Pumi
Jag hittade rasen Pumi då jag skulle kolla på rasen Mudi lite…
Pumi verkar vara en välldigt bra hund men lite ovanlig… Någon som har några erfarenheter om Pumin? :p
Ingen erfarenhet, men man måste separera varje "dread" en och en varje dag om man vill ha en fin päls… Rätt så jobbigt! :P

#1 fast dom ska ju ha dreads, annars kan man raka av dom det (finns några som gör deT).
Jag och min gubbe var inne på att skaffa en sådan innan, de ska tydligen vara alergivänliga också =) kolla på SKK´s sida, där har dom alla raser och jag tycker att dom förklarat dom välldigt bra =)
Pumis är gada, lättlärda och aktiva hundar. I och med att de är så lättlärda så är de dukitga i de flesta hundsporter. Men de älskar sin egen röst, de är alltså ganska skälliga :p

förlåt, jag tänkte på pulli :P inte samma ras XD
#1 Det är Puli som har dreads, inte Pumi.
Jag har en kompis som har 2 st Pumi, hon tävlar i lydnad med dem. Lättlärda, trevliga hundar, men som #3 säger så låter dem en hel del,
Jag har praktiserat med en tjej som hade 5 pumin och var uppfödare av dom. Hennes var skälliga och hon sa att dom kräver mycket aktivering. Men på jobbet var dom underbara och mysiga. Men ingen av dom var så framåt med andra hundar men jag vet inte om det har med rasen att göra.
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Haha oj förlåt! Missförstod rubriken. c:
Dom gillar att valla också :)
Jag har n pumi:). Älskar rasen och det kommer helt klart bli fler i framtiden:P. Dom är väldigt trogna till sin familj. Dock så väljer dom oftast en människa då dom är en mans hundar. Dom är helt underbara att jobba med och slår typ knut på sig själva för att stå till lags.
Vill man köra agility, lydnad, freestyle eller valla så är rasen super:)!
Pumin har även en förmåga att försöka ta sig in och leva under ditt skin.
Som vissa ovanför säger så är dom ganska resiverade mot främmande människor.
Har också hörd talas om den :D tycker den är fin, sedan finns det en ras jag tycker liknar en Golden lite… ganska konstigt namn:S Den heter: Maremmano abruzzese… lite fakta om den:
Denna mycket gamla vallhund härstammar från fårhundar som fortfarande används i Abruzzo, där fåravel pågår ännu idag, och herdehundar som en gång fanns i Maremma i Toscana och Lazio. Den säsongsbetonade flytten av boskap från en betesmark till en annan ledde till att en korsning mellan dessa två primitiva raser utvecklades :D
Men här har du istället lite fakta om just rasen Pumi:
Bakgrund:
Pumi uppstod på 1600- och 1700-talet i Ungern genom korsning mellan primitiva puli och importerade tyska och franska hundar av terriertyp med ståndöron. Pumi räknas som självständig ras från början av 1900-talet.
Allmänt:
Rasen skall ha ett ganska livligt och rastlöst vallhundstemperament.
Storlek & vikt:
Mankhöjd för hanhundar: 41-47 cm, idealhöjden är 43-45 cm. Mankhöjd för tikar: 38-44 cm, idealhöjden är 40-42 cm. Vikt för hanhundar: 10-15 cm, idealvikten är 12-13 kg. Vikt för tikar: 8-13 kg, idealvikten är 10-11 kg.
P.s Bilderna är på de 2 raserna ;)
You can't make a rainbow without a little rain
Jag har läst på SKK och på *den ungerska hundsidan* vad den nu hette…
*En mans hund* är ngt posetivt tycker jag för att jag bor hemma hos mina föräldrar (skilda) så jag fyttar fram och tillbaka varge/varannan vecka, sedan ska jag gå på gymnasium med hunden också :p
Jag vill ha en aktiv hund som gillar att arbeta, funderade på Bc först men alldelst för *svår* så jag började kolla runt lite om ja, som sagt för några dagar sedan så tänkte jag kolla lite på Mudi på den där ungerska hundsidan och såg då öronen på Pumin! :D Så underbara :>
Iaf, en hund som vill vara med, jag vill kunna köra agility, lydnad, trick träning, lite freestyle och lite spår ^^
Jag vill också att det ska vara en ras som inte baka kutar iväg då man släpper lös den utan stannar och går runt lite men ska kunna komma in på komando..
Jag tyckte även att pumins päls var bra :p Min mamma hatar typ hår och Pumin fäller inte så det är ett + :p
Men kan jag få veta lite om någon kan berätta om mentalitet eller liknande, någon form av rasproblem eller liknande? :o :S
Ps jag tycker de vita med rosa/levernos är finast :] hehe
#11 Det brukar vara lätt att ha sin Pumi lös, då dem vill vara nära sin ägare och har inte så mycket jaktlust.
Du måste träna pasivitet med valpen och lära den att slappna av då den annars kan bli stressig. Viktigt att tänka på är att träna passivitet i många olika miljöer så blir det inga problem att ha med sig den vuxna hunden överallt :)
#12 Okej :) Men det är ju lätt att träna, det är ju bara att gå ut på stan och sätta sig på en bänk eller liknande :)
Här hemma har vi en nobs tik på snart 8 år… hon är ca 42 cm hur hög är em pumi igentligen? de är väl typ 25-45 eller något sånt? :p
*Pumisar* har inget problem med andra hundar vad jag har förstått? :p
#13 Pumis är mellan 38-47cm :)
Nej, jag har aldrig stött på en Pumi som inte gillar andra hundar i alla fall, så det är inget vanligt åtminstonde :p
#14 Okej det var ju bra :)
Gillar dom att bada? :p samt kan de övas för eftersök på tex älg osv? :)
#15 frågan ang. jakt har du fått av avNathalieT i kommentar no #12 :)
#15 Inte jakt, spår, eftersök spår du vet ;) Är de bra på att använda nosen om man tränar de till att spåra helt enkelt ^^
#15 Det är nog individuellt huruvida de gillar att bada eller inte, men de jag har träffat har gillat att bada :)
Alla hundar kan ju använda sin nos, så det ska nog gå bra :)
#18 Okej :) Tinja (Familjens norrbottenspets) HATAR vatten, hon klarar av att gå upp till magen om det är ritkigt varmt men längre går inte :/
Men vid jakt (pappa jagar orre och tjäder) då kan Tinja simma och dyka utan problem… jag tror hon tycker att det bara är onödigt, vid jakt så har hon ju en anledning x)
Ja.. vet inte riktigt vad jag ska säga… är det respektfulla hundar?
Tinja är ENORMT respektfull mot andra hundar, minsta vink om att hunden ej vill leka så struntar Tinja i hunden… För ett par år sedan så var vi i vårat sommarhus då min pappas morbror kom med hans hund (Tik) collie/bc (?) och hon morrade åt Tinja då Tinja ville hälsa men efter en dag så släppte Molly (Som den andra Tiken hette) bollen för Tinja och ville leka, då lekte dom sida vid sida :))
#19 Det kan jag inte svara på :p Det har inte med rasen att göra utan individen huruvida de är respektfulla eller inte :)
#20 ja det förstås :P
nån som läst mitt kanske? #10
You can't make a rainbow without a little rain