Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5640 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Knöl

Hej

Min hund Hero har en knöl på sidan av ryggen. Den verkar som om den sitter i huden. Knölen är ca 1,5-2 cm i diameter. Han verkar inte ha ont på knölen när man känner på den. Vi uppteäckte den i torsdags. Men för några veckor sen kännde vi en köl på honom också (jag kännde den aldrig). Denna knöl försvann sen (vi hitta den i alla fall inte).

Bör vi kolla upp det hos vetrinär eller är det ingen fara så länge den inte växer?

Vad kan de vara för något?

fidojunior
0

Kanske en fettknöl.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Fridaaaa
0

Du skrev nyss på marsvin.ifokus att ditt ena marsvin med hade knöl?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jenna_Nord
0

Håller med #2 :S

Är de en hund eller ett marsvin??

Mvh Jenna

MarsvinsGrisarna
0

Japp, det är väldigt konstigt för båda två har fått en knöl. När jag ändå skrev, så skrev jag och fråga om båda.. deras knölar känns inte alls likadana..

Jenna_Nord
5

Hittar man knölar på en hund eller ett djur öht så hade jag föreslagit att ta kontakt med vet med en gång.. De kan vara så illa som en tumör eller kanske bara en fettknöl. Men bättre att ta de säkra före det osäkra tycker jag.

Mvh Jenna

Loveradio
0

#5 Instämmer. Vi på sajten kan bara gissa.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

Oja vi kan bara gissa oss fram, jag har vart med om flera äkliga knölar på andras hundar allt från inflamerade hårsäckar där det verkligen var skit vidrigt var som hade torkat som tjock äklig klet (jag o min man tog den till vetrinären då ägaren är äldre tant så vi hjälpte henne o hunden) till fettknölar som är ofarliga till canserknölar. Jag anser man tar den till vetrinären för att själv få rätt svar samt kan man pusta ut sen när man vet svaret. :) Så säger som 5 :)  Lycka till med både hunden o marsvinet.

Karmatarerskanise
0

Jag föreslår också att ni kollar upp knölen.
Max har många fettknölar, men en kompis hund hade en cancerknöl. Så det gäller att man kollar upp det.

MarsvinsGrisarna
0

Vi har nu varit hos vetrinär och de kunde inte säga vad det var för knöl. så vi ska operera bort den och skicka den på analys.

vad är det flr risker med en operation då han kommer vara tvungen att sövas? det är ju ingen stor operation men med sövningen, hanhar blivet sövd innan när han var 1-2 år.

[Forest]
0

9 hoppas att det går bra iaf bra att ni kolla upp knölen o jag håller tummarna för att det bara är en fettknöl.

[Driva]
0

min hund hade också en knöl som de opererade bort. Det gick jättebra. visade sig vara en hårsäck, kommer inte ihåg om det var cancer eller om det var något annat, men det var godartat iaf. Hon fick gå med stygn i 10 dagar och sedan tog vi bort de, och sen dess har vi inte märkt något :)

MarsvinsGrisarna
0

Okej, är lite orolig över sövningen. Men hundar brukar klara det bar va? han är 9 år nu och frisk och gald..

MarsvinsGrisarna
2

Nu är knölen bort och vetrenären såg direkt när hon hade opererat bort den att det var en fett knöl, så vi skicka den inte på analys.. oparationen gick bra i övrigt. men nu är Hero helt slut och ligger och sover… även lite tjurig när vi hämtade honom. det var en riktig lättnad att den är bort och att det inte var något farligt.. :D

Karmatarerskanise
0

#13 Bra att det gick bra :)

MarsvinsGrisarna
0

Mm en riktig lättnad..:D