Kamphundar i hyresrätter...
Jag hörde på radion imorse att vissa hyresvärdar ska förbjuda hyresgästerna att ha kamphundar i sina lägenheter!!!
Så frågade reportern hur det blir om man får en lägenhet redan har en "kamphund", då svarade det att ¨"då ska man inte skriva på kontraktet".
Tycker ni detta är rätt?? Jag tycker INTE det är OK!! Man ska väl kunna ha vilken hund man vill? Om jag vill ha en t.ex. Pitbull ska jag väl få ha det?! Det beror ju trots allt (i alla fall enl mig) på ägaren hur hunden är!
Sen var det en som hade ansäkt om lägenhet så hade hon sagt att hon hade en hund som var en blandras. Då hade de undrat om den såg ut som en rottis eller schäfer eller så (förlåt, jag är kanske dum, men sen när kallas de för kamphundar? Jag tänker då inte på dem som kamphundar iaf). Hon svarade att den ser ut som ngt annat, jag kommer inte ihåg vad, men ngn vanlig "familjehund" men de sa i alla fall att hon inte fick lägenheten.
Om man sen skaffar en sån hund när man bor där är det tillräckligt skäl för vräkning!!!!!!!
Jag kan förstå efter alla skriverier om kamphundar hit och dit att man kanske är rädd för den sortens hundar och jag kan på sätt och vis förstå hyresvärdarna att de vill "skydda" eller ta hänsyn till de som annars känner sig hotade, men så kan man ju inte göra….
Jag tycker det är sjukt i alla fall, och det är redan 3 bolag (tror jag de sa) som gått med på det!!!! FY PÅ ER!!!
men vad fasiiken!! är dom inte kloka i huvudet, självklart är det inte rätt, och definitivt inte rätt sätt att komma åt problemet usch!! vad arg jag blir när jag hör sådant, var var det någonstans??.
I så fall ska dom förbjuda alla hundraser, för det bor folk överallt med farliga hundar i hyreshus, och det pgr av dålig uppfostran av ägarna….
Det finns flera kommunala bostadsbolag, som förbjuder kamphundar. Förbjuder de kommunala, så är det fritt fram för de privata att gå efter.
Sorgligt, men sant!
Hm, då kanske jag blir vräkt?? Nä, min hyresvärd känner Alfons som en snäll hund, fast han har ingen aning om vilken ras som göms i denne Töntbull!
Låter ju helt sjukt…jag fattar inte att det där ska vara ett så hett ämne. Jag tycker att innan sånt där folk yttrar sig så ska dom träffa dom hundar som blir behandlade med kärlek och inte slag. Och som sagt då är det inte bara "kamphundar" dom ska kolla utan alla…
Vilka RASER menar de då? De kan ju inte bara säga "kamphund", att de gör det är ju bara ett bevis på hur dålig koll de har..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
jamen det är ju det dom har eros, hur skulle dom annars kunna komma på den befängda iden om att förbjuda ha sådana raser i hyres rätter…helt obegripligt och sjukt…hmmm en tanke slog mig nu, är det ingen som känner för att skapa en namninsamling om det?…
De sa på nyheterna att "kamphund" inte handlar om ras, utan att de kommer att gå efter hundens beteende. Det tycker väl inte jag är helt fel. Skulle inte själv vilja bo granne med någon som hade en hund som var instabil.
Så kallade kamphundar stod för ca 10 procent av alla angrepp mot människor och andra djur under förra året.
Källa: RPS (TT)
De resterande 90% då???
#6 men bara för hunden har ett beteende som inte alla tycker om kan man ju inte kalla den för kamphund, och vart ska man dra gränsen? tycker detta e helt knas..
Åhh.. Jag tycker allt sånt här är så otroligt löjligt..
aha så det var inte just kamphundar dom menade då freja?, för i så fall kan jag hänga med, det finns minst 4 stycken instabila hundar bara i mitt hus som gör utfall stup i kvarten, anfaller människor och annat dessutom släpps dom lösa i tid och otid…och det rör sig om terv och blandning mellan rottis och labbe,2chäfrar,boxrar bland annat….
VEM ska avgöra om hunden är "farlig" eller inte?
Ett beteende som inte alla tycker om? En kamphund är en hund som tränas att anfalla människor och djur, en hund som ska kampa mot andra hundar.
Jag är förvånad över hur man kan tycka att det är ett bra beteende? Och varför associerar ni till vissa raser? Det är ju helt fel och det är väl detta vi vill komma bort ifrån?
De senaste debatterna har ju precis handlat om att det INTE är en specifik ras utan att det är en hund som har ett människofientligt beteende.
Jaja, alla får tycka som de vill. Jag blir bara lite förvånad.
ja just det det är en viktig fråga du lyfter där kerstin…
#11 Kerstin, om du bor granne med en hund som försöker bita dig, tycker du inte att den hunden är farlig då?
min liknelse freja, var för att ge exempel på att det finns andra raser som är ännu farligare i orätta händer och inget annat ;-)….men jag skulle fortfarande vilja veta var det skulle i så fall bli ett beslut, gällde det ehla landet eller en specifik stad?
Det kanske kan vara bra om det inte rör specifika raser. Men jag skulle också vilja veta vem det är som ska bestämma, kan tänka mig att det kommer bli en hel del pajkastning grannar emellan annars..
#15 Men kamphund ÄR inte en ras!? Nu är jag förvirrad. Och ledsen.
neje freja inte behöver du bli ledsen, jag menade absolut inget illa, det blev kanske lite missförstånd, förlåt om jag var otydlig med dig ;-).
Och självklart är jag enig med dig om att kamphund absolut inte är en ras….utan ett namn som en del dårara har satt på en hundras dom tydligen inte vet något om….:-)

Det där låter ju helt sjukt… Finns inget ord som låter så illa som kamphund! Jag blir bara så arg…
Så om jag har världens mysigaste amstaff hemma så ska jag inte få bo kvar i min lägenhet för att jag har en s.k. kamphund… Det funkar ju inte i praktiken, d måste dom ju förstå…
Hur f*n (ursäkta) ska dom kunna avgöra vilka hundar som e kamphundar o vilka som inte e d? Ska det förbjudas vissa hundar så borde dom ju föbjuda alla hundar… Bara för att en hund e liten o söt så behöver den inte va snäll mot allt o alla den möter, e d oxå en kamphund då???
Usäkta mitt svammel blev bara så arg… :s
#1 detta var 2 företag i Göreborg och ett till någon annanstans.
#2 det var både privata och kommunala
#3 precis, alla raser kan bli aggressiva, för inte så längesen hörde jag att Golden Retrievers skulle gått från att vara en av de mest barnkära och familjevänliga hundar till att bli jätteaggressiva… (?) Min snygging bara skäller, annars e han go' =0)
#5 Jag kan gärna starta en namninsamling, men vart skulle man skicka den?? En till varje bostadsbolag kanske?? Man kanske kunde göra så att jag skickar till de här i kristianstad eller Skåne om det inte finns någon annan som kan göra det, sen hjälps vi åt? Så försöker vi komma åt alla?? Det blir ju såklart en del att skriva på , men å andra sidan tar det 2 sekunder, så det kan man väl ställa upp på?
#6 jo, som jag förstod det var det speciella raser eftersom tjejen blivit nekad lägenhet pga att hennes blandis innehöll rottis och schäfer och de sa bara nej rakt av, utan att ens sett hunden…!!!
OOOOOOOO!!! Jag blir så JÄ**A ARG på sånt!!!!!!
men kamphund är bara ett namn som vissa raser har fått, ett smeknamn, tycker det är fel att använda ordet kamphund vilken ras det än gäller, bor jag granne med en hund som är aggressiv mot andra människor så hade jag givetvis anmält o försökt fått hunden ifrån dess ägare, men jag tycker inte att man ska bli förbjuden att bo någonstans bara för man har en speciell ras som i andras ögon är en kamphund, vart ska man dra gränsen liksom? om jag kommer som ägare till en hund som folk tror ät kamphud.. jag kan ju lika gärna komma med en Pudel som är aggressiv o biter så fort den ser en människa, men jag lovar att inget hade förbjudit mig o bo nånstans om jag kommer med en Pudel, en Pudel kan också va en kamphund, tycler det är fel att använda ordet kamphund..
#21 Eller hur? Jag håller helt och hållet med dig!! Min kompis har världens snällaste hund rottis/labbe, han är så go' och skulle aldrig göra en fluga förnär, men enl det bostadsbolget skulle de inte fått bo eftersom han har rottis i sig… så jäkla dumt!!!
Tycker oxå det är fruktansvärt men tänker att tex här i GBG är det ett förorts problem med "kamphundar" och många bolag har ju sina lägenheter just där. Att många invandrare oxå hamnar där gör ju inte saken enklare, då många av dem är hundrädda.
Försöker bara finna en förklaring

Tror aldrig att dom komme få igenom att förbjuda bara vissa raser, dom kommer antagligen att bli stämda om de ens försöker
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#24 i bl.a. Botkyrkas kommunala fastigheter får du inte hyra en lägenhet om du har Pitbull, Am.Staff eller liknande.
Ja, jag hörde lite till på radion nu på lunchen… De intervjuade ordförande i hyresgästföreningen (tror jag det var). hon sa att det "kanske" var förbjudet. Hon tyckte också att kommunen skulle ta ansvaret istället för bostadsbolagen, för då skulle det bli lika för alla och om en kamphund är störande så är den väl lika störande i en villa som i en hyresrätt, så nu ville de tydligen förbjuda "kamphundar" överallt!!! HALLÅ!!!! Hur sjukt är det?!
Så sa hon också att det finns redan en lag som säger att man ska inte vara störande m.m. så det borde räcka med den lagen, i hyresrätter, men annars ska kommunen tydligen förbjuda "kamphundar" överallt… Ska man behöva flytta då om man har en t.ex. pitbull även om den är hur snäll som helst?!
Alltså ärligt talat! Vad liknar det här?!
Klart att det inte beror på hundrasen!
Kanske något för DO?
Senaste rapporten…
Jag blev lite lugnare när jag i bilen på väg hem igår hörde en intervju med någon att de INTE bedömer efter ras, och inte heller ber att få träffa hunden innan (som tanten som sagt till tjejen att hon inte fick lägenhet pga hundens raser) utan de kallar det för kamphund när det hänt ngt eller om de vet att hunden tränas till kamp.
Så trodde jag att de hade ändrat sig och andades ut…. MEN SEN!!! Kröp det fram att han var tydligen bara en hyresvärd!! Så det var bara hans bolag det gällde!
Sen fick man höra hela intervjun med tjejen som blivit nekad pga sin blandras. Tanten hade ju frågat om den liknade en rottis eller schäfer och hon hade sagt nej. Nu fick man höra att han ser ut som en pitbull… Men i alla fall!!! Bara för att någon Pitbull hamnat i fel hem och blivit tränad fel ska väl inte all världens pitbull hamna i knipa?! Att folk ALDRIG kan fatta!!! Det handlar om UPPFOSTRAN!!!!
Sen var reportern på en lekplats där det satt tre unga killar… De sa att "hey, do fattar vel att man moste trena honden?" ????VA??? De tyckte att man var tvungen att träna den till anfall!!! För den måste tränas för att inte bli fet (?!) När reportern undrade om man inte kunde träna ngt annat än anfall med dem, som typ lydnad eller så, svarade de att de måste träna nacken och bröstet, om de blir anfallna så de ska kunna försvara sig! Va f*n liknar detta???
Det handlar om oansvariga idiotiska hundägare. Hunden får agera s.k. penisförlängare.
Eller hur!!! usch och ve för sådana människor!!! Så får hundarna ta skiten för det!!! grrrrrr
Det värsta är att det finns alldeles för många sådana, och man blir ju rosenrasnde när man ser det, ibland får man gå med skygglappar för att inte gå i taket tycker jag usch och tviiii!!!
Hmm… hade det där gällt här så hade inte min mamma&Co fått flytta till sin lägenhet, de hade en labbe/rottis korsning…
Näej, införskaffa körkortskrav på hundägare så borde man slippa ifrån sådana här idiotiska regler! Alla hundar kan bli farliga i fel händer, oavsett ras! Hur kommer det sig att bara människor som haft med hundar att göra tycks förstå sådant?

Kerstin…raser i Aflons??
Tönt+bulll..var det väll?? 
Vågar någon påstå nått annat så ska jag en skicka snoris på dem!

Våran handläggare på Lulebo vet om att vi har en "kamphunds" blandis men de enda hon sa om det var att så länge den är snäll och vi följer de lagar som finns för hundhållning så spelar inte rasen ngn roll för dom
_**/Mvh Anne
KnasTina!
Raser i Alfons?? Bara en. Stol, ädel, sällsynt o dyrbar TÖNTBULL!!!

Kertin
renrasig på SKK givetvis åsså, är väll självklart?

Hej ,visst har ni rätt att man kan aldrig avgöra om det är en kamphund man möter,men jag vill ändå säga lite vad jag tycker om det. Jag rör mej väldigt mycket bland människor,många av dom är rädda för varandra,och nu pratar jag om knarkare och andra kriminella människor. Dom får inte bära vapen och vad blir det då,jo en kamphund för dom måste ju försvara sej,för dom är ju rädda för varandra,så ser jag på det här.
Hej Mogge ![]()
Hmmmm………..
på tal om att missbruka ordet kamphund.
en kamphund är en hund som används till en viss blodsport dvs. slåss mot en artfrände.
INTE att ge sig på folk, det är en attackhund.
≧◔◡◔≦
#37 Egentligen vill jag inte kommentera ditt inlägg.
Så du tror att "narkomaner och andra kriminella människor" har en s.k. kamphund för att det är olagligt att bära vapen????
#39 så sant. För övrigt så är t.ex. Pitbulls ovanligt sociala hundar, som har en stor människokärlek!
Snyggingar är det…pussvänliga nosar =))
Men inte när de ska pussas 06.30 när jag är ledig!
Alltid välkommet med en storpuss på morgonen…då vaknar man garanterat *ASG*
Ja och inte kan man bli arg heller, när en överlycklig byracka blir salig när man vaknar!
Jag tycker det är så mysigt…Skorpan brukar ställa sig på mitt bröst och pussa mig i örat :)
hihihi.. i örat?:P
Ecko kommer och gnäller i mitt öra;P sen får jag en jätte kram (han lägger tassarna runt mig och pussas)
hej Real,, hur har du haft det på resan? för du va väl iväg på nån kryssning??
Berätta var det roligt? =))
kanske lite fel tråd? men jaa jag var på silja kryssning.
Enbart Line dance.. om någon vet vad det är? Ni vet, dansen som cowboys dansa.. så dansar man i led samma sak.
Så direkt när vi kom på båten så stack vi och käka buffe. Hade sett fram emot det jätte mycket.. Massa god mat på silja sådär. Men det sket sig ju:P dom hade bara ett sorts kött som var jätte segt.. och massa konstiga saker.. ingen hederlig kyckling eller nått sånt. Så jag tog lite kallt först.. massa olika sorter. Och sedan lite jansson och en kött bit och sås.. och någon annan god potatis och lax och allt de där. och desser bordet var väl de bästa:P Chockladtårta, glass med kolasås och jordgubbssås. Och massa konstiga saker som faktist smaka jätte gott:P och chocklad pudding med vaniljvisp. Sen försvann vi ner och dansa massa då.. fanns tre dansgolv och hela båten var full av line dancare..
vi var uppe till 3.00 ungefär och sedan sussa vi lite.. jag sov inte alls. men de gör jag alrig på båt. de låter så dant och folk springer utanför hela tiden:P
Nästa dag gick vi upp igen vid halv åtta för att käka frukost buffe. Rostat med skinka och ost. (dom hade inget vanligt bröd, man fick stå och vänta i en kvart för det) Ägg med kaviar, youghurt med färsk frukt. och sedan skulle jag velat ha äggröra och bacon. men fick bara baconet.. för äggröran kom aldrig ut.
sen får man ju dricka hur mycket man vill.. så vart en hel del vin till maten dagen innan;P
efter det iaf så dansa vi igen.. sprang runt en massa till dom olika dansgolven. och sen vart de en sista dans och så iväg till hytten och stå och vänta.. iväg till bussen igen och hem:)
köpte med mig en TOBLERONE;P 400g
Och vinergum, chup chups klubbor och hubba bubba;P
och så vart de en flaska grogg som man blandar med juice.
de var skoj iaf:)
d låter iaf som du haft det kul.. skönt o komma iväg lite.. =) gickk det bra o dansa då_?? =D
Gud va det lät kul…blir allt lite avis 
jo då, de gick rätt bra att dansa. Men kunde ju tyvärr inte alla danser. Jag har bara gått en del förut och lärt mig. och nåra av dom där var lite för advance för mig:) men jag hängde på.. kan rätt många
jaa.. de var kul. att få komma iväg öht. och skönt att slippa oroa sig över mat;P
Vad härligt Real, du behövde allt komma ut o ha lite skoj!
kram!
ja d behöver du.. du får ta o titta ner till varberg också =D
Va kul att ni hade så skoj…jag skulle också vilja lära mig det, men jag är för gammal….svårt att lära en gammal tantis sitta ;)
jo de behövde jag verkligen.. men var lika jobbigt när man kom hem igen..
Jaa jag får komma till varberg någon gång.. är väl inte så jätte långt igentligen?
Skulle folk komma till norrköping, eller vart de skit av de?
kommer någon att träffas i sommar.. jag som ville de så gärna.
Men en kompis ska flytta till där du bor kerstin. Kan jag hälsa på båda i en sväng;P
äsch, skit snack lotta.. alla kan lära sig dansa line dance.. vissa av danserna är ju jääätte lätta. Får lära dig om vi ses;P
tror inte d blir nått, jag ska försöka ta mig till Gävle någongång i sommar e d tänkt, får väl se hur när vart o så vidare =D men d tar ungefär 2-3 timmar med bil eller nått ifrån dig till mig, så så jätte långt e d inte =)
Hmmm du skulle bara veta Real…så lätt kan det aldrig bli =)
Japp Malin ska till Gävle och det ska bli så roligt att träffa både henne och Lusse =)))
Real, alltid välkommen!!!!!!!!!!!!
Jag vet att nynäshamnsbostäder satte upp ett sånt där förbud mot kamphundar, så vägrade dom min kompis en lägenhet bara för att hon hade en pittbull. Då gick hon till …hmm.. högre makter… (har glömt vad det heter).. och det hela slutade med att hon fick ett par hyresfria månader och en ännu bättre lägenhet, fortfarande hos nynäshamnsbostäder då..
Det är nämligen så att bostadsbolagen inte får diskriminera någon.. Spelar ingen roll om det handlar om invandrare/svensk, man/kvinna eller vad man nu har för hund.
Däremot, om du har en hund som gör utfall och hugger, så kan du tvingas göra dig av med hunden, eller flytta då..
Men det gäller alla raser och inte någon specifik.
Sen var dom ju inne på att även shcäfer, rottweiler, doberman och boxer räknades som kamphundar. Var säkert fler raser..
Bara för att kamphundar sägs vara farliga så är det inte rätt.. har hunden rätt ägare så kan den va precis lika snäll som en cocker spaniel.. de finns ju fullt med idioter som använder hundarna för o slåss.. o bara för det så anses kamphundar som farliga vilket är fel!
en cocker spaniel kan säker va minst lika farlig om den e i fel händer. usch..
ja tycker de e fel o bara dömma en ras på det sättet .. ja känner en kompis som har en kamphund o den hunden är världens snällaste. han älskar allt o alla o älskar barn o alla hundar..
Men men.. ibland blir man bara trött på allt skit snack.. :/
# 62
O du återupplivar en 5 år gammal tråd för att påpeka vad? Har en cocker spaniel samma bett som en amstaff?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Haha.. nej de kan ja säga att dom inte har men de va ett exempel.. o aggresivetet behöver inte bara va att dom hugger.. de kan va massa annat också..
Ja va trött igår kväll så såg inte att tråden va såpass gammal.. Haha

Tråden må vara gammal, men tyvärr så är ämnet på många håll i landet fortfarande aktuellt 
_**/Mvh Anne
De e förjävligt. :( Vart ska man ta vägen när man har hund egentligen? Snart får man väll inte ta in ens en Chihuahua i en lägenhet.. hundarna e ju precis lika värda som oss o de måste ju fatta att hundarna också måste ha ett hem :( Man blir bara ledsen o arg när man hör sånt här..
Med tanke på att det finns ca 800 000 hundar i Sverige så lär en hel del leva i lägenheter o man kan inte bli vräkt för att man har hund, om den inte bevisligen är farlig/skäller så att grannarna störs.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#67 mh .. Men om denna regel skulle komma att man inte får flytta till lägenhet om man har hund då borde ju de som har hund i lägenhet få bo kvar men sen när alla som bor i lägenhet som har hund o de dör.. då får kanske ingen annan flytta dit som har hund. Då måste man ju flytta till hus för o få ha hund typ. Men lagen kommer nog inte föras in så ingen hund får bo i lägenhet. Men man vet ju aldrig allt förändras ju så snabbt här i världen..