Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 7018 ggr
Belethien
0

När börja med klövjeväska?

Har en 6-månaders kille hemma av liten ras (sheltie) och jag sitter och funderar på när man kan börja låta hunden bära klövjeväska med typ små kryddburkar i?

Har fått höra att man kan börja tidigt (redan nu t.o.m.), först med tom väska och sen med lite mer i. Men jag är lite delad. Samtidigt vill jag att han utvecklar bröstkorgen ordentligt och sätter bra muskulatur. Funderar på när han är 8-9 månader om man kan börja med tom väska och sen successivt öka vikten till max 100-200gr.

Vad tycker ni?

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Cassii
0

Jag har hört att man inte ska börja med någon fysträning innan 1 års ålder Glad

Michaela-N
1

Fysträning kan man gott och väl spara till efter att hunden fyllt 12 månader anser JAG. kan inte se någon anledning till att skynda på sånt, som jag vet att många gör tyvärr.

Kitten86
1

Jag skulle börja när hunden närmar sig 12 månader. Jag har också en sheltie och han fick börja bära sin väska vid ca 10 månaders ålder men då UTAN vikt utan bara för att "bära" och vänja sig vid väskan. Sen när han var runt 12 månader började jag sakta att stoppa i lite vikt. Glöm inte att jämnfördela!

Tips är att börja med låg vikt och korta stunder (typ 5-10 min). Öka längden på bärandet succesivt. När du ökar på vikten (några procent) så sänker du bärtiden, öka succesivt igen. Så håller man på så tills man nått maxvikt, eller den vikt du vill att hunden ska bära (dock inte över maxvikt).

Det jag har fått höra är att man bör starta på en vikt om 5% av hundens vikt. Maxvikt är 20% (vissa säger 25%) av hundens vikt.

Lycka till!

Michaela-N
0

Läste i senaste nummret utav Hundsport att 10 % av hundens vikt är maxvikten.

Kitten86
0

Jasså, då har de ändrat isåfall…

thilda-
0

jag hade väntat tills valpen hade blivit 10månader iallafall och sendan lagt i vikter lite allt eftersom :)

Loveradio
0

Max 1/3 av kroppsvikten har jag läst.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Michaela-N
0

"När agilityhunden har vuxit klart, det vill säga i samma ålder som de flesta börjar hinderinlärnkngen, kan hunden bära klövjeväska på promenaderna. En sådan lägger en onormalt hög belastning på hundens kropp och lär hunden att hålla balansen bättre n - Klövjeväska behöver man inte använda varje dag och promenaderna ska vara max 30 min långa. När hunden är ett-två år kan man belasta med fem procent av hundens vikt, och över två åts ålder klarar den av att bära tio procent av sin egen vikt, tipsar Stefan Rosén"

Michaela-N
0

Hundsport nummer 2 2012, sida 17

Loveradio
0

"Obs. hunden bör bära max 1/3 av sin kroppsvikt."

http://www.dinhundshop.se/klovjevaska-ruffwear-passform-hunden-palisades.html

Konstigt att alla säger olika.

Loveradio
0

"En fullvuxen hund kan bära upp till 30 % av sin kroppsvikt. Ska ni gå längre sträckor eller om det är varmt ute bör den inte bära mer än 20-25 % av sin vikt."

http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_klovja.html

oskartoller
0

#10 #11

Jag skulle gå efter vad Steffe Rosen säger eftersom han är en av dom bästa hunfysioterapefter.

Jag har känt han i snart 8år och han vet vad han snackar om.

Loveradio
0

#12 Tycker ändå att 10% låter lite.

Loveradio
0

"En vuxen och frisk hund klarar utan vidare att bära upp till en tredjedel av sin egen vikt."

http://www.snowdogs.se/charlottas.htm

Michaela-N
0

#13 Lite? En hund på 30 kilo skulle alltså bära en last på 10 kilo enligt era källor. Själv tycker jag det är en absurd mängd, jag skulle aldrig lägga en kilos vikt på min pyttehunds rygg.

Kitten86
1

Även jag tycker att 10% låter otroligt lite, medan 20-25% låter mer troligt. Ska man gå efter 1/3 principen så kan ju hunden bära upp till 33% av sin vikt vilket jag å andra sidan tycker är lite mycket.

Sen kan jag tycka att man inte ska låsa sig vid något specifikt utan använda detta som riktlinjer. Finns ju de hundar som beroende på sin fysik och kropp inte bör bära mer än 10% medans de finns dem som med lätthet kan bära 20-25%. Men mer än så skulle inte jag belasta min hund med…

Min hund bär klövjeväska regelbundet och han bära lite över 20% i vikt vilket känns lagom för honom.

Loveradio
0

Håller med dig #16 att 20-25 % låter mer rimligt.

Kitten86
0

Skulle nog säga att vikten hunden bär tycker jag beror minst lika mycket på hundens fysik och kropp som vilken klövjeväska man väljer. Väljer man en som ligger rätt och distribuerar vikten korrekt på hunden (som i övrigt är frisk och kry) så bör hunden kunna bära 20-25% med lätthet (efter korrekt uppträning självklart).