Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 4967 ggr
GunillaSverkersson
0

Lever värden skyhöga Dvärg schnauzer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog ett blodprov hos vet idag inför kastrering. Det visade ett levervärde på 613 , ( det bör ligga mellan 10-100) Är det någon som har erfarenhet av detta . Jag går hos min hus veterinär i Sala, vilka undersökningar kan bli aktuella förutom blodprover och ultraljud.  Min dvärg  är 7 år. Hon uppvisar inga tecken på att må dåligt.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Maja2
0

Det måste ju utredas vad de förhöjda värdena beror på, om det är bakterier, någon inflammation av ngt slag eller sjukdom.

En av mina hundar hade väldigt höga värden i somras under några månader, det var efter att hon blivit ormbiten.

phôenix
0

Det är inte säkert man får veta varför han har höga värden även om man gör en utredning.. Sätt hunden iaf på dietfoder som är till leversjuka hundar typ hills l/d.  Forstsätt ta leverprover imellan åt och se om det blir bättre. Men rådfråga din Vet iaf i första hand! :)

Man gör jue inte levertransplationer på djur, det viktigaste är att ha koll på kosten. De kan vara svår medicinerade eftersom levern ofta tar skada av medicin. Gulsot patienter (människor) får jue tex knappt äta alvedon!

Har dom i sala rutin på att ta blodprover inför profylax op? Har aldrig hört talas om det innan, vissligen är din hund äldre och har större risk i narkos, men endå? Nu var det försej bra för dig att det kollades men att ta blodprover utöver en kastration blir ju runt 700-1000kr extra?

Jag skulle iaf kämpat på med rätt foder+blodprovskoll och sen låtit hunden somna in så fort jag märker att han blir påverkad utav det! :)

Believe you can and you're half way there.

GunillaSverkersson
0

1 # 2# Tack för svaren Glad #2 Blodproven kostade 445:- , ja i mitt fall var det tur.    Jag ska tillbaka för en undersökning och ultraljud.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad