Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1623 ggr
zLindaz
0

Agility

Har redan skrivit på blanrashundar iFokus. Men har inte fått svar, ni här brukar vara snabbare :) Så jag testar lyckan här:

Jag har fått många olika svar, men ni brukar vara duktiga :)

Så när kan man börja med agility?

Vissa säger att man inte ska hålla på och hoppa förrän ett års ålder, medans andra säger att små raser är färdiga vid 7-8 månaders ålder..

Jag har ju en "liten" blandras kille (shih tzu, lhasa apso och tysk spets) på snart 8 månader.

//Linda

Ska tillägga att det inte är för tävlig vi ska träna, utan mest som en rolig aktivitet ihop..

Lojs
0

När man kommit med på en kurs. ;)

Jag som instruktör vill ha hundar på kurs som är duktiga på inkallning, kan springa bredvid föraren när föraren springer utan att hoppa mot föraren. Som kan sitta kvar. Som kan springa självständigt mot godisskål eller leksak (gärna både och), som gärna kampleker, som släpper leksak på kommando, som kommer tillbaka med kastad leksak och som älskar godis.

Jag vill INTE ha ekipage som tränat på hinder själva hemma utan någon erfaren som hjälp, det är väldigt jobbigt att behöva börja med att träna bort ovanor som hunden lagt sig till med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Maja2
0

Du har  fått svar inne på blandrashundar :)

[Sarahansson1]
0

jag själv skulle vänta till hunden är 1 år för att vara på den säkra sidan. Ska börja med agility på min valp 10 månader ras bichon havanias så det är också en liten hund!

zLindaz
0

#1 Tack, men som jag skrev så är jag inte ute efter en tävlingsnivå, och tänkte inte gå kurser utan bara ha det som en tränings aktivitet. 

#2 haha jag fick svar där nästan direkt efter att jag postade inlägget här :)

#3 Jag fattade inte riktigt nu, du skulle vänta till ett år men ska ändå börja nu fast valpen är 10 månader? 

Det jag undrar mest är om man ska skippa hopp överhuvudtaget ?

Satum
1

12månader säger jag…

[Sarahansson1]
0

oj ursäkta skyller på att jag är grymnt trött. Jo min hund är 10 månader nu men jag tänker inte börja fören han är 1 år för att vara på säkra sidan.

zLindaz
0

#6 haha tänkte jag också.. Blev liksom två budskap i ett.. Menade inte att gnälla eller nå sånt utan var bara nyfiken på hur du tänkte :) Men trötthet kan spöka till allt rejält :) 

#5 Okej.. tack!

[Sarahansson1]
0

#7 klart du ska säga till nu fick du ju ett bättre svar som du dessutom förstod :))

zLindaz
0

#8 haha men tack för tipset  :)

Changrila
0

Mycket kan man börja med redan när de är små valpar, som att gå genom tunnlar, springa mellan hinderstöd när bommarna ligger på marken osv. På så sätt kan man träna hinder ändå, och träna på att kunna styra sin hund bra tidigt. Det skadar absolut inte.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Cassii
0

Grunder i agilityn började jag själv med Lexie när hon var runt 6 månader. Styrning, bommen på marken, självständighet, tunnlar, balans på stockar, tränade även saker vid lekplatser, o ja man kan ju göra allt - bara man inte kör för hårt och vet hur man ska göra redan från början. Annars blir det fel och då är det bättre att vänta till hunden är 12 månader och börja en kurs. Eller så kör man valpagility kurs ;) Så det här med att hunden måste vara 12 månader, är mest för balanshindren tycker jag.

zLindaz
0

#10 och #11 Tack så mycket för era svar :) 

Ska köpa lite agility "hinder" i morgon så det blir väl tunnel och slalompinnar till en början..

Sen är jag sugen på flying ball eftersom att han älskar bollar, men vi får se hur det blir.. Hopphinder får köpas in vid ett annat tillfälle när han är lite äldre eftersom att jag redan har ett kaninhopphinder så kan han ju börja med det och vänja sig vid bommen osv. :)

JenniferFahlander
0

Hej.. de där med åldern e olika.. Man får absolut inte träna hopp med hunden när den är under 1 års ålder för då kan den få höft probem o massa.. Men tex tunneln den kan man ju träna hunden med även om den e 2 månader eller 7 år..  :)