Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5112 ggr
JoannaLi
0

Hostar (osv)

Nu är detta inte min hund, men hon är ju mitt hjärtegull, så… :)

Mina morföräldrar har just nu 2 jätmhundar, och det är nu tiken som det gäller.

Hon är 4 och ett halvt/3 och ett halvt, något av dem.

Ganska liten och nätt, den mindre modellen (onödig info.)

Nu, de har alltid varit/är väldigt skälliga; skäller gärna på folk som är inne på deras 'revir' och allra mest hundar. Hennes att 'gå fot' har gått i vågor, men om jag verkligen orkar underhålla det så funkar det prima, men om jag missar att jobba med det där en gång så är vi tillbaka på ruta 1, dvs. hon så långt fram det bara går, och 'all over the place', nosar, vaktar, hälsar, ja. Problemet är att när hon drar (när halsbandet tar emot) så börjar hon genast hosta. Vissa gånger bryr hon sig inte, andra gånger stannar hon och hela kroppen skakar med hostningarna, och några enstaka gånger spyr hon upp ett vitt, ogenomskinligt, ganska fast skum.

Detta har nu pågått ett par år.

Men nu på senaste tiden har hon också blivit så lugn, går nästan alltid vid ens sida, utan att man behöver anstränga sig, igår satt hon i bilen på Solbacken (ett område med mycket affärer så som Ica Maxe, Willys, Arken Zoo osv.) och bara tittade, inget skällande, inget morrande, inte ens en antydan till att vakta. Morfar som åker skidor med henne/dem har sagt att hon börjat komma tillbaka till honom och springa bredvid honom i stället för att dra, och ibland se ut som att hon säger 'bär mig, husse, bär mig!'.Detta kan hon nästan göra hemma också, om man t.ex. sitter i soffan, så kan hon helt plötsligt krypa upp i ens knä och bara sova, liten och 'undergiven' kan man beskriva det som.

De har provat att byta foder, men som jag uppfattat det, inte särskilt länge med det nya fodret, eftersom att det inte fungerat.

Vi brukar gå mot H-sele, för att hon inte ska behöva hosta, men det hjälper inte på lång sikt, hon hostar precis lika mycket hemma när vi kör med sele som när vi kör utan sele.

De var också till veterinären med det där för något år sedan, och där konstaterade de att hon var röd i halsen, men kunde inte förstå vad det var, eller ge någon behandling.

Någon som vet vad detta är/har erfarenhet av det så att man kan ge tips?

Jag ber om ursäkt för att det blev så långt, men hon är ju som sagt mitt hjärtegull, så… <3

[Forest]
0

Jag skulle någ ta henne till vetrinären igen o kollat igenom halsen väl.

Pilon
0

Ring uppfödaren och hör lite, om det är en väldigt erfaren uppfödare så kanske hon kan känna igen dethär eller åtminstone vara till hjälp på nått vis.

Hon kanske har haft kennelhosta och sen har hostan inte gått över?

Men vissa tikar blir ju rätt lugna plötsligt vid en viss tidpunkt i ungdommen speciellt i samband med i slutet av ett löp, så menar att hostandet inte behöver ha något att göra med att hon har blivit lugnare.

Var det någon känd klinik hon var på när dom kollade halsen? Annars rekomenderas albano, dom är bra, om du bor i stockholmstrakten:)

AnneN
0

Rekomenderar att kontakta veterinär igen, kan med lite tur bara vara halsmandlarna, vilket botas med en rutinoperation och/eller medicinering.

Med lite otur kan det vara trakealkollaps, vanligast på dvärghundsraser, men kan även förekomma på större hundar. Har en bekant vars hund har fått diagnosen trakealkollaps och hans symtom är väldigt lika det du beskriver.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
0

En av mina hundar har haft hosta till och från under två år. Han har lätt att få halsinfektioner helt enkelt. Nu har det gått över för den här gången, och det görs inget åt det hos veterinären, utan det läker ut av sig själv. Vila är det som gäller, och ha sele om hunden drar i kopplet.

Har de bytt foder pga hostan?

JoannaLi
0

Jo, veterinären lär det ju bli, och jag vet inte om det var en klinik eller så, men vi bor tyvärr uppe på Norrlandskusten, i Västerbotten, så… :/

#4 Fast detta har ju inte varit till och från, utan detta har varit konstant.

Det försökte byta foder för att se om det var något i fodret som hon reagerade på, men det hjälpte inte, vad jag uppfattade.

Maja2
0

#5 Jag gissar att du bor kring Skellefteå :)  Veterinärerna i Ånäset är nog världens bästa :) :)

JoannaLi
0

#6 Haha, men precis! Kanske ska tipsa om dem då, när vi var med henne första gången så var vi nog där på travet… :)

Maja2
0

#7 Där har min dotter gått med sin lille Milo några gånger, men trivdes inte med dem, så hon bytte till Ånäset hon åxå, även om hon bor i Boliden.

JoannaLi
0

#8 Nej, men vad är det du säger!? ^^ Hjärtegull (och mina morföräldrar) bor också där! Jösses, vad världen kan vara liten! ^^

Maja2
0

#8 Ja, min dotter m sambo bor i Boliden, själv bor jag i bygdsiljum :)

Ja, världen är allt bra liten :) :)

Pilon
0

hahahaha tjejer *himlar med ögonen* söta ni är

[Doglovers]
0

Det låter som om hunden har en halsinfektion och bör ses av veterinär som många här skriver.

Halsinfektion kan man få av till exempel noskvalster. Jagar dom med hundarna? Hur harhundarna jagat den här säsongen i så fall…?

JoannaLi
0

#17, Yes de har jagat, som alla år.

Som sagt, med allting annat så är det lite så att hon efter ett tag blir trött och kommer och nästan försöker säga 'bär mig', men hon travar på, även om det blir lite 'lättare' eller… Lite mesigare kanske man kan säga. Inte som vanligt, men…

Hon har varit lika intensiv som alltid när det väl kommer till älgarna, men håller sig närmare morfar/husse och springer inte bara för att hon kanske har fått upp ett spår, som unghunden gör.

AnneN
0

kan även rekomendera Gertrud Burmans Djurklinik i Skellefteå, har själv jobbat där ett tag för massa år sedan och tycker att hon är rätt bra (har ingen erfarenhet av de övriga i personalen).

http://www.gbdjurklinik.se/index.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Pilon
0

#13 brukar ni bära denhär hunden eller hur kan hon uttrycka "bär mig" ? :D

[Doglovers]
0

TS kolla upp hjärtat på hunden. En jämte är otroligt stark och visar den att den inte orkar så var lyhörd. Och det är ju det du är. Att den jagat som vanligt är ju bra för jag hade noskvalster i tankarna. Behöver ju inte vara det. Kanske hon fått en träff från älgen och har en infektion. Men det här är ju endast spekulationer och funderingar från oss här. Så det bästa du kan göra är att kontakta veterinären. Jag håller själv på med jakthundar och det är så jätte viktigt att dom är i god kondition och visar dom symtom på det du beskriver, så är det inget bra. Lycka till och berätta gärna hur det går.

JoannaLi
0

#13 Haha, nej, hon är något för stor för att bli buren, men t.ex. hon springer alldeles intill en, och allt som oftast blicken fäst på ens eget ansikte, och man ser i hennes ögon vad hon vill, och om man hukar sig ner så kan hon hoppa upp och lägga framtassarna på hennes axlar.

Samma blick som när hon klättrar/hoppar upp i ens knä när man sitter i soffan.

#16 Jo, morföräldrarna var också inne på det, men som sagt, veterinär blir det ju :)

[hyperiion]
0

Min hund hade liknande problem.Veterinärerna sa att han var röd i halsen. Efter mycket bråk med veterinär så bytte jag vet. Dom såg att hans halsmandlar var trasiga och att han led av kronisk tonsillit. Operation bokades in och hans halsmandlar togs bort. Nu är han en helt ny hund.

Kolla tonsillerna. Även om dom inte är uppsvullna så kan dom vara traiga och fula

Pilon
0

hehe