Vilken hundras passar mig?
Jag stör mig liiiite på sådana trådar, men samtidigt så är det ju alltid bra med en utomstående som tycker och tänker, right? :)
Jag har nu nästan tretton, men hund blir det inte förrän jag flyttar hemifrån, så det kan vi ignorera.
Jag har växt upp med jakthundar (jämthundar), eller, det är mina morföräldrars, men jag har i princip spenderat 90 % av alla de helger som passerat under de senaste 8 åren, plus somrar, lov, K-dagar…
Jag har också passat dem över helger helt ensam, så jag har hunderfarenhet, i alla fall av dem.
Jag är lite fördomsfull mot mindre hundar, och vill gärna ha stora, och slanka hundar, gärna uppemot 70 cm i mankhöjd.
Jag vill ha en hund som skulle kunna följa med på lugna ridturer/i stallet, eventuell agility på låg nivå…
När jag är utan hund är jag väl kanske inte så jätteaktiv, men när jag 'har' hund, så kan jag liva upp, och går gärna på promenader ut i skogen och elljusspår, och jag vill ha en hund som är lite 'rapp' och snabbtänkt/snabb i reaktionerna då jag går ganska fort, och själv tänker/gör saker ganska fort, och jag vill ha en hund som kan hänga med i det.
Samtidigt vill jag ju kunna mysa med hunden, t.ex. ha någon att sitta med i soffan och bara ta det lugnt ett tag.
Jag har spanat lite på en Grand Danois, och lite på en dalmatiner, men jag vill ju ha en hund som kan ta det lugnt ett tag (någon dag) och inte behöver motioneras hela tiden.
Vad tror ni?
Sammanfattning:
* Troligtvis lär jag ju bo i en lägenhet, så en hund som 'tål' det.
* En hund som kan följa med på 'powerwalks' (jag antar att det liknar det, för folk säger att jag har ett jäkla tempo, och jämthundarna brukar få trava för att hålla samma tempo)
* En hund som är rapp och alert i tanke och reaktioner
* Gärna en hund som är lekfull/busig, men som samtidigt kan varva ner (jag kan vikten av att lära in en av/på knapp! ^^)
* En hund som inte har alltför stor jaktinstinkt, då jag ärligt talat är fullständigt less på hundar som ska jaga allt som rör sig! :/
* Gärna en hund som inte kastar sig i famnen på varenda människa de ser, men samtidigt inte vakta för mycket.
Och när jag 'har' hundarna, så varvas det ju många olika sorters träning; cykling, träning på hinder, powerwalks, promenader rätt ut i skogen, mental aktivering/trickträning…
Tror ni att det finns någon hundras som är helt rätt? :)
Jag tänker direkt på dvärgschnuazer när jag läser ditt inlägg. Visst de är mindre hundar, men de är robusta hundar som klarar av saker. De är glada oich pigga på det mesta, men kan fortfarande varva ner och gosa ned sig i soffan med fmailjen.
Jag tror att grand danois kan passa perfekt!
Grand Danois tycker jag också verkar passa dig. Noa-Nisse (medarbetare här på forumet) har en.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#1 Som sagt, lite fördomar här tyvärr, men jag tycker att större raser har varit lite mer 'robusta' i psyket också, och sen har jag träffat alltför många typ schnauzers som är totalt ouppfostrade bara på grund av att de är så små, så det gör inte 'lika mycket' som en stor hundras.
#2 Tack! Jag tycker att de är så fruktansvärt charmiga så det är inte sant… :) Men jäklar vad stora de blir! Jag mätte upp 80 cm (minsta mkh för en hane som jag tänkt ha) och det blir exakt till en liten plupp på mina byxor, så nu går jag omkring och jämför i alla situationer hur stora de är. ^^
Jag tycket absolut inte Grand Danois passar dig om du ska bo i en lägenhet :O Jag tycker personligen inte man ska ha någon hundras i den storleken om man bor i en lägenhet mindre än en 3a.Ska du bo i en lägenhet borde du gå ner på labrador-storlek, gärna mindre hund men inte större än så. Det är min personliga åsikt.
Lycka till!
Jag tror att en finsk spets eller en shiba skulle vara passande raser :)
#6 Finsk Spets är det väl mycket jakt i?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#7 Jo, morfars bror har en sådan, och jag skulle helst vilja komma 'så långt bort' som möjligt fån en 'äkta' jakthund.
Sådana kommer det att finnas hos morföräldrarna, och där kan de nästan stanna! ;)
Jag tänkte det, att vi lär ju bo i en lägenhet (tyvärr) på veckorna, men om man kunde skaffa en dagmatte?
Och på helgerna, om hundarna accepterar denna eventuella hund, så skulle man ju kunna åka dit, för där har de stora åkrar att gå på, tre (två på en adress och en på i stugan) hundgårdar, och så mycket skog att gå i.
Skulle det funka?Skulle era hundar orka med att åka iväg på helgerna, och skulle ni utsätta eran hund för det? För jag ser ju hur härligt det är för jämtarna när de springer omkring där och busar, men samtidigt så blir det ju minst 3 mil bil/buss.
(Ja, jag vet att det är länge kvar, men jag är lite nyfiken.)
Shiba eller finsk spets? Verkligen inte, det är hundar med högt motionsbehov.
#5 Och varför skulle man inte kunna ha en Grand Danois i en lägenhet som är mindre än en trea? Du motionerar ju ändå inte hunden inomhus, i alla fall gör inte jag det. Jag bor i en etta med en, snart två stor/a hund/ar och det är inga som helst problem.
TS: Jag tror också att en Grand danois skulle kunna fungera. Dalmatiner är nog mer krävande än vad du faktiskt verkar söka. En Pudel skulle kanske också vara ett alternativ. Om det inte var för att du inte ville ha e hund med jaktinstinkt skulle jag nog rekomenderat att du kikar på vinthundarna, men där finns ju jakten.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#10 Jag har faktiskt spanat lite på salukin för jag har sett bilder på dina (
) och jag blev lite småkär, men tja, jag orkar inte riktigt trassla med det där… Men å andra sidan så vet jag ju nu typ femtioelva olika sätt att tackla jaktinstinkten…
Tur att et är minst 5 år kvar tills jag måste bestämma mig! ^^
#11 Jag tror inte det är mina salukis utan Changrilas du sett, här hemma finns bara borzoier
. Men jag förstår att jaktinstinkten kan vara ganska avskräckande, det var i alla fall min största betänklighet innan jag valde att skaffa borzoi.
Men är det en riktigt viktig punkt att det inte ska finnas jakt i så är nog, tyvärr, inte vinthundar det bästa valet. Men du har ju tid, så du hittar säkert den perfekta rasen för dig. Grand Danois är nog den jag tycker stämmer bäst med din beskrivning av vad du söker i en hund =)
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#13 Attans! Jag som verkligen trodde att det var du… Årh! ;)
Jo, och ja… Precis. Sedan har Grandisen varit en återkommande drömhund, så troligtvis.
Men som sagt, betänketid is da sheet ^^
Jag tror att en Grand Danois skulle kunna passa dig ganska bra, men jag skulle aldrig köra agility med en GD. Dom är så tunga att alla hopp lätt skulle kunna förstöra deras höfter.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Tycker inte du ska dra dig för att åka iväg på helgerna med din framtida hund. De är bra träning, och så länge hunden är säker i sig själv och litar på dig så funkar det hur bra som helst!
Första året jag gick gymnasiet så var min hund precis 1 år gammal och då gick jag på internat. Det betydde att vi åkte tåg/buss 22mil varje helg. Alltså 11 mil på fredagen och 11 mil på söndagen. Men de hade hon inga som helst problem med :)
Numera när vi åker buss/tåg så lägger hon sig under sätet och sen reser hon sig inte förrän vi ska av. Folk brukar inte ens lägga märke till henne :P
Mvh Jenna
#15 Bra! För jag känner mig ärligt talat mer hemma där än hemma, och dessutom så får h*n ju då också social träning, pga. att de aldrig kommer att klara av att vara utan hund, vad de än säger… ^^
Nu mpste jag fråga, om någon har erfarenhet av just Grand Danois, vet ni hur mycket vaktinstinkt de har?
T.ex. att skälla på folk som kommer in/går förbi?
Självklart vet jag ju att sådant tränar man ju upp alternativt bort, men vissa raser är ju mer 'skälliga' än andra.
Noa-Nisse här på HiF har ju GD, hör med henne om du vill veta mer om GD i vardagen 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Är det ingen mer än jag som tycker det är konstigt att ha en av de största hundraserna i en lägenhet mindre än en trea?
Jag ser bara massa problem framför mig..¨
Jag vill inte låta som jag vet bäst men bara undrar om det inte är någon mer än jag som tycker så?
Jag fattar att det funkar för vissa.. men skulle aldrig någonsin fungera för mig att ha en stor hund då jag bor i en tvåa. Köpte mig en liten ras p.g.a detta.
#9: Så som hon beskrev det tyckte jag det verkade som de kunde fylla upp dessa rasers behov. De är alerta i tanken. Jag kanske tar tillbaka det med den finska spetsen då jag inte tänkte på jaktlusten men shiba tror jag fortfarande skulle fungera bra.
#19 Men jag förstår inte riktigt varför det ska vara ett problem med en stor hund?
Vad gör hunden inomhus egentligen? - Äter, sover, kanske tricktränar? Ska man göra något så gör man det ju utomhus!
En stor hund gör ju samma saker som en liten hund inomhus. Man får väl ta ansvar för att hunden får leka av sig utomhus, och rastas ordentligt, men annars så gör den ju, som sagt, nästan ingenting inomhus.
Eller vad gör din hund inomhus?
Jo jag förstår dig. Jag hade själv aldrig kunnat tänka mig ha en GD i en etta. Men de beror helt på mig! Jag tycker att de hade blivit för trångt, jobbigt och krävande. Hunden hade å andra sidan säkert tyckt de hade varit mysigt.
Så det beror helt på hur man är som person. Gillar man stora hundar och inte har något emot att dela sin plats och inte blir "irriterad" för att den står i vägen, så finns det ju inget som säger att man inte kan ha den i lägenhet.
Jag tycker de är bättre att man skaffar sig en ras man vill ha och tycker om. Ifall TS verkligen älskar GD och ser att det kan funka att ha den i lägenhet, så tycker jag bara de är dumt att skaffa en mindre hund "bara för att". Trivs man med rasen så lär man kunna komma överens och leva i vardagen med den också. Hellre att skaffa en GD och leva trångt, än skaffa en Chihuahua och vara "missnöjd" och ångra sitt hundval.
Mvh Jenna
Jag hade utan tvekan kunnat ha min Leonberger i en liten lägenhet. Hon äter och sover iprincip bara inomhus i alla fall
Det man ska tänka på om man skaffar en så pass stor ras till en lägenhet är ävl om det är mycket trappor… annars om man aktiverar hunden så är det som ala säger, inte inomhus den ska aktiveras…
Om du är intresserad av att skaff GD se till att den kommer ifrån en bra uppfödare, för det har, iaf förut, varit problem med aggressivitet i vissa linjer…