Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1349 ggr
Satum
1

Dela bädd?

Jag är lite nyfiken och skulle vilja höra hur Ni gör hemma!

Har ni varsin bädd till era hundar eller sover alla hundar i samma bädd tillsammans? Och har det varit på det viset från första dagen?

TACKSAM FÖR ERA SVARGlad

Maja2
0

Jag har en biabädd som är rätt stor. De ligger där alla tre ibland. Jag har även två mindre bäddar där de gärna ligger åxå. Men de ligger bara i bäddarna under dagtid, eller så i soffan. På nätterna ligger alla tre i min säng :)

Changrila
2

Jag har flera olika bäddar. Visst kan de ligga tillsammans ibland, men oavsett hur bra mina hundar kommer överens så tycker jag att de ska kunna välja att vara ifrån varandra lite.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

russin
1

Mina har var sin bädd, men får plats att knöla ihop sig om dom vill - vilket inte händer allt för oftaSkrattande Ibland får dom för sig att mysa ihop, men dom behöver egna bäddar så dom slipper riskera att bråka om plats.

Dock är babysittern mest eftersökt efter BIA-bädden, så jag skulle behöva en till babysitter hahaha. Den fick stå kvar efter att barnbarnet inte längre behövde den, för den är mycket omtyckt att sova iGlad

Beckibus
0

Vi har en stor biabädd som de kan ligga i och en korg som 2 kan ligga i.. Men är de i mitt rum är det soffan som gäller elr sängen.. Fast är det varmt ligger de på min mysiga matta.. :) de har även flera korgar men som är undanplockade… Hos mormor (där min sheltie bor, med en Chihuahua hane) har de en kudde som Helmer(chihuahuan) älskar, och en korg som han mer än gärna ligger i, de har även en stoooor bur(anpassad för en stor hund) i buren ligger det massa filtar/täcken/ fällar och tuggben, se. Har de en mindre bur som det ligger en fäll i som Helmer älskar att sova i efter en långdag.. Men oftast ligger de i soffan med mig elr mormor.. ;) :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Ronon-m]
0

Vi har en biabädd som dom turas om att ha.. Men det är mest Indra som ligger i den eftersom hon inte får ligga i soffan vilket Ozzi får :)

Maja2
0

#2 Varför menar du att de ska välja att vara ifrån varandra? Flocken brukar ju vilja vara nära varandra :)

russin
2

Även om hundarna vill vara nära och trivs ihop, så är det inte säkert att dom vill sova tätt tillsammans - mina vill sällan det.

[Ronon-m]
1

Min vill inte heller sova ihop :)

Changrila
0

Mina hundar ligger ibland intrasslade i varandra. Just nu ligger den ena i min säng och den andra i en fåtölj. Ibland ligger den ena i sin bur och den andra i sängen osv. Bara för att de är i samma flock betyder det ju inte att de alltid vill vara PÅ varandra, och då tycker jag att de självfallet ska kunna ligga bekvämt även när de vill vara lite själva.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Satum
0

Tack för alla svar!

Om jag skulle få ställa en följdfråga… Skrattande

Vi har nyligen fått hem en valp (för 4dagar sedan) och vår första hund Mogge vill typ inte sova ihop med valpen. Däremot vill valpen jättegärna sova med Mogge.

Om Mogge ligger i sin bädd och jag lägger valpen i sin egen bädd så hoppar valpen ut och går och kurar ihop sig med Mogge - myyys ju.

Då går Mogge antingen därifrån och lägger sig någon annanstans eller så ligger han bara kvar och morrar lite osäkert.

Vad skulle ni ha gjort åt den situationen? Ska man tvinga Mogge att ligga kvar och vänja sig vid valpen eller ska man plocka bort valpen och låta Mogge ligga kvar. Eller vad ska man göra?

Däremot om valpen först har gått och lagt sig i Mogges säng så går Mogge gärna dit och busar och har sig.

I övrigt så kommer de överens o leker ihop på dagarna och allt sånt som hör till. Det är i princip bara sovgrejen som inte funkarRynkar på näsan

[Driva]
1

Jag skulle absolut inte tvinga Mogge att sova med valpen, det kan slå över och han blir aggressiv mot valpen. Valpen har bara varit där i 4 dagar, det kan ta tid innan den äldre hunden helt accepterar nytillskottet, så låt de göra lite zosm de vill, om du inte märker att valpen är på mogge hela tiden, i såna fall kan du ta bort valpen.

Satum
0

#11 Mmm, kände ungefär samma sak.

Men ska man verkligen låta valpen (Uno) gå och "ta över" Mogges säng. Eller ska man försöka plocka ut Uno och lägga honom i sin säng för att låta Mogge ligga kvar i sin egen säng. Så han slipper fly från sin egen säng tänkte jag.

[Driva]
0

Jag tror mogge kan köra bort valpen själv om han tycket det är SÅ jobbigt :) De brukar lösa det där själva. Jag tycker man kan lägga isg i om man märker att ena hunden visar tecken på stress over situationen eller börjar må allmänt dåligt. Annars bruakr de lösa de bra själva.

Jenna_Nord
0

De var likadant med mina hundar :)
Min äldsta tik Ayla var 2½ när jag skaffade Tyra. Tyra ÄLSKADE verkligen att ligga nära och mysa i pälsen på Ayla. Men Ayla tyckte inte alls att detta var någon höjdare. Det brukade ta en stund tills Ayla gav med sig eller Tyra gav upp.
Tyra lägger sig hos Ayla - Ayla reser sig och lägger sig någon annanstans - Tyra följer efter osv osv. Men jag lät dom sköta det helt själva. Numera kan Tyra fortfarande gå och lägga sig brevid Ayla eller lägga huvudet på henne, och då ligger Ayla kvar :) (tror hon tycker de är lite mysigt fast hon inte vill erkänna Flört)

Annars på natten så ligger Tyra i sängen medan Ayla ligger i korgen/soffan/golvet. Hon har aldrig varit någon sänghund :)

Mvh Jenna

Satum
0

#13 Ja man tycker ju att han borde köra bort Uno om han verkligen tycker han är döjobbig.

Jag tänkte mest att han inte gör det bara för att Mogge är så undergiven man bara kan bli medan Uno (ja, redan nu!) är en mer dominant typ.

Satum
0

#14 vad skönt att höra, haha! Usch jag har grubblat så på det här alltså. Blir själv stressad av att se att Mogge inte vill ligga nära Uno och Uno vill det motsatta haha.

Men det blir inte fel i deras värld då att Uno (lillen) kommer och "tar över" Mogges egna säng, att han liksom själv blir bortjagad av den "nya". Eller bryr de sig inte om sånt?

Kanske bara är människotänk eller?

Jenna_Nord
1

#16 Haha jag vet. Jag fick lite dåligt samvete först för att Ayla nästan inte fick lov o vara ifred :P Men man kan ju inte mamma för hundarna heller :)

Nää de tror jag inte :) Du menar att de liksom skulle leda till att Uno tar över där hemma och bestämmer över Mogge? De är ju inte så att han kör bort mogge, mogge väljer ju själv att gå därifrån. Han tvingas inte på något sätt :)
Nu ska Tyra fylla 2år nästa månad och Ayla är 4½. Tyra respekterar Ayla jätte mycket trots att det var så när hon var liten. Hon vågar aldrig ta ett ben ifrån Ayla om hon "kurrar till" (hon morrar inte..). Så det har inte alls blivit så att Tyra är den dominanta och kör bort Ayla. Ayla är ofta den som trycker bort Tyra för att bli klappad och få mat m.m istället ;)

Om Mogge får nog så säger han nog till ordentligt :) och om Uno fortfarande är liten så lär han förstå poängen :)

Mvh Jenna

Satum
0

#17 Tack för svarGlad

Känns bra och höra några kloka ord. Jag bara oroar (töntar) mig och hönsar efter.

Sambon tar det mycket bättre (han är mycket hårdare) och tyckte egentligen vi skulle bara ha en enda säng framme och att de SKA sova tillsammans. (Ingen hund sover i sängen med oss!)

Men nu kör vi såhär som jag tänkte. Hoppas de löser sig, Mogge får väl fortsätta flytta på sig då haha.

Satum
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TITTA PÅ DENNA BILD SOM JAG TOG NYSS!!!

Mogge låg i den bädden på bilden och sov, Uno låg på en kudde en bit ifrån. Uno vaknade och tassade upp och la sig vid Mogge. Mogge vaknade, tittade på Uno och "kurrade" (som ett mjukare morr) i en halv sekund och somnade sedan om.

Sedan igår har de lekt som fasiken ihop och Mogge har t.o.m hoppat in i bädden för att busa (mitt på dagen) även om Uno legat där med en leksak.

FRAMSTEG WIIIIE!

Jag har märkt att sålänge Uno bara kommer till bädden för att sova bredvid Mogge så accepterar Mogge det. Men om han kommer dit och "härjar" så drar Mogge.

Beckibus
0

Vs roligt att det gr bättre!!! Hoppas att det fortsätter så här nu!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Satum
0

#20 Tack! Ja det tror jag, jag är positiv!!!

Jenna_Nord
1

Tycker du ska strunta i vad sambon säger ;) De kan vara bra att ha två bäddar så båda har möjligheten att sova för sig själva ifall de vill det :)

Men va härligt!! Så skönt att dom verkar ha kommit överens om en "deal" ;) De kommer säkert gå kanon! Skrattande Jättekul att se!

Mvh Jenna

Satum
0

#22 Tycker jag med Glad

lambero
0

Mina hundar har bara en bädd, men den är oftast tom då de föredrar sängen eller soffan.

Hade jag inte tillåtit mina hundar att vara i soffan eller sängen så hade jag nog haft flera bäddar men som det är nu så har de möjlighet att sova på varsitt håll ifall de vill.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤