Arg
Min drygt 8 månader gamla blandrashund Nicko (Schipperke och Chihuahua) blir lätt rädd utan att jag vet för vad och när han är rädd blir han arg och börjar att morra, visa tänderna och han försöker att bitas. Varför gör han så tro? Någon som har några funderingar eller liknande erfarenheter?
När vi är utomhus älskar han att hälsa på andra hundar men han är livrädd för okända människor, hur borde jag göra för att träna bort det?
Hur ska jag böra för att han inte bli rädd rädd för mig?
Marre
Han är bara arg och rädd ibland, annars är han lugn och snäll och vill mysa och slicka på mina händer.
Marre
Ett morr betyger oftast "sluta de där iriterar mej" eller så kan de vara" ett lek mor" Som hundar använder när de leker"
Men när hunden visar tänderna här de ett hot om att gå till anfall eller fösök till skämas. Kan oxå andvändas vi lek.
Men med tanke på hans ålder så tänker ja att han kommit i spökåldern o då kan saker som de inte brytt sig om bli jätte farliga. O de går över om man inte gör så stor affär av de.
Men de är svårt att säga när man inte ser hela situationen.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
han kanske har nedsatt syn??
Hur vet du att han blir rädd då ?
Han backar undan och man ser rädslan i hans ögon. Lyckas man hålla honom så skakar han.
Marre
Är detta allså inne som han reagerar på dig? Det har inte hänt något med honom hjärnskada kan det vara, eller något annat. kanske helt frisk oxå men det är lite man kan luska på. Jag rek att du kollar upp honom ordentligt.
Har du socialtränat han väl som liten eller har han alltid vart rädd för folk?
Aww stackars. :( vad tycker han om mat och godis?
Först bör du kolla hos veterinären så han hör och ser normalt och inte har ont.
Om hunden är frisk måste du göra hunden trygg med dig, så hunden att bli glad med dig, troligen gör du nåt nu som gör hunden osäker och rädd, tex är stressig, högljud, straffar?, eller liknanade?
Ang främlingar, gillar hunden godis/korv, be folk du möter som verkar lugna och bra att hälsa på hunden och ge den en godis :)
Ts, har du haft honom från valp? Hur ser hans dagar ut? aktivering, motion? Vad gör ni tillsammans?
Du säger att han är LIVRÄDD för människor, hur visar sig det?
Har han alltid varit sånhär? Några nya beteenden?
Det är ganska vanligt beteende hos Chihauhauor också att dom är lite lättskrämda, ettriga, lite terrieraktiga, vissa är också lite småfega för nya människor beroende på hur man har behandlat dom sen dom var små (ja små är dom ju iofs alltid, men jag menar valptiden;)
Men det är relativt lätt att träna bort om man lägger tid på det..
Han är frisk. På dagarna vilar han mycket, är ute på promenader både flera korta och minst en längre. Eftersom han än så länge inte vill komma till mig om han är lös är han bara lös ibland, när han leker med en annan hund- En som bor i samma område som mig har en dvärgpinscher som han brukar leka med ibland i över timme per gång oftast.
Han tar inte emot godis från främlingar utan titta bara nyfiket men blir rädd och backar när någån försöker att erbjuda honom det genom att sträcka fram det. Han är rädd även om jag pratar mycket med okända och försöker att ställa mig nära så han ska förstå att de inte är farliga.
Han är drygt 8 månader som sagt och jag har haft honom i drygt 5 månader då han var drygt 3 månader när jag köpte honom. Han har varit så här hela tiden. Är tyvärr känt beteende hos Chihuahua som sagt va men vill kunna träna bort det medan han fortfarande har lätt att lära.
Marre
tänkte på spökåldern…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Där ser han nöjd ut i alla fall
Marre
#10: Om han inte tar godis från främlingar, börja enklare som att ni går efter någon som släpper godis efter sig eller som står en bit bort och lite förstrött kastar godis åt hans håll. Poängen är väl att få honom att förknippa människor med något positivt, något han inte verkar göra nu.
köp en mjukosttub sätt dig framför honom där han brukar ligga just när han ligger o vilar sträck fram fingrarna utan att röra ta bort handen ta fram mjukosttuben ge honom en slick från den direkt efter att ha dragit tillbaka fingrarna gör om samma procedur 4ggr till nu ska du börja hålla tuben lite ovanför han huvud när du ger honom ett slick, detta gör att ha blir tvungen att sträcka på sig för att nå tuben. Du ska inte hålla tuben så högt att ham måste ställa sig på bakbenen sträck fram fingrarna utan att röra men det ska se ut som att du tänker röra, och dra tillbaka dom igen ge mjukost direkt när du dragit tillbaka handen upprepa 10 gånger. gör detta kanske 2ggr per dag i en vecka du ska stegvis under tiden ta din hand nämare och närmare så att du så småningom till en början bara hinner röra vid hans huvud med fingertopparna för att till slut kunna smeka honom på huvudet helt utan att han undviker eller sänker huvudet. Sen kan du sakta avancera till att smeka från huvud ner till baken:) växla gärna händer som du sträcker fram med så att han lär sig att båda händerna är ok:) skulle vilja att du upprepar det jag skriver med dina ord så jag får se om du har uppfattat rätt