Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3790 ggr
Stefan_S
0

Fästingar??!!

Hej, vad använder ni för fästingskydd till era hundar och hur bra fungerar egentligen fästinghalsband? Obestämd

Vh Stefan

"Pedigree indicates what the animal should be;
conformation indicates what the animal appears to be;
but performance indicates what the animal actually is."

fidojunior
0

Jag brukar ha Frontline, droppar som jag droppar mellan skuldrorna. Tycker det har fungerat väldigt bra på mina. Testade scalibor halsband en gång på den ena och han blev slö.

För några år sedan hade jag alltid örthalsband men sedan fick de inte längre säljas så därför fick det bli droppar. Nu på senare tid har jag sett örthalsbanden igen men jag tror att jag fortsätter på droppar, så slipper de ha halsband på sig hela tiden. Men örsthalsbanden fungerade bra de också, hände väl att jag någon enstaka gång fick plocka någon fästing.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

LLLINN
0

Nu i sommar kommer vi nog köra på Exspot eller Frontline till vår hund. Vi får även hem en valp till sommaren, och dessa spot-on medel kan man ha på hundar från 8 veckor så då kan även valpen ha fästingmedel!

Jag gillar inte riktigt halsbanden.. Bara att fiskarna dör i sjöar som fästinghalsbandsprydda hundar badat i säger en del tycker jag Obestämd

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Anibaz
0

Min tik har PetWise-halsband, ett naturligt halsband som funkar jättebra. Tror hon hade en fästing förra säsongen. Min hane ska få ett bärnstenshalsband då örthalsbanden inte funkar på honom.

Cassii
0

Jag har Fixodida (tror jag det heter) ett pulver i maten som fungerade jätte bra på henne, i år ska hon få äta det + ett bärnstenshalsband för långhåriga hundar. Hon fick 3 fästingar totalt förra sommaren och bara en som satt sig. I år har det redan varit en, så idag börjar vi med fästingmedel :)

[Forest]
0

Enja kör vi halv dos än vad som står på förpackningen på fronteline, Donna får vi se vad som funkar är livrädd att ge just droppar i nacken o dom inte tål det :S En bekant fick avliva hunden pga den inte tålde o vart jätte sjuk aktut avlivning så det tåls att tänka på det är ändå ett nervgift man droppar på sin hund. Obestämd Kan inte ha bärnstenshalsband då skulle halsbandet sitta fast i pälsen o tovas fast.

[Sarahansson1]
0

jag kör http://www.fixodida.se/ du kan lära som det :)

Funkar super bara två fästingar på min ena hund förra året den andra var bara några månader då och uppfödaren rekomenderade att inte använda ngt på honom men iår ska han få testa och jag hoppas få samma bra resultat.

Zvintos
0

Förra sommaren använde vi Scalibor och det funkade suveränt. Denna sommaren vet jag inte vad det blir, då vi numer har två. Funderar lite på Fixodida, eller varsitt Petwise, för att se om det funkar.

Michaela-N
0

Vi har alltid haft scalibor på hundarna, hade inte det 2010 eftersom Hugo var så liten då. I år blir det antingen fixodida eller frontline.

[memyselfandii]
0

Jag köpte ett Scalibor halsband till min hund igår. Det är första gången vi använder ett fästing halsband så får hoppas på bra resultat!

Stefan_S
0

Tack, många bra tips! :D

[Ronon-m]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bärnstenshalsband till Ozzi.. Fungerar kanon! Inte en fästing + att det är snyggt :)

Pilon
0

#11 härlig bild,

skulle kunna tänka mig ha bärnstenshalsband på mig själv.
Skulle inte kunna ha nått på hunden som jag inte kan ha på mig själv:)

KvirrZ
0

Vi har frontline på vår/försommar och exspot under den värsta perioden på sommaren.

- Mvh Emma

ahlbergaren
0

Jag har inte haft nåt fästingmedel på min sheltie för jag har haft så himla svårt att bestämma mig. Har istället gått igenom honom extremt noga varje kväll och förra året var där kanske 2 fästingar som lyckades bita sig fast.

Här är ganska mycket fästingar och han springer flera timmar dagligen i skog och mark. Detta året ska jag testa frontline... tycker att det verkar vara det som verkligen funkar men samtidigt inte är det mest giftiga.

jasmina.p
0

Var har ni köpt Bärnstenshalsbanden? jag är väldigt skeptisk till att ha starka medel på små hundar (under 5kg). hellre nå naturligt (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Cassii
0

#15 Här ifrån ska jag köpa: http://www.elvingsson.com/ :)

russin
0

Frontline eller Exspot.

jasmina.p
0

Var har ni köpt Bärnstenshalsbanden? jag är väldigt skeptisk till att ha starka medel på små hundar (under 5kg). hellre nå naturligt (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

russin
1

Min ena hund väger 4,9 kg men inte en chans att jag chansar att prova runt saker man inte vet dom fungerar - vi har alldeles för mycket smittade fästingar här.

Frontline har jag aldrig haft biverkningar på (inte Exspot heller, men det ska inte ges till hundar under 5 kg) och under tiden jag använder Frontline så klarar hundarna 5 veckor helt utan en endaste fästing. Vid 5 veckor går gränsen hos mina och då måste nytt medel på.

Jag riskerar hellre en ev biverkning av ett medel som går att schamponera bort om hunden skulle reagera, än riskerar få borrelia eller anaplasma som hunden för resten av sitt liv kan få sviter av eller rent av dö av.

ahlbergaren
0

#19 Håller helt med. Det är inga trevliga sjukdomar….

Tror inte riktigt på bärnstenshalsband och andra "naturmedel" och vill inte lägga så mycket pengar på något som kanske fungerar.

Pilon
0

jag provade gnida in en tepåse på en av hundarna en gång, det hjälpte rätt bra:) fast det hjälper inte mot myggen, myggen känner hundarnas närvaro genom andedräkten också precis som med människor. men om man ger dom något att äta som luktar väldigt starkt, ihop med att gnida in tepåse så funkar det ganska bra, som rökta grisöron. ör även om dom känner närvaro av djur med hjälp av koldioxidutsläppet så förvirrar det nog dom lite.

Nicolina
0

Scalibor kommer jag aldrig någonsin använda då jag hört för många otrevliga historier kring det halsbandet. Förra sommaren köpte jag frontline till min Lolly, tiken jag passade hela sommaren. Fungerade alldeles utmärkt.

Blir förmodligen frontline även till Muffin i år, vet att hon haft det förut utan problem/biverkningar. Vill inte ha halsband på hunden hela tiden, så alla slags halsband går tyvärr bort.

clekay
1

Fästingarna har anlänt även hit och jag har också stoora funderingar på vad jag ska använda på min två hundar.

Testade Frontline förra sommaren men fick ändå plocka några fästingar och dessutom blev det en kal fläck vid "droppstället". Testade då att schamponera mina hundar med Lavendelschampo och tyckte det gav samma resultat som Frontline.. alltså att jag fick ta bort någon enstaka fästing.

Så jag lutar åt att köra på med det naturliga schampot mot fästingarna även i år! Kan tilläggas att jag tvättade mina hundar ca varannan vecka och även använde lavendelbalsam. Glad

oskartoller
0

Vi kör bärnstenshalsband och tjärsalva:)

Tycker att det är läskigt att det är nervgift i scalibor,frontline,exspotmm.

Min veterinär vägrar själv att använda dom preparaten på sina hundar.

Zvintos
0

Mina två har nu fått varsitt Petwise, så får vi se hur pass det funkar.

Emma-lundqv
0

Vi har provat det mesta och det enda som verkligen fungerar är Scalibor, plockade inte en enda fästing när hon hade det. Men eftersom hon tappade lite päls runt halsen sist hon hade det vågar jag nog inte använda det igen. Örthalsband och bärnstenshalsband gav ingen effekt alls så i år får hon nog vara utan.

Alex
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade scalibor på min hund de första somrarna, sen bytte jag till bärnstenshalsband vilket hade precis lika bra effekt på honom. Och dessutom var snyggt och giftfritt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ahlbergaren
0

Kan tänka mig att "effekten" beror lite på vart man bor och hur pass mycket hundarna vistas ute i skog och mark under de värsta fästing-månaderna. Sen beror det säkert på hur många medel man testat och har att jämföra med :)

Stefan_S
0

Hur funkar bärnstenshalsband?? :/

Alex
0

#29 Halsbandet ska sitta rätt löst, så det kan röra sig. För när bärnstenarna gnuggas mot pälsen gör den pälsen statisk (inte så vi eller hundarna märker av det, men småkryp gör) och gör att fästingarna inte kryper upp. Effekten försvinner ju dock när pälsen är blöt och med lite tur kan ju fästingarna lyckas hitta pälslösa områden (ex. ljumskar), så lite koll får man ju ha ändå. Men det hoppas jag att alla har oavsett skydd, för inget är ju hundraprocentigt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Eskimonica
0

Jag använder scalibor till mina, funkar jättebra. Jag är inte beredd att prova något som inte funkar och att mina hundar får en sjukdom som de kanske aldrig blir friska ifrån. Och visst låter det läskigt med nervgift, men folk har ju hakat upp sig på ordet, många läkemedel är också nervgift. Biverkningar förekommer såklart hos vissa som det gör med alla läkemedel! Mina viar inget obehag alls och jag har inte haft en enda färsting på 2 säsonger med scalibor.

www.myrvangs.se

meilin
0

Har tänkt testa bärnstenshalsband i år. Glad

EternalWinter
0

Jag tror jag ska testa bärnstenshalsband på min Pom just för att jag är väldigt emot och rädd för att sätta på honom någonting som han inte tål.

Men är det någon som vet hur länge ett bärnstenshalsband håller? Måste man byta ut det?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Alex
0

#33 Du måste inte byta ut det så länge det inte går sönder (även då kan det ju räcka att laga - om man har stenarna kvar). Funktionen försvinner inte ur stenarna så det är livslångt, så länge det håller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

EternalWinter
0

#34 Så bra! Då är det absolut värt att prova det i alla fall.Glad

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold