Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 4318 ggr
Cassii
0

Fart i agility?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur har ni gått tillväga för att få upp farten i agilityn? O även slalomet? Har det kommit av sig själv eller har ni tränat något? Glad

Jag vill ha upp farten en aning, tycker dock hon är snabb för sin ålder - men kommer hon bli snabbare av sig själv eller finns det nåt jag kan göra?

Mixxie
4

Igentligen så är det väl du som ska styra henne rätt och ta den snabbaste och kortaste vägen genom banan. Farten kommer efter en tid man får låta det ta sin tid man ska inte pressa hunden att bli snabb. Men man kan se till att man värmer upp hunden ordentligt och så kan man träna kondition genom att cykla.Och så måste ju hunden kunna göra rätt så snäva svängar för att bli snabb. Det såg riktigt bra ut :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[Highonbluetomorrows]
0

Hon såg ju rätt snabb ut när hon visste vad hon gjorde (som att hoppa över alla hindren). Jag tror att ju säkrare hon blir på hindren och dig som handler, desto snabbare kommer det gå :).

Sen kan du ju belöna mer när hon är extra snabb också. Det finns många handlers som håller på att klappa och peppa hunden rätt mycket på banorna för att få upp farten på hunden, men om det är bra eller dåligt beror på tillfälle och hund. Kan vara väldigt stressande också, givetvis.

SmileyMalin
0

Det jag tycker gör mest skillnad är hur pass mycket jag som förare springer. Så träna dig själv mycket! På explosiva starter och att hålla maxfart även vid byten! Sen har det ju tyvärr till viss del med hjundens fysik och vilja att göra. Min ena kan helt enkelt inte springa fortare på grund av sina korta ben och min andra har haft sin maxfart sen allra första gången han såg ett hinder :-D Så länge jag såpringa vill säga ;-) och tyvärr är det sällan jag själv håller maxfart!

Lojs
0

Till att börja med så vill jag säga att jag inte håller med #1 om att farten kommer efter hand, på vissa hundar fungerar det så, men långt ifrån alla.

Vill man ha en snabb hund så tycker jag det är väldigt viktigt att inte träna långsamt. Kör korta pass, där hunden har full fart hela tiden. Tänk efter i pauserna, var det så snabbt som möjligt? Var det långsamt någonstans? Varför?

Kamplek som belöning, eller kastade bollar kan vara bra belöningar för att lyfta farten, men en riktigt godistokig hund springer lika fort efter godis.

Sedan i träning så tycker jag det är viktigt att gå lagom fort fram i inlärningen. Lär in på ett sätt som gör att man delar upp allt i bitar och i varje bit kan man använda full fart.

För att hunden ska hålla uppe intresset och farten hela tiden, tänk på hur pauserna ser ut, de ska vara still och tråkiga, så att all energi finns kvar till träningen. Och MÅNGA! Och tydliga. Hunden ska veta när det är paus och den ska ta det lugnt.

Man kan även tjäna på att tänka på transporterna. När du går från övning till övning, låt inte hunden gå och nosa och lägga energi till det, utan låt den följa en godbit eller hänga i en leksak, det är ett effektivt sätt att träna bort nosande. Man ser liksom till att nosande aldrig inträffar i samband med agility.

I vidare träning när man har grundfarten konstant så handlar det mycket om muskelträning så att hunden har fysisk möjlighet att springa fort och svänga tight, och om handling så man kan ge hunden en möjlighet att ta sig runt så fort som möjligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Och nu har jag kollat på videon med, kanske skulle gjort det först. ;)

Jag tycker hunden ser ut att ha potential att vara snabb, men genomgående i videon så springer den inte på ordentligt alls. Jag hade gått tillbaka en bra bit i träningen och jobbat massor med hindersug, främst på hopphinder. Inte alls tränat svåra svängar som hörnet, och "fel" tunnelingång i videon, utan massa positiva, korta, enkla, lustfyllda pass där hunden hela tiden ger allt.

Hunden ser ut att bara dra på när du drar på, jag hade jobbat massor med belöningar bort från dig, absolut inte från din hand, för att göra den mer självständig.

Grejen är att om du nöjer dig med farten som den är nu, så kan det visserligen bli så att hunden ökar farten av sig själv, som många hundar tack och lov gör, eller så kan det bli så att du lär hunden att det är i sån här fart som man kör agility helt enkelt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cassii
0

Tack allihopa!

#5 Hon är ett otroligt hindersug redan, och det är inget som jag har märkt av att hon inte har hindersug, ingen annan heller Tungan ute

Lojs
0

#6 Jodå, hon bjuder fint på hinder, men hon tar inte i, hon satsar inte till 100% för att komma till nästa. Inte på den här videon i alla fall. Jag tänker på ett hindersug som är nästan som ett tvång, står man i vägen så är det "flytta på dig kärring, jag ska ta mitt hinder!" ;)

Jag ser en hund med riktigt fin potential, det skulle vara synd om den vänjer sig vid att springa i den här farten.

Medis på akvariefisk.

Cassii
0

#7 Hm, en annan film.. här ser man hennes hindersug tydligare :) o tack så mycket! Jag hoppas vi kan ta oss långt :)

Beckibus
0

Ni är super duktiga!

Det jag tänker på är att hon snurrar framför dig, vid vissa tillfällen. Du förlorar ju tid på det. ;)

Kan du inte lägga upp en video på er när man hör dig? :)

Men som sagt ni e grymma!!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Cassii
2

#9 Varför vill du ha en video där man hör mig? Tungan ute

Magdalenaa
1

Kan prata ur egna erfarenheter. Mina jycke är snabb, men så fort de är nya saker tar han ner farten kraftigt, men så fort han känner sig säkrare med sin sak gasar han på rejält ;)

Ts, Din hund har fart när den vet dess uppgift. Tänk på att vara tydlig, var steget före och visa vars den ska osv :) Lycka till!

Cassii
0

#11 Det kan nog vara så :) Tack!

Lojs
0

Jag skrev ett långt nytt svar igår, men jag måste lyckats missa att trycka på "skicka". :( I alla fall, får försöka minnas vad jag skrev. I alla fall så var det klart mer drag i den nya videon. :) 1. Träna mycket enkla saker. Svåra saker är säkert inga problem, varken nu eller senare, hon ser väldigt signalkänslig ut, det som behövs är mer självförtroende, och det får man genom att hunden oftast får "gissa rätt" på övningarna, den ska helt enkelt dit den tror den ska. 2. För att minska tendensen att "fråga" dig och även för att bygga självförtroende så skulle jag under en period enbart använda belöningar bort från mig, alltså kastad leksak som du redan gör, eller liggande leksak/godisskål. 3. Slalom. Hon är ganska vid och kör med hög överkropp. Om man får hunden att sänka överkroppen så brukar den bli snävare, snabbare och säkrare. Det snabbaste sättet att få hunden att bli lägre är att sänka belöningen, jag har bra erfarenhet av boll som man kastar utmed marken. När jag tränade in det här med min yngsta så hade jag som regel för mig själv att när leksaken kom förbi henne så fick den aldrig vara högre än hennes noshöjd.

Medis på akvariefisk.

Cassii
0

#13 Tack så mycket! Vilka bra tips du kom med, ska absolut testa dessa saker på söndag när det är träning igen :) Tack för allt!

Lojs
0

#14 Utifrån filmen där så skulle jag vilja skynda mer långsamt i slalom, när hon är mer säker på att stanna i hela slalom så kan man trixa mer med positioner osv, det är otroligt mycket tid man kan tjäna i slalom och jag vill ha fart med i hundens själva grundtanke om hindret, annars är det väldigt lätt att den blir beroende av hur snabb man själv är bredvid den. (Det misstaget har jag gjort med alldeles för många hundar vid det här laget. ;))

Kul att du gillade tipsen i alla fall, uppdatera gärna här efter hand med hur det går, jag tror det kan gå fort framåt. =)

Här är förresten en film på min yngsta när hon var på ungefär samma nivå som ni är, jag vet inte om den ger något, hon är en väldigt annorlunda typ av hund, tänkte bara att den kanske kan visa lite hur jag tänker rent allmänt. Jag tror det här kan ha varit ett av hennes första längre träningspass, men jag kan inte svära på det.

http://www.facebook.com/Lojs82#!/photo.php?v=418204854076&set=vb.612124076&type=2&theater

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Här är en tidig slalomfilm på min äldsta kelpie, innan jag förstått att det är smart med låg belöning, jag tycker man ser tydligt hur jag lär henne att vara "hög" i kroppen. Hon hade säkert kunnat tjäna minst någon tiondels sekund per slalom numera på tävling om jag hade tänkt på det. Man ser ändå att jag försöker hålla farten uppe, även om jag inte lyckas med det i alla repetionerna. *fy på mig*

Sänk ljudet innan ni startar videon!! http://s22.photobucket.com/albums/b328/Lojs/?action=view¤t=slalommars_0001.mp4

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Här är film från en tävling med hunden i #16, jag tycker man ser tydligt att hon skulle kunna vara snabbare och lägre i slalom, om hon hade mer av den tekniken som min andra hund i #15 har, eller om hon var ännu lägre i kroppen.

http://s22.photobucket.com/albums/b328/Lojs/?action=view¤t=7ce25bc7.mp4

Medis på akvariefisk.

Cassii
0

Nu förstår jag hur du menar :) Tack! Jag uppdaterar med en ny film på söndag :)

Lojs
0

#18 Gör det, kul! =)

Medis på akvariefisk.

Cassii
0

Så en ny video :)

Lojs
0

#20 Jag tycker det ser ut som att hon får mer och mer klipp i steget, men det kan bero på hur filmerna är upplagda med. Men det ser bra ut! Jag tycker redan hon ser lägre ut i framdelen i de flesta av slalomomgångarna i slutet, vad tycker du själv?

Jag skulle tänka på att i kombinationer kasta belöningen i samma linje som hunden kommer på innan belöningen, så mycket det går i alla fall, så lär sig hunden ännu mer att följa de linjer den får.

Jag kom på en annan sak som jag inte tänkte på i de andra filmerna, jag tror du ser det själv när jag nämner det med. När hon vänder upp mot dig så vill hon ju ha ditt stöd, hon litar inte på sig själv så hon frågar dig vart hon ska. När hon vänder upp mot dig så "kastar du iväg" henne igen med handen. Grejen är att hjälper och stöd är väldigt förstärkande, alltså en väldigt stor belöning. Så varje gång du skickar iväg henne med handen när hon frågar dig, så belönar du att hon vänder upp.

Hade jag haft dig på kurs så hade jag sagt till dig att antingen köra en period där du inte visar med armarna alls, det brukar få hunden att prova själv, när den inte får en "iväg-signal" över hindren, när hunden slutat fråga så kan man använda armarna igen.
Eller så får man lära sig att hålla armen still och peka, har man en hand ute så ska den vara ute som ett stöd hela tiden när den kan behövas, då kan hunden bara slänga en liten blick på föraren för att se att den är på rätt väg.

Titta själv på filmen och fundera över vad du ser, om du tycker att du "belönar" att hon vänder upp.

Det är ju jättebra att du filmar så här mycket, det är guld värt att se vad man själv gör, jag tycker det är mycket lättare för mig själv än att bara höra det från en instruktör, ser man det själv så tar man in det på ett annat sätt.

Medis på akvariefisk.

[Sarahansson1]
0

Vad duktiga ni är syns att ni har roligt tsmSkrattande

Cassii
0

Jaha, är det alltså därför hon vänder upp mot mig och frågar? Jag är helt ny inom detta, så jag har ingen aning om vad som belönar vad. Men hur ska jag köra då? Raka sträckor där jag endast springer bredvid och ropar vad hon ska ta? Eller hur ska jag göra? Jag tycker iallafall att detta pass var mycket bättre än de senaste, så är väldigt glad.. Tack så jätte mycket för att du hjälper mig så här mycke, jag uppskattar det verkligen!

Lojs
0

#23 Ja, jag tror absolut att det är största anledning till att hon vänder upp, hon vänder upp för att hon vill ha hjälp och varje gång hon gör det så får hon hjälp, så varför ska hon sluta vända upp? =)

Du kan köra precis såna övningar som du ser ut att göra nu, rätt raka, självförtroendestärkande saker. Skillnaden är bara att du antingen har handen ute, eller joggar utan att visa med armarna. Det är ett halvdåligt exempel, men titta igen på första filmen jag lade upp i den här tråden. Jag brukar försöka tänka att jag visar med armarna när det behövs, men på rakorna där vägen är självklar så försöker jag bara att springa så fort jag kan (vilket tyvärr inte är särskilt fort. ;)).

Jag skulle försöka vara ganska tyst med röstkommandon med. Nu när hon litar på din hand som viftar iväg henne så skulle det vara väldigt lätt hänt att hon börjar gå på din röst som stöd istället om handen försvinner, att hon vänder upp på varje "fram" eller "hopp" istället för på den nuvarande handsignalen. Det som det går ut på är ju att hon inte ska behöva fråga dig utan lita på sig själv istället.

Antingen så tycker jag du tar en träningskompis som får säga till dig om du har armen still, eller att du kör korta pass med filmning och kollar dig själv mellan "loppen". Det är nämligen väldigt svårt att "känna" det på egen hand. Det är lätt att tycka att man har armen still, för man tänker inte på vad man gör. =)

Det är alltid jättekul att kunna dela med sig till de som vill lyssna, jag kan inte hålla någon kurs i vår pga tidsbrist, så detta var bra för att minska instruktörs-abstinensen. ;)

Himla roligt att det går framåt för er!

Medis på akvariefisk.

Cassii
0

#24 Nu blir det svårt. Du skrev förutom att jag inte skulle visa något alls utan att hon ska gissa sig vägen fram och nu att jag ska hålla armen still? Jag förstår inte riktigt..

Jag vill ju att hon ska bli så självständig som möjligt och inte behöva fråga mig om vägen hela tiden..

Tack, vad skönt att du tycker det :)

[Empisen]
0

Haha, hon ser ut som en liten katt när man ser henne såhär springandes på film.
(Hoppas du inte tar illa upp, tycker bara det såg lite roligt ut) Skrattande

Ni är jätte duktiga för övrigt! ^^

Cassii
0

#26 Haha, hon ser ut som en katt till vardags också Flört Leker med tassarna, gillar att sitta i fönstret och springer som en katt haha!

Tack så mycket! Glad

Lojs
0

#25 Mm, jag förstår att det blev lite rörigt. =)

Man kan ju välja att antingen inte visa med armarna alls, bara jogga bredvid, eller så visar man med armarna/händerna, men har armen ute hela tiden utan att vifta, typ som jag gör i filmen. Eller så kombinerar man båda, det går det med. Huvudsaken är att du inte viftar som reaktion på att hon vänder upp. =)

Medis på akvariefisk.

Magdalenaa
0

Jag tycker att hon kollar upp på dig för att hon är osäker, samt kräver en bekräftelse - gör jag rätt?! . 

Försök att spring mer du med henne, brevid. Så du sen kan öka avståndet från henne när hon är mera säker. Sen alltid berömma med leksak framåt. inte kasta åt alla håll och kanter, utan rakt fram ( i hundens riktning) - har jag fått lära mig, funkat super på min :)

Men annars har hon fin fart när hon vet sin uppgift.

Cassii
0

Idag gick det jätte bra - härlig attityd, inställning och fart. Allt var super idag! Inga "fulsnurrar" och gjorde allt väldigt bra och självständigt, ledsen att jag inte filmade just idag.

Lojs
0

#30 Kanon! En duktig hund är ett tecken på en duktig hundtränare! :)

Medis på akvariefisk.

Cassii
0

#31 Tack! :) Även ett tecken på att jag fått bra hjälp!

TeamRajtantajtan
0

#20 Är det bara jag eller står hindrerna inte lite tätt i början av filmen..?

Men superduktiga!

Cassii
0

#33 Jag vet redan om det :)