Kategori 4
Jag undrar hur hundar i kategori 4 är rent generellt? Någon med erfarenheter? 
// Lise
When nothing goes right, go left!

Kategori 4, är det taxar?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Yes! Har haft en renrasig strävhårig taxtik. Finns lite att läsa om henne under "Änglar" på min blogg :) länk finns på mitt namn i signaturen Något speciellt du vill veta? Är svårt att säga rent generellt, men taxar är envisa och älskar att arbeta med nosen!
Förresten, nu när jag ändå är här inne och skriver hur är kategori (grupp kanske det heter förresten..?) 2 i beteende och sådär? Det är ifs ganska stort utval där, men ändå.. :)
(Någon kanske kan lägga till kategori 2 i rubriken?)
// Lise
Taxar är envisa och oftast ganska skälliga.
Eftersom det är jakthund behöver den gärna arbeta med sin nos.
Kan vara svåra att lära inkallning men absolut inte omöjligt. Vet en som tränade agility med sin mammas taxar :)
Sedan ska man ha i åtanke att det är inte ovanligt att dem kan få diskbråck.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Jaha, jakthund är inte akuellt för henne, hehe.. :)
// Lise
Precis, de har ofta nära till skall. Min Tax skällde aldrig, men det är uppfostran som gjort det så. Agility och hopp ska man vara försiktig med. Det är bäst att inte låta de gå i trappor mer än nödvändigt eftersom de har långa ryggar som inte är anpassade efter sånt.
Taxen kan användas både av flitiga jaktmänniskor (strävhårig tax) och som sällskapshund (den långhåriga kanintaxen). Givetvis är det inte hårlaget eller storleken som AVGÖR om en Tax blir en bättre jakt- eller sällskapshund, utan det handlar i grunden om uppfödarens prioriteringar. Men "tax som tax" är det inte riktigt, även om de givetvis är lika till största del.
Taxar är självständiga, envisa och hyfsat smarta. De ska skälla i jakten och kan därmed bli skälliga om man inte uppfostrar dem rätt. Min kompis köpte en renrasig Tax som hans familj lyckades fördärva helt. Rädd för allt, skällig, "aggressiv". För att de gjorde den till en tanthund, dvs som deras mormor gick ut med på rastningar men inget mer, och inte aktiverade den tillräckligt. Taxar är inte de mest krävande hundarna men de kräver definitivt aktivering för att må bra. De måste få använda huvudet och ha en uppgift i livet. Spårning eller sök kan definitivt testas, men har man höga ambitioner i lydnadsträning eller dylikt så är det fel ras att satsa på. De gör gärna saker på sitt eget sätt :).
En rädd Tax är även helt fel. Taxar ska vara modiga och orädda, eftersom de ska kunna springa ner i gryt (då ägaren av naturliga skäl inte kan följa med) och överlag arbeta långt framför sin ägare. Det är därifrån deras envishet kommer - den är NÖDVÄNDIG i jakten. En Tax som är rädd, nervös och inte har någon dådkraft är alltså en skärptax och man bör inte sponsra en avel som producerar sådana hundar.
#10. Vad för hund är det som intresserar henne :)?

#4 Rasgrupp 2 innehåller så många olika raser så det är omöjligt att säga att de är på det ena eller andra sättet, det varierar väldigt mycket beroende på vilken av raserna man menar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 I rasgrupp 2 är det allt möjligt: Sankt bernhard, berner sennen, boxer, dansk svensk gårds hund mfl, så blandad kompott! :) Så svårt att säga.
Skiljer ju inte mycket mellan t.ex sankt bernhard och New foundland men stor skilland mellan dvärgpinscher och landseer t.ex ;)
#13 Mer specifikt på Leonberger då… :)
// Lise
#15 Leonberger är underbara hundar. Stora men busiga och oftast livliga.
Har träffat en del och jag älskar dem ;)
Men tar ju en del plats (som alla stora hundar gör) plus kräver mer än bara sällskap :)
Leonberger är riktigt trevliga hundar. Som stora nallebjörnar :) Har tränat en i skolan och föll då för rasen direkt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
En till bild :)
#16 Ja jag är helt kär i rasen också, hehe. :)
Stor plats vet jag att dom tar, dom är ju inte små direkt haha kommer nog inte bli någon förrän vi har flyttat till större!
#17/18 Åh såååå fiiiin! 
// Lise
#19 Visst är hon 
#20 Verkligen! 
// Lise
#19 Ja dem är ljuvliga. Hade kunnat tänka mig en sån ^^,.
#22 Ja, här kommer det flytta in en sån när jag har plats och råd 
// Lise
#23 Hehe får se vad vi har i framtiden. Sankt bernhard ligger ju varmt om hjärtat (det är vad vi har nu) så får se. Har bara 1 hund i taget :)
#24 Ja dom är också väldigt fina. 
// Lise
#25 Med stora "nallebjörnar" hihi :=)
#26 Jaa det är mys! :D
// Lise
Min pappa hade en leonberger som i år varit sp illa tvungen att lämna oss.. ;( Underbar ras, dessvärre så är det svårt att lära de att inte rymma;( (va jag har hört..) men klart får man en Tax att inte skälla kan man få en leonberger att inte sticka.. :)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#28 nej det stämmer inte :-) en som bor nära min farmor har leonberger och dem rymmer inte. dem e inte svårare än många andra raser att lära att inte rymma:-)
#28 Jag tror inte någon ras är rymningsbenägna i sig, dom blir oftast vad man gör dom till och det beror på hur dom är. :)
// Lise
#30 Ja jag tror samma. Dock är siberian Husky makalösa på att rymma ;)
Min morfars bror föder upp såna och dem är makalösa. Fick till & med sätta heltäckande tak på hundgårdarna för att dem tog sig ut hehe och han är duktig på hundar då han har tränat bland annat schäfer i höga klasser förr :)
#31 Hahaha klockrena ju! :D
// Lise
#32 Ja dem är makalösa! haha :=D

// Lise
#31 Vi har en Siberian Husky i klassen och även den är en jäkel på att rymma. Hon har sprungit runt i stallgången flera gånger när hon har kunnat öppna grinden och uteboxen fick skolan lov att bygga om åt henne.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#35 Kanske ingår i deras "natur"? haha :)