hel/halv foder?!
Hej!
Jag har en fundering, vad är skillnaden på halv/helfoder?!
Även vad är respektive?.
Eller är det olika från uppfödare till uppfödare?!
Kram!
om jag förstår det rätt så är det på tikar:
Hel: uppfödaren har rätt till 2-3 kullar på tiken innan den är 7år (du bet. inget köpepris för hunden)
Halv: Uppfödaren har rätt till 1 kull innan tik är 7år, du bet. halva priset av hunden.
Man kan läsa mer utförligt på foderavtal på skk hemsida :)
Men om du har en foderhund så får du vara beredd att lämna bort hunden för utställningar och några månader inför/under hennes kullar :)
Believe you can and you're half way there.
Vad jag har sätt så är det såhär:
Hel:Uppföddaren har rätt att ta 2 kullar innan tiken blir 5 år gammal och inga pengar byter hand så att säga. Hanar är det 7 år och det bestämmer man x antal parningar i kontraktet.
Halv: Du betalar halva summan av hundens inköpspris men uppföddaren har rätt att ta 1 kull på hunden. Hanar är det samma det är x antal parningar men mindre än vad det är med helfoder.
Tikar:
Hel: Du betalar inget för hunden och uppfödaren har rätt till max 2 kullar innan hunden är 5 år. Om det skulle visa sig att hunden inte passar för avel så övergår hunden till fodervärdens ägo när detta uppdagas. Hunden går vid 5 års ålder över till fodervärdens ägo oavsett om uppfödaren tagit sina 2 valpkullar eller inte. Uppfödaren kan inte ta tillbaka hunden (om man inte missköter hunden) men du som fodervärd har alltid rätt att lämna tillbaka hunden.
Halv: Du betalar halva hunden och uppfödaren har rätt till 1 kull. Du kan när som helst köpa ut uppfödarens del i hunden dvs betala resterande belopp för hunden och på så vis bli ägare fullt ut och uppfödaren får ingen kull.
Tack Alla!
Då jag funderar på att ta en hane, som ev. ska ut på antigen hel eller halvfoder :)
Ska givetvis fråga den uppfödaren vad hon anser vad respektive innebär. Men ville bara ha en "grund" att stå på.
Det finns egentligen ingenting som heter halvfoder, utan det finns kontrakt för "köpeavtal med bibehållen" avtalsrätt. Det innebär att du får köpa en hund för halva priset och äaren har då rätt att ta en kull om det är en tik och några parningar (ca 3) om det är en hane. Detta avtal är under tillsyn då det är många som kastar upp poengarna och köper ut hunden utan att ägaren har något att säga till om…
När det gäller helfoder så betalar du ingenting i pengar till ägaren, utan denne har rätt att ta 2 kullar om det är en tik och ett antal parningar (oftast 5-6) när det gäller en hane.
I båda fallen så övergår tiken i fodervärdens/ delköparen senast vid 5 pårs ålder och senast vid 7 års ålder för hane oavsett om antal kullar eller parningar är gjorda. är dom klara tidigare, så övergår ägandeskapet tidigare givetvis.
Sedan finns det en massa skyldigheter osv, så det gäller att läsa igenom konraktet ordentligt OCH det ska vara ett SKK kontrakt utan egna tillägg för att det ska vara juridiskt riktigt.