Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1556 ggr
Emlielki
0

Hot och otrevligt mötande.

Min "morgonpromenad" blev direkt till ett kaos idag.

Jag gick ner till den stora gräsplanen nedanför mitt hus och släpte min Cocker spaniel. Så som jag alltid brukar göra.
Idag hade dock jag och en kvinna som inte har koll på sina hundar för 5 öre lyckats time'a våra promenader, så när jag stod ute på gräsplanen och såg min hund rejsa runt med pinnar osv kommer hon gåendes bakom mig.
Julius,min hund, får syn på dem och vill leka, Hennes hundar vill också leka, hela deras kroppsspråk säger "kom igen matte, släpp mig, jag vill leka!". Men kvinnan börjar skrika hysteriskt och verkligen står och sliter och rycker i hundarna för att kunna vända om och gå in igen.

Då får Julius syn på 2 katter som hade gått bakom kvinnan, så när han inte kan leka med hundarna vill han leka med katterna, han har flera kattkompisar. Katterna springer upp i träden precis bredvid vägen och jag fångar in Julius och kopplar honom för att gå hem. För så ska han inte betee sig, det vet vi båda och därför fick han inte fortsätta sin promenad..

Men då står det en ung man och dennes mamma ca 100m bort och skriker på mig att jag inte får ha hunden lös osv osv osv..
Jag försöker då, ganska upprört, be dem säga det snällt istället för att hotas. Men inte gör dem det, dem fortsätter med hotelser om anmälningar och att hunden kommer avlivas osv.

Jag upprepar konstant önskningen om att dem kan säga mig det på ett trevligt sätt istället för att hotas, för hoten kommer jag inte lyssna till. Men nej. Hot och glåpord får jag..
Dem kunde inte ens möte upp mig utan gick hela tiden framför mig.

Så när jag stiger in i min port bryter jag samman. Gråter hela vägen upp till min lägenhet och gråter än. Inte för att hunden var olydig utan för folks otroligt dåliga respekt när man faktiskt försöker vara tillmötesgående. Kvinnan och mannen kallade till och med min MAMMA för efterbliven, min mamma var inte ens där.. Helt sjukt.

Vet inte vad denna text har för syfte, ville mest skriva av mig.. Men kom gärna med åsikter om hur man ska hantera såna här situationer, både att hunden springer fram till folk och otrevliga människor med många åsikter.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Fridaaaa
2

Dem är ju rätt på så vis att du inte får ha hunden lös än på tomten eller där det är "gjort" för det som man säger så (t.ex hundrastplats). Men som du säger, dem kunde ju ha sagt det vänligt. Och dåligt att den kvinnan att bara dyka upp bakifrån och sedan skrika och hålla på mot sina hundar:/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[pimey]]
1

tyvärr så har dom rätt det är faktiskt koppeltvång nu och det borde du veta som hundägare. jag hade också blivit arg om jag hade sett någon ha en hund lös men inte skrika glåpord såklart.

Linnea
0

Man får ha hunden lös om inte lokala föreskrifter säger något annat.

Mitt förslag är att du tar reda på hur det ligger till. Man får ha hunden lös där, försök få kommunen eller hyresvärden att sätta upp info om vad som gäller. Vissa människor ger sig inte fast dom har fel..

Säger dom nåt om dig/din mamma igen så kan du snällt tala om för dom att förtal är ett värre brott än att ha hunden lös.

Skynda långsamt så går det fortare.

Emlielki
0

#1 #2 Just den gräsplanen är tillåten att ha hundar lösa på.. Det har jag varit noga med att kolla upp.
"vaktmästaren" för området har till och med sett mig med hunden lös där utan att säga något.
Däremot inom själva bostadsområdet är det koppeltvång. Och där har jag honom aldrig lös.

#3 Mjo. Just då ville jag dock bara bort.

/ Line Kinnari

Magdalenaa
0

Allt jag kan säga är att ta inte åt dig, fast man än gör det.

Människor har inte rätt att lägga sig i hur/vad man gör med sin hund, så länge den inte attakerar dem och dyl.

Jag skulle inte orka brya mig i sånna människor. bara vara tyst och passera. Det svider mest på dem, att de inte får de argument de vill ha. Om min ilska skulle gå upp över öronen skulle jag antigen bara vara tyst och peka ett finger. Eller säga, ni vet ingenting, så håll bara käft och sköt erat, sen gå raska steg och låta de skrika va de vill. 

Hoppas att du slipper möta på dessa människor igen!

AnneN
3

#3 Ja man får ha hunden lös, OM man har den under sådan kontroll som om den vore kopplad!

http://www.agria.se/hund/artikel/jaktlagen-och-koppeltvang

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linnea
1

#2 Sommarens koppeltvång gäller inte i tätort utan i skog. I tätort gäller alltid kommunens lokala föreskrifter.

Fridaaaa
0

#4 Men det kanske inte dem visste att man just att man får det på den gräsplätten när det gäller koppeltvång på resten?

Magdalenaa
3

De där koppeltvång håller inte en ända människa ?! Så länge man har en glad hund så kan jag då fan tycka att den får vara lös och kan lyssna på inkallningar m.m. . En lös hund är en lycklig hund.

Fridaaaa
1

#9 Ja kommer den på inkallningar så klart man kan ha den lös, men den ska ju inte springa fram till folk eller till andra hundar.

Magdalenaa
0

#10, nej det ska den inte göra. Men ibland får vi faktiskt tänka på att de är djur vi har och göra med, inte robotar.

AnneN
2

#7 Det gäller överallt där det finns vilt, = alla områden även där det finns fåglar vilket det kan finnas på grönområden i bostadsområden också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linnea
1

#9 I tätort bör man ha hunden kopplad om man inte är på en större gräsplätt tex. Möter hundar lite då och då som är så "lydiga" så dom kan gå lösa i byn. Inte tusan kommer dom på inkallning.

Hunden ska inte springa omkring hur som helst längs gatorna och ska dom ändå gå fot eller nära ägaren kan dom lika gärna vara kopplade! Man får tänka på alla hundrädda människor som finns. Jag är inte hundrädd men vill inte möta lösa hundar, speciellt inte om jag har hunden med mig. Alltför många hundar har otroligt dålig lydnad! Vill man släppa hunden kan man gå till skogen eller en hundrastgård eller annan större plats.

Fridaaaa
1

#11 Ja det är djur, inga robortar, men finns ju dem som är hundrädda, allergiska eller hundar som inte tål andra hundar, som är just kopplade pga det.
Så ska man ha hunden lös måste man ju veta att den kommer, annars kan det ju sluta olyckligt. En som har sin hund kopplad ska ju inte behöva bli anmäld för att den personens hund har bitit en annan hund pga en lös hund? Det är ju inte rätt.

Emlielki
0

Jag hade precis släppt min hund, därför var han på "rejshumör" och av bara farten stack han fram till dem. I vanliga fall räcker det med att jag kallar på honom så byter han riktning.

Men ja, Har man inte pli på hunden när den är lös ska man bara ha den lös på inhägnat område avsett för det.

#8 Det är ju dock ingen anledning till att hota med att hunden kommer avlivas.

/ Line Kinnari

Fridaaaa
0

#15 Det har jag inte påstått heller.

Emlielki
0

#16 Nej, Du har inte påstått det, men om det stämmer att dem inte visste att det gällde där så är det ju ändå ingen anledning till att komma med såna hotelser.
Hade jag haft en stor och aggressiv hund hade jag förstått deras hysteri.. men nu har jag en översocial, glad och valpig cocker spaniel som gjorde tydliga lekinviter hela tiden. Därför blir det hela lite groteskt för mig "Hunden kommer avlivas!" Så står min lilla cocker där och viftar på svansen.

/ Line Kinnari

Fridaaaa
0

#17 Har inte sagt att det är okej att komma med såna hotelser heller (läs mitt allra första inlägg). För det är absolut inte okej.

Emlielki
0

#18 Jag har inte sagt att du sagt det ;P Vi har pratat om varandra lite nu tror jag. Haha.
Ville bara förtydliga vad jag menade med inlägg #15. ^^

/ Line Kinnari

ahlbergaren
7

Jag hade också blivit sur om någons lösspringande hund kom fram till mig och min hund, spelar ingen roll om den är glad eller inte för min hund gör utfall i sådana lägen och det är mitt ansvar om han skulle gå så långt att han biter din hund.

Lite tråkigt hade det varit eftersom jag tränar på detta varje dag och en sådan händelse (som berodde på att du inte hade koll på din hund) hade kunnat förstöra så mycket för min och min hund.

Det ger ju mig dock ingen rätt att stå och skrika otrevliga saker till dig så där ska du inte ta åt dig…. men håll gärna din hund kopplad eftersom han inte verkar komma på inkallning när något roligare lockar.

Emlielki
0

Just det där förstår jag otroligt väl..
Och ser jag att det kommer mötandes hundar kopplar jag hunden innan han får syn på dem, jag står alltid och spejar.
Enda anledningen till att han nu fick chansen att springa fram var för att kvinnan kom upp bakom mig och min hund då var på väg tillbaka mot mig efter det första snabba rejset.. Så han såg dem först.
I vanliga fall skulle han inte ha stuckit fram till hundarna för han vet att han inte får. Men ja, nu var han så uppspelt redan innan.

Sedan, som en liten sidenote, skulle jag aldrig lägga ansvaret på hunden i koppel, även om det är den som är aggressiv..

Precis, och det är främst det så jag reagerat illa på.. Mitt egna misstag är jag medveten om och kommer undvika en upprepning av det. Men deras hot osv det fick mig att bryta ihop.

/ Line Kinnari

Emlielki
0

Råkade spamma

/ Line Kinnari

Magdalenaa
0

Jag blir inte heller glad om en lös hund kommer fram till mina, MEN jag blir glad om det är en glad hund och inte en agressiv. 
Man får alltid tänka "tur i oturen", i sånna lägen.

MEN tyvärr har vi varit tvugna att avliva vår hund i år, den blev påflugen ca 8 gånger av aggresiva lösa hundar, biten här och var. Vilket satte sig på hans psyke och själv blev en utfalls hund, där käftarna gick i ett vid hundmöten. osv. När han var lös valde vi alltid att släppa han ute i skogs där man hade bar uppsikt. Även så fick han gå med munkorg vissa gånger han var lös ( om man var i en dålig svacka i psyket) Men i januari i år fick han somna in, endast 3 år gammal). Då han blev värre och värre, inga hundtränare kunde hjälpa. osv…

Så jag tänker nu ofta när de kommer fram lösa hundar till våra, tur att de var en glad hund, jag stannar och pratar glatt med ägarna och säger nån snygg pik, du fick nästan fast hunden där. träna bara med mer störning å sitter det snart ska du se :)

Björnidet
0

En lösspringande hund som kommer fram till en annan hund som går i koppel och blir biten av den i kopplet är den vars hundägare kan ses som själv ansvarig. Hundar i koppel blir sålunda inte skyldig till detta. Alla hundägare skall ha full kontroll på sin hund även då den är lösspringande och hundägaren ansvarar själv för eventuella uppkomna skador som hunden ställer till med. Med detta sagt så skulle din hund omedelbart stannat och kommit tillbaka till dig vid inkallning.

Tyvärr så har vissa hundägare ingen notis om att det finns andra hundar i närheten och om man är på en sådan plats att det plötsligt jan dyka upp andra hundar skall hunden varaq kopplad. Att hundar dyker upp bakom ryggen måste man ta i beräkning innan man släpper en hund oavsett hur ofarlig han är.

Kopplingstvång gäller ju enligt kommunens regel och den måste man följa till punkt och pricka, sedan att hunden bajsar lite här och lite där skall alltid  plockas upp och kastas i avsedd tunna för detta.

Att folk blir förbannade och hotar med att avliva hunden är olagligt och okunningt, sådana persdoner är inte mycket att lyssna på de vet inte vad som gäller, de bara tror.

det varit jag som blivit hotad så hade jag omedelbart tagit reda på vad de heter eller följt dem så att jag kan spåra vem det är och polisanmält personen för olaga hot. Folk som hatar hundar,katter och så dom ger jag inte fem öre för, dom vet inte hur mycket en hund eller katt betyder för en familj.

Har du lov av fastighetsägaren att släppa hunden så behöver du inte vara orolig. Inom den fastigheten har inte någon att säga till om annat än den som äger marken. Däremot hundar får inte springa lös hur som helst under den tid som föryngring sker i markerna, detta gäller alla raser och den lagen om vilka tider på året det gäller, finns att läsa om i jaktstaga och laktlagen i Sverige.

[[pimey]]
1

sak samma om era hundar är snälla och har lov att springa lös på olika platser, det finns folk som är väldigt hundrädda och jag hoppas ni respekterar det genom att kalla in hunden och kopplar den. har råkat på alldeles för många allventande hundägare som tror att deras hundar kan springa omkring hur de vill och hälsa på allt och alla för "hon/han är ju så snäll oh skulle aldrig göra något". Har en sambo som är väldigt hundrädd och vi har ett åtskilliga gånger stött på denna idiotiska människor

Fridaaaa
0

#24 Tyvärr är det så, att den hunden som biter först eller gör störst skada, är det som åker dit på det, då spelar det ingen roll om du hade koppel på hunden eller inte.

Emlielki
0

#23 Nej men usch.
Hade jag haft en hund som varit det minsta aggressiv i hundmöten hade jag aldrig släppt honom om det inte varit i rastgård osv. Men min hund lägger sig tom ner för chihuahor (hur i h*lvete böjer man Chihuahua? Haha) och det är den enda anledningen till att jag ens tänker tanken på att jag kan släppa min hund..

(lite OT men ändå relevant) Blir han påflugen (vilket han blivit av hundar han _får_ träffa) beteer han sig precis så som en undergiven hund ska och aldrig har han fått minsta skråma eller psykiskt obehag.
Så för min del ser jag det som positivt om han blir påflugen av hundar, det håller honom undergiven.
Självklart avbryter vi det om hundarna inte backar undan efter den första nertryckningen av den dominanta hunden. Men sedan låter vi dem köra sitt rejs och det har alltid funkat.
Men detta är bara om ägaren till den andra hunden också är medveten om vad som händer. Aldrig att jag skulle låta min hund bli utsatt för det med en hund vars ägare inte har koll på situationen..

#24 Mitt misstag idag är jag medveten om. Och det kan jag ju dock inte ändra såhär i efterhand, däremot ha som erfarenhet nästa gång jag släpper honom. Och det kommer jag göra, Han lystrar, nu hade jag dock inte full koll åt just det hållet då jag själv hade kommit från det hållet och inte sett hundarna på vägen dit.

Hade jag inte blivit så sårad och osokuserad hade jag nog varit lite bättre på att få fram ett mer korrekt beteende och slut på det hela.

/ Line Kinnari

Emlielki
0

#25 Jag kopplar alltid hunden när det kommer möte osv. Just för att folk kan vara hundrädda eller helt enkelt ogilla hundar av kultur osv.

/ Line Kinnari

[[pimey]]
0

26# det måste ju visst spela roll? vår schäfer blev anfallen av en hundelak golden för många år sedan. vår hund satt kopplad medans den rusade in på vår gård och bet han så illa att han blev döv. och vår schäfer bet såkalrt tillbaka så den andra fick skador men det var den lösspringande hundens ägare som åkte på allt.

Jag har svårt att se att en kopplad hund ska få ta all skit för att en oansvarig ägare inte kan koppla sin hund. Vad jag fått veta så är det den LÖSSPRINGANDE hunden som får ta skiten.

Fridaaaa
0

#29 Det är vad jag fått höra i alla fall att den hund som gör mest skada, är det som åker på det. Och så blev det ju i erat fall med, eller hur?

[[pimey]]
0

Enligt försäkringsbolaget vi hade då är det den hund som är lös som åker på hela kalaset. I vårat fall så fick ägaren till golden betala hela kalaset plus sin egen hunds skador som sagt. vi betalade inte ett dyft men pga av detta fick han avlivas senare då han blev osäker & opålitlig pga av att han inte hörde något.

Du hör ju själv hur illa det låter? En hund som är kopplad har mindre chans att försvara sig eller att ta sig någonstans än en lösspringade hund.

Fridaaaa
0

#31 Okej märkligt att dem säger olika saker på olika ställen.

Erika89
0

Jag förstår TS om du blev skärrad det skulle jag också bli! 

Även fast de vore hundrädda eller arga eller nåt annat så får de inte hota dig och din hund, de var ju vuxna människor och man önskar ju att de kunde bete sig som vuxna.

Hoppas att det känns bättre nu och försök skaka av dig det så mkt som det går.

Kramar

Erika89
0

Dubbelpost

LindaBlue
0

Om jag förstår saken rätt så var det inte ens kvinnan med hunden som var otrevlig? Så himla onödigt och omoget att springa runt och skrika glåpord sådär, förstår om du blev skärrad. Ovärdigt en vuxen människa att hålla på så, du får tänka att du är så mycket bättre än dem!

Björnidet
0

Det är ingen kopplad hund som blir skadeståndskyldig om det kommer en löst springande hund som den kopplade biter. Hundägaren av den löst springande hunden är den som blir skadeståndskyldig för hela kalaset. Så bedöms det hos alla försäkringsbolag och jag tror inte att något försäkringsbolag eller tingsrätt dömmer i strid mot den lag vi har i sverige.

Fridaaaa
0

#36 den hund som gör mest skada har jag fåttreda på ifrån olika håll e skadeståndsskyldig

[[pimey]]
0

37# ja då har du fått fel information som sagt. alldeles för orimligt!

Kalli
2

Alltså, det är strikt ägaransvar i Sverige vilket betyder att du alltid är ansvarig för de skador din hund orsakar även om du inte bidragit till vållandet av skadan eller uppträtt vårdslöst.

Men lagen säger också att hundägaren som tvingas betala skadorna kan kräva betalning åter om det är en annan person än hundägaren som uppträtt vårdslöst och på så sätt orsakat skadan.

Alltså är det inte riktigt så lätt som A eller B. Alla fall avgörs ju genom en tolkning av lagen och det kan variera utifrån hur sitatuationen sett ut och antagligen också vem som gör tolkningen.

russin
0

Hunden gjorde inte någon skada och rörde inte en endaste människa, så jag förstår inte detta hårda påhopp här.

Det finns folk som ska skrika och gapa över allt och jag är glad att det sällan jag råkar ut för sådana - men gör jag det så släpper jag det direkt. Man är inte mer än människa och duger inte en ursäkt åt folk så släpp och gå vidare.

Visst har vi strikt ägaransvar, men när folk skriker otrevligheter som inte har med saker att göra skulle jag bli skitförbannad för rent ut sagt. Vanligt folkvett kan man använda även om man blir irriterad på någon ute.

russin
0

Själv tränar jag ofta med mina hundar lösa vid vår skolas gräsfält flera gånger i veckan under skoltid, men när ungarna har lektioner. Iblanad är vissa barn och vuxna ute, men då mina hundar inte går fram till någon när vi tränar så har heller ingen brytt sig om mig. Däremot så händer det att barnen ibland kan komma fram och fråga och dom får hälsa på hundarna och det får dom i stort sett alltid - och lärarna bara hejjar pch ler.

Det är så mycket trevligare om folk är trevliga och det har hänt att barn velat komma fram och hälsa på hundarna och en vuxen sagt nej, vi har andra barn iklassen som är allergiska - och då håller både barnen och jag på det. Men det är sällan någon är otrevlig här tack och lov.

Jag är en sådan person som alltid kopplar hundarna om jag ser det kommer folk och då främmande folk, för jag vet att mina hundar gärna hälsar om vi kommer nära - och alla vill inte ha skitiga tassar på sig. Vi har även gott om hundrädda utlänningar här,men även dom börjar tina uppd då barnen vill lära känna hundarnaGlad

Ömsesidig respekt gäller i alla lägen, men tyvärr så kan inte alla människor ta en ursäkt - och då får man skaka av sig och gå vidare.

Kalli
0

#40: Vet inte vem du svarar men gissningsvis inte mig. :)

russin
0

#42 - jag svarade bara lite över lag och inte riktat till någon person direktSkrattande

Kalli
0

#43: Då så, insåg att det ser lite hårt ut när man skriver du istället för man men det var inte riktat till TS utan mer allmänt när det gällde diskussionen som uppkom angående vem som får betala om det är den kopplade hunden som biter en lös hund. :)

russin
5

Jag tyckte det blev lite hårt när tjejen som skrev tråden var så ledsen och så börjar många komma med inlägg om strikt hundägaransvar mm.

Självklart har man det, men alla gör misstag iband och behöver inte få mer eländen att tänka på just för tillfället. Det var menat som tröstinläggGlad

Erika89
0

#45 Bra skrivet! Håller med dig :)

[Forest]
0

Håller med dig Lo katt. Hunden leker hon har kontroll på hunden så där ser jag INGET fel alls med att ha hunden lös. Sen står en kvinna och ungre man o hotar skriker o allmänt otrevliga, som TS säger så får man ha hundarna lösa och dessutom återigen hon har kontroll på hunden så den får vara lös. Ta inte åt dig TS, men tänk på att denna kvinna och unga man säkerligen kommer klaga, de verkar vara den typen som klagar på sånt här :-/ Så du kan vara snabb på att kontakta din värd samt vaktmästare lite om får man ha hunden lös där och då får man säga jag har kontroll o tränar + leker där.

Själv har jag mina lösa och ja de funkar bra på inkallning även i skogen går mina lösa året runt :)