Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 7231 ggr
chillevi
0

Dräktighet

Hej!! Hur länge efter att tiken har parats kan man börja se dräktighetstecken? Om man inte sett det på 3 och en halv vecka är det då försent? //Hillevi

chillevi
0

På andra frågan menar jag förstås om det inte blir några valpar då ;)

[Doglovers]
0

När vi parar våra tikar börjar jag räkna från dagen efter sista parningen. Ibland ser man rätt så snabbt att tiken får rosare och styvare spenor. Runt 30 dygn från sista parningen brukar man känna att tiken blir lite fylligare runt mídjan. Man kan även märka rätt snabbt att tiken mår dåligt, alltså inte vill ha maten. Jag har aldrig trott på att tikarna kan må illa men den sista kullen här mådde tiken illa och ville inte äta något alls.

Är du osäker kan du gå till veterinären och göra ett ultraljud. Då ser du om hon är dräktig, men inte hur många. Det kan du se genom att röntga henne efter 40 dygn.

chillevi
0

Okej tack för informationen! Det är inte jag som ska ta valpar utan en uppfödare som jag ev. ska köpa valp från. Tiken parades den 3 februari och ska på fredag göra ett ultraljud. Otåliga jag kan inte vänta utan fråga er här på hif (och på kennel.ifokus) ;) Hon skrev på sin hemsida att dom inte sett några tecken än men hon kan vara dräktig?

[Doglovers]
0

#3 Jag förstår så väl att du är ivrig. Helst vill man att valparna föds efter en vecka hahahaFlört

Vad är det för ras?

chillevi
0

Haha ja helst hade det redan blivit valpar ;) nej men måste kunna vara hemma med valpen litegrann också, det som är bäst men sommarlov ;) (sen får den följa med pappa på jobbet) Det är dansk/svensk gårdshund.

StrongHearts
0

Jag tror det beror på tiken… på min kunde man inte se det förrens efter kanske halva tiden. då började hon få en mage i form av en apelsin :)

Håll utkik efter de andra tecken istället, som kräkningar, slem ifrån slida mm :)

Jag tyckte det var jobbigt att vänta två månader på cola… själv måste jag nu vänta 4 mån till på min lill* och det synd inte ens på mej haha

Lycka till

[Doglovers]
0

Jag har haft några kullar här, närmare bestämt 57. De 2 sista är 2 veckor och den andra är 2 dygn. Och valpköparna vill redan komma och hälsa påSkrattande Men dom får vänta tills 3 veckor. Men det är kul att dom är så ivriga. Och när valpen väl är tingad får dom komma hit så ofta dom vill. Bra för dom att bekanta sej med valpen och dom andra hundarna och dom kan komma med all frågor och förhoppningsvis få svar på domFlört Jag tycker bara det är kulGlad

Loveradio
0

#7 Oj jisses! 57 kullar?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Doglovers]
0

#8 Under många årFlört

Cornelija
0

Jag har en tik hemma som parades för ca 1 månad sen..det var dock under förlöpet (tror vi) för hon blödde fortfarande. Jag vet dock inte om det är möjligt för en tik att bli dräktig efter att ha parats så tidigt.

Nu efter 30 dygn har vi börjat se tecken som att hon har fått en mycket större mage, gått upp cirka 2 kg.. Hon har ökad aptit. Trött och andfådd och vill gärna vara ifred. Hon verkar väldigt rädd om sin mage.

Vi märkte inga tecken förrän nu, men nu när vi ser tillbaka minns vi att hon spydda mycket en vecka efter parningen.. Hon har däremot inte spytt något efter det.

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

chillevi
0

Uppdatering: Igår föddes 4 små prinsessor ;) förhoppningsvis flyttar en av dom hem till oss om åtta veckor!!! Tänkte kolla med er vilka saker ni tycker man ska ha när valpen kommer hem. Kunde inte hålla mig så har redan köpt lite gjejer. Här är vad vi har: * Mat och vattenskål * Underlägg till mat och vattenskålarna * Valphalsband och läderkoppel * Några leksaker * Första-hjälpen-kit och termometer * Lite tuggben Det vi ska köpa är bädd och sen lite senare läderhalsband, sele, flytväst m.m. Har hund sen tidigare så har ju extra koppel, klotång, shampo osv. redan. Något jag glömt?