Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5011 ggr
[[pimey]]
0

Vill para min hane

Har en 7 månaders nakenhane som jag skulle vilja ha valpar på i framtiden. Och kommer leta efter en frisk renrasig tik till min grabb men nu undrar jag hur man går tillväga egentligen då det kommer till parningen, valpningen, säljandet osv? finns det någonstans man kan läsa om vilka skyldigheter/rättigheterna man har? eller speciella avtal? När valparna säljs delar man på summan osv eller hur gör man? Någon som vet?

Vattnadal
9

För att någon med en bra tik ska vilja använda din hane i avel, bör du meritera honom. Ställ ut med goda resultat, kanske pyssla med någon hundsport för att visa att han är duglig i övrigt med. Kolla med rasklubben vilka hälsokontroller som krävs, och utför dessa på din hund, så du vet att han är frisk.

Om han blir tillräckligt bra och ska användas i avel, brukar det gå till ungefär så här:

Tikägaren kontaktar dig och ni diskuterar ungefär när tiken ska löpa, om det ska genomföras en parning eller flera dagar i rad och annat praktiskt. Man bestämmer även innan parningen hur man gör om det inte blir några valpar, om du ska ha en aprningsvalp eller betalt per levande valp ed. Du får oftast en sk språngavgift vid parningen (om inte du väljer att ta en valp) och även skriva på dokument att din hane verkligen parat tiken.

När valparna sedan säljs, brukar det vara så att man får en summa per levande valp vid 3 v. Den totala summan brukar vara ungefär motsvarande en valp. Vissa hundhundsägare väljer att ta en valp istället, och då är det viktigt att man gjort upp innan om kön, vad händer om det inte blir någon av rätt kön, bara en valp? I vilken turordning står hanhundsägaren för att välja valp osv osv.

SKK har alla dokument och annat på sin hemsida, kika gärna in där.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[[pimey]]
0

tack så mycket :)

Denna kommentar har tagits bort.
Michaela-N
0

Ja, man bör inte para sin hund om man inte bidrar med något till aveln. Förutsatt att den är rasren kan man; - meritera hunden i utställning - gärna i kanske lydnad/agility också, men det är väl inte så viltigt egentligen - röntga hd/ed/ad om det behövs enl rasklubbens rekommendationer - ögonlys om det behövs enl rasklubbens rekommendationer - övriga tester/undersökningar enl rasklubbens rekommendationer Lycka till!

[[pimey]]
0

han ställts ut så han har meriter. :) kommer såklart röntgad och "vet. besiktigas" och allt sånt :)

Royalz
1

Nått du "måste" göra innan du parar är att undersöka patella och ögonlysa. Sen är det även bra att kolla upp KCS och PLL.