Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2326 ggr
rebz
0

Bli med hund och ha bebis

Det är en tjej som jag var kompis med när jag var yngre som jag är kompis med på facebook. Hon är i min ålder (21), har pojkvän sedan ett par månader tillbaka och en bebis på 2 månader.
Nu såg jag att hon varit och tittat på hund, en "valp" på 7 månader som hon kanske ska hämta hem imorgon. Hon har haft hund i familjen förut när hon var yngre men hur involverad hon varit vet jag inte.
Men hon sa att de skulle hämta den imorn. Och då sa jag i alla fall till henne att det lär bli dubbelt så mycket jobb med två "bebisar" att ta hand om o all träning som hunden behöver, trots att hon har sin pojkvän till hjälp m.m. Och då ändrade hon sig och sa hon att hon inte bestämt sig än om hur hon skulle göra… Själv tycker jag inte att hon ska köpa en hund nu.

Jag vet ett par som skaffade hund när de fick bebis och den hunden tycker jag synd om. Han blev inte rumsren förens han var runt året, han får i princip bara vara i trädgården och göra sina behov m.m.
Bebisar tar ju mycket tid och valpar/unghundar behöver ju också mycket tid vilket gör att det är lätt att välja bort (i det här fallet) hundens behov och sätta bebisen främst. I sådanafall tycker jag att man kan vänta med eventuella hundköp tillsvidare.

Vad tycker ni om att man skaffar valp/hund när man precis fött barn? Har ni någon erfarenhet av det eller känner någon som gjort det?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Mischa
0

Vissa klarar av det, men långt ifrån alla kan sätta sig in i hur mycket jobb det kommer bli rent praktiskt utan har kanske glömt bort hur jobbigt det var att ha valp, eller tycker att det vore trevligt med valp när dom ändå är hemma med barnet.

Men i och med hennes ålder, litet barn och att förhållandet med pojkvännen är så färskt än så länge så skulle jag nog inte råda familjen till att dra in en hund riktigt än.

≧◔◡◔≦

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är väl ytterst få som är intresserade av att skaffa en valp när de nyss fått en bebis, men om det är så, så är det Deras val. Jag dömer ingen, men kan givetvis be dem att tänka ett varv till.

SaraC
0

Jag har alltid tyckt att man inte bör skaffa en valp medan man har ett litet barn (eller tvärtom) om man inte sedan tidigare haft både helt egen hund och egna barn så man är helt medveten om vad båda delar innebär.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

rebz
0

#1 Håller med dig i det du säger.
#2 Ja det är såklart deras val. Men jag vet hur hon fungerar och hon är väldigt ungdomlig av sig och kan vara väldigt impulsiv, därför var jag tvungen att påminna henne hur det var att skaffa hund. Och då verkade det som om att hon fick sig en tankeställarare. Jag ser ju helst till hundens bästa i det här fallet. Men jag dömer dom ju inte om de väljer att köpa hunden.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

rebz
0

#3 Jag tycker precis likadant.

[Forest]
0

Håller med 2 :)

Chilli10
0

Om man sedan tidigare har hund som är rumsen, uppfostrad osv tror jag inte att det är några problem med bebis och hund. Men att köpa valp så blir det nog oftast att hunden hamnar i skymundan, ett litet barn kräver ju väldigt mycket uppmärksamhet o likaså en valp.

Har hört om flera som tänkt att skaffa valp i samband med tidig mammaledighet. Man kanske tror att man har tiden till båda, men jag tvivlar.

Men sen är det ju upp till var och en att bedömma.

rebz
0

#7 Ja det är upp till var och en. Men det skadar inte att påminna om hur mycket jobb det är :)

SaraC
0

#2 och #6 Jag har faktiskt hört ganska många som tyckt att det passar utmärkt att skaffa en valp när de ändå är hemma och är föräldralediga.

Chilli10
0

#8 Nejdå, absolut inte. Bättre att påminna innan det är för sent :)

[Forest]
0

9 ja o sen är ju fördelen oxå att det är bra årstid. Visst man bör ju räkna med allt spring för kissa o bajsa hunden men jag har inte haft en ända nakdel än med ha valp numera unghund Flört  men iaf ofanligt smidigt har jag uppleft det (har inte småbarn men 2 barn)

rebz
0

#9 Ja precis. De tänker ju att de ändå bara går hemma och har tid när bebisen tex sover. Men många tänker ju inte på att bebisen inte alltid sover :P. Det svåraste är nog när man skaffar en valp och försöker hinna ut med den innan den "gör ifrån sig" inomhus samtidigt som bebisen skriker och vill ha mat eller vill byta blöja m.m. Det värsta är när man bor i lägenhet ett par trappor upp med en liten valp och en nyfödd bebis. Det kan inte vara lätt, men många gillar nog tanken av att ha en hund i familjen men glömmer allt jobb den för med sig.

SaraC
0

#11 Nu menade jag inte bara just nu, utan att jag hört det från folk genom åren och oavsett årstid Flört

[Forest]
0

13 ja det fatta jag med men årstiden är ju bra menar man slipper pälsa på barnet mycket kläder för att nödkissa valpen Flört

SaraC
0

#14 Beror nog på vart man bor, här är det då fortfarande minusgrader på nätterna Flört Men ja, jag förstår vad du menar med att det är lättare på sommaren. Men samtidigt vet jag hur jädrans snabb man behöver vara på en valp som är påväg att sätta sig och kissa inne, det är bara supersnabb reaktion och plocka upp valpen och snabbt kasta sig ut och sätta den ute istället som gäller. Vete sjutton man ska hinna att även kasta på en liten bebis något och ta även den under armen med ut. Bor man så att man kan ha öppet till tomten hela tiden kan jag förstå mer att det går, men i en lägenhet några trappor upp Förvånad

Verticalvein
0

Jag skulle nog rekomendera att vänta med valpen tills bebisen har blivit ganska mycket äldre.
jag var jättesugen på att köpa en till valp nu när jag endå skulle vara mamaledig men det blev inte av eftersom att min sambo inte ville ha en till hund just nu.

idag är jag fruktansvärt glad att jag inte köpte en till valp.
Även om våran son är ett väldigt enkelt barn så får ma ju fortfarande ägna sig helhjärtat åt honom så fort han är vaken.
Vissa dagar hinner jag knapt med hunden! som tur är så har vi en tomt som han kan använda sig av när det kniper och det helt enkelt inte funkar att gå ut just när han behöver det.

Har man en hund sen tidigare som är rumsren och gärna som klarar av att vara ensam hemma några timmar så säger jag inget om det men att skaffa en liten valp samtidigt som man har bebisen blir helt klart tufft.
Bebisen sover, valpen måste ut och kissa och man är ensam hemma, hur gör man då? Springer ut med valpen fort som sjutton och hoppas på att bebisen inte vaknar? Eller klär på bebisen, lägger den i vagnen och tar ut valpen för at kissa och sen in igen efter 5 minuter bara för att göra om allt igen om en timme?
Jag skulle aldrig orka med att ha valp just nu måste jag sägaSkäms

[Forest]
0

15 oja man får vara jätte snabb hände ett par gånger att man höll på ta på sig ett par skor så hann Enja kissa på dörrmattan. Efter det så strunta jag i skor o tog bara tofflorna/sandalerna. har man sen ett litet barn kan man inte bara swisha så snabbt men man kanske får ta o planera in utgången mer men valpar går inte exakt efter klockan :P

16 ja det är lite så som jag tänker. Sover barnet visst då kanske man kan gå ut en snabbis 3 minuter o barnet får sova i sägen. Men hur gör man om ser valpen är nödig o man pricis satt sig för amma? Struntar i ammingen o har en gråtande bäbis? Eller låter man valpen göra inne? Ne jag hade klart väntat med valp oxå. Visst man kan planera gå ut vissa tider men varken valp eller bäbis brukar gå efter klockan. O vad gör man om man har kolikbarn+ valp hua snacka om slutkörd förälder efter ett par veckor går man väl i väggen. Obestämd 

Nödplan ett måste om man skaffar valp oavsett när man skaffar hund/valp.

SmileyMalin
1

Jag skulle aldrig ge mig på kombinationen valp + bebis! Vi har istället kört varannan ;-) valp, bebis, valp, bebis, valp :-D

Och jag är väldigt tacksam att mina hundar har varit vuxna och hyfsat enkla under perioderna med en liten bebis i huset och minst lika tacksam att barnen hunnit växa på sig lite innan det kommit en valp!

Jag har svårt att tro att man har tid, ork och engagemang nog att ge en liten valp den bästa starten i livet som nybliven mamma!

[[pimey]]
0

Jag har en son på 10 månader och jag skaffade våran nakenfis för drygt 3 månader sen det har funkat förvånandsvärt bra och hunden har anpassat sig bra efter oss! Dock var han 4½ månad då jag hämtade honom så jag "slapp" göra det mesta valpjobbet :)