Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4208 ggr
JenniferFahlander
2

visste ni att??

Hej .. Visste ni att om man har ett djur med päls. som fäller mycket eller hund överhuvudtaget o man får ett hårstrå från djuret i ögat elr så.. ibland kan man faktiskt inte märka att man har ett hårstrå typ under ögonlocket osv.. Men iafl

om man tex får ett hundhår i ögat o de ligger kvar där i ca 8 timmar så blir man allergisk mot den hunden men inte mot dom andra hundarna .. för ögat stöter bort imunförsvaret för just den hunden håret kom ifrån.

Så ja e skit rädd typ innan ja ska sova tex o när ja vaknar då brukar ja alltid kolla mej i spegeln så ja inte har nå hund hår i ögonen .. eller under ögon locket. osv

Laleh
0

Tack för informationen

vallhund
3

tror du på tomten ocå?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

LinaK
2

hehe, får jag fråga var du hört detta? Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
2

Ts, var har du fått den infon?

russin
3

Jag är inte allergisk mot katter trots att mina ögonfransar inte förstår sin funktion att hålla fina jäkla katthår från mina ögonFlört har tom fått göra doktorsbesök pga det…

Fridaaaa
0

haha tror jag inte stämmer:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

phôenix
5

April, april! :P

Jag jobbar på vårdcentral, har aldrig hört talas om detta! Låter vääldigt osanolikt.

För det första så är det inte pälsen i sig som framkallar allergibesvär, utan allergiframkallande ämnen som finns i djurens urin, saliv eller som bildas i deras talgkörtlar.

Att man utvecklar en allergi beror oftast på: ärflighet och miljön. Eftersom det är så kallt i svergie så bor i väldigt täta hus. Röker dom i din omgivning? Naturlig djurkontakt? Förr trodde man att man skulle undvika kontakt med djur i barnålder.. Vilket man inte ska bortsett om man vet att djurallergi ligger i släkten.

Det är så många faktorer som spelar in varför man utvecklar en allergi, men hårstrå i ögat är inte en utav dom. Däremot om du är allergisk så kan du såklart få symtom som rinnande ögon, klåda, nysningar om du kommer i kontakt med flertal hundhår.

Believe you can and you're half way there.

JenniferFahlander
0

haha.. Min kompis hade en hund för nåra år sedan som fällde som faen.. en morgon när han vaknade så va han helt täppt i näsan o nös typ 1000 ggr elr nått o de gav sej aldrig så han visste ju inte vad det var.

han fick åka till sjukhuset elr vårdcentralen elr va de va o ta nå prov fall han va allergisk mot hundar men de va han inte .. då fick han åka hem igen o efter ca 2 veckor senare då hittade han en hårstrå i ögonen ..

o sen minns ja inte riktigt va han gjorde men..

då hade han tydligen blivit allergisk mot en utav hundarna som han hade så de va ju tvungen o sälja hunden :(

phôenix
1

Även om testerna visar negativt så kan man fortfarande vara allergisk. Man måste gå på symtomen. Får man allergi reaktion av att vara med hundar/hunden och de försvinner när hunden är borta. Ja då är du allergisk.

Sen finns det vissa hundar/raser som vissa människor är känsligare mot än andra. Tex. Pudel finns det många människor med pälsallergi som klarar av medens några enstaka iaf får mycket känningar av just den rasen.

Det var nog bara en ren slump att de hittade ett hårstrå i ögat på din vän :) Och inte så konstig heller då hundar fäller. När min labbe dog så kunde man fortfarande hitta svarta hårstrån flera måndader tillbaka trots att man städade jättenoga! :)

Believe you can and you're half way there.

JenniferFahlander
0

Hahah,, Okej.. ja vet inte om de stämmer har bara sett de i nån fakta grejimoj .. vetenskap elr nått vad den heter .. Men allt behöver ju som sagt inte stämma.. Haha

[Highonbluetomorrows]
0

Jag har fått katthår (visserligen inte hundhår, men borde väl vara samma princip) i ögonen flera gånger och är fortfarande bara pollenallergiker ;). Och nej inte bara kortvarigt, ibland har det tyvärr legat i flera timmar då jag bara trott att en ögonfrans låg fel eller liknande.

[Forest]
1

Nja detta köper inte jag, jag har haft så många djur som fällt genom åren inte tala om att stå o borsta hästar i fällperioden o då vart man lurvig som en björn själv. Så jag har reskerat många gånger med bli alergisk mot hästar men klarat av hela 25 år med slippa bli det. Har haft ett strå som satt fast fick spåla bort det hos läkaren. Och jag tåde hästen även efter detta Tungan ute