in på området, sen skulle man få papprerna på hunden, åka ut från området, hotta tullen, visa upp dom i tullen och åka tillbaka för att få hunden!Glad

www.myrvangs.se

[pandes]
0

Från Norge är det fri in- och utförsel till Sverige.

ID-märkning med chip eller en tatuering är ett måste.

Vaccination mot rabies behövs (inte om det gäller Storbrittanien eller Malta)¨

Minst 0,5 IE/ml rabiesantikroppar. Provet gäller i ett år, ohc måste ha tagits 120 dagar innan resan.

Avmaskning mot dvärgbandmask som är utförd av en veterinär.

Ett pass med dokumentation som gjorts av veterinär ang. undersökningar och vacciationer mm.

Friskintyg, vaccination mot leptospiros är inte nödvändigt längre men det rekomenderas dock att ha vaccinerat hunden mot leptospiros och valpsjuka.

Dessa regler gäller i EU, uanför EU har jag faktiskt inte en blekaste aning, men det är en hel del svårare. :)

Flygresorna kräver också vissa saker.

Trubnosiga hundar bör helst inte flyga, men om dom måste, så ska dom ha en bur som är öppen framtill, endast galler. Har den trubbnosiga hunden andnigsbesvär får den inte flyga.

Hunden får inte ha ont, eller vara sjuk eller aggressiv, och om den behöver lugnande medel ska dest ges av en veterinär om den speciellt rådit er att ge hunden det.

Uträkning av burens mått är ganska komplicerad, säg till om du vill ha en bild eller något som förklarar hur.

Avvanda valpar eller diande tikar får inte flyga.

Valpar under 8 veckor bör inte flygfraktas.

Buren ska alltid vara märkt med hundens namn, ägarens namn, adress, och telefonnummer.

Hoppas detta hjälpte! :)

vallhund
0

Antikroppstitreringen är avskaffad, tyvärr även kravet på avmaskning.m Iaf från EU länder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[pandes]
0

Oj, jag menade att 21 dagar efter att valpen vaccinerats mot rabies får du resa hihi, visste inte att dom ändrat. Det måste vart nyligen?

vallhund
0

1/1 2012.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[pandes]
0

Jaha, då hade min hund redan kommit hit.