Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 6819 ggr
FiffiMinÄlskling
18

Akta din hund rymmer!!!

här kan du ställa frågor om hur man ska göra satt din hund inte rymmer??? som t.ex.Min hund springer bara iväg elr typ ,Hunden lyder inte jag har många förslag fårga på bara så får ni snart svaar på allt ;) skulle bli glad om någon skrev

till mig ;) ;) :)

Noa-Nisse
6

Du kan försöka hjälpa mig. Min hund är duktig på inkallning när hon är nära mig. Såfort hon rör sig längre ifrån mig så blir hon "upptagen" och vill inte komma på första inkallningen utan väntar gärna tills jag kallat 2 eller 3 gånger.

Medarbetare på Hundar.ifokus

FiffiMinÄlskling
0

Okej,då tror jag jag vet. hon har antingen kommit in i trottsoldern eller så har hon inte förståt övningen/Du kan börja med att öva fyra/fem gånger pär dag börja med det i en dag :ps:hälst inne i början. sen kan du pröva att göra det ute en dag elr två .jag tror att du kan börja med att göra det idag sen imorgon sen kan du skriva hur det har gott sen om det inte blir någe bättre säg till då … om hon lyssnar inne sååå måste du belöna henne fort satt du vet och ute det är det som gör henne till att lyssna på komandon ,pröva med det här först sen hör du av dig till mig igen .kom ihåg i hälgen lägg ner tbvå elr tre gånger på kvällen och morgonen ta det lyngt låt glad inte arg då tycker hon inte om att va med dig , :ps:ha gärna inte godis någon liten bit kanske men inte mycket sen kan du också använda din hunds torfoder också ett bra sätt ,hör gärna av dig fort ses ;)

monstermash
9

Får jag bara vara lite OT och fråga hur gammal du är, samt varifrån dina hund erfarenheter kommer? Sitter du och gissar på vad man kan göra med hunden nu eller har du någon erfarenhet? Glad

Banankaka320
3

Mina har aldrig rymt ifrån mig, rottisen stack en gång i 5minuter efter en hare. Men hon sprang inte ifrån mig då utan mitt ex, som hundarna sket i lyssna fullständigt i. (De var i trädgården så jag antog att hon inte skulle dra iväg)

Nakenhunden har aldrig stuckit ifrån mig, däremot från pappa flera gånger. Då springer hon hem till syrran hela vägen xD Sist var för några dagar sen då han passar henne och då sprang han ut efter henne i morgonrock och låstes ute stackarn!

[Pennylane1]
18

och jag vet att det är väldigt känsligt att anmärka på stavning men man kan uppfattas som oseriös och det kan vara idé att använda ett stavningsprogram om man har problem med t.ex. dyslexi. Bara ett råd i all välmening. för ditt inlägg (# 2) är späckat med stavfel, det kan tom vara svårt att läsa.

Jag menar alltså om man vill försöka fungera som rådgivare bara skriva allmänna inlägg är en annan sak!

FiffiMinÄlskling
0

du jag är hund tränare med min mamma har faktiskt tränat sedan jag var 3 år såå ja jag vet

FiffiMinÄlskling
0

jaja skit it

monstermash
5

Du är inte hundtränare utan någon utbildning, även om du tränat med din mamma. o.O

FiffiMinÄlskling
0

vadå???

ska börja jobba när jag får Skrikandes

[Pennylane1]
13

och exakt DÄR försvann faktiskt mitt förtroende… sorry… jobba på din attityd först.

Maja2
0

Ts, vilken metod och vilken syn på hundar och hunduppfostran jobbar du efter?

FiffiMinÄlskling
0

Vi jobbar med flera olika metoder den här och nästa vecka så praktiserar jag faktisktOskyldig

Hanna:/
0

hej min hund är inte så lydig men jag vet inte vad jag ska göra ??hjälp mig..

monstermash
0

#9 - Ja, men du har fortfarande ingen utbildning, eller hur? Du har bara tränat med din mamma, och visst, det är erfarenhet, men du kan inte kalla dig hundtränare för det. Isåfall är alla i hela världen som någonsin haft en hund som lydit en hundtränare, och det vore ju inte hållbart, eller hur? :)

Har din mamma en utbildning? Alltså, gått några kurser eller utbildat sig till hundförare.

Maja2
11

#14 Man behöver ingen utbildning för att kalla sig hundtränare.Man behöver ingen utbildning för att kalla sig hundpsykolog heller.

Som hundägare, eller överhuvudtaget en person som vill använda sig av en hundtränare, gäller det att ifrågasätta och komma överrens med tränarens metod och synsätt.

Bara för att en person inte är utbildad, kan de inneha stora kunskaper, det gäller att ta reda på om de kunskaperna överrensstämmer med de önskemål man har :)

monstermash
0

#15 - Det har du rätt i, visserligen. Glad Men, jag tycker fortfarande det är fel av TS att kalla sig hundtränare, om hon bara har erfarenhet av att träna hundar genom sin mamma. Enligt mig håller en hundtränare hundkurser, jobbar med det eller har mer än bara egen erfarenhet. Men det är ju min åsikt också. TS kan mycket väl gå på hundgymnasium (tror inte hon är äldre än så), men det har hon inte nämnt så det har jag inte med i åtanke.

Tror ärligt talat inte att det är någon stor erfarenhet hon har, men det kan ju ingen av oss avgöra.

Maja2
0

#16 Nej, jag tror inte att hon har någon erfarenhet heller, men så ställer jag inga frågor heller. Jag menar, man behöver inte haka upp sig, man kan bara ignorera ifall man inte vill ha hennes "hjälp"

monstermash
0

#17 - Ja, och jag bara ifrågasatte hennes kunskap, då jag ärligt vill veta. :P

Pilon
0

hahaha, erkänn FiffiMinÄlskling att detta är ett skämt :-)

Om OT gillar twilight så är hon antagligen någonstans mellan 14-16år:) men man kan vara bra på hundar för det.

Men om du verkligen är allvarlig så försök att skriva lite bättre :)

det var ju lite sant, att man ibland kan behöva börja med inkallning hemma och stegvis för att sedan börja träna ute.

Kan du förklara lite mer detaljerat hur du menade?

Hiro
0

Jag skulle inte göra ett sådant forum om jag vore du.
Du är ej utbildad och kan inte ja, hur man nu ska säga

KvirrZ
8

#19 Sen när måste man vara 14-16 för att gilla twilight? Knappast det som avgör hurvida TS är ung eller inte.

- Mvh Emma

Pilon
0

vi kan ta det i priv, då det blir lite ot :)

[Sarahansson1]
1

#19 det är många som gillar twilight jag själv ex 17 år och det finns många som är äldre på bio var det en tjej som kanske var runt 30 och satt och grät till eclipse. Kolla bara på you tube så ser du vad många fans de har och att de är i olika åldrar.

Och ovasett om hon är ung eller inte behöver ni inte vara så taskiga i era svar. (eller så tolkar jag fel) Visst kan jag hålla med om en del ni skriver men ni behöver ju inte skriva till henne som hon var dum i huvudet för det.

Pilon
0

"Och ovasett om hon är ung eller inte behöver ni inte vara så taskiga i era svar. (eller så tolkar jag fel)" <-- ja du tolkar nog mig fel :)

[Sarahansson1]
0

#24 ursäkta jag skrev till det för det är så svårt att tolka hur ni skriver via text. Men jag menar inget ila :) Men jag själv tkr ju inte att hon har någon erfarenhet men tkr vissa svarar lite tycket. Men ursäkta om jag tolkar er fel det är inget ila menar! :))

Pilon
0

Ingen orsak, jag får försöka uttrycka mig bättre i fortsättningen.
Ja chat och internetkomunikation är lurigt ibland hehe :)

sofiek90
6

TS vill ju hjälpa, vill ni inte ha hennes hjälp behöver ni inte ens bry er om att hon startade tråden. ;)

jag vet inte hur gammal TS är, men jag tror inte att det ni skrivit hjälper hennes (hans?) självförtroende och självtillit. Det hade inte hjälpt mig i alla fall.

För övrigt, att någon gillar Twilight kan inte säga hur gammal någon är.

MVH

Sofie

Pilon
0

Jag gick inte enbart efter hennes filmval, men nu släpper vi detdär! tack! :)

Noa-Nisse
14

Tycker inte vi ska skrämma iväg fiffiminälskling med dålig attityd och överlägsenhet. Att det blir fel på stavning är inget man behöver påpeka, sålänge vi förstår vad det står ser jag inga problem. OM det är så att TS har någon form av skrivsvårighet är det ju inte speciellt snällt att racka ner på henne. Vi vill försöka få nya medlemmar, inte skrämma iväg dem.

**Åter till tråden annars blir den borttagen!

#2,** Tack för ditt svar. Jag ska prova detta och återkommer med hur det har gått!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Pennylane1]
0

då tror jag faktiskt inte du läst mitt inlägg, det var jag som tog upp det, läs igen då plz !! (#5)

Aija02
0

jahhhh!!!!!!!!!!!!! exakt ,tack noah-nisse

Aija02
0

Jag vet jag är också bra på hundar. för min hund har sprungit bort det är hon som heter Aija  Cool

FiffiMinÄlskling
0

jeopp

Aija02
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ska lägga in en bild <3 på min hund Anook

FiffiMinÄlskling
1

Fanny ,vgd??

Toxics
0

Hejsan ! Min hund springer aldrig ifrån mig. Om vi är ensamma. Hon kan springa 100 meter ifrån ig och kommer direkt när jag ropar. Tills hon ser en annan hund. Hon är inte agressiv mot den andra hunden utan hon vill leka. Men hur får jag henne att sluta??

Det finns ju andra hundägare som inte uppskattar att lösa hundar kommer rusande.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

FiffiMinÄlskling
0

Det är bra att din huund lyssnar bra på komandon,Känner du någon i släkten elr??

Hanna:/
0

Tror hon menar om du känner någon i släkten som har hund?elr??

Toxics
0

37# Känner någon i släkten ? vad menar du nu ? =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

FiffiMinÄlskling
0

asså om du känner någon som har hund i släkten elr från något annat håll

Toxics
0

40# Ja det gör jag. =)

FiffiMinÄlskling
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då kan du pröva med att du kan fråga den som du känner som har hund hon/han kan komma och hälsa på ,innan han/hon kommer kan du släppa din hund löst sedan så  kan den andra hunden komma ganska långt bort sedan sätter du på kopplet när din hund ser den andre hunden. Sen när din hund har lugnat ner sig kan du släppa kopplet men håll i hunden i halsbandet så att den inte smiter och då står din släkting elr någon annan och håller  still hunden då släpper du d hund försiktigt och om han/hon är på väg att springa får du säga neeej!!!!!!När du och din hund har kommit fram till den andra hunden så kan du ge han/hon en godisbit omm han/hon har varit duktig, Sedan gör du så några gånger  kanske 2-3 gånger det beror på om hon/han har   lyssnat duktigt och förstått övningen,Sen sa du att det finns follk som inte gillar lösa hundar??Om det ser ut som en person som  kanske är lite osäker med sin hund så kan du koppla fast din hund ,Pröva med det får vi  se hur det går ;) Om det inte funkar så får du säga det till mig ,MVH/FiffiMinÄlsklingGlad

LLLINN
3

Läste inte TS svar till dig #36, men jag har iallafall ett tips: Skvallerträning! Jag har (hade) samma problem som du med min hund, och så läste jag Eva Bodfälts artikel och nu tittar han direkt upp på mig när han ser en hund på avstånd!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Toxics
0

42# Ja, jag har redan provat allt det där. Faktiskt. Men när hon är i närheten av mig så att jag faktiskt kan koppla henne om det kommer en annan hund så gör jag det. Och hon lyssnar jättebra när hon är i närheten. Men om hon går lite längre bort så att jag inte kan få tag på henne. Då sticker hon. Om hon ser en hund. Spelar ingen roll hur mycket jag ropar eller så. =(

Karmatarerskanise
4

#44 Tillåt henne inte att gå längre ifrån dig än att hon lyder då.

Toxics
1

45# Det var inte menat till dig. Det var menat till att TS skulle få svara. Men tack ändå.

Pilon
5

#42 hahahaha du är så himla gullig alltså >< bästa tråden på forumet, kan inte sluta le när jag läser vad du skriver :-D även fast jag inte fattar mer än hälften av vad som står (inte för o vara elak;)

FiffiMinÄlskling
0

Vad!asså ni är aaas elaka ;(

Frida B
2

#48 nej, men om man gör en tråd och kanske inte stavar så bra så får man ta det. tycker jag.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Rafflan
0

* Kommer långsamt på inkallning.

Min hund var jätte duktig i början, då kom han direkt när jag ropa, vända på en 5 öring, men nu om det händer nåt, tex han busar med en hund och får tok ryck eller som idag när han halv jagade en fågel blir han så focuserad på det att han inte riktigt lyssnar, fågeln han han springa efter ca 50 meter innan han lyssnade på mig, fick ropa 2 gånger.

Om jag tränar inkallning är han ju med och lyssnar direkt, det är bara när han blir focuserad på nåt som han blir lite långsamare så blir ju svårt att träna :)

Rafflan
2

Bara för att TS inte har utbildning betyder det väl inte att hon inte får komma med råd och tips?

sofiek90
1

#49 Dyslektiker stavar inte alltid bra eftersom bokstäverna har ett eget liv..

MVH

Sofie

Frida B
0

#52 hmm… tänkte inte på det… sorry TS!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

sofiek90
0

#53 Jag vet inte om TS är dyslektiker, ville mest bara påpeka att alla kan inte alltid stava helt korrekt. Glad

MVH

Sofie

Pilon
0

Jag tror starkt inte att TS är dyslektiker. Jag tror ändå starkt på att TS är mycket ung:) Stavning och gramatik behöver inte vara förenat med låg ålder, men uttrycksättet och formuleringen gör det:) Det anser jag iaf. Men att bevisa hennes rätta ålder lär bli knepigt och är inte så vesentligt att det är värt mödan :)

Karmatarerskanise
5

Nu ber jag att vi återgår till trådens ämne. Diskussionen om stavning kan man ta inne på språk.ifokus tex.

**Detta är andra gången en moderator säger till, så var goda och respektera det!
**

FiffiMinÄlskling
1

Ja men säg till dom ;(

Pilon
0

Bra inlägg Hera!

FiffiMinÄlskling
0

Ja ,,,koeven

Rafflan
0

Har du några tips till mitt inlägg i #50?

Idag lekte han med en annan hund och fick tok fnatt och for runt som en idiot, dem stack ingenstans men dem kom inte när vi ropa och struntade ifall vi vände och gick ifrån dem, var ingen fara, men hade det tex kommer en annan hund, häst eller cykel på stigen hade det ju vart jobbigt att vi inte har någon bra inkallning på hunden :/

Pilon
0

vad händer om du ropar "nu går vi hejdåååå!" och bokstavligen springer bortåt som att du verkligen inte bryr dig, det lär dom väl inte riktigt kunna ignorera? ;)

Rafflan
0

#61 det var ju det vi gjorde, vi gick därifrån en bra bit tills dem verkligen inte såg oss länge men ingen hund kom, tror dem är så inne i leken när dem får såna där tok race att dem inte riktigt ser och hör oss :/

[memyselfandii]
0

#61 Det funkar suuper på min hund! Kommer som ett spjut, oftast - om vi inte är med andra hundar för då tar det en stund för henne Glad

#62 Det brukar oftast vara enklare om man börjar med att ta en hund, och testar det där med hejdå och springa iväg för min hund "faller lätt för grupptrycket" och gör samma sak och så tar det ett braaa tag innan hon dyker upp.

Rafflan
0

#63 jo, normalt kommer han som ett skott så fort jag ropar, om han ser nåt spännanade så kan det ta 2 inkallningar innan han kommer, eller som förut då han skuttade efter en lågt flygande fågel sprang han väl 50 meter innan han vände och kom, och denna gång kom han ju inte alls…

Så vid normal inkallning kommer han direkt, men vid något spännanade tar det längre tid beroende på hur mycket han blir focuserad och svårt att träna då ju.