Rädd att åka bil
Hejsan!
jag har en liten shi-tzu tik som plötsligt har blivit rädd att åka bil och jag har inte en aning om vad det kan vara som skrämt henne. Vi var och handlade på annan ort en dag och hon fick sitta i bilen och vänta i ca 15-20 minuter. Funderar på om något/någon har skrämt henne då. Märkte inte något när vi åkte hem men dagen efter när vi skulle åka så var hon tveksam att kliva in i bilen och hade sedan svårt att koppla av i bilen , satt och flämtade och såg orolig ut men la sig till sist. Hon är med mig på jobbet varje dag och resan dit tar ca 25 min. Annars hoppar hon gladeligen in i bilen och kan koppla av och lägga sig och sova. Det blev lite värre och sen lite bättre tyckte jag. Men nu är det mycket värre igen, hon står och skakar en bit från bilen när hon upptäcker att vi ska åka bil och sen får jag antingen lyfta in henne eller om jag har koppel på henne kan hon hoppa in själv. Sedan sitter hon och skakar och flämtar, kan lägga sig lite men det är inte avslappnat. Har ni något tips hur jag ska hantera detta? Försökt att nonchalera det medans husse har gullat :/. Hur ska vi göra, det är ju en plåga för henne att åka bil just nu och det är inte roligt att se. Jättetacksam för tips!
jag har oxå en som förknippar bilden med fara. Men hon är unghund o inget sånt har hänt henne, så vi tränar.
men vad man kanske man göra är att åka kortare turer o göra roliga saker allså det målet man åker till kan vara -åka till skogen- åka till träning/kurs osv En annan sak är att man tränar utan att åka belöna att hon är lung inne i bilen gör något positivt med bilen på detta sätt, muta är brukar uppskattas :)
Sen låt henne inte sitta helt själv i bilen är mitt tips om hon är rädd o du tror att något har inträffat så har det säkert någon gjort något som skrämt henne.
Hoppas du får mer tips :)
Tack för dina tips Forest! Det ska vi absolut pröva. Hon älskar att vara i skogen och skogen är nära så det blir en kort biltur som vi kan träna på och jag får undvika att hon blir själv i bilen. Mutor ska vi också pröva :)
2, jag får träna på bara ta med mig henne på allt som gynnar hundarna :) det är allså till skog (annan skog än den normala vi går annars) åka till våran lilla hundklubb o där oxå skog för promenad. ja allt som jag vet att hon gillar. Våran hund blir rädd hon förknippar själva bilen med åkta till vetrniär då hon opererades 6 v innan vi skaffa henne. Tror inte hon åkte så mycket innan därmed förknippar hon det med det tyvärr, men vi kämpar på med försöka iaf få det hela roligare.