Gift fria fästingmedel?
Hej alla !
Jag sitter och funderar lite.. jag kommer ju antagligen behöva köpa nått form av fästingmedel till min hund när vi ska gå i skogen osv..
Men jag skulle vilja ha ett som är giftfritt… Några förslag som funkar på en väldigt långhårig ras som pommar? Något som ni skulle rekomendera?
Tack i förhand !! 
Bärnsten.
Ska väl finnas för långhåriga hundar också om jag fattat rätt? 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Petwiese (stavning?) är bra! :)
Bärnsten är inte bra till långhåriga pälsar, inte hittat en enda som är till långhåriga pälsar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är ju svårt det där med fästingmedel för långhåriga hundar. Letar själv efter något giftfritt till min långhåriga hund, men jag tror verkligen inte på bärnstenshalsband, Fixodida Zx eller sådant. Så jag vet inte om det kanske inte blir något medel i år, kanske får jag hålla nogare koll istället.
#3 Petwiese halsbandet fungerar bra till långhåriga:) Ialla fall på våran långhår :)
det finns bärnstenshalsband för långhåriga hundar, kolla här!
På mina hundar fungerar faktiskt fixodida pulvret bra. För dom hade inte mycket fästingar när jag höll på med det, sen så slutade jag för att testa om det var pulvret eller om det var något annat och genast fick dom MASSOR med fästingar. Och då menar jag verkligen MASSOR. Så jag tror absolut på det. I år tänker jag kombinera det med Petwise halsband 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tycker inte Lillan räknas som långhår faktiskt.
Bärnsten finns till långhåriga hundar, vet en som använder det till sin Collie. jag änvänder Petwise på Aussien, min terv ska nog få ha ett bärnstenshalsband iår.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#5 Har hört dem som har köpt bärnstenshalsband för långhåriga hundar men att dem har fungerat lika dåligt som dem som inte är för långhåriga
#7 Det tänker jag inte uttala mig om då jag ej vet hur det liger till, men det finns iaf för långhåriga hundar 
#8 Kanske hjälper olika bra beroende på olika hundar?;)
Tycker dock det är dyrt hehe
Med Petwiese är bra och inte allt för dyrt, så ska köra på det iår :P
#9 Kan nog vara så
Köpte ett bärnstenshalsband till Algot när jag hade honom kortklippt, men tyckte inte det hjälpte dock var det ett vanligt halsband då. Petwise verkar vara bra faktiskt, och bra att det är giftfritt nått annat används inte på mina hundar
Hur länge håller halsbandet, vet du det?
#10 Ca 3 månader håller det. Hade det på katten förra året. Visst han fick enstaka fästingar men med tanke på hur mång ahan fick utan halsbandet så är jag nöjd :)
Jag har provat bärnsten på en hund = värdelöst. Jag har provat hemmakok på flera hundar = värdelöst. Jag har provat B-vitamin = värdelöst. Jag har provat PROB schampo = värdelöst.
Vi har så pass mycket fästingar och då även smittat de fästingar att jag aldrig kommer chansa mer, utan det är Frontline, Exspot eller Scalibor som gäller.
Det är enklare att schamponera en hund som får ev biverkningar, än att bota borrelia eller anaplasma om hunden får det. Allt för många hundar har fått avlivats i onödan pga dessa sjukdomar.
#12 Du får ursäkta, men hur kan du utsätta din hund för Scalibor! Finns så många olika biverknar osv som uppkommit pga dem halsbanden :/
Plus att TS frågade efter giftfritt, det är inga av dem du nämnde :/
Jag har en sheltie och en dv Pudel. Till dem använder jag bärnstenshalsband i kombination med fixodida och det fungerar super, på mina hundar iaf.
Min sheltie har ett bärnstenshalsband för långhåriga och min Pudel ett "vanligt". Visst kostar det men håller ju länge, skulle det mot förmodan gå sönder så lagar ju Elvingsson det för 50 kr (om du skickar in "spillrorna"). Verkar effekten avta så tvätta av bärnstenarna med lite diskmedel och sen är det "aktivt" igen…. På min långhåriga har det inte gett 100% resultat men det, tror jag, har att göra med att det blev lite för stort (svårt att mäta med så mycket päls runt kragen) så därav att jag kompletterar med fixodida och det är inte många fästingar de får under en säsong.
Har hört tipsas om kattmyntadroppar, att ta några droppar på händerna och dra genom hundens päls. Ska tydligen ge jättebra effekt och inte vara så dyrt heller….
Har tidigare haft scalibor på mina hundar men båda reagerade på det, samt att jag inte vill riskera att syskonbarn eller hundar rör halsbandet under lek och sen blir sjuk…. Hellre giftfritt och några fästingar än gifter på hunden och inga fästingar!
#13 Läste du ens inlägget innan du skrev kommentaren?
#15 Ja det gjorde jag. "utan det är Frontline, Exspot eller Scalibor som gäller." skrev hon
#16 Jaha, den biten läste du, men inte resten. "Det är enklare att schamponera en hund som får ev biverkningar, än att bota borrelia eller anaplasma om hunden får det. Allt för många hundar har fått avlivats i onödan pga dessa sjukdomar." DET tycker jag är klokt tänkande. Och svarar också på ditt uttal. Får hunden för mycket och irriterande biverkningar, ja, då tar man av halsbandet ocv tvättar hunden ordentligt, och problemet är väck. Så gör jag hellre än att köpa nåt som jag vet sällan fungerar. Allt förutom de tre sista som nämndes i #12 är giftfria.
#17 Ja det läste jag, men det var inte det jag reagerade på utan att personen ifråga använder så pass giftiga fästinghalsband :S
Finns hundar som har t.ex fått allergier och beteende störningar (när dem har halsbandet på) av Scaliborn :S Inte värt att chansa. Spelar ingen roll om man skurar hunden i schampoo osv om den får allergier.
#18 Det gör jag också, är väl inget att bli chockad över, det säljs på varenda apotek och är ett av de få som funkar till 100 % för de allra flesta. Allergier och beteendestörningar… läste också om en border collie som blivit aggressiv av halsbandet trodde dom. Men varken veterinär eller beteendevetare kunde bekräfta att det var just av halsbandet det kom ifrån. Och det är det enda fall jag hört talas om. Hundens aggressivitet försvann ju tydligen helt efter att halsbandet avlägsnats. Den enda allergi en hund kan utveckla på grund av halsbanden är allergi mot halsbandet. Märker man allergiska reaktioner - ja då tar man självfallet av halsbandet och schamponerar in hunden, sen är det inget mer med det. Några bestående men blir det ju inte. Därför tycker jag absolut att det är värt att chansa om man har mycket smittobärande fästingar där man bor. Mycket mer värt än att vara rädd för giftet och avliva hunden på grund av en fästingsjukdom.
#19 Jag har hört flera såna fall.
Ena fallet (i en stad ca 6 mil ifrån mitt) blev hunden helt konstig, bet osv, de tog av halsbandet osv hunden blev normal, sedan ville dem testa om det verkligen var halsbandet då veterinären hittade ingenting fel på hunden, och dem testade halsbandet igen, hunden blev så konstig igen. Så jag anser att dem är dumt att ens ha halsbandet på sin hund, dumt att det ens säljs :/
Finns hundar som har fått andra allergier pga halsbandet, eller som har fått allergi som att dem inte tål fästingmedel alls. (har jag läst om, har dock ingen länk då det är 1-3 år sedan jag läste det)-.
Fridaakesson + Michaela-N
Varför så hetsk diskussion? Alla har ju rätt till sin egen åsikt… Levae it at that!!
Hetsk? ;)
#21 Det är ingen hetsk diskussion. Bara vanlig diskussion.
Ja alla har delade åsikter, men när det kan påverka hundens välmående så reagerar jag självklart…
Absolut får man reagera men uppenbarligen är ju motparten inte övverens så varför fortsätta..?? Bara min tanke….
Håller med om att jag inte skulle använda fästingmedel med gifter i på min hund pga sidoeffekter etc men jag repekterar de som använder dessa preparat!
#24 Detta är ett diskutionsforum, där man har rätt att diskutera :)
Men fortsätt att diskutera då!! Vem stoppar dig? Jag bara utrycker min åsikt…
#26 Du behöver inte komma här och ha otrevlig ton! För det har ingen annan haft i denna tråden!
Du sa precis att alla får ha sin åsikt men då låter inte mig ha min åsikt? Du säger emot dig själv… Men tänker inte diskutera med någon som har otrevlig ton
#15 - jag har ännu inte använt Scalibor, men av alla fästingmedel som finns är det dom 3 jag skrev om jag väljer mellan. Just nu kär jag Frontline, men kommer prova budgetvarianten av Scalibor nästa sommar (kort bit av halsbandet påsytt på resår = mindre gifter, men funktionellt.
Jag känner väldigt många som använder Scalibor och av 50 stycken har endas 1 haft biverkning på sin hund som försvann direkt efter schamponering.
Jag riskerar som sagt hellre en känd biverkning som går att få bort inom några dagar, än en hund som måste avlivas pga obotlig erlichias eller anaplasma !
Tyvärr finns inga giftfria fästingmedel som är lika effektiva som dom som finns på apoteket. Man får välja mellan att riskera fästingsjukdomar som kanske inte kan botas eller att sätta gift på hunden - så enkelt är det.
Allting beror lite på vart man bor och hur pass mycket fästingar man har, men här kryllar det av dom och många är sjuka så jag riskerar inget. Jag har heller aldrig haft en hund som reagerat på fästingmedel från apoteket.
#29 Jag använder Petwiese. Typ inga gifter där, fungerar jättebra,iallafall på mina djur. Och vi har gott om fästingar sommartid.
Testade petwiese på våran ena katt förra året som alltid ha minst 10 fästingar/dag annars, minskade ner och han fick kanske 1-4 fästingar MAX per vecka.
Tyvärr är 1 fästing för mycket här och jag vill ha 0 fästingar för att slippa riskera sjukdom.
Min granne använde fästinghalsband med citronella (som finns i petwise och är giftigt för hund - sä säg inget om giftfritt där) och den hunden blev helt otroligt dålig !
Man kan inte säga att så kallade naturmedel är ofarliga, för alla gifter kommer från naturen från början.
Tee tre oil är giftigt för hund
citronella är giftigt för hund osv
#31 Ja 0 fästingar vill man väl helst ha, men vill inte riskera bieffekten av Scalibor heller :) Men ska börja ge henne vitlök på maten också,hjälpte på våran förra hund (min familjs förra hund).
och ge absolut inte vitlök till din hund, för det är verkligen giftigt !!!
Vitlök ska inte ges till hund (ingen lök alls) då det i slutänden utvecklar anemi hos hund (blodbrist).
Visst kan Scalibor och andra fästingmedel (det finns ju faktiskt Frontline som är det mildaste) men fördelen är att biverkningarna är dokumenterade så man vet vad man ska hålla kolla efter.
På mina hundar ger Frontline 100% fullt skydd i 4-5 veckor. Just nu är anledning till att jag använder Frontline min katta - katter tål inte innehållet i Scalibor och då hon och hundarna brottas kan jag inte ha det nu.
#33 Vitlökspulver är inte farligt. Vi gav det alla 11 åren som våran hund levde, han mådde aldrig dåligt. Pulvret är inte farligt. Ren vitlök och lök är farligt ja.
Frontline, exspot och scalibor ger inte 100% skydd för alla hundar, vissa hundar får några fästingar i alla fall.
#35 Obvious? 
#36 Eh ja, men min kommentar var mer riktat till #33 som sa att det gav 100% skydd till hennes hundar. Men då ville jag bara poängtera att det inte är så för alla.
Självklart är det olika för olika hundar, men på mina två senaste raser har det gett 100%-igt skydd med Frontline eller Exspot och jag är superglad för det. Dock vecka 4-5 måste jag lägga på nytt, för annars kliver fästingasen på !
Kompisens collie kan få några fästingar per säsong trots Scalibor, men dom som hittas är döda. Jag har enbart korthåriga hundar och kanske det gör det lättare för fästingarna att upptäcka fästingmedel…
Och ja- även vitlökspulver är farligt för hund. Du kanske inte märker att hunden mår dåligt, men blodbrist är ett faktum av all lök - torkad eller färsk spelar tyvärr ingen roll.
#38 Bra att du hittat något som fungerar på dina hundar
Vi hade frontline eller scalibor på våran förra hund (border collie) han fick ett x antal fästingar i alla fall.
För mig fungerade fixodida ypperligt förra fästingsäsongen, därför tänker jag fortsätta med det.
#38 Han var i perfekt hälsa, inget fel på honom över huvudtaget. Vet många som ger det plus många som rekommenderar det.
Det är så pass liten mängd man ger. Plus att han hade inte mått så bra som han gjorde alla åren om det hade varit farligt.
Behöver inget fästingmedel på min! 
#40 - det är giftigt för hund oavsett om du märkt något eller inte - du kan googla så får du upp hur många varnigar som helst. Men det är inte min hund och du själv avgör om du vill ge din hund lök eller inte.
#41- jag har oxå haft en hund som aldrig behövde fästingmedel - helt otroligt skönt
För övrigt är enda gången utan fästingmedel på hund när min förra hund var dräktig. Av någon anledning så var det enda perioden som fästingarna avskydde henne !
#42 Jag ger inte lök. Förvräng inte tack.Skrev att jag ger "vitlökspulver". Det innehåller inte alls det som ren vitlök har.
Jag vet vad som är bra och dåligt för hundar. Är liksom uppväxt med hundar sedan jag föddes.
#43 Beror väl mest på att jag bor längre upp i Sverige. 
Men när vi var i Norge där det var gott om fästingar, så fick hon inte, men JAG fick däremot en i nacken. 
Haha!
#45 - jag får fästingar på mig själv varje sommar och inför denna sommar ska jag vaccinera mig på TBE. Fästingar bär på ruskiga sjukdomar för både folk och fä
Tyvärr har vi oerhört mycket fästingar i Östergötland och många smittade. Så jag hoppas det stämmer att vimtern varit tuff för färtingkräken pga lite snö - men det är ingen garanti.
# 42 - tänker inte längre diskutera vitlök/lök då jag vet vitlökspulver är farligt precis som färsk vitlök. Du väljer själv att tro eller inte tro. Inte mitt problem då det inte är min hund och jag kan bara varna. Det enda som försvunnit ur torkad vitlök är just vatten - alla andra ämnen finns kvar…
Vad GLAD jag är att vi inte har fästingar där jag bor (dalafjällen). Kan förekomma enstaka som följer med hundar söderifrån, men till 99,99% har vi ännu fästingfritt.
Dock åker vi ju neröver ibland, till mer fästingrika trakter. När Bamse var i Närke med mamma i november så kom han hem med en fästing. Blä!
Och sommartid kryllar det av fästingar där.
#28 tyckte jag lät intressant - att ta en del av ett halsband och fästa.
Med tanke på de korta perioder vi kan behöva fästingsskydd så skulle ju det vara en idé. Om det har effekt även i "låg dos".
Vi har en hund på ca 14 kg, och en valp som kommer bli kring 5 kg.
Då kunde man ju ta på fästingskyddet ett par dagar innan man reser, och sen ta bort det och tvätta hundarna när vi kommer hem igen.
Fast egentligen är ju också jag mest intresserad av giftfria alternativ 
Någon som testat de där små ultraljudsmanickarna?
#46 Usch!
Fästingar är verkligen äckliga! Är de lika farliga för oss människor också? Eller är det lika farligt för hundar/djur och människor?
#48 fästingar kan ge oss människor TBE - ett virus som gkan ge inflammation i hjärnan och nervsystemet. Vi kan även få borrelia, men det finns det tyvärr ingen vaccin mot. Känner personer med kronisk borrelia som har ett helvete rent ut sagt
Hundar kan få borrelia och anaplasma (kallades tidigare för erlichias) vilka båda är farliga och kan ge kroniska sjukdomar och för tidig död.
Katter däremot verkar inte smittas av någon anledning ? men får ofta fästingar vilkt kan orsaka blodbrist om dom är många.
Borrelia har jag haft 1 gång, ingen höjdare :/ Fick ringar runt ögonen mm. Äta medicin i 10 dagar. Usch…
Lillan (vår hund)s pappa fick epilepsianfall mm från ett fästingbett. Fick avlivas vid 4 års ålder.
#46 Jag vet jag vet och du vet det du vet. Så är det. Finns många delade meningar om mycket i hundvärlden.
#49 Usch! Det låter verkligen inte roligt!!!! 
Har också haft borrelia. Fick ett fästingbett i knävecket. Önskar det fanns något fästinghalsband till oss männsikor också ;)