Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4025 ggr
[hyperiion]
0

vaccination

Jag har en bekant som inte vaccinerar sin hund. Vi har bråkat en del om detta och jag har markerat genom att säga att jag inte tänker vara hundvakt och låta min hund leka med den fören det är gjort. Hunden är nu 5 år och inte vaccinerad efter 1 års åldern.

Är det bara sunt förnuft som gäller eller är det lag på att vaccinera hunden?

SmileyMalin
0

Det är väl bara i samband med tävling det finns regler! men även dom är ju så sjukt larviga :-( Tror det är vart fjärde år eller nåt sånt…

Tycker årliga vaccinationer borde vara ett självklart krav om hunden ska få vitsas på tävlingar/kurser mm. Men

men så länge hunden inte deltar på några prov eller tävlingar finns nog tyvärr ingen lag.

[hyperiion]
0

Dåligt dom kan ju få sjukdommar osv:/

russin
0

Din hund som är vaccinerad råkar inte illa ut - utan det är den ovaccinerade som kan bli sjuk.

Onödigt att inte vaccinera om det inte finns speciella skäl (det finns hundar som blir allvarligt sjuka av vaccin), men samtidigt ska man inte övervaccinera. Jag vaccinerar vuxna vart 4:e år mot parvo och valpsjuka och kennelhosta endast på valpar och äldre.

[hyperiion]
0

Jag vaccinerar mot kennelhosta varje år( Skolan hade den reglen) och det andra när ja får kallels.

sofiek90
0

Jag vet några som inte heller vaccinerar, dessa hundar träffar varandra men inte så många fler hundar än så. Mina hundar vaccineras varje år. Jag är iväg en del med dom och då behöver jag ha giltligt vaccinationsintyg. Då gör det ingenting att mina hundar träffar ovaccinerade hundar, eftersom mina hundar har skyddet (?) som de andra inte har.

MVH

Sofie

Noa-Nisse
0

Jag vaccinerar mot kennelhosta varje år eftersom det bara varar ca ett år. Och varannat år vaccineras hon för parvo och valpsjuka. Så det blir varje år som hon vaccineras.

Känns dumt att chansa att inte göra det! Bara dumstridigt. Klart din hund kan blir sjuk trots att den är vaccinerad. Den blir bara inte så hårt drabbad som om den inte vore vaccinerad.

Medarbetare på Hundar.ifokus

sofiek90
0

Tur att mina hundar träffar flest hundar där giltligt vaccintionsintyg är ett måste då ;)

MVH

Sofie

russin
1

Jag går på SKK:s regelverk om vart max 4:e år och jag åker en del på utställning, dock inte överdrivet många. Även veterinärerna här förespråkar vart 3-4:e år för parvo ooh valpsjuka.

Självklart är inte mina ovaccinerade, men jag ger heller inte mer än som behövsGlad

Anledningen till att jag inte vaccinerar fullt friska vuxna mot kennelhosta är att de jag haft som varit ovaccinerade har klarat kennelhostan enkelt, medans den vaccinerade blev ordrentligt sjuk. Det ger för lite skydd för att det ska vara värt enligt mig för fullt friska vuxna att ge. Däremot valpar och äldre som är mer känsliga.

Jag vaccinerar inte mig själv heller mot influensa (samma typ av sjukdom som kennelhosta är hos hund) och vi har våra hundkamrater som vi träffar och sällan främmande hundar. Hade jag haft hund på dagis t ex så hade jag nog vaccinerat även mot kennelhosta.

SmileyMalin
0

Fast för oss som tävlar aktivt är kennelhosta väldigt tufft! Det innebär att samtliga hundar i flocken måste sitta i karantän minst en månad vilket kan förstöra en hel säsong! Jag går jämt och oroar mig! Dock undviker jag utställningar i möjligaste mån och håller mig till agility. Där tänker folk faktiskt även på sina medtävlande och dem flesta ser årlig vaccination som en självklarhet! Vill man inte vaccinera har man i mina ögon inget på en utställning/tävling att göra!

Changrila
0

Jag vaccinerar vart 3e år och jag vaccinerar inte mot kennelhosta mer än när det ingår i "den vanliga sprutan".

Här skriver en veterinär om vaccin i tidningen hundsport. Jag tycker att det är något som alla(!) borde läsa: http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/vaccinera_mer.html

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

SmileyMalin
0

Fast den artikeln fokuserar ju på parvo och valpsjuka. Det vaccinerar väl dem flesta inte emot mer än vart 3-4 år?

Parvo och valpsjuka kan man ju dessutom skydda sig helt emot genom vaccination, men när det gäller kennelhosta ger vaccinationerna bara 80% skydd vilket innebär att smittorisken för den vaccinerade hunden är nästan obefintlig på en tävling där en stor majoritet av hundarna får årliga vaccinationer men däremot ganska stor på en utställning där ytterst få hundar är vaccinerade. Alltså blir jag som valt att vaccinera mina hundar ändå drabbad av att andra väljer att avstå!

Changrila
0

Jag vet då många som pratat om att vaccinera mot allt varje eller vartannat år. Därför tycker jag att det är bra om folk läser den.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

malinroth
0

Jag vaccinerar vart 3e år. Min ettåring vaccinerades för parvo valpsjuka och kennelhosta i januari i år men trots det har hon nu fått kennelhosta. Min andra hund och systers hund som inte är vaccinerade mot kennelhosta har klarat sig än så länge. Det är förmodligen bara en tidsfråga innan dom också börjar hosta och kraxa, men ändå. 9åringen har aldrig hittills haft det trots att hon inte är vaccinerad mot det sedan 1års ålder.

Förra året skulle jag och Nelly på ett "läger" eller vad man ska kalla det en helg med massor av hundkompisar men som tur var fick vi förhinder, ALLA 35-40 hundar som var där fick kennelhostan! Både vaccinerade och ovaccinerade. Jag kommer nog bara vaccinera dom mot kennelhostan i samband med den andra sprutan i fortsättningen skulle jag tro. Tro inte att man lättare får det pga att min vaccinerade hund blivit sjuk först men det känns inte som att det gör någon direkt skillnad..