Anpassa hem efter hund
Har ni varit tvugna att anpassa ert hem efter er/-a hund/-ar?
T.ex ta undan äkta mattor, spraya ättika för att undvika kissande på möbler, skaffat en soffa med avtagbar (och tvättbar) klädsel, satt upp barngrindar osv osv?
När valpen flyttade hit tog vi undan alla grejer vi var rädda om och fick spreja ättika på lister och annat han ville bita på. Nuförtiden får vi bara plocka upp saker från golvet han inte bör tugga på, sockar är en favorit!

Alla mattor med ludd går bort, alla ser ut som rya efter ett tag annars. Endast begagnade soffor, de måste endå bytas med jämna mellanrum. Hundsängar i alla hörn (eller ja, det är mest sofforna som gäller för adeln här hemma). Grind in till köket samt ett helt grindsystem i löptider. Inhägnad trädgård, för att inte tala om den av grävhål minerade gräsmattan. Allt ätbart förvaras bakom lås och bom om man vill ha det ifred. Jo, lite får man anpassa sig.
Men vad gör man inte?
inte mer än att göra lite valpsäkert i början och ta bort dom största mattorna under valpkissarperioden
Fixade ny skinnsoffa strax efter ena valpen kom hem och den är fortfarande hel efter 2 valpar
Hm, tänkte först säga nej men som #2 säger med ex. mattor så åkte min ryamatta ut efter ett tag eftersom den blev så full med hundhår och om jag inte haft hundsängar på vissa ställen hade jag säkert hittat något annat att placera där. Har också installerat en barngrind eftersom det är skönt att kunna dela upp lägenheten även om man har en etta. Soffan är hel och fin men har en filt för att skydda skinnet, vilket jag antagligen inte heller haft om jag inte haft hundar. Ser det bara som småsaker dock, inget större besvär. :)
Jag tog bort vår lurviga stora vardagrums matta, skaffade barngrind så att valpen alltid var inom synhåll. Smörjde in sladdar med crubnix :) Sen såg till jag till att alltid ha "rent" hemma dvs inga stumpor i fotöljen, bort med småplock på bord osv. :)
Believe you can and you're half way there.
Nej. Ingenting.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
När unga hunden var valp - absolut.
Nu anpassar jag inte mer än jag vill, men i det ingår tex att ställa sängen (min alltså) framför fönstret så att de kan ligga på den och titta ut och en hel del annat som jag nog inte hade tänkt på om jag inte haft hund.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har en barngrind uppsatt för att hålla hundarna borta från hall och toa.
En köksstol har blivit framställd till fönstret för att ena hunden ska kunna sitta och titta ut.
Fick byta ut mitt överkast till sängen, det jag hade innan var väldigt känsligt och skulle ha gått sönder annars.
Sen är det väl säkert något mer också, men det mesta är inget jag tänker på och underlättar bara för mig själv också.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Valpsäkert gjorde vi o då ingick även ta bort vissa mattor. Nu har vi bara grind som man tar fram när vi tränar ensamträning med Donna. Men det är det ända vi har förändra 
Den enda jag har gjort var att ta bort min stora, håriga matten. Den sög till sig damm. Inte bra med dammkvalsterallergisk hund. Annars bara när vi hade valp så hade vi staket i hallen några dagar. Annars inget alls. Men sen har vi ju aldrig haft innehund som valp.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Japp, jag har anpassat. Skaffade en bredare säng så att vi skulle rymmas allihop :)

Vi har rullat undan några av mattorna men inget annat och efter sommaren är valpen rumsren, hoppas jag.
>>>Malum domesticum<<<
Nej det har jag inte gjort.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Vi har bara valpsäkrat huset än så länge :)
// Hannah
vi har ju haft barn o hundar här i så många omgångar så vi har mest skåp med dörrar där det ömtåliga bor o se'n är det ett vinklat kompost galler som man stänger av eller avskärmar det man behöver
ibland är det hunden som ska skyddas från barn o annat o ibland är det barn som ska skyddas när hund har fått tok ryck typ .
Vitpeppar på sladdar o skor är det som funkat bäst o avstänga skorna när hund e ensam hemma är ett klart smart drag
ända återvinning som står framme är papper återvinningen den är ju inget god ändå …
Nja, jag har haft hundar så länge att mitt hem är hundvänligt.
Senaste vovven som flyttade in var 10 månader o en ökänd tuggare, tjuv o en riktig Houdini. Det blev kompostgaller framför skohyllan i hallen o jag fick lära mig att förvara glasögonen i fodral när jag sov.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vi köpte fler mattor så det blev mindre halkrisk och mjukare plats att ligga på 
- Mvh Emma