Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1633 ggr
JohannaEkroth
0

Foderfrågor

Nu vill jag ha tips på foder till en hundav större storlek, typ schäfer/Golden Retriver storlek.

Ge exempel på billigt foder som är bra.

Ge även exempel på ett dyrare foder som är bra.

Ge mig för och nackdelar med de två fodren du har tipsat om.

Du som har en hund i den storleken:

Hur mycket foder går det åt om dagen?

Jag har själv inte hund. Jag har haft schäfer för några år sedan, men jag kommer inte ihåg hur mycket han åt. Och jag är lite i hundtankar, men jag behöver räkna på ekonomin.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Changrila
0

Enligt mig är Standardt ett av de bästa fodren OCH det är billigt för att vara ett torrfoder. En 13kg-säck kostar ca 450kr och för mina damer som väger ca 20kg räcker en sådan säck i ca 1½ månad per hund.

När du ska kolla efter foder, kolla efter ett som inte innehåller majs, korn, vete och havre. Det är bara billig utfyllnad som hundarna inte kan ta åt sig av och de gånger som hundar har foderallergier så är det ofta någon de ingredienserna som de inte tål. Kort sagt har det inget i ett hundfoder att göra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

wesdi
0

Obestämd För mig blir det svårt att svara på dina frågor då jag inte vet vad du anser vara dyrt eller billigt.

Är du mån om innehållet, vad du vill ge din hund/vad du inte vill ge? Vad vill du betala för om jag säger så.

Hur mycket som går åt beror dels på indviden och dels på fodersammansättningen.

Foder, färdigt foder finns ju både som torrfoder och fryst färskfoder.

Rent generellt anser jag att fryst färskfoder är bättre än torrfoder. Fryst färskfoder är mer naturligt och har oftast bättre innehåll som hunden då tillgodogör sig bättre.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

JohannaEkroth
0

Jo jag tänker så ang varför jag frågar om dyrt och billigt att i kattbranchen så finns det djuraffärsfoder 2kg för 300:- typ royal canin och hills och så vidare

MEN Royal Canin är inget bra foder trots sina 300:- då det innhåller för mycket magnesium.

och det finns MJAU som finns att tillgå i affärerna som kostar ca 45:- för 2kg och det är i stort jämförbart med dessa djuraffärsfoder förutom att det går åt lite lite mer än djuraffärsfodrerna. Detta innhåller bra mängd magnesium.

KiteKat som också är ett budgetfoder ska man som kattägare akta sig för då det innehåller för mycket socker.

Så vad tänker jag då: Jo jag tänker med budget typ Pedigree, Doggy etc. Dvs det som finns att tillgå i mataffärer.

Och med lite dyrare menar jag de man kan köpa på djuraffären.

Då jag är helt novis på hundfoderbranschen så behöver jag få kött på benen. Förutom att min mor har en bortskämd York, och den biten håller jag mig ifrån.

Finns det fodermärken som jag helt bör akta mig för.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Michaela-N
0

Om du vill ha något som finns i mataffär och är hyfsat billigt, kolla in Magnussons Meat and Biscuit! :)