Nummer två
När tycker ni det är okej att man skaffar nummer två? 
Helst tycker jag att det ska vara minst två år emellan hundarna :))
Jag strunta i 2 år utan drog 1 år mellan hundarna
Går kanon vi är flera i familjen så husse brukar ta ena o träna eller gå ensampromenad o jag den andre . Det var inte direkt planerat o skaffa Donna men det är inte en sekund som vi ångrar henne tvärtom, hon var 6 mån när hon kom snart är det 6 månader sen hon kom
Men vi hade planer på skaffa en BaT valp från Tyskland var lite inbokat till hösten men det får vänta några år :)
När det känns rätt
Men när vill du helst ha en till? 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag tycker inte att det har så mycket med tid att göra, som med relation och hur man är tillfreds med den hund man redan har. Skaffar man en hund INNAN man kommit någon vart med sin första, gällande relation och viss lydnad… så kan man nog få problem … men som sagt, det har inget med tid eller ålder att göra, tycker jag
När man har tid och ork för en valp utöver ens första hund! Om hunden har massa olater men man känner att man orkar jobba med det och en valp som eventuellt härmar osv - ja då kan man skaffa en till! Dock tycker jag inte att man ska skaffa en vild valp när hund nummer 1 är gammal och skröplig, det är bara taskigt 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#3 Under nästa år 
jag tycker at man ska tänka på att vara helt redo på att en till hund kommer vara merA jobb en att bara ha 1 men om du har en väluppfostrad hund som din andra kan ta efter av så vore det jätte kul! du ska om du ej har en väluppfostrad hund ej skaffa en till på direkten det kan bli stora problem! men jag tycker ej att du ska tänka på ålder så mycket det brukar ej gälla så mycket
Jag tycker inte man ska tänka så hemskt mycket på ålder när man skaffar hund nr. 2. Det viktigaste enligt mig är att hunden man har känns tillsfred och är stabil i vardagen. Dvs. fungerar.
Mellan min hund nr 1 (iof familjens) och nr 2 (min första egna) skiljer det drygt 1,5 år. Vilket fungerat utmärkt! Mellan min vovve (hund nr2) och min andra vovve skiljer det drygt 3 år. Perfekt enligt mig.
Mvh Emelie 
En del beror på vad det är för ras - för vissa raser har lättare att gruffa om det är för liten åldersskillnad. Självklart kan det bli gruff ändå, men risken är större med vissa hundraser om man skaffar av samma kön.
För övrigt så är det mer beroende på tid pch ork. Jag har två unga hundar som det bara är 11 månader mellan. en 1 åring och en 5 månaders, så det är jobbigt emellanåt. Samtidigt väldigt roligt, då dom har stort utbyte av varandra. Min förhoppning är att det ska fortsätta vara så även när valpen blir könsmogen
Jag tycker det är olika beroende på hur hunden är i sett och även vad man tycker som ägare är bra. Men personligen vill jag ha typ 3 år mellan mina minst så man slipper sitta med 2 gammla hundar sedan, jag har hellre en ung och en äldre, jag vill också hinna Med att uppfostra hunden och jobba med osäkerheter och rädsla med den första hunden först!
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#6 Hur gör du i skolan då, privat? 
#11 Precis! 
#12 Vad kul 
Hur ska du lyckas finansiera det? Låter svårt att betala eget boende och mat, kläder plus två hundar?
#13 Jag hoppas det 
#14 Hon kommer få inackoderingsbidrag, studiebidrag och sen kanske hennes föräldrar betalar mat osv?
#14 Vad är det som är så himla svårt egentligen?????
#14 Det behövs ingen förmögenhet för att ha hund, med god planering så klarar man av det. Och jag förutsätter att TS inte bara går och skaffar en hund utan att ha räknat ut att det faktiskt fungerar För det finns ju faktiskt en risk att det inte går, men då får man se till att prioritera annorlunda eller inte skaffa en till hund. Jag kan i alla fall se till mig själv och säga att jag mycket hellre har nöjet och behållningen av mina djur än slänger pengar på "onödiga" saker.
Tycker att det är en märklig sak att ifrågasätta huruvida TS: ekonomi. Hon är, vad jag läst mig till, väl insatt i kostnaderna och tiden som krävs.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Får man inackorderingsbidrag även om man bor eget? Trodde det bara gällde förmde som bodde i skolans egna hus. Aja det var Ot
#19 Varför bryr du dig om min ekonomi?
#18 Tack väldigt snällt skrivet! Självklart planerar jag noga! 
Är ju bara ärlig haha! (ja du kanske förstär vad jag menar…) Nej, jag var het ärligt intresserad av det. Eftersom jag sjölv aldrig skulle få ihop det. Ot igen, och nu ska jag sluta vara så irriterande ;)
#21 Svara i dina egna trådar istället för att kommentera onödigt i andras.
TS. Åldern på den tidigare hunden har inte så stor betydelse, utan när du känner att ni är redo för nummer 2 så är det bara att tuta och köra.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#19 eftersom att cassandra har närmre hundgymnasium än Forshaga nära sig kommer hon att bli nekad bidrag från CSN, och istället kommer hon få något som heter boendestipendium från skolan. Detta får man även om man bor i eleveboende eller privat, skolan är måna om att ha elever, ibte att som ska bo i deras boende. CSN bidrag får man också om man har privat. Tycker att det är onödigt att ifrågasätta hennes ekonomi, det är ingenting som du har med att göra? Och jag har fått uppfattningen om att Cassi är väldigt medveten om pengar, mer än andra ungdomar faktiskt. Ber om ursäkt Cassi att det blev ot nu, men ville bara reda ut detta.
#21 Nu förstår jag inte riktigt? Ärlig med vadå? Du ifrågasätter mig bara, påstår ingenting 
#22 Precis!
#23 Tack alexandra!
Jag har haft både 5 månader mellan hundar och 11 månader.
Min hund Shanti gick mycket väl ihop med tiken som var 5 månader yngre. Och nu går hon bra ihop med en som är 11 månader yngre. Att det ska vara två år mellan hundarna är ingen lag på eller krav. Det är mer en rekomendation.
Allt beror som sagt på hur långt din hund kommit och om den har ett bra psyke. Sen om kemin mellan hundarna stämmer är en viktig detalj i att skaffa hund nummer 2. Sen spelar åldern mellan dessa mindre roll. Tänk på att ha en prövotid så du ser hur hundarna fungerar efter ett par veckor eller en månad. Nya hunden brukar slappna av och bli sig själv efter ca 2 veckor till en månad. Då vet man på ett ungefär hur dom kommer gå ihop.
Lycka till!
Det beror ju mycket på vad man har sin hund till… är det sällskapshundar funkar det väl att ha hyfsat tätt, men satsar man på någon sport med sina hundar är det ju väldigt tråkigt att ha bara något år imellan. Det innebär att båda blir seniorer ungefär samtidigt och plötsligt har man ingen hund att träna och tävla.
Jag har minst 3 år mellan mina. Då kommer yngsta troligtvis kunna tävla på elitnivå under hela tiden den äldsta är pensionär!
När du tycker att du har tid och ork för en till hund, och när första hunden kan grundlydnaden och är stabil tycker jag att hund nr 2 kan komma in i hemmet. har din hund några olater du vill ha bort så är det väl bra om du får bort dom innan valpen kommer och ev. tar efter.
TS ekonomi tycker jag inte att något annan är TS behöver ha koll på.
MVH
Sofie