Valp slutat äta torrfoder
Eftersom ingen svarade när jag la upp den här tråden lägger jag upp den igen i hopp om att någon har något tips/råd att ge.
Helt plötsligt har min lilla kille börjat vägra att äta torrfodret som han innan så gärna stoppat i sig. Det är inte aptiten det är fel på för andra saker äter han, såsom blötfoder och vanlig mat.
Vad tycker ni jag ska göra och vad beror det på? Ska jag låta han skita i det tills han blir hungrig så han äter det iaf? Kommer han äta det om han blir hungrig eller kommer han bara må dåligt? Vågar ju inte köpa massa olika torrfoder bara för att testa om han tycker om det eller inte.
Han äter pedigree och specific blandat.
En del hundar blir väldigt kräsna ifall man börjar ge dem blötmat eller "vanlig mat" och ratar då torrfoder.
OKej, det är väl det som har uppstått då. Tycker du jag ska låta han få torrfoder så han äter det när han blir hungrig?
Jag hade väntat ut honom! Hundar svälter inte sig själva. Ställ ner skålen med foder, äter han den inte inom 15 minuter så ta bort den istället och ge honom den till kvällsmat :)
Skulle du själv vilja bli behandlad så som flera här rekommenderar dig att göra mot din hund?
Min gjorde likadant (ratade valpfodret) och har fått god och näringsriktig mat, hemlagad fin kost sen dess. Bra när maten är både god och hälsosam.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Min lilla tjej började matvägra vid ca 14 veckors ålder, och då hade hon helt enkelt tröttnat på de torrfodret från uppfödaren, så köpte en helt ny, av de lite dyrare märket och vips åt hon som vanligt. Så testa annan torrfoder är mitt tips! :)
Fast om man börjar byta torrfoder så kommer hunden aldrig lära sig att äta ett speciellt foder… Det är bortskämdhet att inte äta längre kan man säga, de vet att det finns godare mat (människornas mat eller färskfoder) som den kommer få istället. Men vill man att hunden ska äta torrfodret så lär den då att göra det. Min valp började också matvägra när hon var 8-9 månader.. Jag väntade bara ut henne, vips så äter hon igen :)
Jsg tycker inte man ska låta hundar komma på att man får godare mat om man matvägrar. Har sett ett par exempel som slutat med helt absurda matrutiner.
När jag var i lillalyckas situation slutatde jag ge allt extra godis (använde torrfodret som belöning), hade fasta mattider och tog undan det som inte åts upp. Ett annat knep som funkade var att ge ingen eller väldigt liten frukost och sedan ta en långpromenad (om valpen är tillräckligt gammal) mitt på dagen och en stor lunch efter det. Den brukade åka ner illa kvickt. Att blötlägga fodret brukade också hjälpa, även om det bara hann bli lite fuktigt på ytan. Antar att det känns lite bättre i halsen när det inte blir så tort. Hoppas det löser sig :)
Jo, men hon rasade i vikt så jag kände mig illa tvungen och hitta på något snabbt. Men i längden förstår jag precis hur du menar! :)
Tack för alla råd! Har bestämt mig för att vänta ut honom. Har inte råd att köpa 2kg påsar med olika torrfoder bara för att se vad han tycker sig tycka om. Nu ska jag sluta ge honom allt annat gott, men känns så tråkigt. Vill kunna kombinera torrfodrert med lite vanlig mat emellanåt som jag gjort innan :P
Men hundar är inte som oss, de har inget behov av nya smakupplevelser på samma sätt.
Skönt att få höra folk som haft samma problem. :)