Valpar
Hejhopp!
Nu är det så att min tik snart ska föda sina valpar, troligen..
Hon är ganska "fet" och flämtar. Just nu står tempen på 37,1 grader. Hon bäddar även lite och man känner valpar sparka.
Mamma har gjort iordning vid valplådan. Lagt ut filtar, fixat en våg och lagt en madrass (ifall någon ska sova där inatt med henne om hon vägrar vara där, så är det tänkt iaf.)
Hursomhelst har mamma nu åkt iväg och kommer inte hem förrän halv tio. Är jag och pappa hemma. Mamma säger att troligen får hon inte valparna idag så det är lugnt, men om det nu skulle bli så att hon föder, något jag ska tänka på?
GRATTIS!! ja kan tyvärr inte svara på de.. men finns massa smarta snorisar som kan de..:D

Har vart med om massor av valpningar. Brukar ha en handuk att gnugga dom med direkt dom kommit ut så man får bort fosterhinnan och får igång dom, sax och sytråd att klippa och knyta navelsträngen med, en skål med vatten till tiken och absolut lugn och ro inget stressande runtom. Skulle ni vara osäkra så brukar veterinären vara bra att guida en via telefon eller distriktarna kanske tom kan komma hem till er. Om hon har 37,1 i temp så har tempen börjat gå ner rejält och hon flåsar och bäddar då kan det vara vääääldigt(!) nära nu!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nyss kissade hon tydligen inomhus? Fattar ingenting, som ni märker är inte jag den hundkunniga inom valpar i familjen.. Har hört att dem "sätter igång verkarna" då?
Det enda du ska tänka på är att vara lugn, oftast klarar tiken det hela själv. Jag gjorde i ordning en valplåda med lakan, och en handduk som jag skulle ha ifall det var någon valp hon inte skulle hinna med, då lär man torka och gnussa den så den kommer igång. Men oftast som sagt klarar tiken allt själv =) Lycka till! Och jag vill se bilder på valpisarna när dom kommit till världen.

#3 "sax och sytråd att klippa och knyta navelsträngen med"
Va? knyta navelsträngen?? 

Jepp de e vad jag har fått lära mej, är dock inte säker på varför men antar att det är för att det inte ska blöda eller nått sånt, man klipper av navelsträngen i mitten ungefär och sen knyter man den
_**/Mvh Anne
Grattis till dom kommande valparna.. hoppas d går bra, o du har fått bra tips, just att få bort fosterhinnan e viktigt om inte tiken gör d…. lycka till =)
Nu är mamma hemma igen.. :) Lägen lugnt ^^
Hon kissar fortfarande ganska ofta (?), flämtar lite och håller på. Men hon är ganska lugn och inte så orolig, så förhoppningsvis kommer dem inte ännu. Tidigast "får" dem komma om 2 dagar.

Varför om 2 dagar??
Som du beskriver det så misstänker jag att dom mkt väl kan komma redan inatt
_**/Mvh Anne
Skorpan fick sina valpisar några dagar i förväg…och det gick bra =) Och knyta nån navelsträng behöver man då rakt inte göra, Skorpans ena valp fick vi åka till vetten med för att hon orkade inte själv….vetten bara droga itur navelsträngen med naglarna sen var det bra med det. Jag har även hjälpt en massa kattungar till världen och där klipper man inte heller =)
Skorpan fick sina valpisar några dagar i förväg…och det gick bra =) Och knyta nån navelsträng behöver man då rakt inte göra, Skorpans ena valp fick vi åka till vetten med för att hon orkade inte själv….vetten bara droga itur navelsträngen med naglarna sen var det bra med det. Jag har även hjälpt en massa kattungar till världen och där klipper man inte heller =)
De valpkullar vi har fått, 9 st varje gång, så har mamman klarat av det utmärkt själv.
Vi har varken behövt klippa eller snara navelsträngen. Tiken klarar det alldeles utmärkt.
Det jag i första hand tänker på, det är att ge tiken lugn och ro.

Kan ju vara så att tiken inte får ut den första valpen med. Så tar det för lång tid så måste man åka till djursjukhuset. Så fick vi göra med vår tik. Hon blev tvungen att öppnas med kjesarsnitt.
Nu är valparna födda.. :)
Sex små underverk! Hittade bara den första helt plötsligt vid tiken, panik uppstår.. xD
Det gick bra med allihop, ca en halvtimmes mellanrum, förutom den sista där det var 10 minuter imellan!
En fick vi skaka liv i, resten skötte tiken ganska bra.. )
men grattis att allt gick så bra!! är lite nyfiken på vad det är för ras:)?
Grattis till valparna! Och skönt att allt gick bra. Vad är det för ras ? Väntar med spänning på bilder.
Råkade bli dubbelt !
Det är Schapendoes valpar.. :)
En sjunde ploppade fram :P Bilder ska jag fixa imorgon! Dem är jättesöta hela bunten.. :) Fem tikar och två hanar.

Våran tik ska också snart ha valpar,hon har 63 dar den 29:e men alltid fått tre dar före med dom andra kullarna hon har haft.Hon har alltid skött det själv och aldrig heller behövt klippa och knyta navelsträngen. Så vi väntar med spänningen på de små 
#18 Vad spännande. Små gosiga valpar, så små de är i början.
Vi väntar med spänning på kort.
oh Grattis.. skönt att d gick bra.. =)

Grattis till valparna =)
_**/Mvh Anne

Jättegrattis till valparna!
Alla lever ännu.. :)
Valp numer 1 har tyvärr börjat bli lite dålig.. :( Var en av dem större i början, men syskonen kommer ikapp och han diar nästan ingenting (även om man tar bort syskonen och sätter honom ensam framför en tutte) Nu får han iaf druvsocker blandat med vatten, så får vi se.
Men han har iaf börjat pipa och gny lite :) Innan pep han inte alls, men då åt han. Nu lägger iaf mamma Enya märket till honom och slickar och putsar honom mycket.. :)

Hoppas det går bra med h*n
_**/Mvh Anne
Hoppas att det går bra. Men det är inte ovanligt att en valp blir svagare när de är så många.

Vad söta dom är =)
_**/Mvh Anne
Guuuud vad söta :D
Goda nyheter =) Valp nummer ett har börjat dia ;D

Härligt =)
_**/Mvh Anne
GRATTIS!!! Vilka sötisar det vart…och vad skönt att han började äta, nu vill vi se bilder hur dom växer på sig. Så bilder varje vecka TACK ;)
Nummer ett har tyvärr dött :(
dem kom en vecka för tidigt, så vi gissar på att något inte var utvecklat.
Resten av valparna och mamman mår bra! Det har fått namn nu, musiklaler blev temat.. :)
Namn:
Sunset Boulevard
Annie Get Your Gun
A Little Night Music
Sound Of Music
Phantom Of Opera
My Fair Lady
:)

Söta namn Emmy :D
tråkigt med nummer 1, men hoppas dom andra klarar sig, bra namn =)
Näää vad tråkigt att minstingen dog…
Men nu vill jag se bilder på dom musikaliska valparna ;)