Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1494 ggr
SofiaWe
0

Skällig & Orolig hund hemma, tips?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är alltså när vi lämnar henne hemma själv som hon blir helt galen och försöker ta sig ut ur buren. Vi har hittills gjort detta i en halvtimme åt gången några gånger i veckan, så ofta vi kan. 
Visserligen slutar hon inte skälla tills vi kommit tillbaka, kanske borde man vänta med att gå in igen förrän hon slutat skälla? Det skulle säkert kräva åtminstone en timme. 

Vad tycker ni? Har ni några bra tips på hur ni gjort med era hundar?

Sofia

SofiaWe
0

Kan ni se filmklippet?

Emaljoh4
0

Nej.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

SofiaWe
0

SofiaWe
0

Så, kolla denna länken istället!

Emaljoh4
0

Varför låta hunden vara i så lite utrymme?

SofiaWe
0

De gångerna vi testat utan, sprang hon runt i hela lägenheten och hamnade i ett mönster som hon sprang flera gånger.

SofiaWe
0

De gångerna vi testat utan, sprang hon runt i hela lägenheten och hamnade i ett mönster som hon sprang flera gånger.

Maja2
0

Ni måste backa och börja om från noll. Hur gammal är hon? Kan hon stanna kvar i ett rum medans ni går in i ett annat rum?

SofiaWe
0

Hon är ett år. Ja det kan hon, ibland gör hon det även om vi inte säger åt henne också

Maja2
2

Bra :)   Då finns det nåt att bygga på i alla fall. Jag kan tänka att kompostgallret nu är förenat med ångest, så ta bort det och träna från början. Gå ut genom ytterdörren och kom in igen direkt. Vi snackar stäng dörren och öppna den direkt. Inte fem sekunder, utan max två.  Gör detta minst 10 gånger varje timme. När DET funkar, öka till 10 sekunder, minst 10 gånger varje timme. När DET funkar, öka till 30 sekunder. Det gäller att ta små steg. Inga halvtimmar, utan sekunder.

SofiaWe
0

Okej, jättebra, tack för tipset. 
Jag tror inte riktigt på att hon kopplar kompostgallret till ångest då hon sover där på nätterna och ibland går dit själv och lägger sig? Vad tror du?

SofiaWe
0

Okej, jättebra, tack för tipset. 
Jag tror inte riktigt på att hon kopplar kompostgallret till ångest då hon sover där på nätterna och ibland går dit själv och lägger sig? Vad tror du?

Maja2
0

#11 Aha, hon sover i det utrymmet åxå? Av vilken anledning? Har hon i övrigt tillgång till hela hemmet?

SofiaWe
0

Jag kan inte direkt säga att vi har en bra anledning förutom att vi inte vill ha henne i sovrummet och att hon gärna går runt och letar saker att käka upp och riva sönder när vi inte ser. Toarullar och papper mest! 

När vi är hemma får hon vara överallt förutom köket, och sovrummet om det är ostädat.

SofiaWe
0

Jag kan inte direkt säga att vi har en bra anledning förutom att vi inte vill ha henne i sovrummet och att hon gärna går runt och letar saker att käka upp och riva sönder när vi inte ser. Toarullar och papper mest! 

När vi är hemma får hon vara överallt förutom köket, och sovrummet om det är ostädat.

Maja2
1

Får hon vara i sovrummet när det är städat? Men inte när det är ostädat? Kanske en korkad fråga, men jag undrar :)  Varför får hon inte vara i köket?  Varför jag frågar, är för att jag undrar faktiskt vilka argumenten är för att utesluta hunden från sin flock, dvs varför man inte vill ha hunden med i alla sammanhang.

Hur motioneras och aktiveras hon på dagarna?

SofiaWe
0

Anledningen till det är att hon pinsamt nog gärna letar reda på mina underkläder och biter sönder dom totalt. Jag har henne gärna i sovrummet på dagarna egentligen, men då måste det som sagt vara städat. 
Det är lite samma sak i köket, hon käkar allt som finns på golvet, sen har vi redan utan Molly rätt lite yta att röra oss på så det skulle bli rätt trångt. 

Hon är ute på promenader på runt en kvart ungefär 3-4 gånger per dag, det är en slapp dag. 
Vi har precis börjat vara ute och springa med henne och vanligtvis går vi på promenader med flera andra hundar runt två gånger i veckan. Vi har precis också börjat en hundkurs med henne som är en gång i veckan då hon har stort problem med hundmöten.

SofiaWe
0

Anledningen till det är att hon pinsamt nog gärna letar reda på mina underkläder och biter sönder dom totalt. Jag har henne gärna i sovrummet på dagarna egentligen, men då måste det som sagt vara städat. 
Det är lite samma sak i köket, hon käkar allt som finns på golvet, sen har vi redan utan Molly rätt lite yta att röra oss på så det skulle bli rätt trångt. 

Hon är ute på promenader på runt en kvart ungefär 3-4 gånger per dag, det är en slapp dag. 
Vi har precis börjat vara ute och springa med henne och vanligtvis går vi på promenader med flera andra hundar runt två gånger i veckan. Vi har precis också börjat en hundkurs med henne som är en gång i veckan då hon har stort problem med hundmöten.

SofiaWe
0

Förstår inte varför det blir två av mina inlägg! Skitjobbigt ^^

Maja2
3

Jag skulle rekommendera längre promenader och mer aktivering för hjärnan. Som det verkar nu, så är hon varken en del av familjen eller får den motion och aktivering hon behöver. Det kan vara orsaken till att hon inte vill vara ensam hemma.

SofiaWe
0

Okej, tack för tipset men jag måste nog säga att hon väldigt mycket är både är en del av familjen och får den motion och aktivering hon behöver och ofta mer, självklart vissa dagar mindre än andra. Däremot aktivering för hjärnan, kan du ge nått exempel på hur?

SofiaWe
0

Okej, tack för tipset men jag måste nog säga att hon väldigt mycket är både är en del av familjen och får den motion och aktivering hon behöver och ofta mer, självklart vissa dagar mindre än andra. Däremot aktivering för hjärnan, kan du ge nått exempel på hur?

Emaljoh4
0

Agility, spår, klickerträning, godissök, m.mGlad

Maja2
0

Jag skulle säga såhär: Ett minimum för alla hundar är promenader på minst 1.5 timmar per dag, varav åtminstone EN av dem en längre.

Aktivering kan vara allt ifrån agility, spår, sök, lydnadsträning, trickträning, huvudsaken att de får utmana sin hjärna och jobba. Beroende på rasegenskaper och temperament.

Du säger att hon får den motion och aktivering hon behöver, och ofta mer? En kvarts promenader 3-4 gånger per dag skulle jag inte säga är den motion och aktivering en hund behöver.

SofiaWe
0

Okej. Jag menar att dom dagarna vi går ut med henne 3-4 gånger per dag är en slapp dag som kanske händer max 2 gånger per vecka. Annars kan vi gott och väl vara ute med henne vissa dagar 3 timmar. Vi går på promenader med 5-10 andra hundar på runt minst en timme och även busar i hundrastgård. Bara själva hundarna i sig är för henne väldigt mycket träning då hon skäller väldigt mycket och vi försöker träna bort det. Det gör vi också typ runt 2 gånger i veckan. Ibland har vi varit på såna hundpromenader med henne 4 dagar på raken. Jag tycker helt klart att hon får den motion och träning hon behöver.

SofiaWe
0

Okej. Jag menar att dom dagarna vi går ut med henne 3-4 gånger per dag är en slapp dag som kanske händer max 2 gånger per vecka. Annars kan vi gott och väl vara ute med henne vissa dagar 3 timmar. Vi går på promenader med 5-10 andra hundar på runt minst en timme och även busar i hundrastgård. Bara själva hundarna i sig är för henne väldigt mycket träning då hon skäller väldigt mycket och vi försöker träna bort det. Det gör vi också typ runt 2 gånger i veckan. Ibland har vi varit på såna hundpromenader med henne 4 dagar på raken. Jag tycker helt klart att hon får den motion och träning hon behöver.

SofiaWe
0

#23 Klickerträning har vi nyligen börjat med :) Ska ta tag i det extra och börja träna in massa tricks också :) Vi har precis upptäckt att hon älskar att söka utomhus vilket vi faktiskt inte trodde, vi hade kastat iväg en boll och hon såg inte var den hamnade, hon sprang runt i fem minuter överallt på fältet och sniffade runt! Jättekul att se. Så sökträning tror jag definitivt vi får köra med henne :)

SofiaWe
0

#23 Klickerträning har vi nyligen börjat med :) Ska ta tag i det extra och börja träna in massa tricks också :) Vi har precis upptäckt att hon älskar att söka utomhus vilket vi faktiskt inte trodde, vi hade kastat iväg en boll och hon såg inte var den hamnade, hon sprang runt i fem minuter överallt på fältet och sniffade runt! Jättekul att se. Så sökträning tror jag definitivt vi får köra med henne :)

Maja2
0

Ok, jag fick uppfattningen om att ni oftast gick 15-minuters promenader då jag frågade förut och fick det svaret.

Kan hon vara stressad? Hur ser en VANLIG genomsnittsdag ut? Är någon av er hemma hela tiden eller jobbar ni ?

Vad det än beror på, så skulle jag rekommendera, som jag skrev i de första inläggen, att börja om från noll med ensamhetsträningen.

SofiaWe
0

Jaa precis, det får vi nog göra, har kollat in lite på manners minder. Verkar som en bra grej.

Min sambo jobbar kvällar och jag pluggar dagtid så vi går oftast i "skift" eller vad man ska säga. Hon lämnas hos min sambos farmor när jag kommer hem efter att han har stuckigt till jobbet.

SofiaWe
0

Jaa precis, det får vi nog göra, har kollat in lite på manners minder. Verkar som en bra grej.

Min sambo jobbar kvällar och jag pluggar dagtid så vi går oftast i "skift" eller vad man ska säga. Hon lämnas hos min sambos farmor när jag kommer hem efter att han har stuckigt till jobbet.