Kh Collie
Hittat en ras som skulle passa perfekt.
Efter att ha kollat igenom många olika raser så var det enbart en ras som känndes helt 100% rätt. Det var korthårig Collie. ♥
Har träffat några tidigare och blev helt kär i rasen.
Är dock inte helt säker på att det blir en valp, letar lite efter omplaceringar på vuxna hundar. Vet inte vart jag ska leta
Är inne på ras sidan men hittar inget där, nån som vet bättre ställen att leta på? Eller kan rekomendera en bra uppfödare som avlar på friska (både mentalt och fysikt) avels djur.
Ah, kortisar. Min drömras kan jag ju lätt säga ;)
SÅ jag måste ju bara rekommendera Gemdales och Blue Petipas!
Deras hundar är fullkomligt underbara!!!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#1 Åh tack ska kolla in dom! 
Har också några bra kh colliekennlar på lager, är som du också övertygad om att den kan passa mig. Det är en jättefin ras :)
Måste ju bara bjuda på en bild på finaste
C.I.B NORD UCH SE UCH DK UCH FIN UCH SV-08 KBHV-09 KBHV-10 KORAD LP 1 LP 2 SPH 2 Gemdales Tremendous Tintomara
Min styvmors hund (hon som driver blue petipas kennel ^^)
#3 Jaså,va roligt :)
#4 Åh så tjusig!
en fråga är kh collie o långhårlig collie mycket olika mer än bara pälsen? Bara nyfiken eftersom jag trode det var samma ras fast ändå inte 
#6 mentaliteten är väldigt olika :)
#7 Kan du ge exempel på vad som är skillanden i mentaliteten?
#8 Lh collie har idag avlats mer för utställning idag tyvärr. Den är fortfarandd inte "frisk" efter Lassie-hysterin. Kh har man lyckats rädda, och är en lite mer tuff och krävande hund. Den avlas oftast efter brukslinjer framför utställningslinjer.
#8 det finns någon som sagt ungefär såhär:
Om man tar en collies favoritleksak och håller fast under foten, så krafsar den långhåriga på foten för att få leksaken, medans den korthåriga gräver sig in under foten för att ta leksaken.
Det tycker jag beskriver olikheterna väldigt bra!
#8 Den LH varianten fick totalt kass mentalitet efter att filmen Lassie kom ut. Den KH collien var aldrig riktigt lika populär. Inom den LH så finns det otroligt många som har kass MH, speciellt på skott och rädlsor.Den KH är som #9 skriver mer krävande, den är även av rena brukslinjer, medan LH är väldigt veka så är de KH mer tuffa. Iaf den uppfattningen jag fått. Jag är själv sugen på en KH, speciellt efter att ha levt med en fin KH flicka i 6 år.
#9,10,11 Tack för era förklaringar :)
9-11 okej kul o höra. Varför jag vart lite nyfiken är för att min syster har nu 2 st som jag anser kanon trevliga deras tidigare Magic var oxå jätte trevlig men tyvärr fick han TBE o vart jätte sjuk redan när han var 3 år, efter den vart han lite stel o gaggig men ändå go grabb. Men tackar för förklaringen :)