Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3192 ggr
Dosi
0

Unghund med knäppryck!

Ofta när jag och Yoshi(1 år) har vart ute på en runda och är påväg hem är det som om djävulen flugit i honom och han blir som 8 veckor gammal igen! Troligtvis tycker han det är jättetråkigt att vi är påväg hem men han blir som galen, slänger sig i kopplet, biter och kampar med kopplet allt han orkar, skäller som en galning, och kan hålla på 100-tals meter på detta sättet utan att ge upp. Han söker ju uppmärksamhet och vill leka, men hur ska jag göra för att inte uppmuntra detta?
Att säga nej funkar inte, då blir han bara mer galen. Och att ignorera och vända ryggen till funkarr inte det heller då han fortsätter kampa med kopplet bakom min rygg.
Tycker detta är ganska jobbigt då folk stannar upp och glor eller kommer med tips om att jag borde kolla på Cesar Millan (!?).
Har provat att avleda men det funkar kortvarigt, sen är han igång igen.

Någon som har något tips?

[CaneCorso]
0

Jag är inget proffs,. 
Men testa att cyckla lr springa hem med han, så han inte får chansen att stanna upp och kampa och dra i kopplet utan måste fortsätta framåt.

Och som en chock för honom kan du cyckla förbi huset och ta en sväng runt kvarteret igen och avsluta med godis och beröm hemma,

Jag brukar  ge mina hundar småben efter promenad så det finns nått intressant att komma hem till, lägg till det med. :)

Hoppas det går bra.

Dosi
0

Om jag skulle få för mig att springa med honom skulle han ta det som en inbjudan att kampa ännu mer..

Maja2
0

Tränar du något under promenaderna, eller utevistelsen?

[Tess86]
0

Du kan prova att ta honom i famnen och hålla i honom tills han slutar bråka emot. Eftersom han vill leka kommer han troligtvis att bråka emot om du håller honom still. Men håll i honom bara, utan att det blir obekvämt för honom, bara så att han sitter fast, och säg ingenting till honom. Säg inget när du släpper heller, gå bara vidare då. Börjar han bråka igen får du hålla fast honom igen, den gången kan du prova hålla honom lite längre, även efter att han slutar kämpa emot. Jag menar alltså inte att du ska ta honom i famnen genom att lyfta upp honom, utan sätta dig på marken hos honom, alternativt sitta på huk och hålla honom sittandes framför dig.

Pilon
0

vad händer om du stannar då? om du stannar upp och trampar på kopplet så att han inte får någon kamp i leken.
Du behöver inte ignorera honom men du stannar och dra åt dig kopplet så det blir kort och stramt så han inte kan ta tag i kopplet mer med munnen och säger nått i stil med "hörre du!! så får man inte göra!!!" med allvarlig ton, och väntar nån sek så han slutar. När han slutar kan du säga lugnt "bra.." ge honom nått gott och gå vidare.. Du ska ha det absolut godaste godiset (enligt honom) i hela världen.
Det kan du prova hemma och se vad han tycker om att äta förnått. Det kan vara skinkbitar, korv, köttbullar, mjukost på tub är jättebra också. Fortsätt ha relativt kort koppel när ni går vidare. när han går före dig påvägen hem kan du släppa efter lite =)

Sen får du undvika kontakt med domdär människorna som alltid ska lägga sig i :) Dom som tipsar om Cesar millan är nog inte så insatta om hundar ändå:)

Dosi
0

#3. Vi gör mycket godissök, klättra på stenar och stockar, sitt, ligg osv. 

#4. Ja, jag har provat något liknande, men får vara mer ihärdig tror jag. När vi suttit ner en stund när han är lugn och sen går iväg så börjar han om igen, men då sätter vi oss ner igen. Med lite upprepning kanske det hjälper :)

#5. Försök säga nej till en rabiat ung lapphund :D Om jag drar åt mig kopplet anfaller han det han kan få tag i, armar, ben, jacka, vad som helst och skäller som en tok. Att säga åt honom har aldrig funkat när han är uppjagad, det spär bara på det hela. Det som har funkat bäst under hans uppväxt är att strikt ignorera när han gör något olämpligt, och visa att det inte lönar sig på något sätt, men det är svårt när han kampande i kopplet blir självbelönande.

Maja2
0

#6 Kan det vara någon form av stress? Jag tror inte att det är för att han tycker att det är tråkigt att gå hem.

[Tess86]
1

#6 Det är det enda som har funkat på vår rabiata ettåring till jämthund :P Hon kan få ryck där hon hoppar mot en och sliter tag i jacka, vantar, byxor osv. Det har funkat ibland att ignorera men med hennes styrka kan man ju inte bara stå där och låta henne riva av en alla kläder. Hon har slitit sönder två jackor för mig och jag kan inte alltid gå ut i fula, trasiga kläder så att jag kan ignorera hunden bara för att hon kan få ett ryck en gång i månaden… När hon bet bak på mina skor ignorerade jag och stod helt stilla (så att det inte skulle bli jakt efter mina fötter) och då slutade hon, men som sagt, det går inte alltid.

För oss gäller det bara då att få ner henne på marken, hos en, och hålla henne helt stilla tills hon slutar. Vi har också fått höra en massa kommentarer, som att vi ska ringa till Cesar Millan… Vi har också fått höra motsatsen, att vi ska vara snällare mot hunden. Jag vet att jag är snäll mot min hund, jag varken gör illa eller skrämmer henne, så jag bryr mig inte om vad de säger. De kan ju själva få prova att gulla och klappa en hund som sliter sönder handskar och jacka med ett ryck.

[Tess86]
0

#7 Skades ryck kan utlösas av att hon inte får gå till någonting roligt, t.ex. en annan hund eller jaga efter vilt. Hon fick också väldigt ofta ryck på gräset precis utanför huset, när vi är nästan framme vid dörren för att gå in. Fast det sker inte ofta längre, nu var det nog över en månad sedan. Men när hon var yngre kunde det ibland ske flera gånger på en dag och lite senare ett par gånger i veckan..

Maja2
0

Ett tips kan ju vara att träna mycket på att DU startar och avslutar lekar och andra aktiviteter

Pilon
0

Ahaaa, jag uppfattade det som att det var en yorkshireterrier, ja okej då var det en annan femma lite =) vad händer om du går emot honom då? när han börjar skälla så snor du åt dig kopplet så han inte kan kampa med den och börjar gå rask in ihonom några steg och så säger du nått i stil med "hörre dudu!" :D kanske inte heller fungerar, ja det är svårt att ge tips såhär över nätet när man inte ser problemet liksom. har du provat att belöna när han inte skäller? Eller så kanske du kan kampa med honom när han vill kampa när ni går hemåt och sen bestämmer du när det räcker och bara "Nu rä det slut och då slutar du och då får du verkligen göra det tydligt för honom att det räcker så att han inte fortsätter, tillexempel genom att säga att han ska sitta.. Som sagt svårt o ge instruktioner på internet:)

Dosi
0

#8 #9 Det låter precis som min Yosh det där! Har testat nu att sätta honom ner och hålla om, och det funkar ok :) Ska bara fortsätta och se hur det funkar. Tack för tipset och för att man inte behöver känna sig ensam om att ha en rabiat ettåring :D

#11. Om jag går emot honom tar han det som en lekinvit! Hehe, att sno åt sig kopplet innebär att ens händer blir attackerade istället :D Han är inte aggressiv på något sätt utan när han han blir uppjagad slår det bara över och han vet inte riktigt vad han gör. När han inte är uppjagad så går det att säga till honom.

Ja, det är lite svårt att se en situation över nätet, men tack iaf för dina tips :)

indra-bus
0

Jag tror att han vill fortsätta o leka. O gör allt för att fortsätta att ha rolig.

Vet han vad nej betyder. Hundar vet inte att nej betyder nej om man inte lär dem de.

Jag skulle tydligt visa att jag vill inte lek. Nej om hunden vet att de betyder sluta med de du gör.

Fortsätter han ta ett tag i nacken o säga nej.( Alltså inte hårt) Som en markering på att de är allvar. Du vill inte leka. Inte agresvit med våld utan lungt men bestämt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Tess86]
0

#12 Jo, det låter som att våra hundar beter sig exakt likadant, bara att min tar kläder och din tar kopplet, annars låter det som samma beteende. På vår hund funkar det inte heller att gå emot henne, bli arg eller bestämd eller liknande. När hon är i det där läget så blir hon bara ännu mer stressad om man själv blir arg, bestämd eller uppjagad.

Hunden stökar ju inte för att det är roligt utan av någon anledning så slår det över så att de blir väldigt stressade, Skade leker i alla fall inte på det där sättet i vanliga fall. Det går därför heller inte att stoppa beteendet på samma sätt som man stoppar lek. Vid lek vet Skade exakt vad släpp och slut betyder men när hon får sina ryck så lyssnar hon inte. Ju mer jag tar kontakt med henne, pratar med henne, säger till henne osv desto mer stressad blir hon.

För mig funkar det därför bara att vara helt tyst och lugn istället för arg och uppjagad. Det är ju ingen quick fix, Skade kan ibland fortsätta direkt efter att man har släppt henne, men det är i alla fall det som fungerar bäst för oss, plus att man inte behöver stressa upp hunden ännu mer då.

Billiga hundhalsband - kolla in rodskade.blogg.se

indra-bus
0

14 # Precis så gör specielt unghundar när de vill ha igången på lek. De som stressar en hun är oftast när den inte förstår vad de är man kräver av den.  Men man ska inte bli arg eller uppjagad.

Dosi
2

#13. Han vet vad nej betyder när han inte är uppjagad, i detta tillståndet funkar inte det eftersom han är så uppstressad.

Att ta tag i nacken på hunden är inget bra alternativ! Vad skulle han lära sig av det? Visst ibland så kanske man har god lust att göra det för han blir irriterad, men det är ingen lösning på problemet att straffa hunden för något den knappt är medveten om att den gör! (då han inte är kontaktbar då han är uppstressad).

#14. Precis, när det slår över så finns det inte så mycket att göra än att bara ta det lugnt. Idag var jag extra uppmärksam när vi var ute och kunde hindra honom att jaga upp sig. Direkt när han var påväg att ta tag i kopplet lyckade jag avleda uppmärksamheten till något annat :)

indra-bus
0

För de första är de inget straff. O man skal inte vänta på att han blir så upphetsad.Man måste ligga steget före lära sig läsa hunden o agera innan när de.

När funkar nej då? Hur har du lärt in de?

Ser man på en unghund som" terrar" en äldre hund brukar dom först noncha. Fortsätter den ändå får den sig ett nafs. Som betyder att sden ska sluta härja de är lättare för hundar att förstå hund språk en människo språk.

Pilon
0

ett annat kanske lite knasigare sätt är att tillexempel ta med ett kompostgaller på promenaderna, och när han börjar bråka så sätter du den i mellan så han inte kommer åt och tar bort den när han slutar och fortsätter på det viset tilld han fattar poängen, bäst vore om du kunde ge honom en godbit just när han lugnar ner sig då du använder kompostgallret, kanske kan bli knepigt med godiset kanske. men om jag kan så kan du! ;) det finns lite lättare och tunnare kompostgaller att köpa så det inte blir så tungt att bära på, räcker med att ta med 1 fyrkant. med denhär metoden är man varken elak eller otrevlig. :)

Dosi
0

#17. Hur skulle det kunna vara något annat än straff? Hunden utför ett oönskat beteende --> du tar tag i nacken på hunden = straff! Hunden kanske tolkar detta som något väldigt negativt, och kontakten försämras, eller som jag misstänker när det gäller vildsinta lapphundar att detta innebär mer lek :) Jag tror inte på att vi människor ska "tillrättavisa" våra hundar som hundarna gör mellan varandra, utan bara visa vad som lönar sig och inte.
"Nej" funkar utmärkt att använda i sammanhang då han inte är uppstressad, i övriga vardagen vill säga, då han lyssnar uppmärksammat. Hur jag lärt in det vet jag inte direkt, det har bara fallit sig naturligt till största del.

Jag tror också det att han personlighet, ras och ålder har mycket med det hela att göra. Många lappisar är som valpar tills det att de blir 2 år, och en busig unghund får man räkna med. Han är envis och lekfull och det är helt ok för mig, bara man lär sig att avbryta honom när han går upp i varv eller helst avleder innan det sker :)

#18. Något krångligt kankse :D Men man skulle ju kunna testa med andra föremål ute kanske, stenmurar och annat kanske om man har det i närheten.

Maja2
0

#19 Eller ha med dig något som han får bära på?

Dosi
0

#20. Ibland har jag med mig en kampleksak ut, men tycker det känns lite svårt, eller ja, fel egentligen att plocka fram den när han börjar gå upp o varv, för då känns det som om jag belönar honom vid ett oönskat beteende.. när är rätta tillfället?

indra-bus
0

Då är jag säker på att hunden inte förstår.

De faller inte bara på plats.Att lära in saker måste ske med tajming. varken före eller efter. Dit nej betyder för hunden antagligen hallå.

O de är inget straff. En bestraffning kommer efteråt.

O vill man skylla på rasen ålden. Så vist men vad lär sig hunden då??

O varför fråga om du tycker de är ok. min hundar skulle aldrig få upföra sig så.

Dosi
2

#22. Vi tänker olika helt enkelt.
Han FÖRSTÅR vad nej betyder i alla fall FÖRUTOM när han är uppjagad.
Jag ser det helt klart som ett straff iallafall och det är ingen jag vill syssla med.

Både Yoshis mamma och pappa var vilda som unga, men det har lagt sig när dom blev 2+ år, liknande har jag hört med andra lapphundar. Han är trots allt en unghund, och han är väldigt bebisaktig fortfarande, och därför kan jag tycka det är ok att han busar loss ibland, bara han inte slår över i stress (vilket vi jobbat på sen dag 1).

Jag tycker inte det är ok när han blir helt rabiat och biter i allt han får tag i, det tycker jag inte, det var därför jag startade denna tråden. Men jag söker hälsosamma tips, som går ut på att han lär sig att det inte lönar sig att uppföra sig på det sättet, inte att straffa honom. Han är en mycket lekfull hund, och kontaktsökande hund och det vill jag inte ta ur honom, bara kunna visa honom vad jag vill att han ska göra istället för att vara helgalen och bitas.

Maja2
0

#21 Jag menade mer att ge honom nåt att bära på INNAN han blir uppspelt, som en uppgift alltså.

Dosi
0

#24. Bra där! Det ska jag prova nästa gång vi går ut :)

Maja2
0

#25 Alternativt prova med klövjeväska …  :)

Dosi
0

#26. Det har jag funderat på tidigare faktiskt, det börjar ju bli dags nu när han snart fyller ett år. Ska bli kul o se hur man kan vänja honom vid den bara :)

Maja2
0

#27 :)  Lycka till :)

[Tess86]
0

Jag tycker att du tänker helt rätt Dosi. Att börja hålla på med bestraffningar och skit skulle troligtvis göra saken värre. Som ägare till en stökig unghundsspets jag med så har jag fått förslag om att rycka hunden i halsbandet (vi använder inte ens halsband annat är till att hålla namnbrickan), ta tag i nackskinnet eller boxa till på nosen. En högenergisk, tuff hund skulle kunna slå över och bli aggressiv hur lätt som helst av en sådan behandling.

Det jag har lärt mig genom att äga Skade och se henne växa upp i lite mer än ett år nu är att jag tycker att du låter som en bra spets- och unghundsägare. Om du fortsätter att arbeta med din mentalitet och metoder, och snappar upp tips som passar dig på vägen, så tror jag att din hund kommer att bli så fin så (lika fin som idag men utan dampryck! Tungan ute)

Det Maja2 säger om leksak tycker jag låter som en jättebra idé. Ni kan också då och då under promenaden stanna upp och kampa med leksaken. Men då ska det komma som en överaskning för Yoshi, inte när han ber om det eller går upp i varv.

Dosi
0

#29. Tack! Dina ord värmer :) Man lär sig oerhört mycket när man har en "sånhär" hund.

[Tess86]
1

#30 :) Det gör man absolut. Jag är själv utbildad etolog men Skade blev en riktigt hjärnskrynklare när vi fick hem henne.

Maja2
1

#31 Så är det… Det måste alltid till praktik för att lära sig. Teoretisk PLUS praktisk kunskap är alltid det bästa :)

[Tess86]
1

#32 Så är det absolut. Och alla hundar är ju dessutom individer, så när hund nr 2 kommer får vi säkert vrida våra hjärnor ut och in en andra gång :)

indra-bus
1

Men inte för att låta bäst. Men de är INGEN BESTRAFFNING. Ett straff får man EFTER man gjoet något.

O du säger att du traglat sen dag ett. O vad har han lärt sig på den tiden att de är ok att stressa uppsig så.

O så har jag gjort med alla hundar jag haft o de har inte blivit VÄRRE.

Vist unghundar är jobbiga ja. Men hunden mår defenitft inte bra om den srressar uppsig så att den blir blockerad.

Varför krågnla till de. Hur kan ni tro att de blir värre för att man säger till hunden att de där är inte ok.

Pilon
0

#19 tror inte du riktigt förstod principen med kompostgallret. Jag förstår lindra-bus hur hon menar med at ta tag i nackskinnet. Nu vet jag inte vad dethär med hunden i frågas knäppryck egentligen handlar om eftersom jag inte har fått se det själv. Men om det är så som jag tror att det är med denhär hunden så lär det inte hjälpa med nackskinnsgrepp. Det behöver inte vara en bestraffning för att man tar tag i hunden det beror på hur man utför handlingen, men det biter inte på alla hundar och det är stor risk att det inte biter på denhär hunden heller..

Kalli
1

När min hane var som värst hade jag två koppel, om han började kampa med det ena, satte jag bara fast det andra, släppte det första och gick vidare. Blev inte lika roligt när det inte blev någon dragkamp, alltså inget självbelönande beteende. Numera är han äldre och förnuftigare och även om han fortfarande vill kampa med kopplet så går det att säga åt honom att sluta. Från början hade sakersom att ta tag i hans nacke bara gjort det hela värre.

[Tess86]
1

#34 Men du säger ju att man ska ta hunden i nackskinnet när den hoppar mot en/drar i kopplet (eller fortsätter, som du själv säger) - då kommer ju straffet efter beteendet. En bestraffning är en följd av ett beteende och som hunden uppfattar som negativt, och därför minskar beteendet (dvs om bestraffningen fungerar). Om det inte är en bestraffning att ta hunden i nackskinnet, vad är det då? Du gör ju det för att minska frekvensen av det oönskade beteendet hos hunden - då är det en bestraffning.

Och att inte vilja använda bestraffningar är inte samma sak som att aldrig vara bestämd mot hunden. Man kan ha en bestämd sida utan att ta till händerna. De som bara har haft förarveka hundar förstår inte riktigt effekten av att ta till våld (även om den är mild) mot en tuff hund. Så fort man börjar använda fysisk kontakt, iställer för röst och kroppsspråk, så har man tagit konflikten ett steg längre och riskerar att få en mer fysisk hund själv, och en sämre relation mellan en själv och hunden.

indra-bus
0

De är en TILLRÄTTAVISNING!!

O inte våld. Hundar är fysiska mot varandra.

De tillrättarvisar varan så.

O de är konstigt att jag har så stabila hundar om de skulle göra någon skada.

Den hunden jag har nu är med överallt o kan umgås med barn, valpar unghunar, hon var med på stan när färjestad tog sm guld, Är vi på hund tävling o hela parkeringens hundar skäller ligger hon som en filbunke spelar ingen roll vem som går förbi.

Har inga beteende problem. Tycker de talar försig själv..

Dosi
0

#34 #38. Ja, men bara för att hundar är fysiska mot varandra så behöver inte vi vara på samma sätt, eftersom vi är människor får inte vi med alla signaler som hundar ger varandra. 

Hundar är olika, så är det bara. Min hund är tuff och envis, och han är min första hund, så det har varit en utmaning, men det går framåt varje dag. Men vissa metoder funkar på vissa och andra inte, så är det ju. Jag står iaf för det jag tror på, och försöker tillämpa positiv förstärkning så gott det går, för det svarar han bäst på.

Tycker också du antar en del saker, vi har inte "traglat" sen dag 1! Det har tagit tid att lära känna varandra och kommunicera så jag och Yosh förstår varandra. Han har blivit lugnare med tiden och jag tror att det kommer bli finemang i slutändan :) 

#36. Tack för tipset, det ska jag komma ihåg :)

[Tess86]
0

#38 Med det talar ju bara för vad dina hundar har för relation till omgivningen och till andra människor och hundar, inte vad de har för relation till dig. Nu säger jag inte att ni inte har en bra relation för det vet jag ingenting om.

Men jag är av den åsikten att varje gång som jag måste tillrättavisa min hund genom att ta i henne så talar jag om för henne att jag är en svag individ som inte klarar av att tillrättavisa henne med kroppsspråk, röst och auktoritet, alltså att jag är dålig på att kommunicera med henne. Jag tycker att det är precis samma sak med hundar. Hundar som är lite osäkra biter/markerar varandra medan självsäkra hundar kan tillrättavisa varandra med en rörelse eller en blick.

Pilon
0

#37 nu vet vi inte om dehär hunden är oförarvek eller är förarvek:)

Att tag i en o-förarvek hund hjälper inte, dom bara skakar av sig det och går vidare, Så det handlar inte om att det är ett dåligt sätt att ta i tu med problemet, bara att det inte alltid biter på hunden.

man kan alltid kombinera nackskinnsgreppet med godis.

Jag hade hand om en större hund ett tag som var lite brokig och det hjälpte och det var alltså en hund som inte var förearvek. Han förstod budskapet. men jag måste säga att det är mer av ett snabbfix när man man måste. För hunden lär upprepa beteendet igen, kanske inte just då men nästa gång den hamnar i samma situation eller råkar ut för samma retning, men nästa gång kanske blir än mer osäker i det han gör… Säg att ni paserar en annan hun doch din hund gör utfall ochd u tar tag i nackskinnet så att hunden slutar. Nästa gång ni paserar kommer hunden antagligen försöka igen, men han känner en osäkerhet från dig att det finns en risk för att du tar tag i hans nackskinn igen om han gör det, samtidigt som han känner ett behov av att skälla på den andra hunden ändå vilket resulterar i att hunden kanske reser ragg i det situationen av osäkerheten som uppstår och blir lite stiffare och då är risken också att man får en hund som blir aggressiv mot främmande hundar.

Nästan samma sak gäller i denhär situationen, han lär inte bli aggressiv av att man tar tag i nackskinnet, det krävs mer än så, men man kan se andra beteenden som konsekvens till att man blev arg på hunden och tog tag i nackskinnet (och man måste ju faktiskt bli arg på hunden för att nackskinnsmetoden ska fungera alls annars tror den ju att duf örsöker leka med den), som att hunden blir allt stelare och stelare, svansen åker ner, och man ser kanske att hunden börjar flämta mer än vanligt, gnäller mer än vanligt vilket är tecken på stress och att hunden inte trivs med situationen. Det lär inte få hunden i att tycka att det blir roligare i att komma hem. Och är man expert på att läsa såna signaler lär man själv påverkas av det också :/

Så nackskinnsgreppet är ju verkligen ett snabbfix när man verkligen behöver få hunden att lägga ner, Jag kan dock inte riktig komma på någon situationen som den skulle passa i. Säg att du står öga med en grävling och hunden blir helt till sig, nä då lär inte nackskinngreppet hjälpa alls :D hm…ja men säg om…nä jag kommer inte på nått just nu :)

indra-bus
0

Ja kan ju lillägga att de är ingen vek hund utan en dominant självsäker hund.

Men uppfortrad.

Vi har tränat rapport på hög nevå, O de kräver en självsäker hund. De är länge de skall jobba självständigt mellan stationerna.

Maja2
4

En hund gör vad den belönas för att göra. Endera kommer belöningen från ägaren, eller så belönar den sig själv på olika sätt. Av bestraffning lär sig hunden inte ett enda smack

Pilon
0

klart den lär sig, den lär sig vad den ska göra för att undvika bestraffningen :)

Maja2
0

#44 Japp, den lär sig vad som lönar sig

Vattnadal
1

Just i läget när en hund får spel och hoppar, biter och tramsar runt, som TS beskriver, går den troligen igång ännu mer av fysiska eller tom verbala korrigeringar. Den VILL ju ha igång matte, få kampa lite eller i alla fall få uppmärksamhet.

Något att fundera över är vad som utlöser det. Händer det alltid på väg hem? Alla promenader eller bara när ni gjort något särskilt? Börja skriv dagbok med några korta ord efter varje promenad. Hur gick ni, tider, väder, vad gjorde ni, mötte ni någon, vilket humör var du på, hundens humör osv. Kanske går det att hitta ett mönster, och undvika det som utlöser "knäpprycken".

När de händer, är det svårt att bara ignorera. Om du ställer dig på kopplet, och kortar det me3llan foten och hunden, så att hunden inte når att hoppa på dig, eller bita i dina armar, utan bara kan stå, sitta eller ligga, så är det lättare. Ha ryggen mot, titta inte på hunden, inte ett ljud, bara vänta till han är helt lugn. Då släpper du ut kopplet, kanske gör ni något tillsammans, eller bara går hem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter